Я і Україна. Природознавство

Про матеріал
Конспект уроку з природознавства: "Я і Моя Україна" для учнів 4 класу, щоб краще познайомитися із своєю країною
Перегляд файлу

Клас: 4

Предмет: Я і Україна. Природознавство

Тема: Як обертається Земля. Зміна дня і ночі. Зміна пір року. Чи потрібна осінь природі?

Основні цілі уроку:

  • сформувати уявлення про зміни дня і ночі, пір року на земній кулі;
  • продовжувати формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки;
  • навчати розглядати певну тему з різних точок зору;
  • сприяти розвитку мислення та вміння вести дискусію;
  • спонукати дітей до пошуку додаткової інформації, розширювати їхній світогляд;
  • розвивати комунікативність, пізнавальний інтерес до вивчення предмету;
  • виховувати любов до рідної країни, бажання більше дізнатися про планету Земля.

Обладнання: диск «Я і Україна. Природознавство. 4 клас», комп`ютер, схеми обертання Землі навколо своєї осі й Сонця, малюнки з зображенням пір року, осінні листочки, вирізані з кольорового паперу, листочки з завданнями для тестування.

Тип уроку: відкриття нових знань.

 

Хід уроку

І. Організаційно – мотиваційний компонент.

Пролунав дзвінок.

Починаємо урок.

Працюватимем старанно,

Щоб сказати у кінці,

Що в 4 нашім класі

Діти просто молодці!

  •      Адже сьогодні на нас чекає дуже цікавий урок, на якому ми розглянемо такі питання (запис на дошці):
  • Чому буває день і ніч?
  • Чому в природі змінюються пори року?
  • Як відбувається зміна пір року?
  • Чи потрібна осінь природі?
  •      Хто з вас може, використовуючи ці питання, сформулювати тему нашого уроку? (Відповіді дітей. Після цього відкривається запис теми уроку на дошці).
  •      Чи потрібні нам ці знання? (Так, потрібні, щоб ми могли пояснити ці явища молодшим товаришам, братикам чи сестричкам. Також ці знання знадобляться в подальшому навчанні – на уроках географії, фізики, астрономії).

ІІ. Актуалізація.

1.Фронтальне опитування учнів (половина класу працює на індивідуальних картках – сильніші учні, інша половина – з вчителем).

  • Але, перш ніж розпочати роботу за темою нашого уроку, я пропоную вам пригадати про що ви дізнались на попередньому уроці, коли ми вивчали тему «Земля – планета сонячної системи». Кілька учнів працюватимуть за індивідуальними картками, а всі інші – даватимуть відповіді на мої запитання.

Запитання для фронтального опитування

  • Що таке глобус? (Глобус – це модель Землі).
  • Яку форму має  глобус? Чому? (Він має форму кулі, тому що є копією нашої планети).
  • Якими є кольори на глобусі та що вони позначають? (синім кольором позначається вода,  коричневим – гори і височини, зеленим – низовини, жовтим – пустелі).
  • Що таке полюси? (Особливі місця Землі, крайні точки планети).
  • Що таке вісь? (Уявна лінія, навколо якої обертається Земля).
  • Що таке екватор? (Уявна лінія, яка проходить на однаковій відстані від полюсів і розділяє  планету на дві півкулі).
  • На які частини поділяє екватор земну кулю? (Північну і південну півкулі).
  • Хто з мореплавців і як саме довів, що Земля куля? (Магелан близько 500 років тому. За  3 роки плавання експедиція під його командуванням обігнула Землю і повернулася до рідних берегів).

2.Індивідуальне опитування.

  • А тепер розглянемо завдання, які ви мали виконати вдома в зошитах.

Перевірка домашнього завдання в зошитах (с. 5, завдання 1,3).

Завдання 1

Дай відповіді на запитання, підкресливши правильний варіант.

1. Яку форму має Земля?

а) овал;  б) куля;  в) круг.

2. Хто є першим українським космонавтом?

а) Леонід Каденюк;   б) Юрій Гагарін;   в) Валентина Терешкова.

3. Екватор ділить Землю на:

а) два полюси;   б) дві півкулі;   в) південь і північ.

4. Глобус це:

а) космічне тіло;   б) супутник Землі;   в) модель Землі.

Завдання 2

Чому нашу планету називають «блакитною»? Напиши.

Нашу планету називають блакитною, тому що з космосу вона виглядає кулею блакитного кольору, бо більшу частину її поверхні займає вода.

 

 

 

ІІІ. Засвоєння нових знань і оволодіння способами дій.

1.Відгадування загадки.

- А зараз я пропоную вашій увазі загадку.

Коли мати входить в хату,

Всіх вона вкладає спати.

Як батько заходить,

Всіх на ноги підводить.

Хто зуміє відгадати:

Що за батько, що за мати?        (День і ніч)

 2.Створення проблемної ситуації.

  • Із давніх часів люди спостерігали, як Сонце вранці з`являється із – за горизонту, вдень піднімається високо в небо, а ввечері спускається на протилежному боці Землі. Тобто, поява дня і ночі на Землі пояснювалася дуже просто, а саме: сходом і заходом Сонця. Звідси випливає перше проблемне запитання, яке ми розглянемо на сьогоднішньому уроці.
  • Проблемне запитання (запис на дошці):

Чи правильні ці погляди? Що є справжньою причиною зміни дня і ночі на Землі?

 -  Чи можемо ми одразу дати відповідь на це запитання? (Ні).

3. Практична робота.

Слайд № 1

- Земля обертається навколо своєї осі із заходу на схід, назустріч Сонцю. Обертання земної кулі навколо осі спричиняє зміну дня і ночі. Це обертання дає основну одиницю часу – добу, і зумовлює поділ доби на дві частини – день і ніч.

 Земля здійснює повний оберт навколо осі за 24 години. Цей час називається добою.

4.Робота з підручником (с. 81). Дати відповіді на питання, опрацювавши текст.

  • А зараз ви опрацюєте текст у підручнику на с.81 і дасте мені відповіді на такі запитання:
  • У якому напрямку рухається Земля навколо своєї осі? (Із заходу на схід).
  • Коли буває день (ніч)? (Якщо півкуля освітлена Сонцем – день, а не освітлена – ніч).
  • Що називається добою? (Проміжок часу, за який Земля робить повний оберт навколо своєї осі).
  • Скільки триває доба? (24 години).
  •    Отже, давайте повернемось до питань нашого уроку. Перше питання – чому буває день і ніч? Чи дали ми відповідь на це запитання? ( Так. Зміна дня і ночі пов`язана з рухом Землі навколо своєї осі).

5.Відгадування загадок.

  •      А зараз я пропоную вам відгадати загадки. (Під час відгадування загадок вчитель вивішує на дошці малюнки – відгадки: пори року – осінь, зима, весна, літо).
  • У садках, гаях блукає,

                              Жовті шати одягає,

                              Золотисту стелить постіль,

               Жде сестрицю білу в гості.        (Осінь)

  • Стало біло навкруги:

Я розтрушую сніги,

Наганяю холоди,

Воду сковую в льоди.

В дружбі з дітьми я всіма.

Здогадались? Я — ....          (Зима)

  • Привітанням журавля

Я пробуджую поля,

Небеса і ручаї

Та заквітчую гаї.

                                                 Відгадайте, хто вона,

                                                 Ця красуня чарівна?          (Весна )

  • Розквітають в луках квіти,

Зеленіють в лісі віти.

Все зелене, молоде...

За весною... йде.              (Літо)

 6.Створення проблемної ситуації.

  •      Також з давніх часів люди, спостерігаючи за висотою Сонця, помітили, що в різні пори року воно знаходиться то високо, то низько над горизонтом. Відчули вони і те, що чим вище знаходиться Сонце над горизонтом, тим тепліше, а чим нижче – тим холодніше. Друге проблемне запитання, на яке ми сьогодні відшукаємо відповідь звучить так:
  • Проблемне запитання (запис на дошці):

Чому на Землі змінюються пори року? Як це можна пояснити?

- Чи можемо одразу відповісти? (Ні).

7.Практична робота.

а) Слайд № 2.

-   Крім того, що Земля обертається навколо своєї осі, вона ще обертається навколо Сонця. Шлях, яким рухається наша планета, називається земною орбітою.

     Вісь Землі не є вертикальною. Вона дещо нахилена, і цей нахил не змінюється. Він має дуже велике значення, оскільки від цього залежить зміна пір року. Повний оберт навколо Сонця Земля робить за 365 діб 5 годин         48 хвилин 46 секунд. Цей час називається роком.

б) Слайд № 3.

-  Коли до Сонця повернута північна півкуля, вона отримує більше сонячного тепла і світла, ніж південна. О цій порі тут літо, а у південній півкулі – зима. Через півроку в південній півкулі, яка більше освітлюється Сонцем, буде літо, а у північній – зима. У цей час Сонце над горизонтом у північній півкулі знаходиться низько і сонячні промені ковзають по поверхні Землі не нагріваючи її.

в) Слайд № 4.

-    Коли обидві півкулі під час руху Землі повертаються до Сонця однаково, одержуючи порівну світла і тепла, у тій півкулі, в якій було літо, поступово настає осінь. А в тій півкулі, в якій була зима, настає весна.

 Щороку 21 березня та 23 вересня в усьому світі день і ніч триває 12 годин. Цей день називається відповідно весняним або осіннім рівноденням.

8.Фізкультхвилинка.

9. Робота з підручником (с. 82 – 83). Дати відповіді на питання, опрацювавши текст.

- Повернемось до нашого підручника. Опрацюйте перших два абзаци та розгляньте схему зміни пір року.

- За який час Земля робить повний оберт навколо Сонця? (1 рік).

- Скільки діб становить рік? (365 діб 5 годин 48 хвилин 46 секунд ).

- Що є причиною зміни пір року? (Рух Землі навколо Сонця).

- Яке значення має нахил уявної осі в один бік? (від нього залежить зміна пір року).

- Як відбувається зміна пір року?

- Отже, давайте повернемось до питань нашого уроку. Чому в природі змінюються пори року? Як відбувається зміна пір року? Чи дізналися ми відповідь на ці питання? (Так, ми дізналися про причини зміни пір року).

10. Створення проблемної ситуації.

- Уявіть, що в сучасному світі природних катаклізмів склалася дуже несподівана подія: змінився перебіг пір року – зникла осінь як часова форма, як природне явище.

 І наше завдання сьогодні – за допомогою мислення, доказів, фактів довести, чи може світ існувати без неї, чи потрібна осінь природі? Можливо, світ обійшовся б і без цієї пори року? Отже, наше останнє проблемне запитання:

  • Проблемне запитання (запис на дошці):

Чи потрібна осінь природі?

  • Давайте надамо слово експертам, які працювали парами і підготували нам свої виступи – за і проти існування осені. Заслухавши їх, ми зможемо зробити висновок: чи потрібна осінь нашій планеті?

Пара 1 (жовтогарячий листок) – збір істотної інформації.

1 учень. Існують певні природні ознаки осені.

2 учень. Сонечко гріє не так весело.

1 учень. Дні стали короткі.

2 учень. Усі перелітні птахи відлетіли в теплі краї.

1 учень. Люди зібрали урожай овочів і фруктів.

2 учень. Небо вкрите хмарами.

1 учень. Часто йдуть дощі.

2 учень. З дерев облітає листя.

1 учень. Незабаром настане зима.

2 учень. Хіба можна сказати що ці характеристики належать зимі? Чи весні? Чи літу?

Пара 2 (червоний листок) – ставлення до уявної події.

1 учень. Зникнення осені призведе до катастрофи у Всесвіті.

2 учень. Зіб`ється весь ритм поступових змін у природі.

1 учень. Із зникненням пори року – осені зникнуть великі мовні надбання українського народу: прикмети, прислів`я, приказки про осінь.

2 учень. А послухайте, які вони чудові, влучні:

  • Швидко минув листопад – сувора буде зима.
  • Коли до Покрови листя з берези і дуба впаде – очікується легка зима, якщо ж тримається – потрібно чекати на сувору зиму.

1 учень.   

  • Жовтень ходить по гаю та виганяє птахів з краю.
  • Листопад - не лютий, проте спитає, чи вдягнений та взутий.

2 учень. Також будуть неактуальними вже осінні пісні, обряди, свята. Отже, зникне частина великої скарбниці України.

1 учень. А це надбання українського народу і його треба оберігати!

Пара 3 (коричневі листочки) – визначення негативних сторін.

1 учень. Не можу з вами погодитися! Осінь – це сумна пора року. Серце крається, коли дивишся на голі безлисті дерева, на жовту суху траву, на сіре небо.

2 учень. Дуже болісно, коли чуєш сумні крики відлітаючих птахів.

1 учень. Осінь приносить людям багато негативів: апатію, холод, хвороби.

2 учень. Не дуже приємна й погода восени! Ці дощі, мокрі взуття та одяг, бруд на дорогах!

1 учень. Осінь – це помилка у створенні природи.

Пара 4 (жовті листочки) – виявлення позитивних сторін явища, переваг.

1 учень. Я так не вважаю. У природі немає поганої погоди.

2 учень. Зникнення осені призведе до великого розчарування, бо більшості людей подобається осіння краса, осінні зміни в природі.

1 учень. Люди не зможуть жити без осені, тому що вона зачаровує своєю неповторністю.

2 учень. Без осені буде сумно жити.

Пара 5 (зелені листочки) – існуючі альтернативи (що робити?).

1 учень. У осені як у пори року є велике призначення: контролювати цикл оновлення і подальшого розвитку живої природи. В цей період настає час відпочинку для рослин і багатьох тварин. Вони наділені якостями, які захищають їх від холоду.

2 учень. Жива природа готується до перебування у стані спокою, набирається сил і енергії для подальшого життя.

1 учень. А люди завдяки своєму розвиненому інтелекту знайшли свій шлях вирішення проблеми – теплі будинки і одяг.

Вчитель. Кожна пара була дуже переконливою завдяки активній роботі. Прослухавши всі виступи, який висновок можна зробити? (Позитивних рис у осені більше, ніж негативних. Тому осінь має існувати)

  •      Отже, повернемось до питань нашого уроку. Чи дали ми відповідь на останнє запитання? (Так. Осінь потрібна природі).

 

ІV. Первинна перевірка розуміння вивченого.

Робота в зошиті (с. 17 – 19)

  •      Для того, щоб закріпити отримані знання, давайте попрацюємо в зошитах. Відкрийте зошити на с. 17.

Завдання 1. Яка причина зміни дня і ночі на Землі? Познач знаком  +.

  ___ Земля рухається навколо Сонця.

  ___ Місяць рухається навколо Землі.

  ___ Земля рухається навколо своєї осі.

  ___ Сонце рухається навколо Землі.

Завдання 2. Допиши речення

Час, за який Земля робить повний оберт навколо осі, називають добою.

Завдання 3. Підкресли число, яке відповідає тривалості доби:

а) 48 год; б) 24 год; в) 14 год; г) 34 год.

Завдання 4. Вибери відповіді на запитання і запиши їх відповідними цифрами в дужках.

1 — один рік; 2 — Венера; 3 — орбіта; 4 — Місяць; 5 — вісь Землі; 6 — 365 днів 48 хв 46 с.

      Як називають шлях, по якому Земля обертаєть­ся навколо Сонця?(_3 )

За який період часу Земля робить повний оберт навколо Сонця? (_1_)

Яка тривалість року на Землі? (_6_)

Як називається природний супутник Землі? (_4_)

 

V. Закріплення нових знань і способів дій.

Тестування з взаємоперевіркою.

- А зараз проведемо невелике тестування за питаннями, які ми розглядали на сьогоднішньому уроці. На парті у кожного з вас лежить аркуш з тестами. Кожне запитання має 3 варіанти відповіді. Ваше завдання – вибрати правильну відповідь і обвести потрібну букву кружечком. Після закінчення роботи ви обміняєтесь роботами і ми проведемо взаємоперевірку. Підпишіть роботи і починайте. (Самостійна робота учнів із взаємоперевіркою).

 

VІ. Інформація про домашнє завдання.

  •      Вдома ви ще раз опрацюєте статті і питання до них на с. 81 – 83, виконаєте  в зошиті завдання 5, 6 на с. 18 – 19.

 

VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

  • Чи справдились ваші очікування щодо уроку?
  • Що на уроці було для вас особливо цікавим?
  • Що нового для себе ви  відкрили на уроці?
  • Як ви використовуватимете знання, які здобули сьогодні?

 

Додатки

 

 

Індивідуальні картки

 

1.Яку форму має планета Земля? Познач знаком (+).

О Земля має форму куба.

О Земля має форму кулі.

О Земля подібна до величезної брили.

 

2.Які з планет Сонячної системи є сусідами Землі? Познач знаком (+).

    О Марс і Меркурій.                 О Марс і Венера.

 О Венера і Юпітер.                 О Юпітер і Марс.

 

3.Допиши речення.

Глобус це__________________________

 

 

4. На малюнку в кружечках запиши відповідні цифри.

 

  1. — Південна півкуля
  1. — Північний полюс
  2. — Північна півкуля
  3. — Екватор
  4. — Південний полюс

 

 

5.Запиши цифри, якими на малюнку позна­чено місця, через які проходить уявна лінія вісь Землі. 2, 5                

 

 

 

 

 

 

 

 

Тести

1.Земля обертається навколо своєї осі:

а)  із сходу на захід;

б)  із півдня на північ;

в)  із заходу на схід. 

2.Зміна дня і ночі спричиняється:

а)  обертанням земної кулі навколо Сонця;

б)  обертанням земної кулі навколо своєї осі;

в)  обертанням земної кулі навколо Місяця. 

3.Земля здійснює повний оберт навколо осі за:

а)  25 годин;

б)  24 години;

в)  24 години 30 хвилин.

4.Земною орбітою називається шлях, по якому вона обертається навколо:

а)  Сонця;

б)  Місяця;

в)  Марса.        

5.Вісь Землі є:

а)  вертикальною;

б)  горизонтальною;

в)  не вертикальною.      

6.Повний оберт навколо Сонця Земля робить за:

а)  365 днів;

б)  368 днів;

в)  362 дні.        

7.Літо в північній півкулі наступає, коли Земля до Сонця повернута:

а)  екватором;

б)  південною півкулею;

в)  північною півкулею.         

8.Коли в північній півкулі літо, то в південній півкулі:

а)  весна;

б)  літо;

в)  зима.          

9.Якщо в південній півкулі літо, то в північній півкулі воно буде через:

а)  рік;

б)  пів року;

в)  півтора року.

10.Коли обидві півкулі повернуті до Сонця однаково, то:

а)  літо змінюється на осінь, а зима на літо;

б)  літо змінюється на осінь, а зима на весну;

в)  літо змінюється на весну, а зима на осінь.

 

 

doc
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
24 вересня 2020
Переглядів
786
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку