Вулканізм і супутні йому явища.

Про матеріал
Формування знань про вулкани та райони їх поширення; розвиток уміння працювати з картами та схемами атласу, визначати райони поширення вулканів.
Перегляд файлу

ТЕМА:  Вулканізм та супутні йому явища.

МЕТА: поглиблення та систематизація знань про внутрішні процеси Землі; формування знань про вулкани та райони їх поширення; розвиток уміння працювати з картами та схемами атласу, визначати райони поширення вулканів.

ТИП УРОКУ: комбінований.

СТРУКТУРА УРОКУ

  1.                Організаційний момент.
  2.             Актуалізація опорних знань і вмінь.
  3.          Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
  4.         Вивчення нового матеріалу.
  5.             Закріплення вивченого матеріалу.
  6.         Підсумок уроку.
  7.      Домашнє завдання.

 

 

  1. Організаційний момент.

 

  1. Актуалізація опорних знань і вмінь.

 

Вчитель.

Перш, ніж ми почнемо з вами розбирати нову тему, давайте згадаємо матеріал, який може нам знадобитись. Пропоную розгадати кросворд. В ньому зашифровані поняття, які ми вивчали на попередніх уроках.

Слайд  №_1,2._

А зараз до вашої уваги ребуси.

Слайд  №_3_

  1. Земля
  2. Літосфера
  3. Вулкан

 

 

Географічний практикум «Знайдіть пару»

1.

Ядро

А.

Верхній в’язкий шар мантії

2.

Мантія

Б.

Верхня тверда оболонка літосфери

3.

Земна кора

В.

Внутрішня частина Землі

4.

Літосфера

Г.

Найбільша за об’ємом частина планети

5.

Астеносфера

Д.

Тверда оболонка Землі

 

Відповіді:  1 – В 

2 – Г

3 – Б

4 – Д

5 – А

 

  1. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

 

Прийом «Дивуй»

Це відбувалося у прекрасній середземноморській  Італії. У середині XVIII ст. селянин, що жив неподалік Везувію, на дні викопаної ями знайшов голову мармурової статуї. Люди зацікавилися: як вона потрапила в землю? Почали копати глибше. Знайшли посуд, різні інструменти, хатнє начиння. Відкопали стіни одного будинку, потім – іншого. Незабаром від попілу й лави очистили цілу вулицю. І побачили стародавнє місто Помпею, що було сховане близько 2000 років тому.

Слайд №_6-8._

Важко описати словами трагедію, яка трапилася в той далекий по-святковому сонячний і теплий день 29 серпня 79 р.н.е. Здавалося, ніщо не віщувало біди. І ось перший підземний поштовх. Хижі тріщини поповзли по стінах  будинків. А далі творилося щось незбагненне.

Слайд №9-14.__

Ударив грім, земний, утробний

І все потонуло в пітьмі

І рев оглушливий та злобний ,

Звучав, як у примарнім сні.

І потім злякано носився,

Готуючи землі броню,

І хижо кратер засвітився

Від знавіснілого вогню

Палила все на схилах лава,

Вмирало місто на очах.

І, як від погляду удава,

Серця людські морозив жах.

Спливуть віки, і наче в море

Той рев потоне в небуття.

Як добре, що біди та горя

Не нагромаджує життя.

Слайд №__15._ (картина К.Брюллова «Останній день Помпеї»)

Розгляньте репродукцію картини Карла Брюллова «Останній день Помпеї». Зверніть увагу, що самого вулкана тут не зображено. Образно кажучи, головний герой – жах. Йому підвладні всі. Від немовляти до сурового воїна. Сили природи грізні й невмолимі. Дивлячись на падаючі з будинків статуї, хочеться зробити висновок, що величезне горе спричинила дія зовнішніх сил природи. Насправді ж, хто є головним винуватцем? Так, головним винуватцем є дія внутрішніх сил Землі. Ще раз вдивіться в картину і схиліть голови перед силою матінки-природи.

(Хвилину учні самостійно розглядають картину. Тихо звучить органна музика.)

Учитель: сьогодні ви довідаєтесь багато нового й цікавого про вулкани, про причини виникнення і наслідки їх виверження.

Слайд № 16.

  1. Вивчення нового матеріалу.

 

  1. Магматизм. Поняття про вулканізм.

Розповідь учителя

Ви вже знаєте про існування астеносфери, саме тут відбувається утворення магми ( у перекладі з грецької – «густа мазь»). Високий тиск призводить до того, що магма тріщинами піднімається в напрямку до земної поверхні й може тверднути в товщі земної кори або на поверхні нашої планети. Це явище і називається магматизмом. Магматизм є внутрішній і зовнішній.

Слайд №__17-20.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд №_21._

  1. Вулкан – бог вогню. Утворення і будова вулканів.

 

Розповідь учителя.

У Тірренському морі в групі Ліпарських островів є невеликий острів Вулкано.  Більшу частину острова займає гора. Давні римляни вважають цей острів входом до підземного царства, де живуть душі померлих людей , а також  володінням бога вогню і ковальського ремесла  - Вулкана.  За ім’ям цього бога вогнедишні гори згодом стали називатися вулканами.

 

Слайд №__22._

Учитель демонструє схему  «Вулкан» і розповідає про будову цього геологічного утворення.

 У центральній частині вулкана розташовується жерло, яким магма піднімається до поверхні. Розплавлена магма піниться від надлишку газів і разом з паром переливається через край кратера.

Вихід магми на поверхню і є виверженням вулкана, у результаті якого утворюються вулканічні гори. Вони можуть мати різну форму, але часто зовні схожі на зрізаний конус. На вершині вулканічної гори знаходиться глибока западина, схожа на велетенську чашу. Це кратер вулкана. На дні кратера може бути  одне чи декілька жерл, через які підземна магма виходить на поверхню. Цей вихід відбувається дуже бурхливо і супроводжується страшним гуркотом, розламуванням порід і викидом їх шматків на значну висоту. Слідом за уламками порід стрімко викидаються на поверхню гази, розпорошуючи розжарену масу.

Утративши значну кількість газів, магма виливається з кратера вулкана  і вже як лава тече його схилами. Якщо лава дуже рідка, вона швидко розтікається схилами вулкана, утворюючи так звані лавопади.

Густа лава тече повільно. При цьому вона трощиться на окремі брили, що наповзають одна на одну. Часто гази відколюють від брил великі шматки і підкидають їх на значну висоту. Злітаючи, такі шматки починають обертатися і набувають кулястої форми. Такі лавові кулі називають вулканічними бомбами.

Часто вулканічні бомби досягають до 50 см в діаметрі, вилітають з кратера зі швидкістю  200 – 600 м/с, вони можуть підніматися на висоту до     11 – 13 км. Такі величезні уламки застиглої лави можна зустріти навіть на відстані 25 – 40 км від вулкана. Бомби дуже небезпечні для всього живого й завдають великих збитків.

Але під час виверження вулкана  викидається і дрібний пил, який називають вулканічним попелом. Він може переноситися в повітрі на величезні відстані.  Ніякого відношення до горіння вулканічний попіл не має. Це роздроблені у пил уламки старої лави і дрібні часточки рідкої лави, які викидаються з вулкана потоками газу.

 

Слайд №23.___ («Вулкан Ісландії»)

 

У квітні 2010 року хмара вулканічного попелу, яка утворилась під час виверження вулкана Ейяф’ятлайокютль, призвела до кількаденного закриття  повітряного простору в багатьох країнах Європи і, зокрема, в Україні.

 

Слайд № 23___

 

 

  1. Поняття про діючі й згаслі вулкани.

 

Слайд № _24,25.__ (Схема)

Вулкани бувають діючими,згаслими і такими, що тимчасово не діють або заснули.

 

Виверження вулкана може продовжуватись декілька днів і навіть місяців. Після значного виверження вулкан переходить у стан спокою на декілька років, а то й десятиріч. І все ж таки, якщо виверження вулкана відбулося за людської пам’яті, його називають діючим. Є вулкани, виверження яких сталося дуже давно. Вони зберегли форму, але про їх діяльність немає відомостей.  Ці вулкани вважають такими, що заснули. Якщо вулкан повністю зруйнований і немає ніяких слідів виверження, його відносять до згаслого.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Налічується  понад 600 діючих вулканів. Більшість їх розташовується по берегах Тихого океану, утворюючи Тихоокеанське вулканічне кільце, іноді цей район називають «вогненним кільцем Землі». Другий вулканічний пояс розташований уздовж берегів Середземного моря й тягнеться через територію Євразії до Великих Зондських островів.

Слайд№26,27.

Задача.

Вулкани можуть знаходиться на дні океанів, а можуть і на суші.

Як ви гадаєте, де більше виникає вулканів на дні океанів чи на материку?

Рішення.

Більше на дні океанів, тому, що там тонка земна кора, яку легше проломити, на суходолі вулкани зустрічаються в зоні сходження літосферних плит.

 

 

 

 

 

 

  1. Позитивні наслідки вулканічної діяльності.

Слайд№28.

У вас може скластися враження, що вулканізм є однією з природних стихій, виключно ворожих до людини.

Руйнування – тільки зовнішня сторона вулканізму. Наприклад, вчені зібрали багато даних, які ствердно говорять про те, що земна кора, гідро – і атмосфера утворилися протягом мільярдів років з продуктів вулканічної діяльності. Якщо врахувати, що без вулканів не було б ні атмосфери, ні життя, то шкода від нього відходить на задній план.

Отже, вулкани, по-перше, творці нових земель. Після кожного великого виверження на десятки і сотні кілометрів падає вулканічний попіл, який містить майже всі по потрібні для росту рослин поживні речовини.

Але вулкани не тільки чудові «землеробці». Вони постачальники багатьох мінералів. Серед мінералів значення для хімічної промисловості мають сірка, борна кислота, нашатир.

В будівельній промисловості використовують пемзу, туфи.

Вулкани створюють багато родовищ корисних копалин. Наприклад, міді в Казахстані, на острові Суматра і о. Ява – золота, в Болівії  - олова і срібла.

 

 

  1. Гарячі джерела та гейзери.

 

З вулканічною діяльністю пов’язані виникнення та існування гарячих джерел і гейзерів.

Слайд №_29__

Жителі вулканічних районів можуть впевнено говорити про те, що живуть на «паровому котлі», і навіть часом чують, як піднімаючись до поверхні, клекотять бульбашки, злегка трясучи «кришку». Ці «природні чайники» киплять завдяки магмі, яка нагріває підземні води.

 

Слайд №_30_,31-33. (Схема гейзера)

 

Гейзери – це фонтануючі джерела, в яких через певні проміжки часу відбувається викид киплячої води. Чому гейзер викидає воду сильним струменем та чому діє періодично?

Гаряча магма нагріває підземні води до кипіння. Пара, яка утворюється при цьому, накопичується у підземній порожнині і, тиснучи на поверхню води, виштовхує її у вигляді високого стовпа, який іноді сягає 20 – 40 м. найвищі з гейзерів піднімають воду навіть на висоту 60 м.! Потім вода, просмоктуючись крізь шари гірських порід, дещо охолоджується і повертається в надра. Для повторного виверження потрібен час на нагрівання води і утворення пари.

Особливо багато гейзерів на острові Ісландія, на заході США (Йєллоустонський національний парк), у Росії на Камчатці (Долина гейзерів), на островах Нова Зеландія.

Часто зустрічаються й звичайні гарячі джерела, які на відміну від гейзерів, постійно витікають на поверхню з тріщин земної кори. Вода в них від магми насичується різними газами та солями.

Людина намагається поставити собі на службу енергію гейзерів та гарячих джерел. Аборигени Нової Зеландії ще із давних-давен готували їжу у природних джерелах гарячої води. В Італії були відомі римські лазні, які використовували підземні гарячі джерела. Нині воду гейзерів для опалення шкіл, басейнів, лікарень, житлових будівель, промислових підприємств використовують в Ісландії. Вже працюють подібні «котельні» в Японії, Новій Зеландії, США, Мексиці та деяких інших країнах світу.

Це екологічно чистий вид енергії, який називають геотермальним (з грецької – земне тепло).

В Україні термальні води знайдені в Криму, на Керченському півострові. Термальні води використовуються на курортах у Саках та Євпаторії.

 

  1.  Закріплення вивченого матеріалу.
  2. Слайд № 34-35.
  1. Чому в земній корі утворюються глибинні тріщини?
  2. Використовуючи слова: магма, мантія й лава покажіть процес перетворення однієї речовини в іншу

 

 

 

Відповідь: мантія         магма             лава.

  1. Нанесіть на контурну карту вулкани Везувій, Ключевська Сопка, Кракатау. Надпишіть їхні назви.

Слайд№36.

  1. Чому гейзери фонтанують через певні проміжки часу?

 

  1. Підсумок уроку.

Слайд №37.

  • Магматизм – це процес утворення і руху магми, унаслідок якого змінюється рельєф планети, утворюючи гори та гірські хребти вулканічного походження не тільки на суходолі, а й на дні океану.
  • Розрізняють два види магматизму: внутрішній і зовнішній.
  • Явище магматизму супроводжують виникнення та існування гейзерів і гарячих джерел.

 

Слайд №_38.__

 

  1. Домашнє завдання.

 

  1. Прочитати § за підручником.
  2. Визначити абсолютну висоту і географічні координати вулкана Ключевська Сопка.

 

 

 

 

 

 

 

 

                 Список використаної літератури.

            1.Байназарова О.О., Байнозаров А.М.,Гринь І.В., Гринь А.А. «Загальна географія, 6 клас. Посібник для вчителя».-Х.:Веста:Вид-во «Ранок», 2002.

            2. Довгань Г. Д.» Усі уроки географії у 6 класі».-Х.:ВГ «Основа», 2007.

            3. Пестушко В.Ю., Уварова  Г.Ш. « Загальна географія.6 клас»-К.:Генеза, 2006.

            4. Стадник О.Г., Довгань Г.Д., Вовк В.Ф., Резнік О.І. «Загальна географія. 6клас: Розробки уроків»-Х.: Вид-во «Ранок»,2011.

             5. Упоряд. Муніч Н., Серебрій В. «Я готуюсь до уроку географії. 6 клас»-К. :Ред. Загальнопед. Газ., 2004.

docx
Додано
19 жовтня 2022
Переглядів
819
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку