10 клас
Урок №24
Дата:
ЯПОНІЯ:
ЕГП, ПРИРОДНО-РЕСУРСНИЙ ПОТЕНЦІАЛ,НАСЕЛЕННЯ.
Очікувані результати НПД: учні називають основні чинники, що визначають місце країни в міжнародному поділі праці; знаходять та аналізують необхідну інформацію для характеристики країни.
Розвивальна та виховна мета: вдосконалювати вміння працювати з візуальними та статистичними джерелами знань, порівнювати, аналізувати, робитивисновки; розвивати пізнавальну активність, інтерес до вивчення теми, самостійність.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи, політична карта Азії, фізична карта Азії, дидактичні картки, ресурси Інтернету.
Опорні та базовіпоняття: ЕГП, природні умови, природні ресурси, густота населення, урбанізація, система розселення, «господарчий патріотизм».
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Поточний контроль знань. Зразокдидактичноїкартки
Завдання.Виберітьправильні відповіді назапитання. |
Питання 1. СубрегіонАзії, щоспеціалізується на видобутку напереробцінафти. 2. Країна, щопосідаєпершість за загальнимобсягомвиробництва ВВП в світі. 3. Країна — «азіатський тигр». 4. Країна — крупнийекспортернафти. 5. СубрегіонАзії, у якомурозташовананайбільшакількістькраїнновоїіндустріалізації. 6. КраїнаАзії — член «ВеликоїСімки». 7. Промисловий район на східномуузбережжіЯпонії. 8. СубрегіонАзії, у якомурозташованікраїни — світовілідериавтомобілебудування. 9. Вугільно-металургійний район в ПівденнійАзії. 10. Країнаперехідноїекономіки. |
||
І варіант |
Відповіді |
ІІ варіант |
|
1 |
СаудівськаАравія |
10 |
|
2 |
Південно-СхіднаАзія |
9 |
|
3 |
Японія |
8 |
|
4 |
Індійський Рур |
7 |
|
5 |
ЗахіднаАзія |
6 |
|
6 |
Південна Корея |
5 |
|
7 |
Казахстан |
4 |
|
8 |
СхіднаАзія |
3 |
|
9 |
Китай |
2 |
|
10 |
Тихоокеанський |
1 |
ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Перша країнаАзії, яка стане об’єктомвашогодослідження, цеЯпонія. Її часто називаютькраїною XXI століття. За кількадесятилітьЯпоніяперетворилася на економічногогіганта, щозумівзавоювати і втримуватипершість у багатьохсвітовихекономічних рейтингах. Але Японія — це не тільки «економічне диво»,цекраїнанайдавнішоївисокорозвиненоїцивілізації, традиціїякої часто абсолютно незрозумілієвропейцеві. АнглійкаЕлізаСкідмор у книзі «Днірикші в Японії»написала: «Японія — загадка нашогостоліття, японці — ценайнезбагненніший,найпарадоксальніший з народів. Разом з їхзовнішнімоточенням вони такітеатральні і артистичні, що часом здаютьсянацієюпозерів; увесь їхнійсвіт — нібисцена, на якій вони грають». Відкритизавісузагадкового «японського дива», познайомитися з незвичними для нас традиціямивиматимемозмогу на сьогоднішньомууроці.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. «Візитнакартка»
Завдання. Користуючись картами атласу, складіть «візитнукартку» Японії.
Офіційнаназва — Японська держава. Площа — 378 тис.км2. Населення —126,2 млносіб (2018 р.). Столиця — Токіо. Економічновисокорозвинена держава,країна «ВеликоїСімки». Парламентськамонархія, унітарна держава (47 префектур).
2. ЕГП
Головні ознаки: острівна держава поблизу східного узбережжя Азії, 4000 островів (чотири великі — Хонсю, Хоккайдо, Кюсю і Сікоку); відділена Японським морем від Росії, Північної і Південної Кореї, Східнокитайським морем — від Китаю,зі сходу й південного сходу омиває Тихий океан; берегова лінія дуже порізана.
3. Природно-ресурснийпотенціал
Переважають гори, рівнини (20 %), переважнопоблизуберегів. Сучаснийвулканізм, землетруси, цунамі. Кліматмусонний, на півночі (Хоккайдо, північ Хонсю)помірний, на іншийтериторії — субтропічний, багатоопадів (1000 до 2500 мм нарік). Річкичисленні, короткі, бурхливі й порожисті, мають великий гідропотенціал. Лісистість 68, 5 % (близько 1/3 — штучнінасадження). Ґрунтипідзолисті,бурілісові, жовтоземи, червоноземи — родючістьнизька. Рілля 13 % площі. Біологічніресурси океану. Багатірекреаційніресурси (20 об’єктівСпадщини ЮНЕСКО).
4.Населення
Завдання. За статистичними й графічнимиматеріаламипідручника та ресурсівІнтернетувиявітьособливостідемографічнихпроцесів вЯпонії.
Природнийприріствід’ємний — 2,1 ‰, старіннянаселення (28 % старші за65 р.). Середня густота населенняпонад 330 осіб/км2 (в сімразівбільшесередньосвітової!), на Тихоокеанськомуузбережжіпонад 1000 осіб/км2. Японці — 98,5 %,корейці — 0,5 %, китайці — 0,4 %. Синтоїзм — 79,2 %, буддизм — 66,8 % (багатояпонцівсповідуютьсинтоїзм та буддизм одночасно), християни — 1,5 %.Урбанізація 93,5 %. Найбільші міста: Токіо (38 млн), Осака-Кобе (20,2 млн),Нагоя (9,4 млн), Китакюсю-Фукуока (5,5 млн), Сидзуока-Хамамацу (3,4 млн), Саппоро (2,6 млн). Робоча сила — 67,8 млн, структура зайнятості: сільськегосподарство — 2,9 %, промисловість — 26,2 %, сфера послуг — 70,9 %.
Високаякістьтрудовихресурсів. Один з головнихкритеріївнеухильногоекономічногозростанняЯпонії «людський фактор» — особливіриси, щовластивіяпонському народу: разючапрацьовитість, сумлінність, високийрівеньосвіченості і професійноїкваліфікації. Японціввідрізняє сильна прив’язаність до своєїсім’ї,навчального закладу, місцяроботи, батьківщини. «Господарський» патріотизм:японціпрацюютьнабагатобільше, ніжжителіЄвропиабо Америки; 30 % японцівпрацюютьпонад 50 годин на тиждень, а 12 % — навітьбільше, ніж 60 годин;в Японіїнайкоротшівідпустки в світі — два тижні.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Завдання. Складітьпорівняльну характеристику економіко-географічногоположенняЯпонії та ВеликоїБританії. Визначтеспільні та відмінніознаки.
Запитання. 1. Назвітьголовніознакиприродних умовЯпонії. Чим обумовленийобмежений склад мінеральнихресурсівкраїни? 2. Охарактеризуйте сучаснудемографічнуситуацію вЯпонії. 3. Чим пояснюєтьсянерівномірнийрозподілнаселеннятериторієюкраїни? 4. НазвітьнайбільшіміськіагломераціїЯпонії.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати § 21.
2. Позначити на контурнійкартінайбільшімістаЯпонії.
1