Навчальний предмет: Інформатика
8, 9 класи
Розділ: Вступ до предмету Інформатика
Інформатика
Навчальна програма з інформатики для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
ТЕМА ЗАНЯТТЯ Вступ до штучного інтелекту: знайомство з чат-ботом GPT
МЕТА ЗАНЯТТЯ:
Навчальна. Знайомство з концепцією штучного інтелекту; розуміння, як функціонує чат-бот GPT; Ознайомлення з можливостями та обмеженнями штучного інтелекту.
Розвиваюча. Розвивати творчі здібності учнів, практичні навички роботи з ЕОМ та інтернетом, критичне мислення, надихнути учнів розвивати свої навички у сфері інформаційних технологій та програмування.
Виховна. Виховувати почуття відповідальності за свої вчинки.
ТИП ЗАНЯТТЯ: комбінований
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: після цього заняття учні зможуть зареєструватися на платформі OpenAI, розпочати спілкування з чатом GPT, формулювати запити для отримання потрібної інформації, критично оцінювати отримані результати результати.
ОБЛАДНАННЯ : Комп’ютери класу. Інтернет-підключення. Проектор або великий монітор. Доступ до інтернет-браузера для користування чат-ботом GPT та доступ до необхідних програм та ресурсів для проведення уроку.
ПЛАН ЗАНЯТТЯ
І. Вступна частина.
ІІ. Теоретична частина.
ІІІ. Демонстрація та практична частина.
ІV.Обговорення
V. Активна робота з GPT
VІ. Тестування
VІІ. Підсумок та домашнє завдання
СЦЕНАРІЙ ЗАНЯТТЯ.
І. Вступна частина.
1. Оголошення теми та мети уроку, його ролі в курсі інформатики в цілому.
2. Постановка перед школярами цілі та розкриття методів її досягнення на уроці
Штучний інтелект (ШІ) – це неймовірний світ, де комп'ютери не лише виконують завдання, але й здатні думати, адаптуватися та розуміти, подібно до людського мислення. Ця унікальна галузь комп'ютерної науки перевертає наше уявлення про можливості технологій.
Мета уроку - отримати вступне уявлення про штучний інтелект, дізнатися, як чат-боти, такі як GPT, взаємодіють із користувачами, реагуючи на їхні запити і питання. Ви побачите демонстраційні покази та практичні завдання, де зможете використовувати GPT для допомоги в навчанні, пошуку інформації та отримання відповідей на запитання. Урок підкреслює важливість обговорення етичних аспектів використання штучного інтелекту та розглядати питання приватності, надійності та безпеки даних та готує вас до подальших досліджень в області інформатики та штучного інтелекту.
ІІ. Теоретична частина.
Запитання для евристичної бесіди з учнями:
• Як ви визначаєте поняття "чат-бот"? Якими словами або фразами ви б описали його функції та призначення?
• Як ви вважаєте, чому чат-боти стали такими популярними? Які їхні переваги та можливості?
• Які галузі та сфери застосування чат-ботів ви знаєте? Де їх можна зустріти в повсякденному житті?
• Як чат-боти можуть полегшити спілкування та взаємодію між людьми та комп'ютерами? Які функції вони можуть виконувати?
• Яким чином штучний інтелект використовується в роботі чат-ботів? Як вони навчаються та розвиваються?
• Як ви відноситесь до питань етики та безпеки, пов'язаних із використанням чат-ботів?
Чат-боти - це справжні магічні співрозмовники в світі технологій, які вміють розмовляти з вами, як інша людина вони розуміють ваші слова і реагують на них з величезною точністю:
• ви вводите текст, а вони – генерують тексти відповідей;
• вони розпізнають ваші наміри, розуміють ваші потреби і створюють текст, який зближує вас з технологією;
• вони спрощують комунікацію, допомагають здійснювати покупки, надають інформацію та розважають. Вони – це справжні співбесідники у світі технологій;
Чат-боти – це не тільки програми, вони – це чарівні співрозмовники, що знають, як зробити вашу комунікацію з технологією неперевершено зручною та неймовірно цікавою.
Штучний інтелект (ШІ) — це галузь інформатики, яка займається розробкою інтелектуальних машин, здатних виконувати завдання, які зазвичай потребують людського інтелекту. Системи штучного інтелекту створені для навчання на досвіді, розпізнавання закономірностей і прийняття рішень на снові вхідних даних. У перелік основних завдань ШІ входить:
• Розпізнавання облич.
• Розпізнавання мовлення.
• Вивчення мов та їх розпізнавання.
• Складні розрахунки та вирішення завдань.
• Навчання та планування.
• Ведення розмови.
• Передбачення та рекомендації
• Пересування та маніпуляції з об'єктами
Презентація
ІІІ. Демонстрація та практична частина.
Вчитель демонструє, як використовувати чат-бот GPT на прикладі конкретних запитань та завдань.
Як почати роботу з GPT? Ось чітка інструкція:
Крок 1. Почніть з того, щоб зайти на веб-сайт OpenAI, або відкрийте платформу, де є доступ до GPT. Якщо вам потрібно створити обліковий запис, робіть це – це така міні-реєстрація.
Крок 2. Відкрийте вікно для чату, як у месенджері, та напишіть питання, що вас цікавить, або завдання, яке ви хочете вирішити. Наприклад, "Розкажи мені про космос" або "Підкажи, як підготуватися до шкільного тесту".
Крок 3. Просто натисніть "Enter" після написання питання. Почекайте секунду, і ви побачите, що GPT відповість вам чудовою відповіддю!
Крок 4. Грайтесь та Експериментуйте. Гра в запитання - відповідь - це як віртуальний розумовий м'ячик. Питайте його різні речі: "Що ти думаєш про смішних котиків?" чи "Які секрети всесвіту ти знаєш?". Ви можете змінювати слова у питаннях чи попросити GPT створити речення у відомому стилі, наприклад, у стилі Гаррі Поттера!
Крок 5. Збережіть Супервідповіді (за бажанням). Якщо GPT вам скаже щось цікаве, або ви знайдете круті ідеї, скопіюйте їх та збережіть в себе. На майбутнє, коли буде потрібно, ви можете повернутися до цих відповідей.
Крок 6. Корисна Взаємодія. Продовжуйте розмовляти з GPT, ставити питання та отримувати відповіді. Зараз ви майстри взаємодії з веселим інтелектом!
Приклади завдань: обчислення математичного виразу, розв’язок квадратного рівняння, біографія Гвідо ван Россума – автора мови програмування Python, програма обчислення факторіала мовою Python. Відповідь GPT на останній запит див. у Додатку 1.
ІV. Обговорення.
Учні обговорюють, наскільки точні та релевантні були відповіді, згенеровані GPT. Вчитель демонструє поради щодо створення ефективного запиту. (Додаток 2)
V. Активна робота з GPT
Ось декілька прикладів запитів, які учні можуть використовувати для знайомства з GPT:
• Запити з цікавості:
VІ. Тестування.
1. Що означає абревіатура "GPT"?
a) General Purpose Tool b) Generative Pre-trained Transformer c) Global Programming Technique d) Graphical Presentation Technology
2. Яка основна характеристика GPT з погляду генерації тексту?
a) Генерація коду програм b) Створення відеофайлів c) Генерація нового тексту на основі контексту d) Створення музики
3. Яка архітектура нейромережі використовується в GPT?
a) LSTM b) CNN c) Transformer d) GAN
4. Яким чином GPT навчається на текстових даних?
a) Запитує користувачів про їхні знання b) Використовує попередньо підготовлені відповіді c) Навчається на великому обсязі текстових даних, передбачаючи наступні токени на основі попередніх d) Копіює тексти з Інтернету
5. Що таке "Чат GPT"?
a) Вид шкільної форми b) Спортивна команда c) Чат-бот зі штучним інтелектом d) Вид нової мови
6. Які головні переваги використання "Чат GPT" в навчанні?
a) Він може варіювати розклад уроків b) Забезпечує доступ до віртуальної реальності c) Допомагає забути про домашні завдання d) Забезпечує швидкий доступ до інформації та генерацію текстів
7. Як "Чат GPT" допомагає у виконанні домашніх завдань?
a) Відправляє креативні відмови від виконання завдань b) Генерує відповіді на питання та роз'яснення до матеріалу c) Відправляє на відпочинок замість виконання завдань d) Закликає вчителів перевіряти завдання онлайн
8. Яким чином "Чат GPT" може допомагати в написанні творів?
a) Генерує надто складні та важкі речення b) Вигадує цілі розповіді та твори замість учнів c) Надає поради щодо структури, ідей та словникового запасу d) Вимагає від учнів переписувати текст з папуги
9. Які інші завдання "Чат GPT" може виконувати в навчанні?
a) Вчить готувати смачні обіди b) Вивчає танці та акробатику c) Забезпечує цілодобову розвагу d) Допомагає генерувати питання для вивчення, створювати резюме, перекладати тексти та багато іншого
10. Як правильно використовувати "Чат GPT" у навчанні?
a) Віддавати йому всі обов'язки вчителя b) Використовувати його для генерації всіх домашніх завдань c) Користуватися його підказками та ідеями, але розуміти, що самостійне вивчення важливе d) Використовувати його для письмових диктантів
Відповіді:
1. b) Generative Pre-trained Transformer
2. c) Генерація нового тексту на основі контексту
3. c) Transformer
4. c) Навчається на великому обсязі текстових даних, передбачаючи наступні токени на основі попередніх
5. c) Чат-бот зі штучним інтелектом
6. d) Забезпечує швидкий доступ до інформації та генерацію текстів
7. b) Генерує відповіді на питання та роз'яснення до матеріалу
8. c) Надає поради щодо структури, ідей та словникового запасу
9. d) Допомагає генерувати питання для вивчення, створювати резюме, перекладати тексти та багато іншого
10 c) Користуватися його підказками та ідеями, але розуміти, що самостійне вивчення важливе.
Учням пропонується тестування із елементами змагання на платформі Кахут https://create.kahoot.it/details/dbc1236c-de88-416c-bb10-945a6d0e27b1 . Додаток 3 демонструє вигляд вікна із запитанням та варіантами відповідей.
VІІ. Підсумок та домашнє завдання
Вчитель підбиває підсумки уроку, наголошуючи на важливості розуміння та критичного мислення при використанні штучного інтелекту.
Чи можна розпізнати тексти, написані ChatGPT?
Вміння чату ефективно перефразовувати тексти викликає настороженість освітян. Траплялися випадки, коли студенти використовували чат для виконання домашніх завдань, проходження тестів та написання рефератів. Так, наприклад, анонімне опитування газети Stanford Daily показало, що 17 % студентів використовувати чат-бот на іспитах. А 5 % взагалі навіть не редагували свої роботи після того, як вони були згенеровані GPT.
Тож, коли освітяни підняли тривогу, розробники запропонували такий вихід, як GPT Detector та подібні до нього: GPTZero, AI Detector тощо. Вони допомагають виявляти вміст, створений різними моделями AI, та цитування з інтернету, надаючи відповідні посилання.
Працюють вони таким чином: після того, як ви додасте текст у відповідне поле і натиснете кнопку перевірки, програма підсвітить кольором проблемні фрази.
Домашнє завдання: учні повинні підготувати короткий текст (про 3-4 речення) на тему "Як я уявляю розвиток штучного інтелекту в майбутньому".
Урок завершується подякою учням за активну участь та заохоченням до дослідження та більш глибокого розуміння штучного інтелекту.
Додаток 1
Приклад відповіді GPT на запит «Створити програму обчислення факторіала мовою Python».
Додаток 2
Приклад спілкування з чатом GPT.
Будь ласка, допоможи створити плакат «Правила створення запитів в чаті GPT»
ChatGPT
Звісно, ось плакат з правилами створення запитів в чаті GPT:
Пам'ятайте, що правильно сформульовані запитання допомагають отримати кращі та більш корисні відповіді від ChatGPT.
Зроби текст цього плакату цікавим для учнів середньої школи
ChatGPT
Звісно, ось цікавий текст для плакату з правилами створення запитів у чаті GPT:
Правила Майстрування Запитів у Чаті GPT
Відтепер ти готовий до віртуальної подорожі з ChatGPT! Запитуй, дізнавайся, твори. Нехай цей світ слів ніколи не перестане тебе дивувати!