Я досліджую світ 4 клас
Тема. Як зображують поверхню Землі на глобусі і карті.
Мета: формування умінь, навичок і норм діяльності при зображення Землі на глобусі і карті.
Завдання: Закріпити і поглибити знання учнів про план місцевості, масштаб, глобус;
Ознайомити їх з картою, з різними її видами, навчити відрізняти план від карти;
Розвивати увагу, спостережливість, уміння аналізувати, робити посильні висновки;
Виховувати пізнавальні інтереси.
І. Підсумок фенологічних спостережень.
- Який сьогодні день?
-Яке число і який місяць?
- Який стан неба?
- Як позначається такий стан неба?
- Визначте за допомогою термометра температуру повітря
- Діти, погляньте за вікно і поспостерігайте, чи є вітер надворі. Якщо є, то визначте його напрям.
- Підсумок і результат ваших спостережень черговий запише у «Календар природи», а всі інші позначають спостереження в зошиті з друкованою основою.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1) Індивідуальне (письмове опитування).
1-й учень. Накреслити план квітника, довжина якого 800 см, ширина – 600 см. Масштаб плану 1 см – 100 см.
2-й учень. Написати, чим відрізняється малюнок від плану
2) Фронтальна перевірка.
- Чим відрізняються малюнки від плану?
- Що показує масштаб?
- Прочитайте масштаб 1 см – 40 м; 1 см – 40 км.
- Щоб накреслити план предмета, що потрібно зробити?
3) Природничий диктант.
Текст
Сьогодні ми підемо на екскурсію в ліс. Шлях наш буде таким: вийшовши зі школи, ми пройдемо 500 м( 1 см – 100м) направо. Побачимо міст через річку, перейдемо через нього і побачимо ліс. Вам, звичайно, цікаво знати, яка мета нашої екскурсії. За ½ км від початку лісу є джерело, воно недоглянуте, забруднене. Тому ми очистимо його, зробимо огорожу, щоб воно було чистим, вода була смачною і холодною для людей і тварин.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
- Що таке масштаб?
- Який масштаб можна використати на плані місцевості?
- Як позначають сторони горизонту на плані?
- Що можна зобразити на плані місцевості?
- Чи велику територію зображають у такий спосіб?
- Чи можна зобразити людей, будинки?
- Як бути, коли треба зобразити велику територію?
ІV. Повідомлення теми та завдань уроку.
- Сьогодні на уроці ми ознайомимося, як зображують поверхню Землі, відгадавши загадки.
Одноногий я стою,
знаю службу я свою:
на моїй нозі сповна
куля держиться земна. (Глобус)
Країна без людей, міста без будинків, моря без води, ліси без дерев. (Географічна карта)
Отже, тема уроку – «Як зображують поверхню Землі на глобусі і карті». Сьогодні ви ознайомитесь з поняттям «карта», різними її видами, дізнаєтесь дещо нове про глобус.
V. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.
1. Пояснення вчителя.
Глобус – модель Землі. Без нього дуже важко уявити собі справжню форму нашої планети, побачити її загальний вигляд.
Глобус – єдино правильне відтворення Землі. На ньому в мініатюрі зображено всі основні риси поверхні нашої планети. Великі географічні об’єкти на глобусі мають певну схожість в обрисах із справжніми формами поверхні Землі.
Користуючись масштабом глобуса, ми бачимо, що земна поверхня на ньому зменшена у десятки мільйонів разів. У разі збільшення масштабу, глобус стане великим і незручним у користуванні.
На глобусі ви бачите ще ряд ліній, що накреслені подібно ( паралельно) до екватора. Це – паралелі. Їх наносять на глобус через певну відстань. Паралелі – це уявні кола на земній поверхні, але довжина їх менша від екватора. Що далі вони від екватора, то коротші. На полюсах паралелі зменшуються до точки.
Паралель показує напрям захід –схід, а меридіан – північ – південь. Запам’ятайте, що паралелі і меридіани – це уявні лінії, їх немає на поверхні Землі.
Діти, працювати з глобусом не дуже зручно. На ньому видно тільки ту частину, яка повернута до Вас. Тому все, що зображено на глобусі, переносять на карту.
Географічна карта – це зменшене в багато разів зображення всієї земної кулі або її окремих частин.
2. Ознайомлення із картою півкуль.
Якщо глобус розрізати навпіл, то вийде дві півкулі, на кожній з яких буде зображено половину поверхні земної кулі. Такими півкулями користуватися зручніше.
Зображення частин глобуса називають картою півкуль. Дивлячись на неї, ми одразу бачимо всю поверхню земної кулі. (Демонстрація карти півкуль, показ західної і східної півкуль Північного і Південного полюсів, екватора).
3. Практична робота з фізичною картою півкуль.
- Розгляньте на карті західну і східну півкулі Землі. Визначте, де на карті півкуль знаходяться Північний і Південний полюси; екватор, північна і південна півкулі.
-Знайдіть меридіани і паралелі.
- Розгляньте умовні знаки, які використано на карті півкуль. Що вони означають?
- Який масштаб цієї карти?
- Прочитайте повну назву карти, якою користувалися. Що на ній зображено?
4. Продовження розповіді учителя.
- Географічні карти, на яких кольорами позначають висоту гір, поверхні суші, глибину морів і океанів, називають фізичними.
На фізичних картах і глобусі позначають:
рівні ділянки суші – зеленим кольором;
невеликі підвищення – жовтим;
гори – коричневим, а дуже високі – темно-корисневим;
моря – блакитним кольором, глибші місця – темнішим, мілкіші – світлішим;
ріки – потовщеними лініями синього кольору.
Це карта природних зон. На ній різними кольорами позначено степи, ліси, пустелі.
Фізкультхвилинка.
VІ. Осмислення учнями знань.
- Що таке фізична карта?
- Яким кольором позначено на карті чи глобусі низькі, середні і високі гори?
- Як показано глибокі та мілкі місця морів та океанів?
- Що спільного між глобусом і картою півкуль? У чому їх різниця?
- Який масштаб використовується на картах?
- Назвіть вимоги до роботи з картою, про які дізналися?
Робота в групах.
Діти у групі виконують завдання, а тоді хтось один відповідає біля дошки. Учні з інших груп ставлять запитання.
1 група. Порівняйте план і карту за питаннями.
1) Які території зображують на них?
2) Який масштаб використовують?
3) Як вказують основні сторони горизонту?
4) Як позначено предмети?
2 група. Порівняйте фізичну карту півкуль і фізичну карту України.
1) Що зображено на кожній карті?
2) На якій карті масштаб менший? Чому?
3) На якій із карт зображено більше об’єктів земної поверхні? Чому?
3 група. Підготуйте подорож фізичною картою України.
1) Покажіть на карті Київ. У якому напрямі від Києва знаходиться місцевість де ми живемо?
2) Покажіть на карті кілька великих міст. Прочитайте їх назви. У якому напрямі вони знаходяться від вашої місцевості?
3) Знайдіть на карті гори, рівнини і декілька річок.
VІІ. Узагальнення і систематизація знань учнів.
- Що ми вивчили на уроці?
- Що нового дізналися?
- Що цікаве запам’ятали?
- Що сподобалося?
VІІІ. Домашнє завдання
Скласти подорож фізичною картою України з нашої місцевості у будь-яку точку країни (на вибір).