Інтегроване заняття з мовленнєвого етикету
Тема: «Ввічливих завжди шанують»
Програмовий зміст:
Розширювати уявлення дітей про мовленнєвий етикет та основні його чинники: ввічливість, уважність, чемність співрозмовників. Вправляти у дотриманні правил культури мовленнєвого спілкування: розмовляти спокійним, лагідним тоном, привітно, з усмішкою, дивлячись людині у вічі. Удосконалювати вміння дітей аналізувати і оцінювати свої вчинки та вчинки однолітків. Розвивати пам`ять, мовлення, поповнити словниковий запас дітей словами ввічливості. Виховувати шанобливе ставлення до оточуючих, спонукати дітей на добрі вчинки.
Матеріал: пісня В. Шаїнського « Усмішка », вірші, прислів`я, «чарівна» паличка, індивідуальні картки для гри « Оціни вчинок ».
Хід заняття:
Вступна частина
Вихователь: Сьогодні у нас свято
Гостей прийшло до нас багато
Тож, любі діти, поверніться
З гостями привітайтесь.
І щиро їм всміхніться!
Вих.: Доброго ранку, діти!
Діти: Доброго ранку!
Вих.: Сьогодні вранці під дверима нашої групи я знайшла ось цей лист. Давайте його відкриємо і подивимось від кого він.
«Добрий день,дорогі діти! Я дуже засмучена,в моєму королівстві росте гарна квітка,але вона зав'яла. Допоможіть мені оживити чарівну квітку, щоб вона знову була гарною.»
З повагою королева Ввічливості.
Основна частина
Вих.Ну що діти, допоможемо королеві відновити чарівну квітку? Пог- ляньте на сірі пелюстки, вони оживуть лише тоді, коли ви виконаєте всі завдання вірно. Ось перша пелюстка, давайте поглянемо, яке завдання вона нам приготувала.
Вих.: Сідайте, діти, будь ласка!Вам потрібно розповісти вірші про чарівні слова.
( Діти читають вірші напам`ять ).
До всіх сердець, як до дверей,
Є ключики малі.
І кожен легко підбере, якщо йому не лінь.
Ти, друже, мусиш знати їх,
Запам`ятать не важко –
Маленькі ключики твої
« Спасибі » і « будь ласка »!
«Будь ласка», «Спасибі» і «Будьте здорові!» –
Слова необхідні і прості у мові.
Приємно їх чути в садочку і вдома
Від мами і тата, і просто знайомих.
Тож радим частіше їх, друзі, вживати,
Даруйте усім ви свій радісний настрій,
І кожен свій день, як завжди, починайте
Зі слів «Добрий ранок», «Вітаю», «Здрастуйте!»
Якщо хочеш, друже, щоб тебе любили,
Чемним і привітним, добрим, чуйним будь!
Не роби другому, що тобі не миле,
Правило це мудре, друже, не забудь!
«Добрий день!», – тобі сказали,
«Добрий день!», – ти відповів.
Нас дві ниточки зв’язали
Теплоти і доброти.
Якщо ти хочеш друзів вірних мати,
Чуйним, доброзичливим, ніжним завжди будь.
Із людьми будь ввічливим, з друзями порядним –
Правило це мудре, друже, не забудь!
Доброго ранку! - мовлю за звичаєм.
Доброго ранку! - кожному зичу я.
Доброго дня вам! - людям бажаю.
Вечором добрим зустрічних вітаю.
І усміхаються лагідно люди:
Добрі слова ж бо для кожного любі!
Вих.: Ой, погляньте, перша пелюстка у квітки ожила. Щоб ожила ще одна пелюстка ми з вами пограємо в гру. Я хочу перевірити чи знаєте ви ввічливі слова. А допоможе нам «чарівна » паличка.
Гра « Чемні діти ».
Правила гри: діти стають у коло і під музику передають « чарівну » паличку один одному. Коли музика зупиняється, той, у кого в руках паличка, називає ввічливе слово і гра продовжується далі.
Вих.: Молодці, діти, всі ви знаєте ці чарівні ввічливі слова. А як їх потрібно вимовляти? ( Лагідно, дивлячись у вічі). Ось і друга пелюстка чарівної квітки ожила.
- Скажіть мені, будь ласка, коли з вами розмовляють спокійно, рівним голосом, не штовхають, коли хочуть пройти повз вас, а може просять вас чимось допомогти, як ми назвемо таку дівчинку чи хлопчика?
Діти: Ввічливими, вихованими, чемними, добрими, чуйними…..
Вих.: Правильно, діти. Ввічливими люди не народжуються, а стають.
Ввічливість – шанобливість, прагнення не завдати неприємностей іншим людям, готовність своєчасно прийти на допомогу іншій людині. Ви молодці, знаєте чарівні ввічливі слова, але ще потрібно знати коли, як і де їх говорити, щоб іншому було приємно.
Ігрова вправа « Умій привітатись »
-Як треба чемно вітатись?(привітно,з усмішкою на обличчі)
-Кому при зустрічі можна казати « Привіт »?(своїм друзям та одноліткам)
-Як можна привітатись на відстані?(кивнути головою,або просто посміхнутись)
-Хто вітається першим: дорослий чи дитина?(за правилами етикету молодший за віком перший вітає старшого)
-Якщо зустрілись хлопчик і дівчинка, хто вітається першим?(хлопчик вітається до дівчинки).
Вих.: Наступним завданням буде -
Ввічливі загадки
- Філя , це цуцик, гуляв вздовж дороги,
Зненацька зустрів він старого бульдога.
Я прошу вас, діти, скоріш відгадати,
Хто перший повинен «здоров був» сказати?
Відповідь.Цуценятко Філя,адже воно молодше,а молодші першими вітають старших.
Ось іде болонка Жулька – модниця і вередулька,
А назустріч – кавалер, симпатичний скотчтер'єр.
Тож мерщій мені назвіть, скаже першим хто «привіт!»
Відповідь.Скотчтер'єр, адже він чоловік, а чоловік першим вітає знайомих жінок.
Вих.: Ще одна пелюстка ожила. А це означає,що ви виконали правильно завдання.
-Четверта пелюстка приготувала нам
Етикетну задачку
Нехочуйко стояв на задньому майданчику автобуса і збирався виходити.Та ось він побачив знайомого хлопчика. Щоправда,хлопчик стояв в іншому кінці автобуса,біля передніх дверей.
-Вікторе,привіт! – щосили заволав Нехочуйко. – Де ти зник? Як справи?..- Пасажири здивовано знизували плечима.
- Якої помилки припустився Нехочуйко,адже привітати друга – ознака ввічливості?
Відповідь.Нехочуйкові не слід було галасувати на увесь автобус.Можна було привітатися із приятелем,посміхнувшись йому,або кивнути головою.
Вихователь: Молодці діти! Привітання бувають різні. Чи уклін, чи слова вітання, чи лагідна усмішка – спільне тут те, що це означає: « Ти для мене приємна людина. Я бажаю тобі добра ».
Подивіться і четверта пелюстка ожила.
- Про ввічливість та чемність народ склав багато прислів`їв та приказок. Давайте їх пригадаємо - це буде нашим наступним завданням: Гра «Закінчи прислів’я».
Вихователь: Молодці, діти дуже повчальні приказки і прислів`я ви пригадали. Ще одна пелюстка на квітці ожила.
Ну а зараз нашим дітям
Слід активно відпочити
Фізхвилинка
Ніжками ми – топ-топ,
Ручками ми – хлоп-хлоп,
Оченятами –миг-миг,
Плечиками – чик-чик,
Сюди,туди розвернись,
Навкруг себе повернись,
Сіли,потім підвелися
І на пальчики звелися.
Небо ручками дістали
І на п'яточки всі стали.
А тепер,мов зайченята,
Будемо ми всі стрибати.
Руки вгору,руки вниз,
Один-два – і зупинись.
Вих.: Ми продовжуємо з вами розмовляти про ввічливість, чемність, вихованість. Підійдіть, будь ласка, до своїх столів і розгляньте картинки. Уважно роздивіться ситуацію на картинці і оцініть вчинок,подумайте ввічливо чи ні чинить герой. Якщо герой чинить правильно, то кружечок біля картинки зафарбуйте зеленим кольором, а якщо ні – червоним. Це завдання від шостої пелюстки.
Дидактична гра «Оціни вчинок».
(Індивідуально прошу дітей пояснити, чому цей вчинок ввічливий, правильний, а цей – ні).
Вихователь: Молодці, всі правильно виконали завдання. І ще одна пелюстка ожила. Залишилося останнє завдання від сьомої пелюстки.
Я пропопоную пограти в гру.
Гра «Якщо ти ввічливий». Будьте дуже уважні. Відповідаємо словами «так» або «ні».
Вих.: Молодці, і це завдання ви виконали.І остання пелюсточка квітки ожила.Чарівна квітка врятована, Королева Ввічливості дуже вам вдячна і дарує вам ось такі солодкі подарунки.
Підсумок.Заключна частина.
-На цьому наше заняття закінчується.Що ми робили на занятті? Що вам сподобалось найбільше? Що не сподобалось?
Молодці,ви всі були уважні. Ми з вами сьогодні говорили про чарівні ввічливі слова, згадували прислів`я про те, як багато важить для кожного з нас щире слово. Для того, щоб завжди приносити людям радість, не забувайте цих слів, будьте ввічливими, вихованими дітьми, частіше посміхайтесь людям навколо і вони посміхнуться вам. Я думаю, що ви дізналися багато нового та навчилися бути ввічливими, чемними та культурними.
- Крокуйте по життю сміливо,
Живіть прекрасно та щасливо.
Добро робити не забудьте,
і чемними завжди ви будьте.
Заняття закінчується.