Тема уроку: Всеволод Нестайко. «Тореадори з Васюківки».
Пригодницький захоплюючий сюжет, мрія і дійсність.
Мета уроку: продовжити опрацювання змісту втору, знаходити у творі елементи гумору,
романтики; простежити, як зображується мрія й дійсність у стосунках і
поведінці героїв, уміти їх аналізувати; розвивати культуру зв’язного
мовлення, логічне мислення, увагу, спостережливість. уміння грамотно
висловлювати свою думку, почуття, враження, формувати активну життєву
позицію, естетичні смаки; виховувати почуття пошани до творчості
В. Нестайка, гумору, прагнення пізнати багато цікавого, корисного,
необхідного для самовдосконалення; прищеплювати повагу до дружби,
працьовитості.
Тип уроку: урок – подорож
Обладнання: портрет В. Нестайка, бібліотечка його творів, малюнки учнів до твору,
мультимедійна презентація, виставка.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Настаново – мотиваційний етап.
У мене в житті завжди казка існує,
Дитинство фантазії всюди пряде,
Воно всім захопливі мрії дарує,
Не йди ти від мене, моє золоте.
Богдан Юрʹєв
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
(Записати тему уроку в зошитах. Оголошення мети, завдань уроку).
Продовжуємо опрацьовувати зміст твору. Подорожувати ми будемо селом Васюківка, де зупинимося на станціях:
Читаючи твір Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки», не можна стримувати посмішку. Наприклад, згадайте пригоди хлопців, які пов’язані з будівництвом метро, з оплатою за проїзд. Усі пригоди настільки яскраві, що ми ніби разом з головними героями переживаємо, діємо та співчуваємо їм під час покарань.
Тож давайте поринемо в цей цікавий та пригодницький світ.
Вірний приятель – то найбільший скарб.
Мудрим ніхто не родився, а навчився
Яке дерево, такі його квіти; які батьки, такі й діти
Хто в світі не бував, той і дива не видав
Четверо білих, двоє як сніг
Ми познайомимося з жителями кожної станції, які вже готові поринути у вир пригод. А до речі, чому твір можна назвати пригодницьким?
(Слайд: учні записують у зошиті). Пригодницький твір – це прозовий твір, сюжет якого наповнений великою кількістю пригод і незвичайних подій.
Перша пригода для жителів усіх станцій – тестові завдання за змістом твору. Приготуйте робочі зошити. Але кожну відповідь ми будемо коментувати.
ІІ.
1) Хто зруйнував збудоване хлопцями метро?
а) Корова Контрибуція
б) Учителька математики
в) Льоха Манюня
г) Дід Салимон
2) Скільки станцій метро мало бути збудовано?
а) 5
б) 2
в) 3
г) 7
3) Для кого проїзд у метро мав бути дорожчим?
а) Для Яришки
б) Для родичів
в) Для вчительки математики
г) Для друзів
4) Головні герої твору
а) Ява та Павлуша
б) Ява та Жора
в) Павлуша та Петька
г) Антончик і Степан
5) Про що йде мова: «Це такі гробниці в Єгипті. У них фараонів ховали. Багато століть тому…»
а) Про урок історії
б) Про казку, яку розповідає мати
в) Про пригоду на баштані.
Фрагмент дитячої дружби нам продемонструє група учнів. (Інсценівка). А чим же закінчилася ця пригода. ( слайд - З’явився дід)
6) Для чого Ява вигадує різні штуки – викаблуки?
а) Щоб повеселити людей
б) Щоб отримати гроші
в) Щоб зажити слави.
г) Щоб роздратувати батьків
Одним із завдань для жителів станцій була підготовка творчої роботи – твору. П’ята станція підготувала підтвердження різних штук – викаблук Яви у власному творі «Фантазії дітей». ( Твір групи учнів. Інсценізація штук – викаблук демонструє група ).
( Пригода в метро – по «Двері за нами клацнули, поїзд рушив. Слайд – можна зачитати уривок).
7) «А от тарілка сиру, щедро политого сметаною, і партика хліба, принесена на моє прохання, пішли туго…» - кому належать дані слова та до кого?
а) Павлуші до Яви
б) Яви до Павлуші
в) Яви до Яришки
Родина – це осередок суспільства, це те місце, де кожен завжди отримає підтримку та розуміння. Це найголовніше для кожного з нас. Хоча ми не завжди цінуємо те, що в нас є. Станція «Родинні стосунки» дасть нам інсценізоване підтвердження. (Інсценівка групи «Родинні стосунки» ).
Неодноразово на уроках української літератури ми з вами малювали ілюстрації до текстів. Отже, давайте спробуємо відзняти кінострічку за твором Всеволода Нестайка. Потрібно опрацювати ілюстрації до твору, створені вами ж. Це своєрідні дублі – слайди до фільму. Розташуйте у правильній послідовності та створіть зв’язну розповідь. Чи є бажаючі?
(На дошці розвішуються магніти, малюнки. Поки працюють біля дошки, слухаємо розповідь).
8) Чому навчає твір? (Основна думка) Що ми кожен для себе може взяти із даного твору? (Саме з дитинства формується людське «Я», і хоча хлопці бешкетують, але в кожного з них добре серце, благородні наміри. Засудження тих, хто розуміє дружбу тільки на словах, уславлення дружніх стосунків, які перевірені часом, конкретними справами).
(Возвеличення любові, доброти, чуйності). Відповідальність за свої слова, обіцянки.
«Вік живи, вік учись». Свою творчу роботу нам зачитають представники станції «Повстання». (Твір групи).
ІІІ. Вікторини кожної з команд (2-3 питання)
Розповідь – конкурс. Дослідницьке завдання. (Було завдання дізнатися у батьків про їх дитинство й ті пригоди, які з ними траплялися. По одній розповіді від кожної станції).
ІV. Узагальнення та систематизація
У мене в житті завжди казка існує,
Дитинство фантазії всюди пряде,
Воно всім захопливі мрії дарує,
Не йди ти від мене, моє золоте.
Богдан Юрʹєв
Отже, на сьогоднішньому уроці ми здійснили подорож цікавим, багатим на пригоди селом Васюківки, пережили майже всі пригоди головних героїв Яви та Павлуші, поспівчували їм, - розважилися з ними, але й чомусь навчилися: розуміти один одного, підтримувати родину і друзів тощо. (виставлення й аргументування оцінок».
V. Домашнє завдання.
Скласти план твору (основні пункти), придумати власну версію однієї з пригод хлопців.