Всіх зустрічаєм хлібом й сіллю
На сцені лозунги: « Всіх зустрічаєм хлібом й сіллю»
На підставках виставлені борошняні вироби, в центрі стіл на якому вишитий рушник на ньому коровай. Вчитель. Хліб… Один з самих дивовижних продуктів природи і людської праці, один із самих древніх і самих значущих, самих надійних видів їжі на землі. Хліб народжений нашою прекрасною землею, нашими широкими ріками і тихими озерами, чистим повітрям блакитного неба і жарким, животворним вогнем. Хліб створений тисячолітньою людською мудрістю, майстерністю і важкою працею – “в поті лиця свого”, самою потрібною в світі працею.
Ведучий 1. Народження хліба завжди чудо: і багато століть назад, коли наші далекі предки вперше скуштували обвуглені на вогнищі грудки твердої зернової каші – прабабусі першого хліба, і в наші дні, коли на великих хлібозаводах пекарські машини безперервно виносять зі своїх надр золотисті потоки пшеничних калачів, батонів, булок, коричневих караваїв . Вдень і вночі працюють хлібозаводи, вдень і вночі відбувається створення великого продукту, від якого сьогодні залежить життя на землі.
Десь вода вирує голосно, Так уже на світі водиться -
Млин гуде і меле борошно. Що не їж, а хліба хочеться.
Петро Харченко
Ведучий 2. Хліб супроводжує кожного з нас від перших кроків до останніх днів.
Один із самих яскравих спогадів дитинства багатьох людей – це шматок хліба з ласкавих рук матері. Це міг бути чорний шматок воєнного хліба, замішаний на сльозах і людському горі, це могла бути здобна булочка мирних років, смачний бублик або солодкий сухарик…
Учень 1. В кожному шматку хліба – праця мілліонів людей: трактористів і агрономів, комбайнерів і меліораторів, металургів і машинобудівників, селекціонерів і генетиків, мікробіологів і біохіміків, зберігачів зерна і мукомолів, дріжджовиків і пекарів, водіів хлібних фургонів, продавців магазинів – людей багатьох професій, які поставляють хліб до нашого столу.
Вчитель. Візьміть в руки шматок хліба – “одне з визначних досягнень людського розуму”, так хліб назвав вчений К.А.Тімірязєв, - вдихніть тонкий , ні з чим не порівняний хлібний аромат, і згадайте про велику працю всіх тих, кому ми зобов’язані хлібом. І нехай ніколи не залишає вас бережне, святе відношення до цього прекрасного продукту, носія і продовжувача життя на землі, про який так прекрасно сказав болгарський поет Асхан Баянов у вірші «Хліб»:
С детских лет запомни навсегда:
Хлеб – земля, Хлеб – воздух, Хлеб – вода.
Солнечное в нем живет светило,
В нем живет душа родных полей,
Нежность доброй матери моей.
Жизнь – от хлеба, и от хлеба – сила.
Головний герой нашої лтературної композиції – хліб. Ми познайомимося з його родоводом, з першими майстрами хлібопекарства. Ми відвідаєм древні пекарні і сучасні хлібозаводи, поговоримо про хліб наших днів, про улюблені хлібні вироби, про харчову цінність і значимість цього дивовижного продукту.
Ведучий 1. Історія хліба нероздільна від великої трагічної і прекрасної історії людства. Тисячоліття люди вирощують зерно, отримують з нього муку, печуть хліб. Вони поєднують з хлібом свою надію на життя, бачать в хлібі свою батьківщину, своє минуле та майбутнє.
П’ятнадцять тисяч років тому людина вперше використала в їжу зерна диких злаків. Це була людина кам’яного віку, вона збирала насіння диких злаків і їла їх в сирому вигляді. Прошло багато столітть, людина навчилася розтирати це насіння між камінням і змішувати його з водою. Це було саме перше відкриття хліба.
Ведучий 2. Хліб наш народився на світ у вигляді рідкої борошнисто-зернової каші, яку і сьогодні ще вживають в їжу багато жителів Сходу і африканських країн.
Людина помітила, що зерна відділяються від колоса швидше, якщо їх попередньо нагріти. Вони виривали ями, нагрівали в них каміння і на це каміння клали колоски зібраних злаків. Одного разу зерна підсмажилися сильніше, людина подрібнила це зерно і змішала його з водою і зразу зрозуміла, що їжа стала смачнішою, ніж з сирих зерен – це і було друге відкриття хліба.
Учень 2. Прошло ще декілька тисячоліть, і людина навчилася вирощувати пшеницю, ячмінь, просо і інші злаки. Було це приблизно 8 тисяч років тому. І саме в цей час у древніх вавілонян, єгиптян, асірійців, євреїв, персів і інших, нині уже забутих народів з’являються ступки, ручні млинки і народжується печений хліб. Так відбувається третє відкриття хліба.
Учень 3. З густої зернової каші наші далекі предки пекли млинці – щільні, підгорілі куски бурої маси, що мало нагадують сучасний хліб. Але саме з появою цих млинців, що випікалися на гарячому камінні і починається на землі історія хлібопекарства.
Учень 4. Коли первісна людини посіяла свою першу пшеницю і отримала з неї хліб, тоді вона отримала і батьківщину. Поле пшениці, зоране з великою працею, урожай, що збирала вся сім’я і насамкінець свіжий хліб – все це дало людині місце, яке вона, її діти й онуки поважали та любили. Тут ріс її хліб, тут народжувався її годувальник. І це була перша батьківщина людини.
Учень 5. Пройшли тисячоліття і здійснилося ще одне відкриття хліба. Древні єгиптяни навчилися розрихляти тісто способом бродіння, використовуючи чудодійну силу мікроскопічних організмів – хлібопекарських дріжджів і молочно-кислих бактерій, про існування яких вони і не підозрювали. Так в Древньому Єгипті була створена сучасна технологія хлібопекарського виробництва.
Учень 6. З Єгипту технологія хліба переходить до Греції, а далі і в інші країни.
Випікають різноманітні вироби з тіста, майстри хлібної справи складають більшу частину міського ремеслового населення та діляться на : хлібників, пиріжечників, калачників, саєчників, бубличників, млиничників, кисельників і пряничників. Випікались і святкові вироби – для весіль, релігійних свят, а для кожного дня майстри пекли простий хліб: ситний, недорогий, такий, що заміняв простим людям іноді і сніданок, і обід, і вечерю.
Ведучий 1. Щоб уявити собі, як випікають хліб сьогодні, здійснимо з вами екскурсію на сучасний хлібозавод. Ми побачимо, як на територію заїзджають спеціальні автомашини-борошновози, що доставляють борошно з млинів. З них стисненим повітрям борошно перекачують у величезні бункери. В бункерах борошно зберігається і подається по системі трубопроводів на виробництво.
Ведучий 2. В спеціальних автомобілях-цистернах поступають на завод і концентрат дріжджів, рідкий цукор, молочна сироватка, рідкий жир. В тістоготувальному цеху автоматизовані пристрої з високою точністю відміряють борошно, дріжджі, сіль, цукор, воду, молочно-кислу закваску. Тістомісильна машина на протязі 3 хвилин замішує тісто, яке виброжує потрібний час і направляється в інший цех, де машини ділять його на куски і надають їм форми майбутніх батонів, булок, короваїв.
Учень 7. Рухаючись у формах тісто підходить і направляється в піч. Тут закінчується народження великого чуда – хліба.
Кожна хлібопекарська піч випікає за добу 10-12 тисяч хлібин.
Різні народності сьогодні використовують національні хліби, популярні в їхніх країнах.
Учень 8. В Україні паляниці, калачі; в Узбекистані – гиджа, пулати, патир, сутлі-нон, кульча; в Таджикістані – чаботи, лаззат, нонірагвані; в Туркменії – кулче; в Киргизії чуй-на, комоч-на; в Казахстані – токаш, баурсаки; в Грузії древній хліб – мадаурі, шоті; в Арменії – лаваш.
Учень 9. В нашому домі ми зустрічаємось з хлібом кожен день. Вранці чи ввечері заходимо в магазин і купуємо хліб, булочні вироби, печиво, тістечка. Але передусім – хліб, тому, що неможливо уявити собі без нього наш стіл – чи то сніданок чи святковий стіл. Недарма народилися в народі прислів’я:
«Без хліба немає обіду»
«Не буде хліба не буде й обіду»
«Хліб всьому голова»
«Хліб усьому пан»
«Коли пекар сидить без хліба у всій країні голод»
“Як є хліб та вода, то й голоду нема”
Учень 10. Хліб постійно живе в нашому домі. Але чи вміємо ми відноситися так, як він заслуговує?
Коли ви купуєте хліб, не забувайте про те, що він не може довго зберігатися – тому беріть стільки, скільки вам необхідно на 1-2 дні; не кидайте його в сумку з іншими продуктами, а акуратно покладіть в окремий пакет; не купуйте тільки теплий хліб, вчорашній більш корисний; ріжте на чистій дошці; не викидай крихт – вони можуть нагодувати птахів.
Учень 11. Зберігають хліб в спеціальних хлібницях, в яких хліб зберігає свою свіжість 1-2 дні. Якщо хліб зачерствів виготовіть з нього сухарики, квас, або освіжіть. Ще в древньому Єгипті вчителі в школах вчили дітей бережному відношенню до хліба. Якщо впав шматок хліба на землю, то дитина повинна була підняти його і поцілувати. Такий звичай існує і наші дні у жителів України, Білорусії, Середньої Азії. І було повір’я: якщо кидаєш недоїдений шматок, значить десь твій близький голодує…
Учень 12. У багатьох народів хліб користується особливою повагою, живе давня традиція – приготування весільного хліба-короваю. Таким хлібом зустрічають наречену і нареченого, пригощають гостей на весіллях, кланяються весільному короваю, цілують його, хлібним зерном посипають молодих на весіллі бажаючи їм щастя і благополуччя.
Ведучий 1. Хлібом-сіллю зустрічають самих дорогих гостей, хліб-сіль підносять на ювілеях і інших торжествах, хліб дарують космонавтам, що повернулися з довгих польотів.
Ведучий 2. Бережне ставлення до хліба і повага до нього повинні бути в крові у кожної людини. Вони порівнюються з повагою до своєї Батьківщини, до свого народу, до його праці.
Кожний день, беручи в руки шматок хліба, згадайте добрим словом всіх тих, хто його створював і створює, подумайте про те, яким великим багатством ви володієте і як його треба берегти!
Недаремно людина, творячи щоденну молитву, просить Бога: “Хліб наш насущний дай нам сьогодні”.
В народі ж хліб як матір поважають,
Ця шана з рлином часу не зника,
І дорогих гостей завжди стрічають
З хлібиноюж в барвистих рушниках.
Так хай же щедро наливає соком
І колоситься золотистий сніп!
І хай же родить більше з кожним роком
Його величність – годувальник хліб!
Перегляд відеоролика автор О.Титенко.