І. Вступ.
Для того, щоб при викладанні образотворчого мистецтва в школі досягти бажаного результату, а також зробити уроки продуктивними, цікавими та розвиваючими, потрібно, перш за все, чітко ставити мету уроку, підбирати цікаві матеріали, логічно чітко та методично правильно будувати схему уроку, послідовно викладати матеріал, унаочнювати уроки всіма можливими засобами (як технічними, так і інформаційними). Усе вищесказане допомагає учням у процесі навчання робити самостійні логічні висновки, розвиває позитивні емоції, відчуття краси, виховує естетично, розвиває фантазію, уяву, зорову та слухову пам'ять, виховує особистість, прищеплює любов до мистецтва, розвиває інтерес до української культури, історії. Цей список можна продовжувати дуже довго.
Проте, часто трапляється так, що вчитель правильно будує урок, доносить до учнів цікавий матеріал, унаочнює розповідь, правильно та чітко розкриває тему, але урок виявляється незасвоєним, непродуктивним. Це, частіше за все, відбувається тому, що на уроці учні майже не працюють. Наразі я не враховую те, що вони самостійно створюють композицію. У такому випадку урок виявляється однобоким, тобто ініціатива проведення його належить лише вчителю. Звичайно, діти можуть слухати, бачити, аналізувати, проте умовиводи будуть дуже скупі, активність низька, зацікавлення мінімальне. Вчитель мимоволі нав'язує власну думку дітям, не дає можливості мислити, аналізувати, порівнювати.
Щоб не бути голослівною, наведу приклад. Коли я поцікавилася у шестикласниці однієї з рівненських шкіл, чи подобаються їй уроки образотворчого мистецтва, вона відповіла: «Уроки так собі, нічого не можу сказати. Вчителька гарно розповідає, але вся творча робота зводиться до паперу та олівця. За урок я можу й слова не сказати».
Дозволю собі зробити маленький висновок. Для того, щоб діти активно працювали на уроці та були максимально залучені до процесу побудови та проведення уроку образотворчого мистецтва, вчитель повинен створити грунт, на якому проростуть паростки дитячої цікавості та плідної співпраці з вчителем. Саме тому уроки образотворчого мистецтва повинні будуватися на фундаменті спільної творчої діяльності вчителя та учнів.
II. Зацікавленість.
Уроки образотворчого мистецтва покликані за допомогою навчально-виховного процесу сприяти розвитку творчої особистості. Це зробити нелегко, адже всі учні різні. Саме тому в практиці вчителя особливе місце повинен займати індивідуальний підхід до учнів. Це потрібно для того, щоб краще розкрити таланти та здібності особи (які часто приховані) , зацікавити, адже саме цікавість, прагнення, захоплення творять чудеса. Кожен з нас знає по собі, якщо виникає живий інтерес до справи, якою ми ніколи не займалися, одразу хочеться розкрити її для себе, ознайомитися, зробити, досягти результату.
Для того, щоб зацікавити учнів до навчання та безперервної співпраці з вчителем на уроках, потрібно постійно вмикати зацікавлення. Воно буде слугувати «блоком живлення» для учнів, з допомогою якого буде виникати інтерес, а отже й бажання творчо працювати. Головною деталлю в цьому механізмі є те, що потік зацікавлення повинен бути безперервним, адже психологами доведено, що воно триває від 1 до 4 днів. А урок образотворчого мистецтва лише один раз на тиждень. Отже, щоб працював «блок живлення», потрібно зацікавлювати учнів постійно, безперервно.
III. Як зацікавити в позаурочний час?
Нагадаю, що завдання додому давати не можна: учень повинен закінчити свою творчу роботу на уроці. Тому інтерес до малювання, створення чогось самостійно повинен бути присутній для того, щоб і вдома, без керівництва вчителя, дитина могла генерувати свої ідеї та бажання на папір.
Інтерес до творчої діяльності на уроках образотворчого мистецтва полягає не тільки в створенні малюнків, але й в мисленні, аналізі, логіці, порівнянні, осмисленні, спостереженні, розумінні, відчуттях. А ці відчуття виникають як у школі, так і вдома. За допомогою цих складових можна постійно підживлювати потік зацікавлення таким чином:
1. Написання рефератів. Це можуть бути відомості про життя та творчість художників, архітекторів, скульпторів, митців. Тут можна використовувати не тільки факти, дати та власні назви, але й цікаві відомості на кшталт процесу створення картин, нестандартних випадків з життя митців тощо. Сюди потрібно додати збір відомостей про архітектурні пам'ятки як України в цілому, так і своєї місцевості зокрема.
2. Екскурсії та спостереження у позаурочний час. Сюди можна віднести подорожі до лісу, саду, річки, в музеї, відвідування архітектурних пам'яток своєї місцевості, споглядання побудови села чи міста. Такі екскурсії можна та потрібно проводити у різні пори року для того, щоб діти мали змогу побачити природу в різних її станах, що ефективно вплине на осмислення природних явищ та станів флори і фауни. Обладнання для таких подорожей не складне: планшет (фанерна дошка, папка або дві склеєні картонки), папір, олівець. При спостереженні учні створюють ескізи та замальовки, які вже на уроках перетворюють у закінчений малюнок.
.
3. Словничок художника. Допоміжний засіб у спільній діяльності вчителя та учнів, де записуються потрібні терміни та визначення. Для того, щоб краще запам'ятовувалося усе написане, слід на уроках наголошувати, щоб зліва від визначень діти залишали місце для малюнків. Це потрібно для того, щоб учні вдома продовжували засвоєння інформації, а також вправлялися у створенні міні-зарисовок.
Акварель (від лат. аqvа — вода) — це фарби, які розводяться водою. Акварель має прозорий колір.
За допомогою присутності чи відсутності малюнків вчитель має змогу спостерігати за самостійною роботою учнів у позаурочний час.
4. Зошит спостережень. Учні молодшого шкільного віку особливо чутливі до всього, що відбувається навколо них у живій та неживій природі. Свої спостереження вони записують у зошити з природознавства. Проте, для виховання творчих здібностей та розвитку мислення простого констатування факту недостатньо. На цьому етапі важливо, щоб учні не тільки відтворювали дійсність, але й виражали власні емоції. Для цього рекомендую завести зошит спостережень. За бажанням вчителя чи учнів назву можна інтерпретувати. У цьому зошиті учні повинні коротко записувати свої враження від усього побаченого. Мета: визначити, які фактори впливають на дитину найбільше та викликають максимум емоцій. Наприклад, це може бути опис першого снігу чи білочки на ялинці. Такий зошит дає змогу не тільки помічати цікаві явища, але й вчитися за допомогою закінчених речень відтворювати власні почуття, переживання, зображати дійсність емоційно.
5. Блокнот «Хочушка». Часто вдома у дітей виникає бажання малювати. Проте, в наш складний час не кожна сім'я може придбати для дитини фарби чи два альбоми, тому, коли діти вдома хочуть малювати просто для себе, батьки не дозволяють їм це робити, посилаючись на нестачу коштів для купівлі нових фарб. Що не кажи, а бажання до малювання таким чином поступово зникає. І для того, щоб дитина мала змогу малювати тоді, коли вона забажає, можна з не пописаних сторінок використаних зошитів чи альбомів зшити блокнот «Хочушка». Обов'язково потрібно наголосити учням, що цей блокнот робиться за бажанням (проте потрібно викликати бажання зробити такий блокнот) і малювати в ньому можна не тільки фарбами, але й простим олівцем, синьою чи кольоровими ручками. Час від часу зазираючи до блокнотів учнів, можна визначити зацікавленість предметом образотворчого мистецтва.
6. Суть речей та явищ. Для самостійного аналізу давати теми: «Які меблі стоять у вітальні та спальні? Чому?», «Які тварини впадають у сплячку зимою, а які ні? Чому?», «Чому вода в долонях блакитного кольору та прозора, а в океані синього та чорного і непрозора?» і т.п. Такі умовиводи будуть підштовхувати учнів шукати суть речей, наповнювати прості поняття цікавим та глибоким змістом, викликати бажання знаходити невідомі дані, осмислювати і, головне, розуміти їх.
IV. Спільна творча діяльність вчителя та учнів на уроці.
Спільна творча діяльність вчителя та учнів на уроці образотворчого мистецтва має такі складові:
1. Бесіди.
2. Читання та обговорення рефератів.
3. Визначення суті речей та явищ.
4. Обговорення екскурсій та подорожей.
5. Самостійне виправлення учнями помилок.
6. Поетичні хвилинки, підготовлені учнями.
7. Розповіді про враження.
8. Учнівська ініціатива ведення уроку (інформаційні частини).
9. Спільне спостереження.
10. Використання «Словничка художника».
11. Придумування та розв'язання ребусів з образотворчого мистецтва.
12. Спільна робота вчителя та учнів над планом художніх КВК, ранків, нестандартних уроків.
13. Збір наочного матеріалу для уроку чи виставки.
14. Створення виставки.
15. Створення групового малюнка.
16. Фізкультурні хвилинки з словесним супроводом.
Список можна продовжувати.
Ефективність складових насамперед залежить від того, як і в якій послідовності вчитель їх буде подавати, які підходи буде використовувати.
Проаналізувавши досвід моїх колег та на основі власного досвіду я придумала кілька маленьких складових уроку, які значно підвищують комунікабельність дітей на уроці, розвиток їх творчих здібностей, уяви, зацікавленості, аналітичного, самостійного, критичного та інтуїтивного мислення, дають змогу стати вчителю і класу одним цілим.
Приклад 1.
Діти завжди відчувають те, що вчитель головний, і вони помилково переконані, що лише вчитель має правильну думку. Нам же потрібно довести, що правильних думок є багато, а думка вчителя — це тільки одна з них, і у кожної дитини може і повинні бути свої міркування. Для того пропоную наступну вправу.
Неправильний малюнок.
Вчитель заздалегідь до уроку на потрібну тему малює картинку, в якій багато неточностей та неправильних розміщень. На уроці він демонструє дітям малюнок і каже: «Цей малюнок виконаний правильно». Діти бачать, що він виконаний неправильно та не узгоджується з їх знаннями про правильну побудову композиції. Це викликає протиріччя у свідомості. Вчитель мовчить. Якщо руки не піднімаються, ще раз каже, що малюнок виконаний правильно, але тепер не так впевнено. У класі будуть діти, які піднімуть руку. Найсміливіші почнуть з вчителем дискусію про неточності малюнка, таким чином у роботу включиться весь клас.
Ця вправа вчить дітей аналізувати, працювати розумово, а не бездумно дивитися на картину чи малюнок.
Приклад 2.
Діти люблять і найкраще сприймають те, до чого вони самі додумалися. А вчитель повинен, у свою чергу, робити висновки так, ніби це діти самі їх зробили. Такий підхід забезпечує максимальне запам'ятовування, розвиває увагу та різні види мислення.
Ребуси, загадки, кросворди.
Для того, щоб діти запам'ятали і не плутали терміни, які записуються у «Словничок художника», потрібно створити асоціації. Для цього слід користуватися придуманими ребусами, загадками, кросвордами. Велику роль відіграє самостійне придумування учнями таких ребусів, загадок і кросвордів. Діти включають пам'ять, шукають потрібні визначення, повертаючись до них знову і знову, що забезпечує їх запам'ятовування.
Приклад 3.
Казкова ситуація.
Я використовую в своїй практиці малювання історій з кіндер-сюрпризів. Ставлю на кожну парту по кілька цих іграшок і даю завдання: «Уважно подивіться на іграшки, які стоять у вас на парті. Візьміть їх у руки, подивіться з усіх сторін. Тепер поставте їх на парту. Сядьте зручно та закрийте очі. Уявіть собі іграшку, яку ви щойно тримали, у казковій ситуації. Уявіть різні предмети чи інших казкових героїв, які оточують вашого головного героя. (Дві хвилини мовчання). Відкрийте очі. Ви можете зобразити на папері те, що бачили із закритими очима? Давайте позмагаємося, хто намалює уявлену ситуацію найбільш правдоподібно». Діти починають малювати. Коли композиції закінчено виконувати у кольорі, даю наступне завдання: «Подивіться на свій малюнок. Ви можете уявити, що ваші зображені герої рухаються? А тепер придумайте ситуацію, в якій на даний момент опинилися ваші герої. Складіть казку та на звороті листка напишіть її. Це буде враховуватися при виставленні оцінок за ваші малюнки».
Таким чином, діти мають змогу творити не тільки малюнок, але й казку. Така вправа викликає у дітей багато позитивних емоцій, вони, навіть, придумують по дві-три казки до одного малюнка, намагаються намалювати багатоплановий малюнок. Окрім того, вони споглядають предмет, який потрібно відтворити на папері, можуть поставити його у потрібне положення, роздивитися дрібні деталі, кольори.
Приклад 4.
Хвилинка-веселинка.
Кожен урок я намагаюся будувати на позитивних емоціях учнів, адже саме від них залежить бажання працювати. Тому в роботі використовую маленькі паузи, хвилинки-веселинки, які швидко підіймають настрій у дітей та викликають позитивні емоції. Вони можуть використовуватися при створенні композицій на будь-які теми.
Наприклад. Тема: «Весняний пейзаж».
Перед тим, як почати малювати, ми розглядаємо картини художників, де зображено пейзаж, аналізуємо їх. Вибираємо одну та розділяємо її на складові:
1. Лінія горизонту.
2. Трава.
3. Горби.
4. Дерева.
5. Кущі.
6. Хмари.
7. Сонце.
Після цього діти виходять з-за парт і разом з вчителем показують навколо себе лінію горизонту, висоту трави, як вона хилиться від вітру, яка вона тоненька, показують горби, які вони нерівні, обіймають дерева, показують, які вони великі, які в них крони, листя, які кущі, де небо, хмари, які вони пухкі, яке сонце, як воно пече тощо. Дуже продуктивно цей метод працює в молодших класах.
Скажу, що це далеко не всі методи роботи, які я використовую при спільній творчій діяльності з учнями на уроках образотворчого мистецтва, їх є дуже багато й вони змінюються в залежності від теми та мети уроку.
V. Висновок.
Мета кожного вчителя — будувати свої уроки таким чином, щоб вони максимально сприяли розвитку всебічно розвиненої особистості. При цьому велику увагу потрібно приділяти розвитку таких якостей, як спостережливість, увага, пам'ять, уява, фантазія, здатність самостійно аналізувати, синтезувати, мислити (емпіричне, теоретичне, логічне, аналогічне, інтуїтивне, самостійне, критичне мислення). Усі ці та багато інших якостей змалку формують особистість, яка здатна до самостійної творчої діяльності, завдяки якій формуються усі найкращі якості людини та розкриваються її таланти, вміння та здібності, які часто приховані.
Отже, сучасний урок образотворчого мистецтва повинен бути цілеспрямовано направлений на спільну творчу діяльність вчителя та учнів.
І. Вступ.
Для того, щоб при викладанні образотворчого мистецтва в школі досягти бажаного результату, а також зробити уроки продуктивними, цікавими та розвиваючими, потрібно, перш за все, чітко ставити мету уроку, підбирати цікаві матеріали, логічно чітко та методично правильно будувати схему уроку, послідовно викладати матеріал, унаочнювати уроки всіма можливими засобами (як технічними, так і інформаційними). Усе вищесказане допомагає учням у процесі навчання робити самостійні логічні висновки, розвиває позитивні емоції, відчуття краси, виховує естетично, розвиває фантазію, уяву, зорову та слухову пам'ять, виховує особистість, прищеплює любов до мистецтва, розвиває інтерес до української культури, історії. Цей список можна продовжувати дуже довго.
Проте, часто трапляється так, що вчитель правильно будує урок, доносить до учнів цікавий матеріал, унаочнює розповідь, правильно та чітко розкриває тему, але урок виявляється незасвоєним, непродуктивним. Це, частіше за все, відбувається тому, що на уроці учні майже не працюють. Наразі я не враховую те, що вони самостійно створюють композицію. У такому випадку урок виявляється однобоким, тобто ініціатива проведення його належить лише вчителю. Звичайно, діти можуть слухати, бачити, аналізувати, проте умовиводи будуть дуже скупі, активність низька, зацікавлення мінімальне. Вчитель мимоволі нав'язує власну думку дітям, не дає можливості мислити, аналізувати, порівнювати.
Щоб не бути голослівною, наведу приклад. Коли я поцікавилася у шестикласниці однієї з рівненських шкіл, чи подобаються їй уроки образотворчого мистецтва, вона відповіла: «Уроки так собі, нічого не можу сказати. Вчителька гарно розповідає, але вся творча робота зводиться до паперу та олівця. За урок я можу й слова не сказати».
Дозволю собі зробити маленький висновок. Для того, щоб діти активно працювали на уроці та були максимально залучені до процесу побудови та проведення уроку образотворчого мистецтва, вчитель повинен створити грунт, на якому проростуть паростки дитячої цікавості та плідної співпраці з вчителем. Саме тому уроки образотворчого мистецтва повинні будуватися на фундаменті спільної творчої діяльності вчителя та учнів.
II. Зацікавленість.
Уроки образотворчого мистецтва покликані за допомогою навчально-виховного процесу сприяти розвитку творчої особистості. Це зробити нелегко, адже всі учні різні. Саме тому в практиці вчителя особливе місце повинен займати індивідуальний підхід до учнів. Це потрібно для того, щоб краще розкрити таланти та здібності особи (які часто приховані) , зацікавити, адже саме цікавість, прагнення, захоплення творять чудеса. Кожен з нас знає по собі, якщо виникає живий інтерес до справи, якою ми ніколи не займалися, одразу хочеться розкрити її для себе, ознайомитися, зробити, досягти результату.
Для того, щоб зацікавити учнів до навчання та безперервної співпраці з вчителем на уроках, потрібно постійно вмикати зацікавлення. Воно буде слугувати «блоком живлення» для учнів, з допомогою якого буде виникати інтерес, а отже й бажання творчо працювати. Головною деталлю в цьому механізмі є те, що потік зацікавлення повинен бути безперервним, адже психологами доведено, що воно триває від 1 до 4 днів. А урок образотворчого мистецтва лише один раз на тиждень. Отже, щоб працював «блок живлення», потрібно зацікавлювати учнів постійно, безперервно.
III. Як зацікавити в позаурочний час?
Нагадаю, що завдання додому давати не можна: учень повинен закінчити свою творчу роботу на уроці. Тому інтерес до малювання, створення чогось самостійно повинен бути присутній для того, щоб і вдома, без керівництва вчителя, дитина могла генерувати свої ідеї та бажання на папір.
Інтерес до творчої діяльності на уроках образотворчого мистецтва полягає не тільки в створенні малюнків, але й в мисленні, аналізі, логіці, порівнянні, осмисленні, спостереженні, розумінні, відчуттях. А ці відчуття виникають як у школі, так і вдома. За допомогою цих складових можна постійно підживлювати потік зацікавлення таким чином:
1. Написання рефератів. Це можуть бути відомості про життя та творчість художників, архітекторів, скульпторів, митців. Тут можна використовувати не тільки факти, дати та власні назви, але й цікаві відомості на кшталт процесу створення картин, нестандартних випадків з життя митців тощо. Сюди потрібно додати збір відомостей про архітектурні пам'ятки як України в цілому, так і своєї місцевості зокрема.
2. Екскурсії та спостереження у позаурочний час. Сюди можна віднести подорожі до лісу, саду, річки, в музеї, відвідування архітектурних пам'яток своєї місцевості, споглядання побудови села чи міста. Такі екскурсії можна та потрібно проводити у різні пори року для того, щоб діти мали змогу побачити природу в різних її станах, що ефективно вплине на осмислення природних явищ та станів флори і фауни. Обладнання для таких подорожей не складне: планшет (фанерна дошка, папка або дві склеєні картонки), папір, олівець. При спостереженні учні створюють ескізи та замальовки, які вже на уроках перетворюють у закінчений малюнок.
.
3. Словничок художника. Допоміжний засіб у спільній діяльності вчителя та учнів, де записуються потрібні терміни та визначення. Для того, щоб краще запам'ятовувалося усе написане, слід на уроках наголошувати, щоб зліва від визначень діти залишали місце для малюнків. Це потрібно для того, щоб учні вдома продовжували засвоєння інформації, а також вправлялися у створенні міні-зарисовок.
Акварель (від лат. аqvа — вода) — це фарби, які розводяться водою. Акварель має прозорий колір.
За допомогою присутності чи відсутності малюнків вчитель має змогу спостерігати за самостійною роботою учнів у позаурочний час.
4. Зошит спостережень. Учні молодшого шкільного віку особливо чутливі до всього, що відбувається навколо них у живій та неживій природі. Свої спостереження вони записують у зошити з природознавства. Проте, для виховання творчих здібностей та розвитку мислення простого констатування факту недостатньо. На цьому етапі важливо, щоб учні не тільки відтворювали дійсність, але й виражали власні емоції. Для цього рекомендую завести зошит спостережень. За бажанням вчителя чи учнів назву можна інтерпретувати. У цьому зошиті учні повинні коротко записувати свої враження від усього побаченого. Мета: визначити, які фактори впливають на дитину найбільше та викликають максимум емоцій. Наприклад, це може бути опис першого снігу чи білочки на ялинці. Такий зошит дає змогу не тільки помічати цікаві явища, але й вчитися за допомогою закінчених речень відтворювати власні почуття, переживання, зображати дійсність емоційно.
5. Блокнот «Хочушка». Часто вдома у дітей виникає бажання малювати. Проте, в наш складний час не кожна сім'я може придбати для дитини фарби чи два альбоми, тому, коли діти вдома хочуть малювати просто для себе, батьки не дозволяють їм це робити, посилаючись на нестачу коштів для купівлі нових фарб. Що не кажи, а бажання до малювання таким чином поступово зникає. І для того, щоб дитина мала змогу малювати тоді, коли вона забажає, можна з не пописаних сторінок використаних зошитів чи альбомів зшити блокнот «Хочушка». Обов'язково потрібно наголосити учням, що цей блокнот робиться за бажанням (проте потрібно викликати бажання зробити такий блокнот) і малювати в ньому можна не тільки фарбами, але й простим олівцем, синьою чи кольоровими ручками. Час від часу зазираючи до блокнотів учнів, можна визначити зацікавленість предметом образотворчого мистецтва.
6. Суть речей та явищ. Для самостійного аналізу давати теми: «Які меблі стоять у вітальні та спальні? Чому?», «Які тварини впадають у сплячку зимою, а які ні? Чому?», «Чому вода в долонях блакитного кольору та прозора, а в океані синього та чорного і непрозора?» і т.п. Такі умовиводи будуть підштовхувати учнів шукати суть речей, наповнювати прості поняття цікавим та глибоким змістом, викликати бажання знаходити невідомі дані, осмислювати і, головне, розуміти їх.
IV. Спільна творча діяльність вчителя та учнів на уроці.
Спільна творча діяльність вчителя та учнів на уроці образотворчого мистецтва має такі складові:
1. Бесіди.
2. Читання та обговорення рефератів.
3. Визначення суті речей та явищ.
4. Обговорення екскурсій та подорожей.
5. Самостійне виправлення учнями помилок.
6. Поетичні хвилинки, підготовлені учнями.
7. Розповіді про враження.
8. Учнівська ініціатива ведення уроку (інформаційні частини).
9. Спільне спостереження.
10. Використання «Словничка художника».
11. Придумування та розв'язання ребусів з образотворчого мистецтва.
12. Спільна робота вчителя та учнів над планом художніх КВК, ранків, нестандартних уроків.
13. Збір наочного матеріалу для уроку чи виставки.
14. Створення виставки.
15. Створення групового малюнка.
16. Фізкультурні хвилинки з словесним супроводом.
Список можна продовжувати.
Ефективність складових насамперед залежить від того, як і в якій послідовності вчитель їх буде подавати, які підходи буде використовувати.
Проаналізувавши досвід моїх колег та на основі власного досвіду я придумала кілька маленьких складових уроку, які значно підвищують комунікабельність дітей на уроці, розвиток їх творчих здібностей, уяви, зацікавленості, аналітичного, самостійного, критичного та інтуїтивного мислення, дають змогу стати вчителю і класу одним цілим.
Приклад 1.
Діти завжди відчувають те, що вчитель головний, і вони помилково переконані, що лише вчитель має правильну думку. Нам же потрібно довести, що правильних думок є багато, а думка вчителя — це тільки одна з них, і у кожної дитини може і повинні бути свої міркування. Для того пропоную наступну вправу.
Неправильний малюнок.
Вчитель заздалегідь до уроку на потрібну тему малює картинку, в якій багато неточностей та неправильних розміщень. На уроці він демонструє дітям малюнок і каже: «Цей малюнок виконаний правильно». Діти бачать, що він виконаний неправильно та не узгоджується з їх знаннями про правильну побудову композиції. Це викликає протиріччя у свідомості. Вчитель мовчить. Якщо руки не піднімаються, ще раз каже, що малюнок виконаний правильно, але тепер не так впевнено. У класі будуть діти, які піднімуть руку. Найсміливіші почнуть з вчителем дискусію про неточності малюнка, таким чином у роботу включиться весь клас.
Ця вправа вчить дітей аналізувати, працювати розумово, а не бездумно дивитися на картину чи малюнок.
Приклад 2.
Діти люблять і найкраще сприймають те, до чого вони самі додумалися. А вчитель повинен, у свою чергу, робити висновки так, ніби це діти самі їх зробили. Такий підхід забезпечує максимальне запам'ятовування, розвиває увагу та різні види мислення.
Ребуси, загадки, кросворди.
Для того, щоб діти запам'ятали і не плутали терміни, які записуються у «Словничок художника», потрібно створити асоціації. Для цього слід користуватися придуманими ребусами, загадками, кросвордами. Велику роль відіграє самостійне придумування учнями таких ребусів, загадок і кросвордів. Діти включають пам'ять, шукають потрібні визначення, повертаючись до них знову і знову, що забезпечує їх запам'ятовування.
Приклад 3.
Казкова ситуація.
Я використовую в своїй практиці малювання історій з кіндер-сюрпризів. Ставлю на кожну парту по кілька цих іграшок і даю завдання: «Уважно подивіться на іграшки, які стоять у вас на парті. Візьміть їх у руки, подивіться з усіх сторін. Тепер поставте їх на парту. Сядьте зручно та закрийте очі. Уявіть собі іграшку, яку ви щойно тримали, у казковій ситуації. Уявіть різні предмети чи інших казкових героїв, які оточують вашого головного героя. (Дві хвилини мовчання). Відкрийте очі. Ви можете зобразити на папері те, що бачили із закритими очима? Давайте позмагаємося, хто намалює уявлену ситуацію найбільш правдоподібно». Діти починають малювати. Коли композиції закінчено виконувати у кольорі, даю наступне завдання: «Подивіться на свій малюнок. Ви можете уявити, що ваші зображені герої рухаються? А тепер придумайте ситуацію, в якій на даний момент опинилися ваші герої. Складіть казку та на звороті листка напишіть її. Це буде враховуватися при виставленні оцінок за ваші малюнки».
Таким чином, діти мають змогу творити не тільки малюнок, але й казку. Така вправа викликає у дітей багато позитивних емоцій, вони, навіть, придумують по дві-три казки до одного малюнка, намагаються намалювати багатоплановий малюнок. Окрім того, вони споглядають предмет, який потрібно відтворити на папері, можуть поставити його у потрібне положення, роздивитися дрібні деталі, кольори.
Приклад 4.
Хвилинка-веселинка.
Кожен урок я намагаюся будувати на позитивних емоціях учнів, адже саме від них залежить бажання працювати. Тому в роботі використовую маленькі паузи, хвилинки-веселинки, які швидко підіймають настрій у дітей та викликають позитивні емоції. Вони можуть використовуватися при створенні композицій на будь-які теми.
Наприклад. Тема: «Весняний пейзаж».
Перед тим, як почати малювати, ми розглядаємо картини художників, де зображено пейзаж, аналізуємо їх. Вибираємо одну та розділяємо її на складові:
1. Лінія горизонту.
2. Трава.
3. Горби.
4. Дерева.
5. Кущі.
6. Хмари.
7. Сонце.
Після цього діти виходять з-за парт і разом з вчителем показують навколо себе лінію горизонту, висоту трави, як вона хилиться від вітру, яка вона тоненька, показують горби, які вони нерівні, обіймають дерева, показують, які вони великі, які в них крони, листя, які кущі, де небо, хмари, які вони пухкі, яке сонце, як воно пече тощо. Дуже продуктивно цей метод працює в молодших класах.
Скажу, що це далеко не всі методи роботи, які я використовую при спільній творчій діяльності з учнями на уроках образотворчого мистецтва, їх є дуже багато й вони змінюються в залежності від теми та мети уроку.
V. Висновок.
Мета кожного вчителя — будувати свої уроки таким чином, щоб вони максимально сприяли розвитку всебічно розвиненої особистості. При цьому велику увагу потрібно приділяти розвитку таких якостей, як спостережливість, увага, пам'ять, уява, фантазія, здатність самостійно аналізувати, синтезувати, мислити (емпіричне, теоретичне, логічне, аналогічне, інтуїтивне, самостійне, критичне мислення). Усі ці та багато інших якостей змалку формують особистість, яка здатна до самостійної творчої діяльності, завдяки якій формуються усі найкращі якості людини та розкриваються її таланти, вміння та здібності, які часто приховані.
Отже, сучасний урок образотворчого мистецтва повинен бути цілеспрямовано направлений на спільну творчу діяльність вчителя та учнів.
1