и
УРОК-ЗАЛІК
Залік – це форма перевірки навчальних досягнень учнів. Він є важливим стимулом навчально-пізнавальної діяльності (позитивна оцінка). Мета заліку – оцінити досягнення, систематизувати, узагальнити, запобігти появі прогалин у знаннях учнів. Дуже важливою є підготовка до заліку. Це може бути залік з головної теми курсу, підтеми, розділу тощо. Підготовка до заліку включає:
Уроки-заліки дозволяють вчителю зрозуміти, розкрити індивідуальні особливості учнів, а учням-продемонструвати свою ерудицію, утвердити свій авторитет в класі. Це серйозна робота. Підготовку слід починати з 6 класу, а в наступних класах відпрацьовувати такі вміння й навички, як опрацювання тексту, географічних карт, зіставляти їх, аналізувати опрацьоване, працювати з іншою додатковою інформацією. Без цих умінь і навичок важко успішно провести в 10 класі урок-залік. Уроки-заліки дозволяють перевірити вміння самостійно опрацьовувати матеріал та виконувати практичні завдання. Залік слід проводити тільки на уроці. Вони вимагають більш ретельної підготовки вчителя та учнів.
Залік проводиться після вивчення великої за обсягом теми або розділу будь-якого курсу географії. Йому можна присвятити урок цілком ( у 6-8 класах).
Запитання повинні спрямовуватись на аналіз матеріалу, зіставлення, узагальнення, систематизація, перевірку вмінь і навичок. Запитання та практичні завдання пропонуються заздалегідь. Учитель враховує рівень підготовки класу, індивідуальні інтереси, здібності та схильності.
Серйозно готуються до заліку й самі учні:
Пошуковий метод стимулює творчу діяльність, дає можливість глибше зрозуміти матеріал, свідомо засвоїти його, що в результаті поліпшить знання.
Учні одержують завдання на заздалегідь підготовлених «аркушах обліку знань і вмінь». Для цього зручно використати здвоєні аркуші зошита. Перша сторінка аркуша відводиться для перевірки знань головних географічних понять теми або розділу і називається «Чи знаєш ти?». Школярам пропонується самостійно оцінити ступінь засвоєння цих понять, використовуючи як критерії оцінювання здатність дати визначення поняттю та вміння правильно використовувати це поняття у своїй практичній діяльності. Для відповіді учні обирають одну з трьох запропонованих відповідей («так», «ні», «сумніваюсь»). За відповідями учнів учитель може судити про ефективність своєї роботи. Якщо більшість учнів оцінили свої знання того чи іншого поняття невисоко, то вчителю варто замислитись про правильність вибору ним методики формування цього поняття.
Оцінки за ці відповіді учням не виставляються (інакше діти не будуть відвертими), але вчитель в колонці «Примітки вчителя» дає їм рекомендації щодо заповнення прогалин у знаннях, посилаючись на певний розділ підручника, атласу чи іншу інформацію.
Оцінку вчитель ставить за другу частину першого завдання, де кожному учневі пропонується за вибором дати визначення кількох понять. Ці оцінки виставляються в журнал. Якщо оцінка низька, учневі дається можливість виправити її.
Друга сторінка служить для перевірки сформованості практичних навичок з обраної теми. У завданнях можна запропонувати учням скласти схему або дати опис географічного об’єкту; використовуючи для цього типовий план. Виконане завдання учень може віддати на перевірку іншому учневі .Якщо вчитель не згоден з оцінкою, яку поставив перевіряючий, він виправляє її на свій розсуд. При цьому перевіряючому також знижується оцінка, оскільки він або не знає правильної відповіді, або не вміє бачити помилку свого товариша. Учитель на сторінці може виставити дві оцінки: тому, хто виконав, та тому хто перевіряв. Третя сторінка служить для перевірки.
Запитання учні отримують на зразок білетів на іспитах. Завдання можуть бути, як усні так і письмові. Обов’язково слід підбити підсумки.
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО УРОКУ-ЗАЛІКУ.
Аркуш обліку знань і вмінь з теми « Африка», 7 клас (орієнтовний зразок):
Сторінка 1. «Чи знаєте ви?» ( Так, ні, сумніваюсь)
Виберіть два поняття з теми і дайте їм визначення.
Сторінка 2. « Чи вмієте ви?»
Визначити, якому типу клімату відповідає кліматична діаграма наведена в підручнику. (ст.___,рис.____)
За бажанням відповідь можете передати для перевірки будь-кому зі своїх товаришів.
Перевірив:________________
Сторінка 3. « Чи поясните ви?»
Дайте відповіді на одне із запитань.
Цікаві географічні завдання
Вікторина «Тварини та рослини у назвах річок»
Які річки мають назви тварин та росин? Визначте, до басейнів яких великих рік вони відносяться?
а. Бик, Бичок, Бичиха. (басейн Дніпра)
б. Бобер, Бобриця. (басейн Дніпра)
в. Вовк, Вовчок. (басейн Південного Бугу), Вовча (басейн Дніпра)
г. Кінська, Жеребець. (басейн Дніпра)
д. Турья, Туричка. (басейн Дунаю)
є. Свиня (басейн Дніпра), Свинківка. (басейн Західного Бугу)
2. Які віддалені річки мають однакову «зміїну» назву? ( Уж-притока Прип’яті, Уж на Закарпатті, басейн Дунаю).
3. Які річки літають?
а. Тетерів, Ворона, Куриця, Чаплина. (басейн Дніпра).
б. Синиця, Сорока. (басейн Південного Бугу).
в. Совиця, Чорногузка. (басейн Дунаю).
г. Чайка.(впадає в одне з Перекопських озер)
4. Вода яких річок має бути солодкою на смак? (Вишня- басейн Вісли, Ізюмець басейн Сіверського Дінця).
5. У назві яких річок згодується про липу? (Липка, Золота липа, Липецька - басейн Дніпра, Дністра та Тилігульського лимну).
6. Яка річка сильно « жалиться»? (Кропивна басейн Дністра).
7. Назви яких річок походить від назви кущів, з гілок яких можна плести кошики та інші вироби? (Лозова, Лозувата басейн Дніпра).
Вікторина «Корисні копалини»
Знайдіть на карті:
Забавки «Ювелірні камені»
Різнокольоровий різновид кварцу.--------агат.
Перська назва непрозорого блакитного каменю –«переможець»--------бірюза.
Латинська назва вогняно-червоного каменю-«карбункул»--------граніт.
«Король каменів» за твердістю (після обробки)---------діамант.
Основа багатьох самоцвітів, друга назва «кремнезем»---------кварц.
Різновид кварцу чорного кольору--------моріон.
Різновид кварцу, що «вміщує» воду--------опал.
«Супутник» гранату--------піроп.
Латинська назва димчастого топазу--------раухтопаз.
Блакитний корунд--------сапфір.
Різновид кварцу, на згадку про острів у Червоному морі-------топаз.
Низькотемпературний різновид кварцу, дуже поширений-------халцедон.
Давня назва оксиду алюмінію та магнію «лал»--------шпінель.
Різновид кварцу різноманітних кольорів, іноді з малюнком--------яшма.
ЗОШ l-lll ст. с.Прилуцьке Ківерцівського району, Волинської області
Тематичне оцінювання
по темі:
«ГІДРОСФЕРА»
6 клас
Вчитель
Киришко В.М.
Тема уроку. Гідросфера.
МЕТА. Систематизувати знання учнів по вивченій темі, перевірити їх знання та навички; удосконалити в процесі виконання роботи навички узагальнення, систематизації, аналізу отриманих знань;
Розвивати уміння учнів встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити порівняння та висновки.
Виховувати бережливе і раціональне ставлення до води, яка знаходиться в природі.
ОБЛАДНАННЯ: фізична карта світу, атласи, зразок листа, кросворд «Гідросфера».
ТИП УРОКУ: узагальнення знань, урок-гра.
ХІД УРОКУ
l. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ll. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Завершено вивчення теми «Гідросфера». Вода – мінерал Землі, який обумовлює майже всі процеси на ній. Знання якостей води та її поведінки дає нам розуміння процесів підтримання життя, утворення рельєфу, формування клімату й багато іншого. Виясним, що про водну оболонку Землі ви зрозуміли добре, що залишилось по за увагою, про що захотілося дізнатись більше.
lll. ПЕРЕВІРКА ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
На сьогоднішньому уроці ви будете виконувати завдання – за які будете отримувати стікери.
ЗАВДАННЯ 1 « ГЕОГРАФІЧНИЙ ФУТБОЛ»
До дошки викликаються два учні. Один учень «воротар», який дає відповіді на запитання гравців-футболістів (учнів класу). Другий учень «суддя» оцінює правильність відповіді і рахує забиті голи. Гол це неправильно дана відповідь. За кожне правильно задане запитання учневі дається стікер.
ЗАВДАННЯ 2 «ПЛЯШКОВА ПОЩТА»
Учні отримують лист, вийнятий з пляшки, яку прибило до морського узбережжя хвилями. Учням потрібно відшукати за 3-5хв. Помилки, що є в даному листі. Кожна помилка-1 жетон.
ЗРАЗОК ЛИСТА
Добрий день, мої рідні та друзі.
Ось уже як півроку я мандрую по морях і океанах нашої планети Місяць. Розпочали ми з Чорного моря, про пливши затоку Босфор та Дарданелли, я потрапив у Середнє море. З цього моря через Панамський канал мій корабель потрапив у води Атлантичного океану. На півдні виднілись береги Євразії, на півночі Африки. Перетнувши цей океан у західному напрямку, я підійшов до Америки. Попереду виднівся, вузький Суецький канал. Пройшовши його, я потрапив у бурхливі води Тихого океану. На горизонті виднілись острови –привиди. Це були острови –айсберги, зустріч з якими для кораблів завжди була радістю. Над ними часто пролітали зграї пінгвінів. Згодом вітер змінився, небо затягли чорні хмари, насувалась буря. пориви вітру зростали. Мій корабель підкидали хвилі цунамі, наче маленьку пір’їнку. Ці хвилі понесли мене на північ у бік материка Антарктида.
ПОМИЛКИ
ЗАВДАННЯ 3 КРОСВОРДУ
На екрані телевізору (на дошці) написаний кросворд по темі «Гідросфера». За кожне відгадане слово отримуєте стікер.
-----с---- Тепла течія Атлантичного океану .( Гольфстрім ).
----в- Най солоніше озеро-море світу. ( Мертве ).
---і-- Найвищий рівень води в річці. (Повінь ).
---т------ Походження озер: Байкал, Ньяса, Танганьїка. ( Тектонічне ).
---о-- Частина океану, що глибок врізається в сушу. ( Затока ).
-----в Частина суші, що з усіх боків оточена водою. ( Острів ).
-и----- Загатне озеро України. ( Синевир ).
----й «Цар» океанів. ( Тихий ).
--о----- Най мілкіше море на Землі. ( Азовське )
----к--- Верхній шар живих організмів у водах океану. ( Планктон ).
-е----- Най солоніше море на Землі. ( Червоне )
---а-- Хвилі, що утворились в результаті підводного землетрусу. ( Цунамі )
-н-- Під власною вагою перетворюється в лід. ( Сніг ).
ЗАВДАННЯ 4 «ГЕОГРАФІЧНИЙ ЛАНЦЮЖОК»
Дітям пропонується поняття чи термін і потрібно назвати всі його ознаки. Повторюватись не можна. Виграє той хто назве найбільше ознак
ПОНЯТТЯ
Річка, озеро, болото, підземні води, льодовик, океан.
ЗАВДАННЯ 5 «ТРЕТІЙ ЗАЙВИЙ»
Потрібно з трьох назв вибрати зайву і пояснити чому.
ЗАВДАННЯ 6 «ТАК» ЧИ «НІ»
Вчитель зачитує речення. Якщо твердження правильне учні пишуть «так» і навпаки.
lV.ПІДСУМОК УРОКУ.РЕФЛЕКСІЯ.
Учні за кожну правильно дану відповідь отримували стікер. Стікери приклеювали в зошиті. Той хто назбирав найбільше стікерів отримує найвищу оцінку, а далі виставляються бали від найбільшої кількості стікерів до найменшої.
-----С---- |
Тепла течія Атлантичного океану. |
----В- |
Найсолоніше озеро-море світу. |
---І-- |
Найвищий рівень води в річці. |
---Т------ |
Озера: Байкал, Ньяса, Таньганьїка. |
---О-- |
Частина океану, що глибоко врізається в сушу. |
-----В |
Частина суші, що з усіх боків оточена водою. |
-И----- |
Загатне озеро України. |
----Й |
«Цар» океанів. |
--О----- |
Най мілкіше море на Землі. |
----К--- |
Верхній шар живих організмів вод океанів. |
-Е----- |
Найсолоніше море на Землі. |
---А-- |
Хвилі, що утворюються в результаті підводних землетрусів. |
-Н-- |
Під власною вагою перетворюється в лід. |
НАВЧАЛЬА ГРА «ЗАГУБЛЕНЕ МІСЦЕ»
Дану гру можна застосовувати при вивчені теми про природні зони (в 7класі), кліматичні пояси (в 6-7класі). Клас ділиться на групи по 4-6 учнів. Кожна група отримує своє завдання. В навчальній грі учні виконують роль людей, які здійснили аварійну посадку літака в невідомій місцевості і розмірковують, як використовуючи речі з вцілілого рюкзака, вижити і врятуватись.
ЗАВДАННЯ
ЗРАЗОК ТЕКСТУ
Висока сухість повітря, в день спека до (+40-+50 ) та порівняно низькі нічні (+10-+15) температури. Повітря завжди сухе й насичене пилом, відносна вологість дуже низька, іноді до 25% .
Рослинність бідна ,листки рослин замінені колючками, корені поширюються вшир і вглиб. Зустрічаються верблюжа колючка та молочаї, на засолених ділянках є полин та солянка. Лише в оазисах розвивається багата рослинність. Більша частина території позбавлена родючого ґрунтового покриву. Тут водяться тварини, які вживають мало води або здатні долати далекі відстані в її пошуках.
Ось перелік речей з рюкзака:
Усією групою прийміть рішення, які з цих речей можна використати, щоб:
Після того, як виступлять всі групи, запропонувати учням самим оцінити роботу учасників групи.
ТЕМА. ГЛОБАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ЛЮДСТВА
МЕТА: систематизувати знання учнів про проблеми взаємодії людини і природи, ознайомитись з основними проблемами людства, визначити географічні аспекти кожної проблеми;
формувати науковий світогляд, просторову та часову уяву, екологічну свідомість, удосконалювати навички й уміння самостійно опрацьовувати матеріал, робити публічні виступи відстоювати свою точку зору, аналізувати й систематизувати інформацію, вирішувати проблемні завдання;
виховувати бережливе, свідоме ставлення до навколишнього середовища, повагу до товаришів, толерантність, свідоме ставлення до навчання, комунікабельність, екологічну культуру, почуття прекрасного.
ТИП УРОКУ: прес-конференція.
ОБЛАДНАННЯ: підручник, атлас, політична карта світу, статистичні данні, учнівські презентації.
ВИСЛІВ; «Думати глобально, діяти локально». М. М. Баранський.
ХІД УРОКУ
l. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ll. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЬНОЇ ДІЯЬНОСТІ
На протязі розвитку людства виникали різноманітні глобальні проблеми, які відповідали своєму періоду.
В наш час глобальні проблеми також актуальні і займають не останнє місце в житті людства.
На сьогоднішньому уроці в нас присутні експерти з глобальних проблем :
Журналісти з різних газет, телеканалів – як наших так і закордонних та перекладач (перекладати запитання з англійської, польської мов).
Кожний експерт доповідає по своєму питанню не більше 7 хв., а протягом 3 хв. наші журналісти можуть ставити запитання.
Поки експерт буде доповідати всі решта учнів заповнюють таблицю і готують запитання.
Глобальна проблема. |
Причини виникнення. |
Суть проблеми. |
Шляхи її вирішення. |
lll. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Демографічна проблема - виступає експерт.
Запитання.
Проблема миру та роззброєння – доповідає експерт.
Запитання.
Проблема продовольча – виступає експерт.
Запитання.
Енергетична і сировина проблема – виступає експерт.
Запитання.
Екологічна проблема – виступає експерт.
Запитання.
lll. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІ
На сьогоднішньому уроці ми побачили, що всі глобальні проблеми взаємозв’язані між собою і тому ні одна проблема не може бути вирішена в індивідуальному порядку.
Тільки реалізація принципу «Думати потрібно глобально, а діяти локально», може вирішити глобальні проблеми в наш час. Якуб проблему ми сьогодні не розглядали б вона все рівно пов’язана з іншими і ми це довели.
Всі доповіді були підготовлені на високому рівні з використанням нових статистичних даних а також доповнювались різноманітними схемами, презентаціями.
В цілому урок старанно підготовлений і пройшов в товариській і пізнавальній атмосфері. Цілі поставленні на початку уроку ми досягли.
1