Європа — найрізноманітніший регіон світу

Про матеріал

План-конспект уроку з географії 10 клас. Розділ I. ЄВРОПА. Тема 1.Загальна характеристика Європи. Тема уроку: Європа — найрізноманітніший регіон світу.

Перегляд файлу

План-конспект уроку з географії 10 клас

Розділ I. ЄВРОПА

Тема 1.Загальна характеристика Європи

 

Тема уроку: Європа — найрізноманітніший регіон світу

Очікувані результати НПД: ознайомити учнів із складом регіону, формами державного правління і територіального устрою країн Європи та типами їх економічного розвитку; визначити значення інтеграційних процесів у формуванні господарства регіону.

Розвивальна та виховна мета: розвивати вміння критично мислити, виділяти істотні ознаки, порівнювати, будувати логічні схеми, встановлювати взаємозв’язки, тлумачити факти та погляди, робити висновки; сприяти розвитку комунікативних властивостей мовлення; виховувати зацікавленість до сучасного світу, бажання розуміти соціально-економічні процеси, які в ньому відбуваються.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: політична карта світу та політична карта Європи, атласи, підручники.

Хід уроку

Європа у своїй єдності

та одночасно різноманітті

має неймовірне внутрішнє багатство

і вражаючий творчий потенціал 

Жак Ле Гофф

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Вступне слово вчителя. Звучать слова привітання.

Прийом «Визнач настрій»

Учням пропонується визначити свій настрій та емоційний стан за допомогою карток із смайликами.

­

Чудовий настрій

Мені байдуже

Поганий настрій

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ

Бесіда за запитаннями

  • Що таке регіон світу? Які сучасні підходи до виокремлення регіонів світу ви знаєте?
  • На які регіони поділяється політична карта світу?
  • На які субрегіони поділяють Європу? Що ви знаєте про кожен з них?
  • Які європейські країни входять до «Великої сімки» (G7) та покажіть їх на карті?

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Перший регіон, який ми будемо вивчати на наших уроках, — Європа – один з найбільш розвинених регіонів світу, який впливав і продовжує впливати на світову політику й економіку; який є центром економічних і соціальних нововведень, прогресу. Провідні вищі навчальні заклади й наукові осередки цієї частини світу є важливими центрами формування національних еліт багатьох країн світу. В регіоні розміщені більша частина країн «Великої сімки», штаб-квартири багатьох провідних міжнародних організацій і установ. Тут відбуваються міжнародного значення заходи, ярмарки, конгреси, фестивалі тощо. Це вказує на лідерство у світі та виняткове значення міжнародних зв’язків в їх розвитку.

Європа – це регіон, у якому ми живемо, розвиваємося й розбудовуємо незалежну Україну, налагоджуємо відносини з найближчими і більш віддаленими сусідами, шукаємо надійних партнерів. Ось чому знання про соціально-економічні особливості країн усієї Європи надзвичайно важливі для інтелектуального розвитку кожної людини, зокрема й європейця.

Прийом «Асоціації»

Завдання. Подумайте, які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово «Євразія». Запишіть у робочий зошит всі слова, які спадають вам на думку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Оголошення теми, мети та завдань уроку.

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Особливості економіко-географічного положення Європи.

Розповідь учителя

Європа — найменша за площею частина світу, яка є батьківщиною сучасної глобальної західної цивілізації. У політичному плані до Європи включають весь південь сучасної Росії до Кавказьких гір. Тому такі країни, як Казахстан, Росія і Туреччина є євразійськими, адже вони розташовані одночасно у двох частинах світу. Знайдіть їх і покажіть на карті.

Завдання (робота в групах):

За допомогою карт атласу та тексту підручника, визначте та охарактеризуйте особливості:

  • фізико-географічного положення Європейського регіону.
  • економіко-географічного положення Європейського регіону.

 

2. Склад регіону. Сучасна політична карта Європи.

Розповідь з елементами бесіди. Відповідно до класифікації ООН в Європі виділяють наступні субрегіони.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Найбільш впливовими інтеграційними об’єднаннями Європейського регіону є Рада Європи, ОБСЄ, НАТО, ЄС, ЄБРР.

Історичне формування сучасних держав та країн, що входять до ЄС, вплинуло на інтеграційні процеси в його складі. Окрему їх категорію становлять території, що мають офіційний статус вільних зон ЄС та володіння і залежні території з особливим політичним статусом. (Робота з підручником. Розгляньте малюнок 9 «Система політико-економічних відносин Європейського Союзу (2017 р.)»

Виступ учнів із короткими повідомленнями про «Країни ЄС»

 

3. Форми державного правління і територіального устрою країн Європи. Прояви сепаратизму.

Завдання. Пригадайте та назвіть всі існуючі форми територіального устрою та форми державного правління країн світу.

Складання опорної схеми в робочих зошитах

C:\Users\User\Desktop\Безымянный.jpg

Завдання (робота з картою). Користуючись картою атласу «Державний устрій країн світу» та «Форми державного правління» наведіть приклади, відповідно до кожної форми правління/устрою, цих країн.

На сучасній політичній карті Європи більшість кордонів було встановлено відповідно до рішень країн-переможців у І і ІІ світових війнах. Це призвело до того, що частина етносів, які раніше жили в одній держави, нині розділені державними кордонами (наприклад, угорці). Окремі етноси втратили (наприклад, шотландці) чи не мали взагалі (наприклад, баски) власної держави. Це зумовлює прояв сепаратизму у різних частинах Європи (наприклад, на о. Корсика).

Що таке «сепаратизм» і як він може проявлятися у сучасному світі? (пошук в Інтернеті, бесіда)

Сепаратизм – це теорія, політика і практика відокремлення частини території країни з метою створення самостійної національної держави.

В окремих країнах вдалось подолати відцентрові сили, надавши відповідній частині населення автономію (наприклад, Аландським островам у складі Фінляндії), в інших це призвело до тривалого кровавого протистояння (наприклад, Північна Ірландія). Окремі держави перестали бути унітарними і стали федераціями (наприклад, Бельгія), інші розпались (наприклад, СРСР). Саме сепаратизм зумовив появу окремої групи країн Європи — частково визнаних (наприклад, Косово) і невизнаних самопроголошених держав (наприклад, самопроголошена невизнана Турецька Республіка Північного Кіпру).

 

4. Типи країн Європи за рівнем економічного розвитку.

Завдання. Пригадайте з курсу 9 класу критерії віднесення країн до різних типів за рівнем економічного розвитку.

Всі країни світу відповідно до типології ООН і Світового банку поділяють на такі великі групи: розвинені країни, країни перехідної економіки і країни, що розвиваються.

Завдання (робота з картою). Користуючись картою атласу «Типи країн світу» наведіть приклади країн Європи кожного типу.

Розповідь з елементами бесіди.

В Європі переважають розвинені країни. До країн з перехідною економікою належать колишні соціалістичні країни. Серед розвинених країн провідне місце посідають ті з них, що входять до «Великої сімки» (наприклад, Італія). Для Західної Європи характерним є правило, що меншою за площею і людністю є країна, що вищим є її людський і економічний розвиток. Тому в особливий тип виділяють мікродержави (за площею і населенням), такі як Андорра, Ватикан, Ліхтенштейн, Монако, Сан-Марино, що мають доволі специфічні умови економічного розвитку за умов високої якості життя населення.

 

5. Інтеграційні процеси. Міжнародні організації.

Завдання. Пригадайте з курсу географії 9 класу, що таке «інтеграція»?

Європейські країни мають сприятливіші умо­ви для інтеграційних процесів, ніж інші регіони світу. Зумовлено це вигідним геополітичним положенням, подібними рисами історично­го розвитку багатьох країн, відносною одноманітністю населення за етнічним і соціальним складом, що зумовлює «європейську менталь­ність» населення, активними господарськими зв’язками країн усеред­ині регіону.

Представлення досліджень учнів «Інтеграційні та дезінтеграційні процеси у Європі».

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ

  1. Поясніть, як ви розумієте термін «субрегіон світу».
  2. Вкажіть залежні території і протекторати, що існують в Європі, та поясніть чому.
  3. Поясніть, чому не всі корінні народи Європи мають власні держави?
  4. Поміркуйте, чому до ЄС і НАТО вступила більшість країн Східної Європи.
  5. Чому в Європі існує найбільша у світі кількість мікродержав?

 

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Опрацювати §3
  • Заповнити таблицю «Україна – Європейська країна»

Переваги входження України в ЄС

Недоліки входження України в ЄС

 

 

  • За допомогою офіційного сайту Міністерства закордонних справ України зайдіть на офіційні веб-сторінки вітчизняних дипломатичних представництв в європейських країнах та з’ясуйте, які заходи двохсторонньої співпраці мали місце у минулому році. Де вони відбувались та який мали наслідок для розвитку України?

 

VІІ. ПІДСУМКИ УРОКУ

 

 

docx
Додано
13 січня 2019
Переглядів
5057
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку