З досвіду роботи: "Особливості домашніх завдань у проєкті "Інтелект України"

Про матеріал
Особливості домашніх завдань для учнів 4 класу, які навчаються за програмою науково-педагогічного проєкту "Інтелект України"
Перегляд файлу

(Сл 1) Домашня робота самостійне виконання учнями навчальних завдань після уроків. Діти, які навчаються за програмою «Інтелект України»  їх виконують не тільки вдома, а й у школі, зокрема, в групах подовженого дня. Тому її ще називають самопідготовкою. Необхідність виконання домашніх завдань зумовлена тим, що знання, навички й уміння засвоюються не завжди відразу, а через періодичне повторення. Крім того, лише в домашній роботі учень може якнайкраще виявити, випробувати свої можливості, набути уміння самостійно вчитися та переборювати труднощі.

(Сл 2) На відміну від програм за редакцією Савченко та Шияна автори програми науково-педагогічного проєкту  «Інтелект України» розробили окремі зошити для домашніх завдань з української мови та інтегрованого курсу «ЯПС» для учнів 2-4 класів, що значно полегшує роботу вчителя.  Домашні завдання з математики представлені на окремій сторінці основного зошита. Вони складаються з трьох типів завдань:

(Сл 3) І група: повторити навчальні одиниці, вивчені на уроці. Такі завдання передбачають закріплення вивчених правил.

ІІ група: виконати тестові завдання. Відповіді записати в учнівському робочому зошиті. Учні мають виконати 3- 4 завдання закритого типу з поданими варіантами відповідей

(Сл 4) ІІІ група: виконати в учнівському робочому зошиті. Завдання третьої групи дозволяють перевірити не лише оволодіння учнями техніки обчислень, але й уміння розв’язувати задачі. Цікавою особливістю є те, що на відміну від 4 класу  у 2-3 класах у домашньому завданні вказується ще й вид задачі, яку потрібно розв’язати.

(Сл 5) Зошити для домашніх завдань з укр мови містять тестові завдання, вправу, яку потрібно записати у робочому зошиті та уривок художнього твору, над яким працювали у класі. За прочитаною частиною тексту учні записують відповіді на запитання, складають речення, пишуть короткі власні висловлювання, беруть участь у літературних перегонах, що забезпечує розвиток усіх наскрізних умінь, які є спільними для всіх ключових компетентностей.

Зошити для домашніх завдань з інтегрованого курсу «ЯПС» містять завдання для закріплення навчальних одиниць з географії, історії, біології, хімії чи фізики.

(Сл 6) У 1 класі домашні завдання учням не задаються. У проекті «Інтелект України» такі завдання задаються батькам у вигляді «Хвилинок партнерства»

(Сл 7) Хоча розробники програми і передбачили зошити з готовими завданнями для домашньої роботи, проте кожен вчитель, який працює за програмою, може запропонувати нестандартні домашні завдання, щоб урізноманітнити освітній процес. Пропоную вашій увазі деякі з них.

(Сл8) У класі варто організувати класне інформаційне бюро. Учні отримують індивідуальні домашні завдання: підготувати цікаву інформацію про Рівненський заповідник, Фонтан «Рошен», хімічний елемент гелій, річку Прип’ять, кінострічки про Місяць. Ця робота дуже зацікавлює учнів. Учні набувають не лише навичок роботи з інформацією, але й розвивають вміння представляти текст для слухачів. Важливою вимогою для доповідача є не читання інформації, а її переказ, що зумовлює розвиток інформаційно-комунікаційних компетентностей школярів та сприяє забагаченню словникового запасу, що позитивно впливає на розвиток зв’язного мовлення.

(Сл 9) У початковій школі досить цікавим видом роботи є виготовлення інформаційних плакатів та тематичних лепбуків. При вивченні теми «Світовий океан» учні отримали домашнє завдання доповнити лепбук  відомостями про наймолодший Південний океан, зокрема доповнити сторінку лепбука інформацією про природні ресурси даного природного об’єкту. Виконання таких завадань сприяє розвитку екологічної компетентності.

(Сл 10) Підготувати запитання до брейн-рингу за змістом зошита тиждень 9. Таке домашнє завдання одержали учні, коли виконали усі завдання основного зошита. Завдяки такій грі учні пригадали вивчене, кожна відповідь оцінювалася за критеріями, озвученими на початку гри. Щоб зацікавити дітей, серед карток із запитаннями, були картки із сюрпризом. Така робота сприяла розвитку  громадянської та соціальної компетентності.

(Сл 11) Розвитку комунікаційної компетентності сприяють домашні завдання творчого характеру: створити розповідь за термінами у чарівній лупі, за картою знань, за схемою, (Сл. 12) створити хронологічний ланцюжок імен правителів Русі та скласти розповідь про заслуги князів.

(Сл 13) Програмою «Інтелект України» передбачено розв’язування задач за технологією ТРВЗ. (теорії розв’язування винахідницьких задач). В сучасній педагогіці її часто називають методикою творчості в галузі винахідництва.  Учні отримали завдання: запропонувати власний варіант розв'язування винахідницької задачі. Діти показали відкритість до нових ідей, готовність до ініціювання змін у близькому середовищі. 

(Сл 14) Особливо цікавими для  є домашні завдання у вигляді онлайн вікторин на сайті «Сетера». Граючись, школярі у цікавий спосіб запам'ятовують розташування країн та їх столиць, областей України, номенклатуру від найбільш визначних географічних об`єктів до найдрібніших.

Сайт корисний завдяки таким сервісам:

  • з початком роботи запускається таймер, що відображає час, витрачений на виконання конкретного завдання;
  • при хибному кліку на об`єкт підсвічується зеленим його назва, що сприяє поступовому запам`ятовуваню географічної номенклатури;
  • завдяки кольоровій градації на інтерфейсі в процесі та після виконання завдання можна побачити, які об`єкти були відмічені одразу вірно (позначені білим кольором), з другої спроби (підсвічується жовтим) чи взагалі не відмічені (червоний);
  • (Сл 15) на екрані відображається відсоток правильних відповідей, який показує ступінь засвоюваності матеріалу та дозволяє провести самооцінювання. Учні мають змогу зберегти результати та надіслати вчителю.

(Сл.16) Формуванню дослідницьких умінь сприяють домашні завдання з виготовлення моделей та приладів.

(Сл 17) Так на уроці «Я пізнаю світ»  учитель демонструє як можна вдома виготовити електрометр. Учні спостерігають за шматочками фольги і роблять висновок про те, що що від наелектризованої лінійки шматочки отримали однаковий заряд і тому відштовхуються один від одного. Вчитель пропонує дітям за бажанням  разом з батьками створити за зразком власний прилад, провести дослідження, продемонструвати  роботу електрометра  однокласникам.

(Сл 18) У класі я організувала тиждень «Магазинної математики» Учнів класу поділила на групи. Кожна група отримала домашнє завдання: дізнатися у найближчій крамниці ціни на певну групу товарів. На уроці під час математичної розминки діти порівнювали ціни, визначали скільки коштів можна зекономити при покупці 4кг апельсинів у магазині «Маяк», ніж у магазині «Зелений»,  порівнювали загальну вартість покупки, складали вирази до запитань та сюжетні задачі.  Переконалась, що такі завдання підвищують фінансову грамотність та сприяють розвитку навичок підприємливості, адже почула пропозицію від учнів: порівняти ціни на ті ж самі групи товарів у новому році.

(Сл 19) Наступний тиждень математики матиме назву «Крокоміри» Деякі учні вже отримали завдання визначити кількість кроків від школи до свого дому. Ці дані нам потрібні будуть для вдосконалення обчислювальних навичок, та сприятимуть розвитку математичної компетентності, що передбачає моделювання ситуацій із застосуванням математичних відношень та вимірювань, усвідомлення ролі математичних знань та вмінь в житті людини.

Цікавими домашніми завданнями є візерункові кросворди, різноманітні пізнавальні завдання із сайтів «Розвиток дитини», вордвол.

(Сл 20) Програма «Інтелект України» передбачає широке використання відеоконтенту, зокрема на уроках української мови. Учні озвучують, аналізують уривки переглянутих мультиплікаційних та художніх фільмів. Опрацьовуючи уривки роману Данієля Дефо «Робінзон Крузо» школярі отримали домашнє завдання переглянути художній фільм за мотивами твору та вказати відмінності між прочитаним та побаченим. Хочу зауважити, що на на літніх канікулах учні мали прочитати повний твір.

(Сл 21)  Удосконалити вміння й навички визначати частини мови допомагає таке домашнє завдання: підготуватися до гри «Морфологічний ланцюжок». Учні читають слова тексту по порядку та називають частини мови, до яких вони належать. Якщо допускають помилку, то чують вислів «Передай другу». Перший учасник гри називає імя однокласника, який повинен продовжити гру і т. д. Таке завдання вимагає не лише ретельної підготовки, але й сприяє розвитку уваги та пам’яті.

До вподоби учням домашні завдання у вигляді гри «Розвідники», «Звукові сусіди». Наприклад: виділити у тексті чи в його частині усі або певну кількість слів, у яких звуків більше, ніж букв, розфарбувати звукових сусідів: спочатку  слово, у якому один звук, потім – два звуки і т д.

Роль домашнього завдання в процесі шкільного навчання складно переоцінити. Чи буде учень регулярно і якісно його виконувати, багато в чому залежить від тих способів і форм перевірки, які обирає вчитель.

Перевірка виконання учнями домашнього завдання – важливий і невіддільний етап будь-якого уроку. Якщо перевірочна система не налагоджена, роль самостійної домашньої роботи практично не має сенсу. Ступінь ефективності виконання домашнього завдання учнями багато в чому залежить від того, наскільки цікавою і різноманітною за формою і змістом буде його перевірка. 

Для учнів початкових класів найцікавішою формою перевірки звісно є гра.

Наприклад: переказ тексту за допомогою ігрової вправи «Пінг понг», аналіз допущених помилок у домашньому завданні  з укр мови за допомогою гри «Велике прання» або  шестигранного навчання, яке допомагає не лише систематизувати знання, а й перевірити рівень знань учнів.

З досвіду роботу можу з впевненістю сказати, що виконання домашніх завдань  – це серйозна робота пам’яті, волі, уваги дитини.  Вчитель, є помічником на цьому шляху бо надає поради та підтримує. Але пройти шлях до успіху дитина повинна сама.

А успіх прийде, коли ми (вчителі, учні, батьки) в одній команді;
коли розуміємо, що освітній процес не може бути ефективним, якщо вмотивована лише одна сторона, тобто вчитель.

docx
Додано
15 квітня
Переглядів
862
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку