Вправи з медіаграмотності на уроках інформатики
ВПРАВА 1
І. Картка вправи
Автор вправи |
Сіденко Наталя Вікторівна |
Заклад освіти |
Миколаївський ліцей № 34 Миколаївської міської ради Миколаївської області |
Клас |
8 |
Предмет |
Інформатика |
Тема, на якій можна застосувати |
Безпека дітей в інтернеті |
Назва вправи |
“Інтернет-експерти: впізнай загрозу!” |
Мета вправи |
Перевірити розуміння учнями поняття безпеки в Інтернеті та їх здатність розпізнавати безпечну та небезпечну ситуацію |
Орієнтовний час для виконання вправи |
40 хвилин |
Очікувані результати |
➢ Учні будуть здатні розпізнати загрози та небезпеки в Інтернеті та приймати правильні рішення щодо своєї безпеки. ➢ Учні будуть вміти використовувати інструменти та ресурси для безпечного перегляду та використання Інтернету. ➢ Учні розвинуть навички критичного мислення та оцінки інформації в Інтернеті. |
Необхідне обладнання/матеріали |
Комп'ютери або планшети з доступом до Інтернету для кожного учня або групи учнів. Проєктор або інший засіб для показу відеороликів. |
ІІ. Детальний опис вправи.
Введення (5 хвилин):
Вчитель розпочинає урок, пояснюючи учням тему "Проблеми інформаційної безпеки при роботі в Інтернеті". Запитує учнів, які загрози вони знають або про які чули.
Перегляд відеороликів (10 хвилин):
Об'єднати учнів в 4 групи. Кожній групі надати комп'ютер або планшет з доступом до Інтернету. Запропонувати кожній групі переглянути відеоролики, що висвітлюють різні загрози при роботі в Інтернеті. Рекомендовані відеоролики:
"Фільм 1. Максим (торгівля людьми)" - посилання: Фільм 1 Максим (торгівля людьми)
"Фільм 2. Андрій (втягнення в злочинну діяльність)" - посилання: Фільм 2 Андрій (втягнення в злочинну діяльність)
“Фільм 3 Тетяна (кібербулінг - секстинг)” - посилання: Фільм 3 Тетяна (кібербулінг - секстинг)
"Фільм 4. Марина (онлайн-грумінг)" - посилання: Фільм 4 Марина (онлайн-грумінг)
Учні повинні активно слухати та спостерігати за проблемами, про які йдеться у відеороликах.
Групова робота (15 хвилин):
Після перегляду відеороликів, кожна група отримує доступ до електронного документа. Учні повинні скласти список загроз, про які вони дізналися з відеороликів, та навести приклади заходів, які можна здійснити для їх уникнення. Заохочуйте учнів до додаткового дослідження та знаходження інших загроз, які не висвітлювалися у відеороликах.
Презентація результатів (5 хвилин):
Кожна група представляє свій список загроз та запропоновані заходи для їх уникнення. Вчителю рекомендується вести дискусію та надавати додаткові поради інформаційної безпеки.
Підсумок (5 хвилин):
Вчитель підбиває підсумки уроку, наголошуючи на важливості свідомого підходу до інформаційної безпеки. Вчителю можна також додатково розповісти про інші загрози та заходи безпеки, які не були висвітлені у відеороликах.
ІІІ. Список використаних джерел (бібліографічний опис).
ВПРАВА 2
І. Картка вправи
Автор вправи |
Сіденко Наталя Вікторівна |
Заклад освіти |
Миколаївський ліцей № 34 Миколаївської міської ради Миколаївської області |
Клас |
7 |
Предмет |
Інформатика |
Тема, на якій можна застосувати |
Правила безпечного користування електронною скринькою |
Назва вправи |
“Безпечна електронна пошта” |
Мета вправи |
Ознайомити учнів з правилами безпечного користування електронною скринькою, а також навчити розпізнавати небезпечні ситуації, пов’язані з електронною поштою, та правильно діяти в цих ситуаціях. |
Орієнтовний час для виконання вправи |
20-30 хвилин |
Очікувані результати |
➢ Учні розуміють основні правила безпечного користування електронною поштою. ➢ Розпізнають небезпечні ситуації, пов’язані з електронною поштою, і надайте відповідні рекомендації щодо їх уникнення. ➢ Учні розвинуть свої навички критичного мислення та вміння правильно діяти в таких ситуаціях. |
Необхідне обладнання/матеріали |
Комп'ютери або планшети з доступом до Інтернету для кожного учня або групи учнів. |
ІІ. Детальний опис вправи.
Пояснення (5 хвилин)
Вчитель пояснює учням, що сьогодні вони мають ознайомитися з правилами безпечного користування електронною поштою, яка є масовим інструментом спілкування в сучасному світі. Учням слід переглянути урок 3 “Безпека в інтернеті” (підручник, стор. 21-23)
Групова робота (10 хвилин)
Учні об'єднуються в групи по 3-4 особи. Кожна група отримує картку з описом ситуації, пов’язаної з електронною поштою. Завдання групи — обговорити обставини та запропонувати рекомендації щодо безпечної поведінки в кожному випадку.
Наприклад:
Картка №1
Ситуація: Ваш друг Максим отримав електронний лист від незнайомого користувача із вкладеним файлом. Він хоче відкрити файл, але не знає, чи це безпечно.
Завдання: Які кроки Максим має зробити, перш ніж відкрити файл? Поясніть йому, що робити в подібних ситуаціях, щоб уникнути появи небезпечних файлів.
Картка №2
Ситуація: Катя отримала електронний лист з незнайомої адреси, в якому пропонується безплатний доступ до онлайн-гри. Їй цікаво спробувати, але вона не знає, чи це безпечно.
Завдання: Що Катя має робити, перш ніж взяти участь у грі? Поясніть, як перевірити надійність таких пропозицій та небезпеки, пов'язані з введенням особистих даних у неперевірені ресурси.
Картка №3
Ситуація: Петро вирішив надіслати електронний лист своєму другові, але помилився в адресі та надіслав повідомлення незнайомцю. Незнайомець відповів на лист з проханням надати особисті дані.
Завдання: Як Петрові слід вчинити, щоб уникнути ризику розголошення своїх особистих даних? Поясніть, як він може захистити себе та що робити у подібних ситуаціях.
Картка №4
Ситуація: Олексій отримав лист, в якому йдеться про можливість виграти безплатну подорож, але потрібно негайно відправити особисті дані й номер банківської картки.
Завдання: Що Олексію слід зробити в такій ситуації? Поясніть, чому небезпечно надавати особисті дані та банківські реквізити невідомим джерелам і як він може запобігти можливим шахрайствам.
Презентація та дискусія (10 хвилин)
Представники кожної групи презентують свої рекомендації щодо безпечної поведінки в запропонованих ситуаціях. Після кожної презентації вчитель проводить обговорення з учнями, дає додаткові поради, а також пояснює, чому ці правила є важливими для безпеки.
ІІІ. Список використаних джерел (бібліографічний опис).