• Розширити знання про властивості води.
• Розвивати навички практичної діяльності (досліди), спостережливість, увагу, акуратність, допитливість.
• Формувати уявлення учнів про застосування властивостей води в житті людини.
Тема уроку: «Як людина використовує властивості води»
Мета уроку:
• Розширити знання про властивості води.
• Розвивати навички практичної діяльності (досліди), спостережливість, увагу, акуратність, допитливість.
• Формувати уявлення учнів про застосування властивостей води в житті людини.
Обладнання уроку:
• Презентація в програмі PowerPoint.
• Картки для кожної групи дітей.
Хід уроку
I. Організаційний момент
- Сьогодні на уроці ми будемо розбирати дуже цікаві питання та робити відкриття, але спочатку згадаємо, яку тему ми вивчали на минулому уроці?
- Розділіться на групи за кольором карток і виконаєте завдання в групах по цій темі.
На картках листи для самооцінки. Протягом уроку ви їх будете заповнювати.
(Діляться на групи і виконують завдання, потім перевіряємо)
II. Актуалізація знань і постановка навчальної проблеми.
- Підійдіть до мене і подивіться, я сьогодні на наш урок принесла вазу з водою і кольорові кульки.
(Учитель бере скляну прозору банку і кольорові кульки)
Учитель: - Допоможіть мені, будь ласка. Опустіть ці кольорові кульки на дно банки.
Учень: - Щось не виходить! Подивіться, вода ніби з силою виштовхує кульки, і вони плавають на поверхні!
Як ви думаєте, чи випадково це? (Ви маєте рацію, дійсно, це одна з властивостей води.)
- Як ви думаєте, чому буде присвячений наш урок? (на дошці)
- Порівняйте свій варіант з думкою автора.
- Але перш ніж ми почнемо працювати по даній темі, давайте згадаємо:
1. Для чого потрібна вода живим організмам? (Слайд 2)
2. В яких станах вода зустрічається в природі? (Слайд 3)
3. Які природні явища пов'язані з переходом води з одного стану в інший? Відгадайте загадки. (Слайд 4)
Він пухнастий, сріблястий,
Але рукою його не руш:
Чи стане Капелькою чистої,
Як піймаєш на долоню. (Сніг)
Без дощок, без сокир
Через річку міст готовий.
Міст, як синє скло, -
Слизько, весело, світло! (Лід)
Без шляху і без дороги
Ходить самий довгоногий.
В хмарах ховається, в імлі,
Тільки ноги на землі. (Дощ)
Вранці намиста заблищали,
Всю траву собою заткали,
А пішли шукати їх днем,
Шукаємо, шукаємо - не знайдем. (Роса)
- А ще це туман, іній, хмари. (Слайд 5)
4. А які вже властивості води ви знаєте? (Слайд 6)
III. Пошук рішення.
- А для того, щоб ще більше дізнатися про властивості води, вам належить стати справжніми дослідниками і провести спостереження і досліди.
В ході нашої роботи ми будемо заповнювати таблицю (на дошці, тільки шапка і порожні клітинки).
Властивості |
Використання людиною
|
Виштовхуюча сила |
Плавання. Водний транспорт.
|
Закон сполучених посудин |
Водопровід, фонтан, чайник, лійка, водонапірна вежа.
|
Плинність |
Водяне колесо на водяному млині, турбіна на гідроелектростанції |
Розчинник |
Прання білизни, приготування їжі та напоїв |
Нестисливі |
Гідравлічний прес, домкрат
|
Лабораторний дослід № 1. (Про виштовхує силі води показує вчитель)
- Ви бачите пружинку, на ній гиря, пружинка розтягнута. Я піднімаю знизу гирю, що при цьому робить пружинка? Стискається, значить, я гирю виштовхую знизу, застосовуючи силу. А тепер я гирю занурюю у воду і бачу, що частина води витиснути, а пружинка стиснулася, значить, на вантаж діє якась - то сила. А тепер знайдіть відповідь на питання: Що це за сила?
Висновок: Вода має виштовхує силою. Вона спрямована вгору і дорівнює вазі витісненої води. (Слайд 7)
- Як людина може в житті використовувати цю властивість води? (Вислуховуємо відповіді дітей.) Прекрасно! Давайте запишемо це в таблицю.
Це властивість відкрив відомий Давньогрецький вчений Архімед. (Слайд 8)
. Я вам розкажу легенду про Архімеда. (Фрагмент мультфільму "Коля, Оля і Архімед")
Проводемо досліди:
Перед вами стакан з водою, шматок дерева, камінь.- опустіть в стакан з водою шматок дерева. Що сталося? (Він не тоне)
- опустіть в стакан з водою камінь. Що сталося? (Він тоне)
Роблять висновок: дерево виштовхується на поверхню, тому що важить менше витісненої води, камінь тоне, так як його вага більше, ніж виштовхує сила.
- Тоді виникає питання, а чому не тоне корабель, корпус якого зроблений з заліза? (Слайд 9)
- Архімедом було помічено ще одна властивість води, про який нам
(Слайд 10,11,12)
- Хто зрозумів, де людина використовує це властивість?
Роблять висновок: на ньому заснована робота фонтанів і водопроводу.
-А чи хочете ви стати справжніми вченими і провести дослідження?
Для цього вам необхідно розділитися на групи.
- Перед вами інструкція з проведення дослідів. Вам необхідно детально її вивчити і провести дослідження покроково відповідно до неї. Потім ви повинні обговорити і представити отриманий результат.
Група №1. Плинність води.
1.Возьміте піпетку, наберіть в неї трохи води і капніть на скло кілька разів.
2. Що ви спостерігаєте?
3.Висновок.
План відповіді.
1.Расскажіть, що робили, що спостерігали, висновок.
2.Додаткова інформація .
3.Де людина використовує властивість плинності води?
(Слайд 13, 14)
Група №2. Нестисливі води.
1.Возьміте шприц і наберіть в нього воду.
2.Обережно закривши отвір вказівним пальцем, спробуйте стиснути воду в шприці.
3. Що ви спостерігаєте?
4.Висновок.
План відповіді.
1.Расскажіть, що робили, що спостерігали, висновок.
2.Додаткова інформація.
3.Де людина використовує властивість несжимаемости води?
(Слайд 15, 16)
- Розчинити сіль легко, важче зробити воду знову прісної. Розгляньте малюнок і скажіть, як можна отримати прісну воду? (Для цього її потрібно нагріти до кипіння і перетворити на пару, а потім охолодити в іншій посудині) - Вірно, така вода, абсолютно позбавлена солей, дуже цінується в хімії та медицині. (Слайд 17)
- А ми спробуємо профільтрувати воду, в якій намагалися розчинити пісок. (Всі групи).
Візьміть колби з лійкою, вставте папір для фільтрації. Давайте спробуємо профільтрувати воду з піском. Що спостерігаємо?
Молодці! Ви дуже добре попрацювали. Сідайте на свої місця.
(Фрагмент фільму "Загадкові властивості води)
-На наступному уроці ми продовжимо вивчення цієї теми.
А зараз перевіримо, наскільки ви засвоїли властивості води, досліджені нами сьогодні на уроці.
IV. Самостійне застосування знань.
Тест. (Слайд 18)
- Прочитайте твердження. Поставте (+) якщо ви згодні з твердженням і (-) якщо не згодні.
Питання.
1.Воду можна стиснути.
2.Вода - розчинник.
3.Залізо і камінь тонуть у воді ,тому що їх вага більше ніж виштовхує сила.
4.Вода - прозора.
5.Триматися на воді і плавати людині допомагає сила тяжіння.
6.Виштовхувальна сила спрямована вниз.
7.Закон сполучених посудин відкрив Архімед.
8. На планеті Земля велику частину займає вода, а не суша.
- Перевіримо правильність відповідей. (Слайд 19)
Робота в зошитах (в парах)
Обговорення.
V. Підсумок уроку.
Оцініть себе за допомогою листа самооцінки. (Ставлять оцінки за урок, пояснюють)
Закінчите пропозиції, попрацювавши в парах (Слайд 20)
• Найцікавіше завдання для мене ...
• Найважче завдання для мене ...
• Ти подолав труднощі?
• У мене виникло бажання ...