Тема: Азовське море: скарби та таємниці
Мета:
-
Навчальна: Сформувати уявлення учнів про Азовське море як унікальний природний об’єкт України, його особливості, мешканців та значення для людини.
-
Розвиваюча: Розвивати в учнів пізнавальний інтерес до природи рідного краю, логічне мислення, уміння аналізувати, порівнювати та робити висновки.
-
Виховна: Виховувати бережливе ставлення до природи, усвідомлення важливості охорони Азовського моря.
Обладнання:
-
Фізична карта України
-
Атлас для 4 класу
-
Ілюстрації Азовського моря, його мешканців
-
Мультимедійний проектор (за наявності)
-
Презентація
-
Раковини молюсків, мушлі
Тип уроку: Комбінований
Хід уроку
І. Організаційна частина
-
Привітання.
-
Добрий день, діти! Сьогодні ми вирушимо у подорож до одного з найменших, але дуже цікавих морів нашої планети. А яке саме море ми відвідаємо, ви дізнаєтесь трохи згодом.
-
Повідомлення теми і мети уроку.
-
Сьогодні ми дізнаємося багато цікавого про Азовське море, його мешканців та скарби, які воно приховує.
-
Хвилинка поезії.
-
Щоб налаштуватися на урок, послухаємо чудові вірші про море.
-
(Обираємо вірші, які передають красу і велич моря, наприклад, "Море співає" Ліни Костенко)
ІІ. Актуалізація опорних знань
-
Фронтальне опитування.
-
*Що таке море? Які моря омивають Україну?
-
*Які тварини живуть у морі?
-
Яке значення мають моря для природи і людини?
-
Робота з картою.
-
Знайдіть на карті України Азовське море. Порівняйте його з іншими морями.
-
Поміркуйте, чому Азовське море називають «морем-лагуною».
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
-
Розповідь вчителя.
-
Азовське море – це не просто водойма, це справжній скарб України. Воно відрізняється від інших морів своєю невеликою глибиною, солоністю та багатством органічного світу.
-
Легенда про Азовське море.
-
Існує багато легенд про походження назви Азовського моря. Одна з них розповідає про давній народ ази, який жив на його берегах. Саме на честь цього народу море і отримало свою назву.
Віртуальна подорож глибинами Азовського моря
-
Захоплюючий анонс: Діти, уявіть собі, що ми сьогодні мандрівники, які занурюються в глибини дивовижного Азовського моря! Ми побачимо його мешканців, дослідимо таємниці морського дна і дізнаємося багато цікавого.
-
Підготовка до подорожі: Розглядаємо карту Азовського моря, обговорюємо, що ми можемо побачити під водою.
Початок подорожі:
-
Поверхня моря: Спочатку ми пливемо по поверхні моря. Спостерігаємо за чайками, які літають над водою, за кораблями, що плавають далеко в морі.
-
Перші метри: Занурюємося глибше. Вода стає прозорішою, ми бачимо піщане дно, водорості. З’являються перші мешканці – маленькі рибки, краби.
-
Глибше і глибше: Продовжуємо занурення. Зустрічаємо великих риб: осетрів, камбалу, кефаль. На дні бачимо різноманітні раковини, мушлі.
-
Таємниці морського дна: Розповідаємо про унікальні властивості Азовського моря: його невелику глибину, теплу воду, багатий органічний світ.
-
Морські скарби: Згадуємо про те, що Азовське море – це не тільки домівка для тварин, але й джерело багатьох багатств: риби, солі, мушлі.
Інтерактивні елементи:
-
Відео: Показуємо короткий відеоролик про підводний світ Азовського моря.
-
Аудіо: Прослуховуємо звуки моря, крики морських птахів, плескіт хвиль.
-
Ілюстрації: Розглядаємо яскраві картинки з зображенням морських мешканців і підводного світу.
ІV. Актуалізація опорних знань
Метод кубування – це стратегія навчання, яка дозволяє розглянути тему з різних сторін. Застосуємо його на етапі узагальнення і систематизації знань про Азовське море.
Кожна грань куба відповідає певному питанню:
-
Опиши: Які особливості має Азовське море? Хто його мешканці?
-
Порівняй: Чим Азовське море відрізняється від інших морів?
-
Асоціюй: Які асоціації у тебе виникають зі словом "Азовське море"?
-
Аналізуй: Чому Азовське море має таке значення для України?
-
Застосуй: Як знання про Азовське море можна використати в повсякденному житті?
-
Аргументуй: Чому потрібно охороняти Азовське море?
Як проводити кубування:
-
Розділити клас на групи: Кожна група отримує один з боків куба.
-
Обговорення: У кожній групі учні обговорюють своє питання і шукають відповіді.
-
Презентація: Кожна група презентує результати своєї роботи.
-
Загальна дискусія: Всі учні обговорюють отримані результати і роблять висновки.
Приклад:
-
Опиши: Азовське море – це мілке, тепле море з солоною водою. Воно багате на різноманітні види риб, молюсків і водоростей.
-
Порівняй: На відміну від Чорного моря, Азовське море має меншу глибину і солоність. Воно швидше прогрівається влітку і швидше замерзає взимку.
-
Асоціюй: Азовське море асоціюється у мене з відпочинком, пляжем, сонцем, чайками.
-
Аналізуй: Азовське море має велике значення для економіки України. Тут розвивається рибальство, туризм, судноплавство.
-
Застосуй: Знання про Азовське море допоможуть нам правильно поводитися на пляжі, не смітити, не ловити рідкісні види риб.
-
Аргументуй: Охорона Азовського моря важлива, тому що воно є унікальною екосистемою, яка забезпечує біорізноманіття і є важливим джерелом продовольства.
V. Підсумок уроку
Море емоцій
-
Завдання: Учні обирають кольорові LEGO-цеглинки, які відповідають їхнім емоціям після уроку (синій - спокій, зелений - радість, жовтий - цікавість, червоний - здивування).
-
Обговорення: Кожна дитина пояснює свій вибір.
-
Будуємо вежу: Учні об’єднують свої цеглинки, створюючи "вежу емоцій". Це допомагає візуалізувати загальний настрій класу.
Додаткові ідеї:
-
Створення моделі: Запропонуйте учням створити модель Азовського моря з використанням пластиліну, піску, мушель та інших матеріалів.
-
Рольова гра: Діти можуть зіграти роль різних морських мешканців і розповісти про своє життя.
-
Проєкт: Запропонуйте учням створити проєкт, присвячений проблемі забруднення Азовського моря та шляхам її вирішення.