Я, Водолазська Галина Іванівна, працюю в ІІ-Іванівській ЗОШ І-ІІІ ступенів з 1980 року. Професію педагога обрала за покликом серця. Закінчивши в 1977 році Харківське педагогічне училище за спеціальністю «вчитель початкових класів», прийшла працювати в Дмитрівську восьмирічну школу Барвінківського району Харківської області. На початку педагогічної діяльності отримала і досвід класного керівництва, працюючи в класі - комбінаті, де були учні 2-3 класів. За ці роки я пройшла шлях виховання молодших підлітків, де відбувається формування цінностей колективу.
Ми живемо у час глобальних суспільних змін, глибокого осмислення життя. Який «шлях» обере юна особистість – таким і буде її майбутнє, наше майбутнє, майбутнє нашої держави. Там, де виховання відкладають «до кращих часів» і починають вирішувати інші, загальніші і важливіші, як здається, питання, ці кращі часи не настають ніколи. Виховання – це саме життя, а життя «на потім» відкласти не можна. Я вважаю, що саме школа покликана навчити дітей вмінню дотримуватися високих моральних принципів.
Виховна робота – це безмежне поле, на якому потрібно завзято та наполегливо працювати. Щодня пошук, щодня несподіванки, то прикрі, то кумедні, щодня – відкриття, які неможливі без натхнення. Плануючи виховну роботу, я пам’ятала про унiкальнiсть i неповторнiсть кожної дитини, її особливостi та здiбностi. І виходячи з цього, переді мною постало основне завдання – забезпечити умови для розвитку цих унiкальних рис окремої особистостi, надати кожнiй дитинi можливостi для самовираження. Формування духовного обличчя дитини, її культури, залежить вiд того, як ми зумiємо розвинути в ній уміння знаходити красу в тому, що її щоденно
оточує. І я намагаюся навчити дитину бачити прекрасне в оточуючому та
насолоджуватись ним.
Вчитель, який тільки вирішує і дає вказівки, на сьогодні є неефективним. Педагог має стати зацікавленим і рівноправним учасником спільної діяльності. Його дії не можуть бути передачею готового досвіду, мати характер опіки чи педагогічного диктаторства.
Я знаю, що в кожнiй дитинi закладенi тi величезнi можливостi, якi можуть дозволити їй подолати будь-якi труднощi та вiдчути радiсть вiльного й, водночас, свiдомого життя. Рівноправне спілкування з дітьми; прояв повної довіри до можливостей і здібностей дитини; визнання дитини як особистості, незважаючи на співвідношення її достоїнств і недоліків; оцінювання не особистості дитини, а її вчинків; відкрите пред’явлення дітям своїх етичних переконань, цінностей, інтересів; співпраця з дітьми для досягнення спільних цілей; створення ситуації успіху для кожної дитини; надання реальних можливостей для самореалізації і самовизначення дитини.
А.С. Макаренко зазначав, що «…діти – це життя, і життя прекрасне, і ставитися до них треба як до товаришів і громадян, поважати їхнє право на радість і обов’язок відповідальності».
У виховній роботі зі своїми учнями я керуюся Конституцією України, Концепцією громадянського виховання, Концепцією національного виховання ,Законами України «Про загальну середню освіту», «Про охорону дитинства», Конвенцією ООН про права дитини, Національною програмою «Основні орієнтири виховання учнів 1-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів України», нормативними документами, наказами, розпорядженнями Президента України, Міністерства освіти та науки, обласного управління та районного відділу освіти та новими концептуальними підходами до виховання дітей, підлітків і молоді у національній системі освіти, спрямовую свою діяльність на створення у класі сприятливого середовища для формування особистості дитини, пошук найбільш ефективних прийомів і методів здійснення виховного впливу на кожного вихованця, адже взаємодія з дітьми – це справа душі і серця, яка крок за кроком веде до загального успіху.
На мою думку, діяльність класного керівника дуже цікава, багатогранна, трудомістка. Вона пов’язана з непередбаченими труднощами, невдачами, навіть розчаруваннями, а іноді – з безсонними ночами, сльозами… Все це так. Але коли бачиш, як на твоїх очах виростає Людина, як збагачується її духовний світ, як дитина починає усвідомлювати своє місце в житті, а у вирішенні проблем шукає підтримки в тебе і вдячна за це, забуваєш про прикрощі і безсонні ночі, а душу наповнює почуття глибокого задоволення. Сподіваюсь, що моя любов зігріє їх серця та торкнеться дитячих душ.
В чому полягає моя позиція класного керівника? В роботі вважаю головним забезпечення розвитку особистості кожної дитини, її творчого потенціалу. Творчість - це двигун усіх шкільних справ: навчання, праці, позакласної роботи. Необхідно виховати особистість, яка зуміла б творчо й різнобічно реалізувати свої здібності в житті.
Творча особистість - це результат виховання. Тому система виховної роботи
має передбачати допомогу кожному учневі свідомо обрати лінію життя,
позицію й осмислити потреби свого «Я». Відносини з дітьми будую на принципах співробітництва, співтворчості і пам’ятаю, що вчитель може допомогти дітям розвивати почуття прекрасного, пробудити творчі сили. Вчитель повинен виховувати учня так, щоб з перших днів перебування у школі він чимось цікавився, розвивав свої творчі здібності, щоб у нього сформувалось певне життєве захоплення.
В своїй роботі керуюсь принципом:
Одним із основних пріоритетів є згуртування учнів та батьків класу в єдиний, дружній колектив через участь у спільних творчих та соціально-важливих справах. З давніх-давен українці розглядали сім'ю і рід як святиню, а виховання дітей – як святий обов’язок. Сучасна сім'я – головна ланка у вихованні дитини. Вона має забезпечувати їй достатні матеріальні та педагогічні умови для інтелектуального, морального та духовного розвитку.
Виховання – це співпраця з дітьми, відповідальність за яку несуть дорослі. Спілкуючись зі своїми дітьми, батьки не тільки допомагають їм дорослішати, розвиватися, але водночас змінюються й самі. Зв'язок між батьками й дітьми є одним із найміцніших людських зв’язків!
Щоб рости і бути щасливою, дитині потрібна любов, впевненість у своїх силаху своїй значущості для нас, дорослих. А ми – батьки, учителі –повинні зрозуміти наших дітей, допомагати їм, підтримувати. Ми повинні пам’ятати: кращі людські риси формуються тоді, коли дитина стає співучасником виховного процесу, союзником дорослих. Чи буде так, залежить від плідної співпраці вчителів і батьків.
Залучаю батьків до проведення загальношкільних заходів та конкурсів.
До батьківських зборів готуюся ретельно та заздалегідь. Усім батькам на зборах завжди готую поради в друкованому вигляді. Інформування батьків про хід і результати навчання, виховання і розвитку учнів здійснюється за допомогою листування через щоденник учня. Планую вклеювати таблиці результатів навчальної діяльності учнів, інструктажі. Щоденник я використовую для того, щоб своїм записом відзначити успіхи і досягнення учня, підтримати в скрутну для нього хвилину.
Головне моє завдання, на мою думку, у роботі з батьками -
Переконана, що в умовах родинного і шкільного виховання учень
реалізує своє право мати власну думку, позицію в розв’язанні будь – яких
проблем, завдань.
Прагну працювати творчо, а тому завжди пам’ятаю слова В.Сухомлинського: «Якою талановитою не була б людина, але якщо вона не вчиться на досвіді інших, то ніколи не буде хорошим педагогом». І вірю у слова М.Свєтлова:
«...Жизнь – это чудо,
а чуда не запретишь.
Да здравствует амплитуда
– то падаешь, то летишь!»,
Маю надію, що майбутнє країни – це мої учні, для яких девізом у житті стануть слова Д. Кеннеді: «Не питайте, що ваша країна може зробити для вас, запитайте себе, що ви можете зробити для своєї країни».
Я добре розумію, що маю стати прикладом для учнів. Від себе я вимагаю енергії й відданості, самопожертви й натхнення. І лише тоді я буду
прикладом для своїх учнів.