Як тварини готуються до зими.

Про матеріал
Комбінований урок з ЯДС для учнів 2-ого класу. Для уроку потрібні таблиці з тваринами.
Перегляд файлу

Тема: Як тварини готуються до зими. Осінні турботи дорослих. Народні прикмети

Мета:

      встановити взаємозв’язки між змінами в неживій природі, житті рослин та  тварин, а також трудовій діяльності людей;

      формувати вміння здійснювати порівняння за істотними ознаками тварин, вчитися класифікувати їх; формувати уявлення про перелітних і зимуючих птахів;

      виховувати дбайливе ставлення до тварин.

Обладнання: ілюстрації тварин, кросворд

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

I.      Організаційний момент.

- Добрий день, діти!  Почнемо з хвилинки календаря.

II.      Хвилинка календаря.

- Який сьогодні день? Число? Місяць?
- Яка пора року?
- Що можна сказати про стан неба?
- Чи є опади?

- Чи є сьогодні вітер? Опишіть який він.

- Які зміни відбулися в житті рослин?

- Які зміни відбулися в житті тварин?

- Яку сезону роботу виконують люди?

III.      Перевірка домашнього завдання.

  1. Фронтальне опитування.
  1.     Як змінилося забарвлення листя на деревах і кущах восени? (Пожовкло)
  2.     Що ще відбувається з листям? (Воно опадає)
  3.     Які дерева скидають листя пізніше? (Старі) А які саме? (Дуб,
  4.     Чому жовтіє й опадає листя? (Тому, що меншає кількість сонця, вологи, тепла)
  5.     Вічнозелені дерева – це … (хвойні дерева).

IV.      Актуалізація опорних знань.

-         Ви дізнаєтеся тему нашого сьогоднішнього уроку, коли відгадгадаєте слова в кросворді.

1.     Вірно людям я служу

Їм дерева стережу

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників ним здобуваю. (Дятел)

 

2.     Хоч у нього шуба є,

Та як холод настає,

Він не їсть тоді, не п’є,

А у лігво залягає. (Ведмідь)

3.     Він із казки, він із пісні,

В нього зубки, як залізні.

Капустину він гризе,

Зветься він на букву «З». (Заєць)

4.     Ні рак, ні риба, ні звір, не птиця,

Голос тоненький, а ніс довгенький,

Хто його вб'є, той свою кров проллє. (Комар)

5.     В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має.

Їй на місці не сидиться,

А зовуть її … (лисиця).

6.     Літає крилами, ходить ногами,

     Висить догори лапами. (Кажан)

7.     Відлітають за моря, у краї далекі,

На будинках гнізда в’ють.

Звуть же їх … (лелеки).

V.      Мотивація пізнавальної діяльності. Повідомлення теми й мети уроку.

- Сьогодні ми з вами поговоримо про те, як тварини готуються до зими, про осінні турботи дорослих.

VI.      Сприймання нового матеріалу.

  1. Як готуються до зими комахи.

-         Чи можемо ми восени почути музику цвіркунів та коників? (Ні, не можемо).

-         Восени завмирає життя комах. Дуже мало комашок можна помітити у повітрі. Вони поховалися у шпаринки будинків, під кору дерев або зарилися у землю. А під сухим опалим листям можна знайти замерзлих жучків-сонечок. Жук-сонечко має округлу форму та червоний колір. Він подібний до сонця, тому й має таку назву.  

-         А от мурахи не замерзають навіть у люті морози. А все тому, що вони з осені накопичують у тілі гліцерин. Ця в’язка рідина і рятує їх від морозів.

-         З настанням холодів бджоли щільно скупчуються на стільниках. Узимку вони майже нерухомі. Однак продовжують живитися медом. Завдяки цьому в них виділяється тепло. Відтак у вулику втримується температура до двадцяти градусів тепла.

-         Стільник — лист, утворений чашечками з воску. Бджоли роблять його для зберігання меду, виховання потомства та перебування дорослих бджіл.

-         Ще можна помітити джмелів. Джмелі – наші друзі. Лише вони здатні запилювати квіти червоної конюшини.

-         Гніздо джмеля знаходиться в землі. Восени вся джмелина сім`я вимирає. Лише молоді джмелі залишаються живими. Зимуючих джмелів слід берегти.

  1. Як готуються до зими птахи.

-         Чи чути зараз в лісі спів птахів? Чому ні? (Птахи почали відлітати до теплих країв.)

-         Найпершими відлітають ще влітку комахоїдні птахи (такі, як зозуля, соловейко), пізніше – зерноїдні та водоплавні(лелеки, качки, дикі гуси, лебеді). А чому?

-         Коли холоднішає всі комахи вмирають або ховаються, тому ті пташки, що їдять комах, залишають наш край за відсутності корму.

-         Останніми нас покидають водоплавні птахи. Коли замерзають водойми, їм нема чого їсти, і вони відлітають у вирій.

Робота у підручнику. Малюнок ст. 47.

  1.     Назвіть пташок, що зображені на малюнку.
  2.     Подивіться на сіру чаплю і скажіть мені чим вона живиться.
  3.     А чим харчується лелека? (жабками)
  4.     Подивіться на зозулю. Що вона полюбляє їсти? (Зозуля харчується комашками, але також вона може з'їсти таку велику гусінь з грубими ворсинками, яку не їдять іншу птахи.)

-         Перегорніть сторінку. Малюнок на ст. 48.

  1.     Назвіть пташок, що зображені на малюнку.
  2.     Яких можна бачити круглий рік? (Всіх, окрім снігура. Снігур прилітає до нас зимувати з півночі. Наша зима для нього помірна.) 

-    Які птахи залишаються зимувати? (Синички, горобці, ворони, сороки, голуби)

-         Чи легко їм доводиться взимку? (Ні, вони повинні шукати собі їжу. Але птахів захищає від морозу настовбурчене пір'я.) 

-         Як їм допомагають перезимувати люди? А чи робите ви годівнички для птахів?

Робота в зошиті. Ст. 21.

  1.     Прочитайте перше завдання.
  2.     З'єднаємо пташок з кормом, яким вони харчуються. 
  3.     Цікавинки: Найбільш запасливим птахом є сойка. Вона заготовлює жолуді й горішки, взимку їх розшукує і більшу частину з'їдає.

Довжина дзьоба у дятла 6 см, а язик у два рази довший, тобто 12 см.

Тривалість життя синички 9 років, а солов'я та лебедя – 25.

У шишкаря незвичайний дзьоб. Верхня його частина загнута до низу, а нижня навпаки – догори. Ця особливість допомагає шишкарю здобувати собі їжу з шишок. Ця пташка також особлива тим, що виводить своїх пташенят у люті морози, коли достигають шишки і є чим годувати малят.  

  1.     2 завдання. Яких пташок ви бачили коло своїх годівниць? Запишемо декілька назв (горобці, синички, голуби).
  1. Як тварини готуються до зими.

- Відгадайте загадку.

Дикий звірок, круглий мов клубок,

колючки стирчать, спробуй узять. (Їжак)

-         Чи бачили ви їжачка? А де саме? Чим він живиться?

-         Пізно восени, коли промерзає ґрунт і зменшується кількість кормів, їжаки зариваються в опале листя і загортаються у неміцний клубок, впадаючи в глибокий сон аж до березня. У цей час в них дуже вповільнюється дихання, знижується температура тіла, серце робить лише кілька ударів на хвилину. Протягом сплячки їжачок живиться своїми жировими запасами, відкладеними у тілі, тому до весни їжачки втрачають майже третину своєї маси.

-         Де живе білка? Чим вона живиться? Як готується до зими? Білки дуже старанно запасають корм на зиму – жолуді, горіхи, гриби, які ховають у дуплах, під опалим листям, розвішують на гілках дерев. Іноді запаси білки складають більше 3 кг. Взимку білочка не залягає в сплячку, лише в сильні хуртовини може проспати кілька днів.

-         Заєць сірий найчастіше зустрічається в наших лісах. На відміну від  інших звірів, зайці не мають постійних лігвищ.   Живляться вони найчастіше на зелених посівах озимини, конюшини та інших багаторічних трав, де знаходь вдосталь кормів до глибокої зими. Запасів на зиму зайці не роблять. Вони харчуються дрібними корінцями, які добувають з-під снігу, згризають кору з молодих дерев (яблунь).  

  1.     Робота з підручником. Читаємо текст ст. 48-49.
  2.     Обговорення малюнку.

Фізкультхвилинка

  1.     Гра «Ведмідь». Покажіть мені, як  повільно ходить ведмідь, вайлувато переступаючи з ноги на ногу.
  2.     Гра «Лисичка». Покажіть, як лисичка підкрадається до здобичі.
  3.     Гра «Зайчик». Учні присідають біля своїх парт. На слова: «сірий зайчик сів і жде, спритно  вушками пряде», учні приклавши кисті до вух, то розгинають їх, то згинають. Потім «зайчики» гріють ніжки.

Зимно зайчику стоять,

Треба трішки пострибать.

Скік-скік, скік-скік, скік-скік,

Треба трішки пострибать.

Пострибавши, відпочить.

VII.      Осмислення знань учнями.

  1.     Робота з підручником.

а) Прочитати статтю «Як тварини готуються до зими».

б) Розгляд ілюстрацій.

в) Відповіді на запитання.

  1.     Осiннi турботи дорослих.

-         Спочатку ми з вами поговорили про осінні турботи тварин, а тепер поговоримо про осінні турботи людей. І спочатку поговоримо про людей сільської місцевості.

-         Кому з вас доводилося бути восени в саду? Що роблять люди в саду на початку осені?

-         Що роблять восени люди в полі? (збирають урожай)

-         Які овочі збирають на полях та городах?

-         Чи збирають ваші батьки урожай на городах? Чи допомагаєте ви їм?

-         Що люди роблять на полях, коли зберуть урожай? (переорюють, а деякі поля засівають озимою пшеницею)

 

VIII.      Узагальнення та систематизація знань учнів.

  1.      Гра «Зимуючі й перелітні птахи».

-         Тепер зіграємо у гру. Я називатиму різних птахів, а ви плескайте в долоні тоді, коли почуєте зимуючих. Виграє той, хто не помилиться.

Лелека, ворона, соловей, жайворонок, синиця, сорока, шпак, ластівка, горобець.

- Як ви допоможете перезимувати пташкам?

  1.      Обговорення малюнків.

- Назвіть зображення тварин. Кому з них потрібна допомога взимку? (малюнки ведмедя, метелика, їжака, білки, дятла, лелеки, синички).

IX.      Підсумок.

  1. Відповіді на запитання.

-         Як комахи готуються до зими?

-         Яких ви знаєте перелітних птахів?

-         Назвіть зимуючих птахів.

-         Як звірі готуються до зими?

-         Яку роботу виконують люди в садах, городах, парках, скверах?

 

 

doc
Додано
28 березня
Переглядів
105
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку