Вогнивенко Володимир Федорович,
вчитель географії
Літинський ліцей опорний
заклад загальної середньої освіти № 2
Японія – загадкова країна
Мета: сформувати в учнів систему знань про основні ознаки ЕГП, природи, населення Японії; визначити історико-культурні особливості країни; розвивати уміння складати економіко-географічну характеристику, працювати з картографічним матеріалом, таблицями, діаграмами, графіками. Розвивати критичне мислення учнів, вміння працювати з різними джерелами знань, робити висновки, висловлювати свою точку зору. Виховувати інтерес до пізнання світу.
Очікувані результати:
Розрізняє: поняття «рівень урбанізованості країни» та «темпи урбанізації»; показує на карті найбільші міста Японії, світові міста, аналізує динаміку чисельності та статево-вікову структуру населення Японії на основі аналізу статево-вікової піраміди; проектує вплив демографічних процесів на працересурсний потенціал країни; дає оцінку ресурсозабезпеченості країни;
складає: комплексну економіко-географічну характеристику Японії; знаходить та систематизує необхідну інформацію для характеристики країни; ілюструє добірками статистичної інформації, використовує тематичні карти для комплексної економіко – географічної характеристики Японії та обґрунтування особливостей системи розселення.
Реалізація наскрізних змістових ліній:
Спілкування державною мовою: тлумачити географічні факти, явища, теорії.
Інформаційно-цифрова компетентність: шукати, обробляти та зберігати інформацію географічного характеру, критично оцінюючи її.
Ініціативність і підприємливість: прогнозувати вплив географічних процесів і закономірностей на розвиток технологій, нових напрямків підприємництва.
Обладнання: політична та фізична карти Азії, атласи, підручники, таблиці, діаграми, мультимедійна презентація, комп’ютер, мультимедійний проектор.
Використані джерела:
1. Японія - Готуйся серйоЗНО до географії - Jimdohttps://geografiamozil2.jimdofree.com.
2.За підручником "Географія: регіони та країни" 10 клас, автори С. Кобернік, Р. Коваленко
3. https://shimanovskadm.ru/uk/stay/samye-izvestnye-proekty-parkov-krasiveishie-nacionalnye-parki.html
4. uk.wikipedia.org
5.Клімат, гідрографія, грунти Японії - Geograf.com.uahttp://www.geograf.com.ua › japan ›
6. Тектоніка і рельєф Японії - Geograf.com.uahttp://www.geograf.com.ua › japan › 638-japan-relief
7. «Географія (рівень стандарту)» підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти Довгань, Г. Д.; Стадник, О. Г.(2018)
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Хід уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок (5 хв.)
Налаштування на позитивний настрій.
Розминка «Спочатку було слово» (учні з літер слова, яке є темою уроку мають створити нові слова, які стосуються даної теми).
«Третій зайвий». Чому?
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності(3хв)
Японія – одна з найрозвиненіших держав світу з тисячолітньою історією, самобутньою культурою і традиціями. Це країна контрастів: вирощуючої рис сільської глибинки і багатомільйонного Токіо, буддистських ченців і одержимих модою тінейджерів, урочистих релігійних ритуалів і шуму гральних залів патинко, вишуканої храмової архітектури і багатоповерхових бетонних коробок.
Існує багато традицій, яких дотримуються японці. Вони живуть, як правило, скромно, у своєрідних будинках з розсувними дверима і стінами, в так званих кімнатах – капсулах, сплять на солом'яних матах – татамі, обов'язково відвідують пагоди – буддійські храми, побудовані в японському стилі з чотирьохскатними дахами, хоча в основному японці є стихійними атеїстами.
Англійка Еліза Скідмор у книзі «Дні рикші в Японії» написала: «Японія — загадка нашого століття, японці — це найнезбагненніший, найпарадоксальніший з народів. Разом з їх зовнішнім оточенням вони такі мальовничі, театральні і артистичні, що часом здаються нацією позерів; увесь їх світ — ніби сцена, на якій вони грають».
Японці дуже щирі, із загостреним почуттям власної гідності. Найкраще це видно з відношення людей до грошей. Навіть домогосподарки не будуть перераховувати здачу: це не прийнято. Якщо п’ятеро робітників зайдуть пообідати, а розрахується хтось один – ніхто не буде віддавати йому свою частину. Дріб’язковість – чи не одна із основних негативних рис, на думку японців. Тут не беруть чайових.
Якщо придивитись до місцевих жителів, то вони ніби з іншої планети. Велика кількість людей сконцентрована в містах, а це – постійні черги, черги на поїзд, черги – до ресторану; щоб поїсти в якійсь забігайлівці можна простояти в черзі до двох годин. Скрізь, де збираються черги людей зроблено розмітку на полу, асфальті. Щоб люди не заважали один одному, особливо тим, які не стоять в черзі.
Всі вони дотримуються традиційних норм поведінки: поклоняються горі Фудзіяма, фанатично люблять природу, а значить, часто ведуть спостереження в національних садах, дотримуються чайної церемонії, складають ікебани, носять кімоно, що серйозно займаються бойовими мистецтвами – дзюдо, кендо, боротьбою сумо.
Землі мало, ціни на яку космічні. Тому все росте вверх. Парковки для авто і навіть для велосипедів, капсули – готелі, автомати, в яких можна купити все: від яєць до м’яса; від картоплі до футболок чи нижньої білизни.
На території цієї країни залишені мегаліти загадкової цивілізації, телевізори, гігантські замкові отвори.
Серед національних квітучих дерев Японії особливо приваблива вишня сакура, рано зацвітає і символізуює прихід весни і відродження всього живого. У квітні зацвітає азалія, у травні – півонії. У листопаді на островах зацвітають хризантеми – національна квітка Японії, сортів яких тут створено велику кількість. На честь квітів у Японії проводять тематичні фестивалі.
Дивно, але при високому рівні урбанізації японці примудряються зберігати навколишнє природне середовище. Не кажучи вже про багату спадщину старовини: замки, палаци, пам’ятники, храми дійшли до наших днів практично в первозданному вигляді.
Мільйони туристів щороку ступають на цю стародавню землю, не перестаючи цікавитися історією Японії, часом трагічною, і помилуватися місцевими визначними пам’ятками. Тож, познайомимося ближче із такою чарівною і разом з тим загадковою країною – Японією.
План
ІУ. Вивчення нового матеріалу (30 хв).
Матеріали до уроку
Учитель. Учні, користуючись картами атласу опишіть економіко – географічне положення Японії.
Учень. Японія — острівна країна, розташована на східному узбережжі Азії, у північно-західній частині Тихого океану. Зі сходу і півдня її омиває Тихий океан, з заходу — води Японського та Східно - Китайського морів, а з півночі — Охотське море. Японський архіпелаг простягнувся дугою з північного сходу на південний захід і налічує чотири великих острови Хоккайдо, Хонсю, Сікоку та Кюсю, які становлять 97 % поверхні суходолу і 6848 менших островів.
Учитель.Результати археологічних досліджень доводять, що люди заселили Японський архіпелаг у добу пізнього палеоліту. Перші писемні згадки про Японію з'являються у китайських історичних хроніках 1 століття по Різдва Христового. В цілому, історія Японії демонструє динамічні зміни двох парадигм, за якими розвивалася країна — активні відносини із зовнішнім світом та ізоляція від нього. Такі зміни зумовили формування самобутньої японської культури.
Учень (який мав завдання: Використовуючи мережу Інтернет, підготувати повідомлення про походження назви Японія). У доісторичну епоху Японію називали Тойо-Ашіхара-Мідзухо-но-куні — «Багата країна очеретяних рівнин і водянистих рисових колосків» та Ашіхара-но-Накацу-куні — «Центральна країна очеретяних рівнин». Ці назви зустрічаються в стародавніх японських хроніках «Записи про справи давнини» та «Аннали Японії», найбільших зібраннях японських міфів та легенд.
З 4 століття Японію називали Ямато, за назвою давньояпонської держави, яка контролювала більшу частину Японського архіпелагу. Ця держава мала дипломатичні відносини з Китаєм, де її зневажливо іменували Во — «край карликів». Під впливом сусідів стародавні японці вживали на письмі для позначення власної країни китайський ієрогліф «карлик», але читали його на свій лад — «Ямато».
Близько 7 століття принизливу назву було змінено на нову, що вказувала на східне розташування Японії. Її записували трьома ієрогліфами — «Країна, де сходить сонце». У 8 столітті цей запис спростили на «Основа сонця». Початково обидва ієрогліфічні сполучення читали як «Ямато», проте згодом стали вимовляти на китайський лад — Ніппон. З 10 століття слово «Ніппон» перетворилося на основне, яким позначали Японію як усередині країни, так і за кордоном.
У 13 столітті венеціанський мандрівник Марко Поло поширив у Європі китаїзований варіант японського слова «Ніппон» — Cipangu. У французькій, іспанській та португальській мовах воно трансформувалося у Japon та, за їх посередництва, потрапило до української мови, перетворившись на Японію.
З кінця 19 століття в Японії широко вживалося альтернативне прочитання слова «Ніппон» — Ніхон. У березні 1934 року, за ініціативи Міністерства культури Японії, японський уряд визнав таке прочитання помилковим, закріпивши за «Ніппон» офіційний статус. У чинній Конституції Японії від 1947 року формальною назвою країни визнано Ніппон-коку — «Японська держава». Попри це, слово «Ніхон» і далі вживається в Японії на офіційному і побутовому рівнях.
Природно-ресурсний потенціал
Учитель. Розташування Японії на стику трьох тектонічних плит Тихого океану є причиною частих землетрусів і підвищеної вулканічної активності на архіпелазі.
Японія – країна-архіпелаг, тому море в її житті відіграє особливу роль. Воно з’єднує острови між собою та державу з материком. Але водночас це й страшенні цунамі, й потужні урагани, що приносять немало лиха.
Японія – країна гір. Близько 80 % території займають молоді середньовисотні сейсмічно активні гори, в основному поздовжнього простягання – Японські Альпи, найвищою точкою яких є вулкан Фудзіяма (3 777 м) — символ країни.
Середні висоти — 438 м; найнижча точка — Хачиро-Гата (-4 м); найвища точка — гора Фудзіяма (3776 м). У ландшафті країни переважають незграбні і загострені форми рельєфу, непридатні для ведення сільськогосподарських робіт. Тільки на півдні Хонсю і на Кюсю рельєф згладжений, ще більш плавні контури мають прибережні райони Хоккайдо. На островах Рюкю переважає низькогір'я. Рівнини займають не більше 15 % території країни, розташовуються лише на окраїнах островів, серед гір і горбкуватих місцевостей. Для Японських островів і прилеглих ділянок океанічного дна характерна висока сейсмічність. Із рухами земної кори пов’язані цунамі й вулканічна діяльність. У країні є 150 вулканів, 15 з яких діючі.
Щорічно реєструється до 1000 підземних поштовхів різної сили. Останні найбільші землетруси сталися 1995 (землетрус в Кобе), 1964 (землетрус в Ніїґаті), а також 2011 років.
На рівнини припадає лише 20 % території, проте на них живе 80 % населення країни. Найбільшою є рівнина Канто, що простяглася вздовж Токійської затоки.
Тут мало корисних копалин, є родовища вугілля, сірки, будівельної сировини.
Існує багато гейзерів і гарячих природних ванн онсен, які використовують для відпочинку.
Країна недостатньо забезпечена водними ресурсами. Річки численні, короткі, бурхливі й порожисті, не придатні для судноплавства, мають великий гідро потенціал, використовуються для лісосплаву та на півдні в сухий сезон для зрошення.
Головна особливість природи Японії – море. Воно оточує територію країни з усіх сторін і присутнє в усіх сферах життя японців.
Особливу цінність мають ліси, що вкривають 68, 5 % площі (близько 1/3 — штучні насадження). Більшість з них у горах мають ґрунто - та водозахисне значення і тільки менш ніж третина лісових масивів дає промислову деревину.
Вкрай обмеженими є й земельні ресурси. Понад третину території зайнято малородючими підзолистими ґрунтами, решта – бурі лісові ґрунти, червоно- й жовтоземи. Рілля 13 % площі. Показник ріллі на душу населення в Японії є одним з найнижчих у світі – 0,04 га/особу.
Багаті рекреаційні ресурси (20 об’єктів Спадщини ЮНЕСКО).
Клімат Японії
Японські острови, які простягаються з півночі на південь, лежать у шести кліматичних зонах.
Зона Хоккайдо. Найпівнічніший регіон помірного клімату з холодними зимами та прохолодним літом. Опади не часті, але взимку острови вкрито глибоким снігом.
Зона Японського моря. Західне узбережжя острова Хонсю є місцем частих і сильних опадів, особливо взимку. Влітку прохолодно, хоча інколи, завдяки вітру Фен, буває надзвичайно спекотно.
Зона Центральногірська. Типовий континентальний клімат зі значними коливаннями температури взимку і влітку, вночі та вдень. Опади помірні.
Зона Внутрішнього Японського моря. Гори Чюґоку і Шікоку перешкоджають сезонним вітрам, забезпечуючи порівняно теплу погоду впродовж цілого року. Клімат середземноморський.
Зона Тихого океану. Східне узбережжя японського архіпелагу характеризується холодними зимами з невеликою кількістю снігопадів, та спекотним і вологим літом завдяки південно-східним вітрам.
Зона Південних островів. Острови Рюкю лежать у субтропічному кліматичному поясі, де зима і літо теплі. Опади дуже значні, особливо влітку. Частими є тайфуни. мусонний, на півночі (Хоккайдо, північ Хонсю) помірний, на інший території — субтропічний, багато опадів (1000 до 2500 мм на рік). Він втричі вологіший та значно тепліший, ніж на материку. Зима в країні посушлива, літо вологе. У липні – серпні над островами проходять тайфуни, приносячи тривалі зливи та ураганні вітри.
У Японії випадає від 1000 до 2500 мм опадів на рік. Для країни характерне спекотливе літо із затяжними дощами й похмурою погодою, тепла осінь, що затьмарюється дією тайфунів, м’яка й малосніжна зима, провесна з мінливою погодою.
Сезон дощів починається у травні на Окінаві та закінчується наприкінці липня на Хоккайдо, проносячи дощовий фронт уздовж усього архіпелагу на північ. У центральних областях Японії сезон триває впродовж декількох тижнів, починаючи з середини червня. Наприкінці літа та на початку осені тайфуни приносять сильні дощі.
Система розселення
Японія – однонаціональна держава. 99,7 % становлять японці, мова яких настільки специфічна, що не належить до жодної з мовних сімей.
Серед представників інших національностей найбільша кількість корейців і китайців.
Японія – одна з найбільш густозаселених країн у світі. Населення розміщене на території країни нерівномірно. Середня густота населення становить 338,5 осіб/км². На рівнині Канто вона зростає до 2,5 тис. осіб/км², а у містах – до 10 тис. осіб/км²; у горах знижується до 40 осіб/км².
Демографічна ситуація в Японії суттєво відрізняється від інших азійських країн. Держава вже давно перейшла від ІІ до І типу відтворення населення. За останні півстоліття рівень народжуваності знизився у 3,5 раза! Нині її показник найнижчий серед країн Азії та один з найнижчих у світі – 7,8 осіб/тис. Одночасно в 2,5 раза зменшився й рівень смертності. Скорочення дитячої смертності навіть назвали «японським дивом»: вона зменшилася у 15 разів! Природний приріст у країні від’ємний: –1,8 особи/тис. Такі стрімкі зміни у відтворенні населення Японії одержали назву «демографічної революції». Основною їх причиною є активна демографічна політика.
Визначною проблемою для Японії стало швидке зростання кількості людей старшої вікової групи за найвищої середньої тривалості життя у світі (чоловіки — 76 років, жінки — 84 роки). Відбувається процес «старіння нації». Якщо у 50-х рр. ХХ ст. частка літніх людей становила 5 %, то нині – понад 27 %. За середньою тривалістю життя (84,74 року) Японія поступається лише Монако. Середній вік населення – 46,9 року. Темпи японського «старіння нації» є найвищими на планеті. Очікується, що за нинішніх темпів депопуляції кількість японців до 2050 р. зменшиться до 100 млн осіб. Це є загрозою для японської економіки.
Рівень урбанізації дуже високий (91,3 %) й продовжує зростати. Майже 4/5 японців — міські жителі. В країні існує близько 650 міст, серед яких міст-мільйонерів 12. Найбільша міська аґломерація — Кейхін (Токіо — Йокагама). У Токіо (13,4 млн осіб), Йокогама (3,7 млн осіб), де в 150 населених пунктах мешкає 25 млн осіб. Разом з двома іншими найбільшими аґломераціями — Хансін (Осака — Кобе — Кіото) і Тюкьо (Наґоя та ін.) — вони утворюють єдину систему — Токійський мегалополіс Токайдо із загальною кількістю населення понад 60 млн осіб.Осака (2,7 млн осіб), Нагоя (2,3 млн осіб).
Працересурсний потенціал та «людський чинник»
Країна добре забезпечена трудовими ресурсами – як кількісно, так і якісно.
Одним із головних критеріїв неухильного економічного зростання Японії багато вчених вважають властиві японському народу риси, на перше місце серед яких ставлять вражаючу працьовитість, сумлінність, високий рівень освіченості і професійної кваліфікації.
В Японії безкоштовна середня освіта, а сімейні традиції наказують прищеплювати дітям трудові навички з наймолодшого віку. Чималу роль відіграють також курси, що створюються на підприємствах для підвищення робочої кваліфікації.
Трудові ресурси країни вирізняються дуже високим рівнем кваліфікованості. Широко застосовується як чоловіча, так і жіноча праця. Рівень безробіття низький – близько 3,3 %. Переважна частка економічно активного населення зайнята у третинному секторі господарства.
Однією з причин японського «економічного дива» є «людський чинник» як специфічна особливість японця-працівника: традиційний спосіб мислення й поведінки, культурно-духовна орієнтація, колективістська ментальність (відданість родині, фірмі тощо), виховання у молоді працелюбності та трудової дисципліни, неформальна японська «система довічного найму». Все це разом із працею правлячих кіл сприяло позитивному результату в економічному розвитку Японії.
Високий матеріальний рівень життя людей стимулював постійне розширення внутрішнього споживчого ринку, а отже, потужне виробництво товарів, послуг і необхідних благ для великої кількості споживачів. 80 – 83 % всіх вироблених в Японії товарів і послуг споживаються на внутрішньому ринку.
Японія не пережила релігійних війн, оскільки дві досить різних релігії утворили щось схоже на союз. Більшість японців прираховує себе до прихильників і тієї, й іншої релігії.
Основні релігії — синтоїзм (культ божеств природи і предків) і буддизм. Буддизм (дзен-буддизм — японське звучання слова чайн - буддизм, від China — Китай) був запозичений передусім середньовічною японською знаттю на противагу синтоїзму, який деякий час сприймався як релігія простолюдинів.
Головне
• Японія має досить вигідне економіко-географічне положення, яке дозволяє їй розвивати економічні відносини з багатьма країнами світу.
• Нестача ресурсної бази Японії компенсується високою кваліфікацією трудових ресурсів, що поєднується із впровадженням новітніх досягнень науки й активною діяльністю японських капіталу і менеджменту.
V. Закріплення нових знань, умінь та навичок (5 – 7 хв)
Метод – прес. 1. Які сектори економіки можуть розвиватися в Японії в умовах обмеженого природно – ресурсного потенціалу?
2. Які переваги та недоліки системи «довічного найму» в Японії?
«Я вважаю…»
«Тому що…»
«Наприклад…»
«Отже…»
VI. Підсумок уроку (2 хв)
«Робимо висновок»
УІІ. Домашнє завдання (1хв).
Опрацювати презентацію, відеоматеріали. Практичне завдання. Складіть порівняльну характеристику економіко – географічного положення Японії та Великої Британії. Визначте спільні та відмінні риси. Нанесіть на контурну карту номенклатуру, яка була використана під час уроку.