Всеукраїнський урок права "Подорож в казкове королівство"

Про матеріал

Дана розробка буде корисною для проведення уроків права, тижнів правознавства серед учнів 5-9 класів.У конспекті через перегляд уривків з казок учні аналізують ситуації і роблять висновки щодо порушення прав дитини чи людини. Досить цікавий та змістовний сценарій.

Перегляд файлу

Виховний захід "Подорож у казкове королівство"

Тема: Подорож у казкове  королівство.

Мета: з'ясувати обов'язки та права дітей;  виробля­ти та коригувати  навички

            правомірної поведінки, негативне ставлення до правопору­шень.

            розвивати логічне мислення, пам'ять, вміння аналізувати ситуації ,

            виховувати повагу до старших, взаємоповагу.

Обладнання: проектор, ПК, костюми,допоміжний матеріал.

Хід уроку

Вчитель. Кожна держава повинна піклуватися про своїх гро­мадян: про чоловіків і жінок, багатих і бідних, про людей усіх національностей, будь-якого кольору шкіри, у тому числі про маленьких  своїх  громадян. Майбутнє кожної нації – це діти. Якими вони виростуть – таким і буде майбутнє. Виростити і захистити дитину, зберегти її здоров’я, виховати у злагоді і мирі – це значить для дорослих – забезпечити собі щасливу, спокійну і стабільну старість. Сучасне становище дітей в Україні викликає хвилювання суспільства й вимагає нових підходів до аналізу та вирішення цієї проблеми. Сьогодні ми з вами  поговоримо про права дитини,про  порушення прав дитини. Ми говоримо: права дитини. А як ви розумієте  це поняття. Права дитини – це певні спеціальні можливості необхідні людині віком до 18 років для існування і досягнення зрілості. Всі діти  незалежно від  походження, статі, мови, релігії, національності, майнового стану, стану здоров’я  є рівними у своїх правах..  А хто така дитина? (Дитина — це людина, якій ще не виповнилося 18 років).
Вчитель. У нас  в гостях  казкові  герої . Зустрічайте!

Сценка

Мальвіна:

Я у школу поспішаю,

Там читать, писать навчають.

По конвенції дитячій

Маємо право на навчання

І у школі нас навчають.

І дають усякі знання.

О, хтось іде!

( Заходить Буратіно, підходить до неї і говорить)
Буратіно.  А цікаво, що це за права, які начебто я маю? 

( бурмотить собі під ніс)       
Мальвіна. Що ти там говориш? Що сталося?

Буратіно: Та, ось тато Карло говорить, що я повинен вміти захищати свої права? Що за права?

Мальвіна: Ну ось, наприклад: «Ніхто не має права об­ражати іншого, принижувати його, карати». Як це робив, наприклад, Карабас-Барабас.  

Буратіно.  Ух ти! Здорово! А ще!   
Мальвіна. А ще кожна дитина має право ходити до школи і вчитися безкоштовно, щоб стати грамотним, ро­зумним і вихованим.

Буратіно.  Подумаєш! А якщо я не хочу вчитися?                                         

 Мальвіна. Значить, ти порушуєш виконання Консти­туції. Адже крім прав, кожна дитина повинна пам'ятати і про свої обов'язки. Ходити у школу, Буратіно, — це наш обов'язок.                                                                               

 Буратіно.  Я так і знав! Відразу палки у колеса! Я думав, якщо мені дають права, це значить, можна робити, що завгодно!                                                                

Мальвіна. Ти не маєш жодних здібностей до правозна­вства. Ти  маєш багато прав і повиннен їх знати. Ось сідай, я тебе буду вчити.

( Чути стук у двері)

Буратіно: А хто це?

Мальвіна: Зараз відчиню двері і побачимо. (Відчиняє)

(Заходять дівчатка «Декларація» та «Конвенція»)

Конвенція:

Як  багато вас тут, друзі,

Білозубих, карооких.

Синьооких, і чорнявих,

І високих, і низеньких.

І кругленьких, і худеньких

Всіх вас радо я вітаю

І найкращого бажаю.

Декларація:

Я – Декларація.

Декларація – це просто,

Оголошення всіх прав,

Є права й в дітей, звичайно,

Треба, щоб усяк їх знав.

Конвенція: А я – Конвенція прав дитини. Конвенція – це державний документ, в якому указано, що уряд кожної країни має дбати про права дітей.

Конвенція: У квітні 2001 року Україна прийняла закон «Про охорону дитинства»

Декларація:

Сьогодні ми з вами

Повторимо права

Які держава дітям

З любов'ю надала.

Вчитель:  То ж, Буратіно, залишайся з нами. Ми запрошуємо тебе до казкового королівства. Існує   діти  міжнародна організація – комісія з прав дитини,яка слідкує за тим як виконуються права дітей в країнах,чи не порушуються вони. Уявимо собі, що всі ми працюємо в цій комісії захисниками.

Вчитель: Отже, захисники! Зараз ми з вами здійснимо подорож в казкове королівство,поглянемо, що ж там сталося цікавого.

Уривок з  казки Шарля Перро  «Попелюшка»  

Автор:
Колись в одному королівстві                                                                                  

Жила лісничого родина   
Та  господиня захворіла      
Й померла, доньку залишивши,  
Роки минали. Батько знову
Щоб стало легше, одружився.
Узяв за жінку він вдовицю
З двома дочками.
Ще й недобру.

 (Попелюшка сидить на підлозі і чистить каструлю).

Мачуха:  Попелюшко! Знову сидиш? Підлогу не замела, вогню не  розпалила, грядок не скопала.
                           (Потягуючись і позіхаючи виходять двоє дівчаток).

Мачуха: Пташенята ви мої! Вже прокинулися? Як вам спалося любі донечки?

Дівчатка: Снідати ще не кликали?

Мачуха:  Зараз дамо чаю! Попелюшко, неси чай. (Виходять).

Попелюшка.  Ой як мої сестри схожі на свою матір: І обличчям, і вдачею. Усе їм не так, як і їй. А ось мене вони не люблять? Мачуха змушує мене виконувати всю важку роботу й чистить казани і каструлі, мити східці, прибирати у кімнатах. І хоч як би я не старалася, ніхто мене не похвалить…

Вчитель. – Дякуємо героям казки. Діти, ви пригадали її назву?

  • Як ви гадаєте, чому мачуха ображала Попелюшку?
  • Чому сестри не любили її?
  • А чи мали вони право ображати дівчинку? (відповіді учнів)

 Вчитель. Так, правильно, кожна дитина має право на любов і піклування, на сім’ю, вільно висловлювати свої думки, спілкуватися з ким бажає.

Жодну дитину не можна примушувати до праці.

- Діти,а чи мала Попелюшка час відпочивати,гратися?... Як бачите,тут  порушувалося право дитини на відпочинок.

-А чим закінчується ця казка? Дівчинка, яку в сім’ї всі зневажали, стала справжньою принцесою.                                                                                              

Вчитель:  Давайте ще на хвилинку повернемося знову в казку. ( фанфари)      

                                             (уривок з казки)

-    А що, Попелюшко, хотілося б тобі поїхати на бал? ( запитували сестри, поки вона розчісувала їх перед дзеркалом.)

-    Ой, що ви, сестрички! Ви смієтеся з мене!
-    Ха-ха-ха! Що тобі, замазуро,  робити у королівському палаці?

 ( вибігають сміючись)

Попелюшка.

Знов на бал зібралась вся сім'я:

Мачуха і сестри, та тільки не я.

Стільки роботи повік не зробити:

Вікна помити і квіти полити,

Вдома прибрати, зварити харчі,

Купа прання - все роби і мовчи.

Хочу на бал, та мене не взяли,

Чом такі люди жорстокі та злі? 

Фея:

Не плач, Попелюшко,

Не треба жалю.

Потрапиш на бал,

Я тобі говорю.

Попелюшка:

Роботи багато,

Не встигну ніяк!

Та й що одягну я?

Це ж свято! Це бал!

Фея:

Не плач, Попелюшко,

Зараджу біді.

Поїдеш  на бал,

Де танцюють усі.

(Фея виходить разом з Попелюшкою)

Вчитель: - Хто тут неправий? Попелюшка була дитиною. Дитина має право відпочити, погратися  і повеселитися. Попелюшка  була  примусо­во залучена до праці.

  • Давайте  з вами підсумуємо,які права Попелюшки були порушені в казці? 

 (На шанування її гідності, на свободу й особисту недоторканість, на невтручання в особисте життя, на свободу думки й слова, на володіння й користування своєю власністю, на відпочинок, на вільний вибір праці й отримання зарплати, право на батьківське піклування). 

Вчитель: Наша подорож триває далі. Готові зустрітися з наступними героями? То ж я їх запрошую.

(Звучить музика)

Уривок з  казки «Червона Шапочка»

Вчитель. Жила собі маленька дівчинка. Бабуся на день народження подарувала їй гарненьку червону шапочку. І відтоді усі стали називати дівчинку Червоною Шапочкою. Одного разу пішла Червона Шапочка навідати хвору бабусю. Дорогою до бабусиної хатинки зустріла вона Вовка.

Вовк. Куди йдеш, Червона Шапочко?

Червона Шапочка. Йду до своєї бабуся й несу й пиріжки.

Вовк. І я хочу навідати твою бабусю.

Червона Шапочка. Ходімо.

Вчитель. Вовк побіг коротким шляхом. Підступом потрапив він у бабусину хатину й проковтнув стареньку. А сам приготувався до зустрічі з Червоною Шапочкою.  (Вовк сідає на стільчик, загортається в хустку).

Червона Шапочка. Добридень, бабусю! Я принесла тобі пиріжків.

Вовк.  Заходь, онучко, сідай біля мене.

Червона Шапочка. Бабусю, чому в тебе такі великі руки?

Вовк. Щоб міцніше обіймати тебе, дитя моє.

Червона Шапочка. Бабусю, чому в тебе такі великі вуха?

Вовк. Щоб краще чути тебе, дитя моє!

Червона Шапочка. Бабусю, чому в тебе такі великі очі?

Вовк. Щоб краще бачити тебе, дитя моє!

Червона Шапочка. Бабусю, чому в тебе такі великі зуби?

Вовк. Щоб швидше з’їсти тебе!

Вчитель. Не встигла Червона Шапочка і охнути, як Вовк накинувся на неї і проковтнув.

Вчитель: А потім зʼявились лісоруби і врятували Червону Шапочку та її бабусю.

Червона Шапочка

Хоч не вмієш, злий вовчисько,

Ти книжок читать

Та Конвенцію дитячу

Треба гарно знати

Там написано,що діти

Мають право жити,

Тож і я тепер себе,зможу захистити.

Вчитель. Ви впізнали казку? Кого зустріла в лісі Червона Шапочка?

- Як ви думаєте, діти, яке з правил безпеки життєдіяльності порушила дівчинка?

(Не можна вступати в розмову з незнайомими, розповідати їм про те, куди ідеш).

- А як ви гадаєте, які права дитини порушені в цій казці?

(Права дитини на життя. З Червоною Шапочкою сталася біда, бо дівчинка була дуже довірлива. До речі, коли Вовк проковтнув бабусю, він зайняв її житло. Чи мав Вовк на це право? Кожна людина має право на житло. Ніхто не має право силоміць забиратись у наш дім. Дорослі і діти, мають почуватись у себе вдома у повній безпеці.)

Уривок з  казки «Снігова королева»

Снігова королева з казки Г.-К. Андерсена «Снігова ко­ролева» викрала хлопчика Кая, що мешкав у маленькому будиночку з бабусею, і відвезла його у свій величезний льодовий палац. Вона обіцяла йому подарувати увесь світ! І пару ковзанів на додачу. Хто знає, може вона хотіла хлопчикові добра? А чи мала вона право забирати, викра­дати Кая з рідної домівки?(відповіді учнів…)  Діти мають жити зі своїми батьками, і нікому не дозволено їх розлу­чати.

Вчитель: Наша подорож триває далі. Запрошуємо героїв наступної казки.

(Звучить музика)

Уривок з  казки «Білосніжка і сім гномів»

(Зʼявляється Білосніжка. Вона ходить по галявині і збирає квіти).

Вчитель. Давно колись жила маленька принцеса на ім’я Білосніжка. Вона була лагідна, добра і гарна. Жила вона зі злою мачухою королевою.

(Виходить королева з люстерком, милується собою.

Білосніжка сідає і розглядає квіти).

Вчитель: Королева крім себе нікого не любила і вважала себе найвродливішою та найрозумнішою у всьому королівстві.

Королева: (милується в люстерко).

            Чи ж я в світі наймиліша

                 Найгарніша, розумніша?

Люстерко:                                                                                        

                 Ти чудова слів немає,

                 Але є у нашім краї   

                 Диво справжнє – гарне й ніжне

                 І це диво – Білосніжка.

(І тоді королева покликала вірного слугу.)

       Королева. Заведи принцесу в хащу 
                       В темряві одну залиш.

                  Там страшні у звірів пащі –

                  Їй додому не прийти.

(Слуга забирає Білосніжку, мачуха теж виходить).

Вчитель. Дякуємо казковим героям.

- То яка назва цієї казки? Чому мачуха наказала відвести Білосніжку до лісу?

- Які права дитини тут порушено?

(Головне право – право на життя, А ще ми знаємо, що жодна дитина не може бути скривдженою і зневаженою).

Уривок з англійської  народної  казки «Троє поросят»

«…Ніф – Ніф добіг до своєї солом’яної хатинки й устиг зачинити дверцята за мить до того, як клацнули ікла сірого розбійника.

- Ану відчиняй! – прогарчав вовчище.

- Нізащо! – пропищав переляканий Ніф – Ніф.

Вовк набрав якнайбільше повітря й так дмухнув, що хатинка Ніф – Ніфа розлетілася в різні боки»

(Вовк порушив право на недоторканість житла. Про це говориться у ст. 16 Конвенції ООН про права дитини)

Уривок з російської народної казки «Маша і ведмідь»

«…Увійшла Машенька до хатинки та й сіла на ослінчик. А в тій хатинці жив здоровенний ведмідь. Повернувся ввечері ведмідь, побачив Машеньку, зрадів.

- Ага, - каже,- тепер не випущу тебе! Будеш у мене жити. Будеш піч топити, будеш кашу варити, мене кашею годувати,»

(Ведмідь порушив право Машеньки на свободу. Ст. 37 Конвенції ООН про права дитини)

Уривок з української  народної  казки «Кривенька качечка»

« Пішла вона до криниці, а дід з бабою – в хату! Дивляться – аж у гніздечку нема качечки, тільки повно пір’ячка. Вони тоді взяли гніздечко – та й кинули у піч. Воно там і згоріло. Зайшла дівчину в хату та зараз до гніздечка – аж гніздечка нема. Дівчина й каже:

- Я довіку жила б у вас, якби ви не спалили мого гніздечка та не підглядали за мною. А тепер – піду я від вас.»

(Дід з бабою порушили право дівчини на особисте життя. Ст. 16 Конвенції ООН про права дитини)

Уривок з  казки «Про принцесу Несміяну»

(Під мелодію пісні «Бременські музиканти» заходить король).

Король:

Ох, біднесенька моя Несміяночка,

В чому справа ти скажи, моя кралечка?

Не засмучуй свого татка, посміхнись!

Принцеса:

Я в порядку, відчепись!

Король :

Дітям у твоєму віці необхідно веселиться,

Ти ж сумна ввесь час, похмура..

Піднялась температура?

Принцеса:

Не похмура , а серйозна!

Я повторюю увосьме:

Імідж це такий у мене,

Я – майбутня королева.

Король:

Ні. Тебе не зрозуміти.

От в моїх знайомих діти…

Принцеса:

Ви на інших не дивіться,

Через імідж мій не зліться.

Маю право на індивідуальність,

Це – реальність.

Король:

Ох, як ти заговорила!

Мабуть справді захворіла…

На медогляд терміново!

Принцеса:

Але тату!

Король:

Ані слова!

Лікар ( заходить і робить огляд):

Заявляю вам сміливо:

Я не бачу тут відхилень.

Пульс у нормі, серце – теж!

Організм здоровий ввесь!

Може це від перевтоми?...

Король:

Та хіба вона щось робить?

Цілий день сидить в палаці.

В неї слуги є для праці.

Бути нею мріє кожна…

Принцеса:

Від нудьги померти можна!

Ще й корона заважка.

Я для неї ще мала.

Маю право відпочити.

Більш не хочу це носити. ( скидає корону)

Лікар:

У принцеси істерія.

Король:

Бачу я, а що ж удіять?

Лікар:

Щось незвичне і цікаве

Поверне її до тями.

Король:

Он мисливці йдуть у гості,

З подарунком моїй дочці.

Вчитель:

  • Про яке право заявляла Принцеса? ( Право на індивідуальність).
  • Яке ще право вона має? (Право на медичне лікування, право на відпочинок).

Вчитель: А тепер давайте повернемося до наших гостей: Мальвіни та Буратіно. Який же обов'язок він порушував? (Вчитися)

                             (Виходять всі казкові герої)

Вовк: Всі права ми добре знаємо!

Червона Шапочка: І про обов'язки не забуваємо.

Мачуха: Перший обов’язок – треба нам вчитися.

Попелюшка: Другий обов’язок – старших любити.

Король: Третій обов’язок – малих захищати

Принцеса: Четвертий обов’язок – батьків поважати.

Вчитель: П'ятий обов’язок – у мирі і злагоді з кожним нам жити!

 ( Виходять Конвенція та Декларація)

Конвенція:

Друзі мої! Права дитини

Ви мусите вивчать сумлінно,

Щоб знати добре в наші дні,

Коли з тобою справедливо

Вчиняють, а коли - і ні!

То ж прочитай, завчи напам'ять,

Порадь і друзям почитай,

Хай прочитають тато й мама –

Закони всім потрібно знать!

Дитина:

Хоч ми малі ще школярі

Та в нас закон є і права.

І ми навік запам’ятали.

Із Декларації слова:

Всі діти вільні і всі рівні.

І треба дружно всім  нам жить

То ж ми ще змалечку вчимося

Всіх поважати і любить.                                                           

Декларація:

Будь добрим сином чи дочкою,

Поганим вчинком не зганьби

Ти роду власного ніколи,

Люби свою сім'ю і школу,

Країну нашу ти люби!

 Вчитель: Наша казкова подорож закінчилась. Я дякую вам за те, що ви виступили як справжні дорослі захисники дітей і правильно захищали права казкових героїв.

 

 

 

 

Список використаної літератури:

  1. Каптан Т.М. Етика. Методичний посібник. Харків ВГ «Основа», 2006.
  2. Конвенція ООН про права дитини. Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ)
  3. Моральне та громадянське виховання. – Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 256 с. – ( Серія «Позакласні заходи»)
  4. Права дитини очима педагогів. Навчально-методичний посібник. Київ.2012.
  5. Шкільні виховні заходи. Випуск 1. Харків –Тернопіль, «Ранок».
  6. Шкільні виховні заходи. Випуск 5. Харків –Тернопіль, «Ранок».
  7. Шкільний календар прав людини: посібник для педагогічних працівників навчальних закладів. К. : ВАІТЕ, 2016. – 80 с.

  

 

 

 

docx
Додано
20 грудня 2018
Переглядів
2521
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку