Вправи з медіаграмотності на уроках інформатики

Про матеріал
В матеріалі пропонуються дві вправи з медіаграмотності для учнів 7 та 8 класів, які можна використати як фрагменти уроку інформатики на тему "Безпека дітей в інтернеті"
Перегляд файлу

Вправи з медіаграмотності на уроках інформатики

 

ВПРАВА 1

І. Картка вправи

Автор вправи

Сіденко Наталя Вікторівна

Заклад освіти

Миколаївський ліцей № 34 Миколаївської міської ради Миколаївської області

Клас

8

Предмет

Інформатика

Тема, на якій можна застосувати

Безпека дітей в інтернеті

Назва вправи

“Інтернет-експерти: впізнай загрозу!”

Мета вправи

Перевірити розуміння учнями поняття безпеки в Інтернеті та їх здатність розпізнавати безпечну та небезпечну ситуацію

Орієнтовний час для виконання вправи

 40 хвилин

Очікувані результати

       Учні будуть здатні розпізнати загрози та небезпеки в Інтернеті та приймати правильні рішення щодо своєї безпеки.

       Учні будуть вміти використовувати інструменти та ресурси для безпечного перегляду та використання Інтернету.

       Учні розвинуть навички критичного мислення та оцінки інформації в Інтернеті.

Необхідне обладнання/матеріали

Комп'ютери або планшети з доступом до Інтернету для кожного учня або групи учнів.

Проєктор або інший засіб для показу відеороликів.

ІІ. Детальний опис вправи.

Введення (5 хвилин):

Вчитель розпочинає урок, пояснюючи учням тему "Проблеми інформаційної безпеки при роботі в Інтернеті". Запитує учнів, які загрози вони знають або про які чули.

Перегляд відеороликів (10 хвилин):

Об'єднати учнів в 4 групи. Кожній групі надати комп'ютер або планшет з доступом до Інтернету. Запропонувати кожній групі переглянути відеоролики, що висвітлюють різні загрози при роботі в Інтернеті. Рекомендовані відеоролики:

"Фільм 1. Максим (торгівля людьми)" - посилання: Фільм 1 Максим (торгівля людьми)

"Фільм 2. Андрій (втягнення в злочинну діяльність)" - посилання: Фільм 2 Андрій (втягнення в злочинну діяльність)

“Фільм 3 Тетяна (кібербулінг - секстинг)” - посилання: Фільм 3 Тетяна (кібербулінг - секстинг)

"Фільм 4. Марина (онлайн-грумінг)" - посилання:  Фільм 4 Марина (онлайн-грумінг)

Учні повинні активно слухати та спостерігати за проблемами, про які йдеться у відеороликах.

Групова робота (15 хвилин):

Після перегляду відеороликів, кожна група отримує доступ до електронного документа. Учні повинні скласти список загроз, про які вони дізналися з відеороликів, та навести приклади заходів, які можна здійснити для їх уникнення. Заохочуйте учнів до додаткового дослідження та знаходження інших загроз, які не висвітлювалися у відеороликах.

Презентація результатів (5 хвилин):

Кожна група представляє свій список загроз та запропоновані заходи для їх уникнення. Вчителю рекомендується вести дискусію та надавати додаткові поради інформаційної безпеки.

Підсумок (5 хвилин):

Вчитель підбиває підсумки уроку, наголошуючи на важливості свідомого підходу до інформаційної безпеки. Вчителю можна також додатково розповісти про інші загрози та заходи безпеки, які не були висвітлені у відеороликах.

 ІІІ. Список використаних джерел (бібліографічний опис).

  1. Сервіс розміщення відеоматеріалів YouTube [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://www.youtube.com/playlist?list=PL3UdeCJieCgw9UP9IKoLf80j4aBkHslWO
  2. Сервіс для створення спільних документів [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://www.google.com/intl/uk/docs/about/


ВПРАВА 2

І. Картка вправи

Автор вправи

Сіденко Наталя Вікторівна

Заклад освіти

Миколаївський ліцей № 34 Миколаївської міської ради Миколаївської області

Клас

7

Предмет

Інформатика

Тема, на якій можна застосувати

Правила безпечного користування електронною скринькою

Назва вправи

“Безпечна електронна пошта”

Мета вправи

 Ознайомити учнів з правилами безпечного користування електронною скринькою, а також навчити розпізнавати небезпечні ситуації, пов’язані з електронною поштою, та правильно діяти  в цих ситуаціях.

Орієнтовний час для виконання вправи

20-30 хвилин

Очікувані результати

       Учні розуміють основні правила безпечного користування електронною поштою.

       Розпізнають небезпечні ситуації, пов’язані з електронною поштою, і надайте відповідні рекомендації щодо їх уникнення.

       Учні розвинуть свої навички критичного мислення та вміння правильно діяти в таких ситуаціях.

Необхідне обладнання/матеріали

Комп'ютери або планшети з доступом до Інтернету для кожного учня або групи учнів.

 

ІІ. Детальний опис вправи.

Пояснення (5 хвилин)

Вчитель пояснює учням, що сьогодні вони мають ознайомитися з правилами безпечного користування електронною поштою, яка є масовим інструментом спілкування в сучасному світі.  Учням слід переглянути урок 3 “Безпека в інтернеті” (підручник, стор. 21-23)

Групова робота (10 хвилин)

Учні об'єднуються в групи по 3-4 особи. Кожна група отримує картку з описом ситуації, пов’язаної з електронною поштою. Завдання групи — обговорити обставини та запропонувати рекомендації щодо безпечної поведінки в кожному випадку.

Наприклад:

Картка №1

Ситуація: Ваш друг Максим отримав електронний лист від незнайомого користувача із вкладеним файлом. Він хоче відкрити файл, але не знає, чи це безпечно.

Завдання: Які кроки Максим має зробити, перш ніж відкрити файл? Поясніть йому, що робити в подібних ситуаціях, щоб уникнути появи небезпечних файлів.

Картка №2

Ситуація: Катя отримала електронний лист з незнайомої адреси, в якому пропонується безплатний доступ до онлайн-гри. Їй цікаво спробувати, але вона не знає, чи це безпечно.

Завдання: Що Катя має робити, перш ніж взяти участь у грі? Поясніть, як перевірити надійність таких пропозицій та небезпеки, пов'язані з введенням особистих даних у неперевірені ресурси.

 

Картка №3

Ситуація: Петро вирішив надіслати електронний лист своєму другові, але помилився в адресі та надіслав повідомлення незнайомцю. Незнайомець відповів на лист з проханням надати особисті дані.

Завдання: Як Петрові слід вчинити, щоб уникнути ризику розголошення своїх особистих даних? Поясніть, як він може захистити себе та що робити у подібних ситуаціях.

 

Картка №4

Ситуація: Олексій отримав лист, в якому йдеться про можливість виграти безплатну подорож, але потрібно негайно відправити особисті дані й номер банківської картки.

Завдання: Що Олексію слід зробити в такій ситуації? Поясніть, чому небезпечно надавати особисті дані та банківські реквізити невідомим джерелам і як він може запобігти можливим шахрайствам.

Презентація та дискусія (10 хвилин)

Представники кожної групи презентують свої рекомендації щодо безпечної поведінки в запропонованих ситуаціях. Після кожної презентації вчитель проводить обговорення з учнями, дає додаткові поради, а також пояснює, чому ці правила є важливими для безпеки.

 ІІІ. Список використаних джерел (бібліографічний опис).

  1. Інформатика. Підручник для 7 кл. Закладів загальної середньої освіти/Н. В. Морзе, О.В. Барна. – Київ: УОВЦ «Оріон», 2020. – 176с.: іл.
  2. Безпека електронної пошти - це просто. URL: https://www.zillya.ua/bezpeka-elektronno-poshti-tse-prosto (дата звернення: 10.06.2023).
  3. Безпека електронної пошти. URL: https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/8502 (дата звернення: 10.06.2023).

 

docx
До підручника
Інформатика 8 клас (Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І., Чернікова Л.А., Шакотько В.В.)
Додано
1 лютого
Переглядів
302
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку