Ночнюк Тетяни, 32ПО
Тема: Як визначити сторони світу
Підручник: Грущинська І., Хитра З. Я досліджую світ, 2 клас
Завдання уроку: ознайомити учнів з будовою компаса, розширити знання про правила визначення сторін горизонту, сприяти формуванню вміння визначати сторони горизонту; розвивати спостережливість і вміння аналізувати; виховувати любов до природи.
Тип уроку: урок-екскурсія, дослідницька
Орієнтовне забезпечення уроку:
План викладу нового матеріалу на уроці:
Орієнтовний зміст роботи
І Організація класу, привітання
У цей ранковий, добрий час
Я рада, діти, бачить вас.
Треба всім нам привітатись.
Вліво-вправо поверніться,
Один одному всміхніться.
Чи готові до уроку? Молодці!
То ж сідайте. Працювати почали.
Хвилинка календаря:
1. Яке сьогодні число, місяць?
2. Погляньте на небо і визначіть його стан.
3. Користуючись термометром, визначіть температуру повітря.
4. Користуючись гномоном, визначимо довжину тіні від нього.
5. Аналіз народних прикмет.
6. Які сезонні зміни в житті рослин, тварин?
7. Яку сезонну роботу виконують люди в місті і селі?
ІІ Вступна бесіда
1.Правила дорожнього руху
2. Правила поводження в природі
3. Правила техніки безпеки
ІІІ Актуалізація опорних знань учнів
Розгадаємо декілька загадок:
Давайте разом з вами пригадаємо що таке горизонт?
скільки є сторін горизонту?
А як називаються основні сторони горизонту?
ІV Мотивація пізнавальної навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку.
Щоб дізнатися про тему урока нам потрібно розгадати загадку.
Ти чув про це у школі
І бачив, звичайно, в полі,
Там, де лінія землі
З небом сходиться вдалині.
(Горизонт)
* * *
Він і влітку, і взимку –
Між небом і землею.
Хоч все життя до нього іди –
А він все одно буде попереду.
(Горизонт)
* * *
Видно край, та не дійдеш.
(Горизонт)
Отож, наша тема «Як визначити сторони світу», в майбутньому коли ви захочете піти у ліс, ви зможете використати компас, адже ми навчимося ним користуватися.
V Засвоєння нових знань, формування умінь і навичок
1.Розповідь вчителя
Легко, швидко і точно допоможе визначити сторони горизонту на місцевості давній винахід людства — компас.
Компас — це прилад для визначення сторін горизонту.
Сучасний компас — це кругла коробочка. У закритому склом корпусі компаса розміщено намагнічену стрілку, яка вільно рухається на вістрі. На дні корпуса розташовано циферблат, на якому позначено сторони горизонту. Стрілку в неробочому стані гальмує спеціальний важіль.
Головною частиною компаса є намагнічена стрілка. Кінець стрілки, який часто зафарбований, указує на північ.
Корпус, північний і південний кінці намагніченої стрілки, циферблат із позначеними на ньому сторонами горизонту, важіль (гальмо).
Із компасом потрібно поводитись бережно, зберігати його подалі від металічних предметів, оберігати від ударів. Потрібно уникати роботи з компасом біля залізничних колій, ліній електропередач, тому що вони будуть впливати на покази магнітної стрілки.
Легко, швидко і точно можна орієнтуватися на місцевості за допомогою компаса — приладу для визначення сторін горизонту. Потрібно знати правила користування компасом.
Компаси ділять на два основні класи:
магнітні компаси типу стрілочних, які використовують туристи і топографи;
немагнітні. такі як радіокомпас (автоматичний радіокомпас) використовується на борту літальних апаратів для автоматичного визначення напрямку на наземні передавальні радіостанції;
і гірокомпас. який широко використовується в ракетній техніці і морської навігації. Це навігаційне гіроскопічні пристрій для вказівки напряму географічного меридіана. Він призначений для визначення курсу об'єкту, а також азимута орієнтованого напряму.
Щоб правильно визначити сторони горизонту, потрібно вміти користуватися компасом.
1. Покладіть компас на рівну поверхню. 2. Відтягніть важіль, щоб звільнити стрілку. 3. Коли стрілка перестане рухатися і заспокоїться, обережно поверніть компас так, щоб північний кінець стрілки опинився навпроти літер Пн., а південний — навпроти літер Пд. Тоді літери Зх. будуть вказувати на захід, а літери Сх. — на схід.
2.Інструктаж
клас ділиться на 2 групи
кожна група отримує завдання
1 група: завдання визначити сторони горизонту відносно школи
визначити в якій стороні світу знаходиться найближчий магазин
2 група: проміжні сторони горизонту відносно школи, визначити в якій стороні світу знаходиться найближчий магазин.
3.Самостійна робота (клас ділимо на групи і кожна отримує завдання)
дати компас та листочки з завданням, і по мірі можливості допомагати учням
Фізхвилинка
на 5 хвилин
VІ Закріплення і застосування ЗУН
1.Бесіда за результатами роботи
Запитання щоб перевірити як діти виконали.
4. Робота в групах
Вікторина у групах. Учні по своїм групам відповідають, хто перший підніме руку.
1. Що таке компас?
а) Прилад для визначення напряму руху;
б) прилад для визначення сторін горизонту;
в) прилад, який використовують туристи і мореплавці.
2. Тінь, що падає опівдні від предметів, постійно вказує на:
а) південь;
б) північ;
в) захід.
3. Якщо стати опівдні обличчям у напрямку своєї тіні і розвести руки, то права рука вказуватиме на:
а) захід;
б) південь;
в) схід.
4. Гра «П'ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
5.Рухливі ігри
Стрибаємо по сторонам світу. Вчитель каже сторону світу, а учні стрибають у ту сторону.
VІІ Підсумок уроку
На уроці я навчився …
Мені було важко …
Тепер я знаю, що …
Мене здивувало …
VІІІ Оцінювання
ІХ Повідомлення ДЗ ( творче)
Зробити свій компас