- Добрий день, діти! Почнемо з хвилинки календаря.
- Який сьогодні день? Число? Місяць?
- Яка пора року?
- Що можна сказати про стан неба?
- Чи є опади?
- Чи є сьогодні вітер? Опишіть який він.
- Які зміни відбулися в житті рослин?
- Які зміни відбулися в житті тварин?
- Яку сезону роботу виконують люди?
- Ви дізнаєтеся тему нашого сьогоднішнього уроку, коли відгадгадаєте слова в кросворді.
1. Вірно людям я служу
Їм дерева стережу
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним здобуваю. (Дятел)
2. Хоч у нього шуба є,
Та як холод настає,
Він не їсть тоді, не п’є,
А у лігво залягає. (Ведмідь)
3. Він із казки, він із пісні,
В нього зубки, як залізні.
Капустину він гризе,
Зветься він на букву «З». (Заєць)
4. Ні рак, ні риба, ні звір, не птиця,
Голос тоненький, а ніс довгенький,
Хто його вб'є, той свою кров проллє. (Комар)
5. В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться,
А зовуть її … (лисиця).
6. Літає крилами, ходить ногами,
Висить догори лапами. (Кажан)
7. Відлітають за моря, у краї далекі,
На будинках гнізда в’ють.
Звуть же їх … (лелеки).
- Сьогодні ми з вами поговоримо про те, як тварини готуються до зими, про осінні турботи дорослих.
- Чи можемо ми восени почути музику цвіркунів та коників? (Ні, не можемо).
- Восени завмирає життя комах. Дуже мало комашок можна помітити у повітрі. Вони поховалися у шпаринки будинків, під кору дерев або зарилися у землю. А під сухим опалим листям можна знайти замерзлих жучків-сонечок. Жук-сонечко має округлу форму та червоний колір. Він подібний до сонця, тому й має таку назву.
- А от мурахи не замерзають навіть у люті морози. А все тому, що вони з осені накопичують у тілі гліцерин. Ця в’язка рідина і рятує їх від морозів.
- З настанням холодів бджоли щільно скупчуються на стільниках. Узимку вони майже нерухомі. Однак продовжують живитися медом. Завдяки цьому в них виділяється тепло. Відтак у вулику втримується температура до двадцяти градусів тепла.
- Стільник — лист, утворений чашечками з воску. Бджоли роблять його для зберігання меду, виховання потомства та перебування дорослих бджіл.
- Ще можна помітити джмелів. Джмелі – наші друзі. Лише вони здатні запилювати квіти червоної конюшини.
- Гніздо джмеля знаходиться в землі. Восени вся джмелина сім`я вимирає. Лише молоді джмелі залишаються живими. Зимуючих джмелів слід берегти.
- Чи чути зараз в лісі спів птахів? Чому ні? (Птахи почали відлітати до теплих країв.)
- Найпершими відлітають ще влітку комахоїдні птахи (такі, як зозуля, соловейко), пізніше – зерноїдні та водоплавні(лелеки, качки, дикі гуси, лебеді). А чому?
- Коли холоднішає всі комахи вмирають або ховаються, тому ті пташки, що їдять комах, залишають наш край за відсутності корму.
- Останніми нас покидають водоплавні птахи. Коли замерзають водойми, їм нема чого їсти, і вони відлітають у вирій.
Робота у підручнику. Малюнок ст. 47.
- Перегорніть сторінку. Малюнок на ст. 48.
- Які птахи залишаються зимувати? (Синички, горобці, ворони, сороки, голуби)
- Чи легко їм доводиться взимку? (Ні, вони повинні шукати собі їжу. Але птахів захищає від морозу настовбурчене пір'я.)
- Як їм допомагають перезимувати люди? А чи робите ви годівнички для птахів?
Робота в зошиті. Ст. 21.
Довжина дзьоба у дятла 6 см, а язик у два рази довший, тобто 12 см.
Тривалість життя синички 9 років, а солов'я та лебедя – 25.
У шишкаря незвичайний дзьоб. Верхня його частина загнута до низу, а нижня навпаки – догори. Ця особливість допомагає шишкарю здобувати собі їжу з шишок. Ця пташка також особлива тим, що виводить своїх пташенят у люті морози, коли достигають шишки і є чим годувати малят.
- Відгадайте загадку.
Дикий звірок, круглий мов клубок,
колючки стирчать, спробуй узять. (Їжак)
- Чи бачили ви їжачка? А де саме? Чим він живиться?
- Пізно восени, коли промерзає ґрунт і зменшується кількість кормів, їжаки зариваються в опале листя і загортаються у неміцний клубок, впадаючи в глибокий сон аж до березня. У цей час в них дуже вповільнюється дихання, знижується температура тіла, серце робить лише кілька ударів на хвилину. Протягом сплячки їжачок живиться своїми жировими запасами, відкладеними у тілі, тому до весни їжачки втрачають майже третину своєї маси.
- Де живе білка? Чим вона живиться? Як готується до зими? Білки дуже старанно запасають корм на зиму – жолуді, горіхи, гриби, які ховають у дуплах, під опалим листям, розвішують на гілках дерев. Іноді запаси білки складають більше 3 кг. Взимку білочка не залягає в сплячку, лише в сильні хуртовини може проспати кілька днів.
- Заєць сірий найчастіше зустрічається в наших лісах. На відміну від інших звірів, зайці не мають постійних лігвищ. Живляться вони найчастіше на зелених посівах озимини, конюшини та інших багаторічних трав, де знаходь вдосталь кормів до глибокої зими. Запасів на зиму зайці не роблять. Вони харчуються дрібними корінцями, які добувають з-під снігу, згризають кору з молодих дерев (яблунь).
Зимно зайчику стоять,
Треба трішки пострибать.
Скік-скік, скік-скік, скік-скік,
Треба трішки пострибать.
Пострибавши, відпочить.
а) Прочитати статтю «Як тварини готуються до зими».
б) Розгляд ілюстрацій.
в) Відповіді на запитання.
- Спочатку ми з вами поговорили про осінні турботи тварин, а тепер поговоримо про осінні турботи людей. І спочатку поговоримо про людей сільської місцевості.
- Кому з вас доводилося бути восени в саду? Що роблять люди в саду на початку осені?
- Що роблять восени люди в полі? (збирають урожай)
- Які овочі збирають на полях та городах?
- Чи збирають ваші батьки урожай на городах? Чи допомагаєте ви їм?
- Що люди роблять на полях, коли зберуть урожай? (переорюють, а деякі поля засівають озимою пшеницею)
- Тепер зіграємо у гру. Я називатиму різних птахів, а ви плескайте в долоні тоді, коли почуєте зимуючих. Виграє той, хто не помилиться.
Лелека, ворона, соловей, жайворонок, синиця, сорока, шпак, ластівка, горобець.
- Як ви допоможете перезимувати пташкам?
- Назвіть зображення тварин. Кому з них потрібна допомога взимку? (малюнки ведмедя, метелика, їжака, білки, дятла, лелеки, синички).
- Як комахи готуються до зими?
- Яких ви знаєте перелітних птахів?
- Назвіть зимуючих птахів.
- Як звірі готуються до зими?
- Яку роботу виконують люди в садах, городах, парках, скверах?