З досвіду роботи "Використання різних видів навчальних опор як фактор підвищення якості навчально-виховного процесу на уроках англійської мови"

Про матеріал
Для вивчення будь-якої іноземної мови важливе значення мають навчальні опори. Використовуючи їх, вчитель виступає одночасно в ролі режисера, слухача і суфлера, залучає учнів до роботи, активізує їхню увагу, пам'ять та мислення, підвищує якість навчально-виховного процесу. Добре обміркована експозиція кабінету англійської мови, систематичне використання різних видів навчальних опор сприяє моральному та естетичному вихованню учнів, розширює кругозір, поглиблює знання учнів з англійської мови, підвищенню якості навчально-виховного процесу.
Перегляд файлу

Управління освіти Конотопської міської ради

Конотопська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використання різних видів навчальних опор як фактор підвищення якості навчально-виховного процесу на уроках англійської мови

 

 

 

 

 

 

 

З досвіду роботи

                                                                        учителя англійської мови

                                                       Кліценко Н.М.

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Конотоп

2006

 

 

ПЛАН

 

 

I. Вступ……………………………………………………………………………3

 

II. Використання різних видів навчальних опор………………………………4

 

1. Підвищення ефективності управління навчально-виховним

процесом……………………………………………………………………4

   2. Застосування різних видів навчальних опор  у навчально-виховному процесі………………………………………………………………………7

 

III. Висновки……………………………………………………………………. 24

 

IV. Додаток........................................................................................................... 25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

 

Англійська мова входить до гуманітарного циклу шкільний предметів. У зв'язку з діючою програмою вивчення англійської мови у загальноосвітній школі переслідує практичні, освітні, виховні та розвиваючі цілі у їх єдності та взаємозв'язку. А це означає, що перед школою стоїть завдання не лише навчити учнів говорити, чи­тати англійською мовою, а й розуміти англійську мову на слух. Разом з іншими предметами шкільного циклу англійська мова вносить свій внесок в освіту молоді.

Учні оволодівають англійською мовою у процесі активної мовлен­нєвої діяльності. Мовленнєва діяльність людини відображає її суспільно-комунікативну спрямованість. Учасники спілкування по­винні передусім знати, про що говорити, а також мати потребу ци­ми думками обмінятися. Думка формується у говорінні, але при цьо­му вона ще й формулюється за допомогою мови, оскільки по відношен­ню до думки, вимовленої або сприйнятої суб’єктом мовленнєвої діяльності, мова являється засобом, а мовлення є способом її фор­мування та формулювання. Отже, учасники спілкування повинні дос­татньо вільно володіти мовленнєвими засобами

(лексикою, грамати­кою, фонетикою) на рівні рецепції (читання, аудіювання) та на рівні репродукції (говоріння).

Як відомо, діти починають вивчати англійську мову з бажанням та радістю. Новий предмет для них загадковий і манить їх. Вони ще не уявляють собі, які це будуть уроки і як вони будуть вчитися, але всі діти впевнені в успіху та з нетерпінням чекають першого уроку. Саме тут залежить все від вчителя, щоб не обманути сподівань дітей.

 

 

 

 

 

  1. ВИКОРИСТАННЯ РІЗНИХ ВИДІВ НАВЧАЛЬНИХ ОПОР

 

1. Підвищення ефективності управління навчально-виховним процесом

 

Мовленнєва діяльність завжди си­туативна, причому для успішного спілкування важлива єдність си­туації для її учасників, наочність цієї ситуації, її емоційна за­гостреність.

В умовах відсутності мовленнєвого оточення велику роль у мотивації мовленнєвого спілкування відіграють різні види навчальних опор. З їх допомогою утворюються різноманітні ситуації, які імітують реальні соціально-комунікативні умови спілкування, навчальні опори дозволяють міцніше оволодіти мовним матеріалом, зробити увесь процес навчання більш доступним, науковим, підвищити ефективність управління навчально-виховним процесом, індивідуалізувати діяльність учнів, підвищити мотивацію та якість навчання. Усе це досягається завдяки методич­ним властивостям та функціям навчальних опор у навчально-виховному процесі. Окрім того, навчальні опори не лише підвищують ефек­тивність застосування того чи іншого методу, засобу навчання, але часто стають умовою його реалізації.

Найбільш сприятливі матеріально-технічні,  педагогічні умови, які створюються у раціонально обладнаному кабінеті англійської мови, де зосереджені та систематизовані усі необхідні засоби навчання, апаратура, яка дозволяє відтворювати інформацію, закладену в екранних, звукових, аудіовізуальних навчальних опорах, організувати одно­часну усну практику для усіх учнів групи. Таким чином, кабінет англійської мови стає необхідною умовою організації навчально-ви­ховного процесу з англійської мови. Кабінет англійської мови - загальна, універсальна назва навчального кабінету, яка включає поняття мовної лабораторії, яка представляє собою більш високий рівень оснащення кабінету англійської мови, більш раціональну його ор­ганізацію, тобто оснащення кабінету лінгафонним обладнанням аудіоактивного типу, яке дозволяє організувати одночасну усну практику усіх учнів групи, створювати найбільш сприятливі умови для формування необхідних навичок та вмінь кожним учнем групи.

Практичні цілі навчання учнів англійської мови висувають на перший план завдання інтенсифікації навчально-виховного процесу, необхідність максимальної активізації діяльності кожного учня на уроці з урахуванням його індивідуальних можливостей та здібностей.

Інтенсифікація діяльності учнів може вестися у різних напрямках:

  • раціоналізація змісту та методів навчання;
  • використання ТЗН на уроках англійської мови;
  • активізація  психологічної діяльності учнів, мобілізація резервів пам’яті, подолання особисто-психологічних бар’єрів у спілкуванні, використання на цій основі так званих інтерактивних методів навчання.

Важливим фактором інтенсифікації діяльності учнів на уроці є надання кожному учню можливості вправлятися у тому чи іншому виді мовленнєвої діяльності, виконувати різноманітні усні вправи.

Ще одним фактором, який сприяє інтенсифікації діяльності учнів на уроці є підвищення ефективності управління педагогічним про­цесом, пізнавальною діяльністю кожного учня групи.

Важливим фактором оптимізації навчально-виховного процесу з ан­глійської мови, де кожен учень повинен оволодіти навичками та вмінням у різних видах мовленнєвої діяльності у відповідності з програмними вимогами, є індивідуалізація та диференціація навчально-виховного процесу. У кабінеті, не оснащеному лінгафонним обладнанням, учитель обмежений у  виборі засобів індивідуалізації навчально-виховного процесу. Він повинен орієнтуватися на "середнього " учня, якого, як відомо, немає. З цієї причини одним учням вчитель приділяє більше уваги, оскільки у них завжди готова відповідь, не віднімають зайвого часу на уроці, не збивають і без того напруже­ний ритм, іншим - менше, якщо учню, перш ніж відповісти, треба досить довго подумати, щоб відповісти, якщо в силу своїх індивідуальних особливостей він не може швидко реагувати на запи­тання, орієнтуватися у запропонованих ситуаціях спілкування, як­що у нього з тих чи інших причин є прогалини у знаннях, навичках.

У мовній лабораторії є можливість використовувати дві програми   (наприклад, з магнітофона, у парах). Це дозволяє вчителю дифе­ренціювати завдання з урахуванням мовленнєвої підготовки учнів, їх індивідуальних особливостей (одним дати більш складне та об’ємне завдання, іншим менш складне). Вчитель може перейти на навчання по індивідуальній програмі з одним, двома чи групою учнів, не  відволікаючи інших від основної програми.

У мовній лабораторії, обладнаній усіма необхідними засобами навчання, окрім того, створюються найбільш сприятливі умови для комплексного використання засобів навчання, що, як відомо, дозво­ляє ефективно впливати на різноманітні аналізатори кори головного мозку, а це призводить до більш міцного засвоєння матеріалу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Застосування різних видів навчальних опор у навчально-виховному процесі

Застосування технічних засобів навчання сприяє інтенсифікації навчально-виховного процесу. Найбільшого успіху можна досягти, використовуючи їх комплексно. У нашій школі діє кабінет – мовна лабораторія, до якого входить лінгафонне обладнання ЯЛ-20, магнітофон, діапроектор „Пеленг”.

 З перших уроків у вересні учні знайомляться з обладнанням кабінету, значенням ТЗН для вивчення англійської мови, з необхідністю бережливого відношення до всього, що знаходиться в кабінеті, з правилами техніки безпеки.

 Велику допомогу в навчально-виховному процесі надають діафільми. Їх можна використовувати на різних етапах роботи: ознайомлення з новим мовним матеріалом, формування навичок аудіювання, удосконалення навичок читання. Наприклад, з курсу „Країнознавство” в 10 та 11 класах використовую діафільми “Painting of Great Britain”, “National Holidays of Great Britain”, “The Drums of Arizona”, “The USA: from ocean to ocean”, “American Literature”.

 Для інтенсифікації, підвищення якості навчально-виховного процесу широко використовую лінгафонне обладнання, особливо навчаючи учнів аудіюванню, техніці читання, говорінню.

 Навчаючи учнів розумінню мови на слух, застосовую різні прийоми: прослуховування оповідань з наступним їх переказом чи бесідою;  прослуховування текстів, близьких за змістом до матеріалу підручника.

 Навчаючи техніці читання, усім учням надається можливість читати одночасно. У цей час учні підключаються на запис. Наприкінці уроку запис аналізується усією групою або ж аналізую його сама, щоб точно виявити рівень сформованості навичок у кожного учня.

 З використанням лінгафонного обладнання збільшується час говоріння кожного учня. Дуже важливо навчити учнів швидко реагувати на репліки. З цією метою використовую вправи у запису. Учні повинні зрозуміти репліку диктора та встигнути зреагувати на неї в паузу.

 Така робота проводиться з використанням навчальних опор – картинок чи малюнків – у режимі диктор – учень. Диктор називає номер картинки чи малюнка (на дошці). Учні виконують завдання самостійно. Наприклад:

 Вправа 1. Назвіть предмети.

 Диктор: Picture 1.

  Учні: This is a cat.

 Вправа 2. Назвіть колір предмета.

  Учні: The cat is black.

 Вправа 3. Скажіть, чий це предмет.

  Учні: It’s a girl’s cat.

 Використовую вправи, що входять до лінгафонних додатків до підручників, яких немає у шкільній бібліотеці, то ж часто малюнки до таких вправ доводиться виготовляти самій.

 Мовна лабораторія відіграє важливу роль і у створенні умов для активізації психологічної діяльності учнів, подолання особис­то-психологічних бар’єрів у спілкуванні учнів з учителем, учнів один з одним. Цьому сприяє вся система навчання у мовній лабора­торії: систематична робота учнів у парах, де вони повинні не ли­ше турбуватися про особисті успіхи, але й відчувати відповідальність за успіхи товариша, допомагати йому, усна прак­тика на всіх етапах вивчення теми усного мовлення, що дає мож­ливість кожному учню постійно відчувати результати своєї праці, а це, в свою чергу, викликає: позитивну мотивацію діяльності, в учнів з'являється інтерес не лише до кінцевої мети навчання, але, що дуже важливо, до всього, що відбувається на уроці, до самого процесу оволодіння мовою.

У мовній лабораторії кожен учень активно працює на уроці від першої до останньої хвилини, зайнятий активною усною та мовлен­нєвою практикою у різних формах її прояву.

Тож недаремно для інтенсифікації діяльності учнів на уроці ан­глійської мови, для підвищення якості навчально-виховного процесу з англійської мови необхідно, окрім раціоналізації змісту та методів навчання на основі широкого впровадження засобів навчання в навчально-виховний процес:

  • збільшити час усної практики для кожного учня групи;
  • підвищити ефективність управління навчально-виховним процесом;
  • створити умови для індивідуалізації та диференціації
    навчання учнів;
  • забезпечити високу мотивацію навчання (подолання особисто-психологічного бар’єру спілкування, установлення сприятли­вого психологічного клімату на уроці).

Найбільш сприятливі умови для вирішення усіх вказаних завдань створюються в умовах мовної лабораторії, чого не можна досягти у звичайному кабінеті, не кажучи про проведення уроків англійської мови у кабінеті географії чи фізики. Окрім різних видів навчальних опор у мовній лабораторії, сама атмосфера обладнаного кабінету ан­глійської мови провокує учня на роботу, а значить, гарантовано вдале спілкування під час уроку, досягнення поставлених завдань.

Тож експозиція кабінету англійської мови, насамперед, внутрішній вид кабінету відіграє не останню роль. Красиво, зі смаком оформлені стенди, продумане розташування експонатів, підбір кольорів - все відіграє важливу роль у вирішенні завдань естетичного виховання учнів. Однак цим не обмежується роль експозиції у кабінеті. Стенди з екс­позиційними матеріалами слід розглядати не лише як частину інтер’єру кабінету, але і як своєрідний засіб навчання та виховання. Експозиція використовується для пред'явлення інформації, яка дозволяє учням доповнити знання про мову, яку вони вивчають, організовує самостійну діяльність учнів за допомогою продуманих завдань та інструкцій. Вона полегшує включення у навчально-виховний процес саморобних навчальних опор за темами усного мовлення, за ма­теріалами періодики та краєзнавства.

 Особливість експозиції у кабінеті англійської мови - у ство­ренні атмосфери країни, мова якої вивчається. Ця функція експо­зиції є її відмінна риса у порівнянні з експозиціями в інших кабінетах, оскільки відсутність мовного середовища потребує до­даткових зусиль вчителя у створенні умов, які мотивують спілку­вання англійською мовою.

Кабінет англійської мови не лише засіб навчання, але і творча лабораторія. Щоб створити вдалу експозицію кабінету, треба творчо обміркувати її експонати, щоб вміло їх виготовити та вміти застосувати. Експонати для експозиції слід відбирати з урахуван­ням рівня підготовки учнів певного класу. На стендах роз­міщається мовний матеріал, який може викликати труднощі в учнів. Це можуть бути питання з програми, які учні опрацьовують в те­перішній час або вивчили раніше, але погано запам'ятали, мало вживали в мовленні. Наприклад, при вивченні граматичної теми  “The Present Perfect Tense на стенді можна розмістити навчальну опору з форму­лою утворення цієї видо-часової форми, а також ситуативні малюн­ки з підписами, які ілюструють значення та вживання цієї ви­до-часової форми у мовленні.

Для учнів середнього та старшого етапів навчання на стенді можна розмістити матеріали, які ілюструють різницю у вживанні слів-синонімів, слів, схожих за звучанням, але різних за напи­санням, фразеологізмів і т. ін. Так, при вивченні в усному мов­ленні теми "Подорож" за допомогою малюнків можна ілюструвати різницю у вживанні слів a journey, a voyage, a trip.

Без перебільшення можна стверджувати, що картинки або малюнки – це універсальні навчальні опори. З їх допомогою можна семантизувати слово, закріпити лексико-граматичний матеріал, організувати монологічне чи діалогічне висловлювання, перевірити розуміння повідомлення, яке сприймається на слух.

 Відомо, що засвоєння навчального матеріалу, особливо на початковому етапі навчання, проходить успішніше, якщо в учнів є можливість наочно уявити собі те, про що говориться, за допомогою ілюстрації.

 Нерідко у своєму мовленні учні невірно вживають англійські дієслова to draw, to pull, to put on, to wear. Кумедні сюжетні малюнки допоможуть учням зрозуміти та запам'ятати відтінки у зна­ченні цих слів, правильно вживати їх у своєму мовленні. Можна ек­спонувати матеріал для повторення вивчених лексико-граматичних структур. Інколи буває необхідно повторити порядок слів у реченні або утворення якої-небудь видо-часової форми дієслова. У цьому ви­падку можна скористатися схемами, які відображають порядок слів у реченні, формули утворення та ситуації вживання видо-часових форм і т. ін.

Під час засвоєння типових форм з дієсловами у заперечній формі і минулому часі слід з самого початку вказати учням на те, що го­ловне дієслово у заперечних реченнях приймає форму інфінітива без частки to. Сприймаючи мовний зразок на слух, учні часто не усвідомлюють цієї різниці в оформленні головного дієслова і вживають дієслово у минулому часі, як і в рідній мові. Тому, після того як учні встановили спосіб вираження заперечення у реченні, дається правило-інструкція, в якому вказується відсутність закінчення ми­нулого часу у головного дієслова.

Схема може бути такою:

 

Рисунок 1.1 – Навчальна опора для демонстрації, в якому вказується відсутність закінчення ми­нулого часу у головного дієслова

 

Щоб учні оволоділи основами спілкування іноземною мовою, не менше значення має граматичне оформлення усного мовлення. У процесі оволодіння учнями граматичною стороною усного мовлення, з одного боку, необхідно сформувати в них міцні автоматизми, а з іншого – забезпечити гнучке, варіативне володіння вивченим граматичним матеріалом на етапі розвитку вмінь діалогічного та монологічного мовлення.

 Формуванню міцних, гнучких навичок граматичного оформлення висловлювання сприяють: розуміння учнями існуючих зв’язків між аспектами мови, комунікативним наміром та граматичними засобами його вираження; опрацювання дій щодо оволодіння граматичною стороною мови на значному за об’ємом лексичному матеріалі та в різних ситуаціях мовленнєвого спілкування.

Цьому в значній мірі сприяє організація системи вправ, які виконуються з опорою на комплексне використання зорової та слухової наочності мовних знаків ( схеми речень та словосполучень, словесні елементи, графічні символи, озвучені зразки мовлення ) та наочності, представленої головним чином за допомогою зображального матеріалу.

 Існуючий арсенал засобів навчання включає друковані (демонстраційні та роздаткові), звукові, екранні та екранно-звукові опори. Їх різноманітні властивості в плані пред’явлення навчального матеріалу надає можливість найбільш повно реалізувати функції навчальних опор, дозволяють значно розширити межі їх застосування під час формування навичок граматичного оформлення висловлювань різного рівня.

 Як відомо, найбільш складною граматичною категорією для учнів є дієслівна система англійської мови, яка суттєво відрізняється від видо-часової системи української мови. Потребується багато часу та зусиль для того, щоб учні в ній розібралися. Щоб сформувати англійське мовне усвідомлення, співвіднести у своєму усвідомленні такі поняття, як часи реальні ( time ) та часи граматичні ( tenses ), не можна обійтися без сформованого абстрактного лінгвістичного мислення.

 Перш за все учням треба допомогти усвідомити, що в англійців дії, про які вони говорять, виконуються в трьох реальних часових планах: у теперішньому ( the Present Time ), у минулому ( the Past Time ), у майбутньому

( the Future Time ) та у майбутньому з точки зору минулого ( the Future in the Past ). До того ж кожен з цих чотирьох часових планів у залежності від характеру виконання дії включає в себе форми Indefinite, Continuous, Perfect  та Perfect Continuous. Це не означає, що українська мова не така багата. Справа в тому, що в українській мові  характер виконання дії передається не дієсловом-присудком, а за допомогою обставин часу, тобто лексично. Наприклад:

  

     щодня.

Я пишу    зараз.

  уже годину.

 На відміну від української мови, в англійській характер виконання дії передається особливими формами дієслова (tenses), тому обставинні слова в англійському реченні можуть бути не обов’язковими.

Наприклад:

    write.

   I  am writing.

    have been writing.

 Щоб успішно орієнтуватися у такій чисельності граматичних часів, необхідно мати надійні зорові навчальні опори. То ж я виготовила спеціальні таблиці під загальною назвою “ Time and Tenses” ( на цю роботу мене спонукали зразки таблиць з підручника Т. Б. Клементьєвої „ Часи англійського дієслова в картинках та іграх”.  У таблицях успішно поєднані випадки вживання часових форм дієслів з їх стверджувальною, питальною та заперечною формами утворення за особами та числами, ситуативними малюнками-опорами та прикладами мовленнєвих ситуацій рідною мовою. Під час складання цих таблиць-опор враховувалась концепція професора

П.Я. Гальперіна про поетапне формування розумових дій та понять, виділенні мовної свідомості як центральної ланки в оволодінні іноземною мовою.

При вивченні складних слів (a school-boy, a bookcase, a classroom, a pencil-box, an apple-tree, a school-teacher, a school-bag ) можна проілюструвати їх утворення за допомогою тран­спарантів.

 

   

 

Рисунок 1.2  – Транспаранти для демонстрації утворення складних слів

 

Спочатку показується перший транспарант, потім на нього накладyється інший. У процесі демонстрації транспарантів вчитель дає відповідні пояснення. За допомогою транспарантів можна також пояснити спосіб утворення іменників за допомогою суфікса -ness, прикметників з суфіксом -ful, прислівників, ступенів порівняння прикметників, наприклад: перший транспарант вчитель демонструє, пояснюючи правило утворення іменників за допомогою суфікса -ness. Наступний транспарант являє собою готові приклади слів, утворе­них за допомогою цього суфікса. Вчитель просить учнів прочитати ці приклади. На наступному транспаранті подані слова, від яких треба утворити іменники за допомогою суфікса -ness самостійно. Транспаранти можна використовувати не лише на етапі опрацювання мовного матеріалу, але і в процесі удосконалення мовленнєвий на­вичок.

Добре відомо, що на етапі оволодіння навичками монологічного усного мовлення в учнів виникають певні труднощі, пов’язані з ви­бором мовного зразка, який потрібен для побудови мовлення з відповідної теми, з комбінуванням цих зразків у логічно оформле­не мовлення. Щоб уникнути цих труднощів, учням пропонуються логіко-синтаксичні схеми. Спираючись на такі схеми, учні будують самостійні розповіді. Ефективність роботи з опорою на такі схеми підвищується, якщо використовувати транспаранти для їх пред’яв­лення.

 

Використання транспарантів звільнює вчителя від написання цих схем на дошці. Простота їх включення у навчальний процес дозволяє вчителю організувати роботу не з однією, а з двома, трьома схема­ми:

This is ...

She  is ...

Her ... is ( are ) ...

The girl has ...

I am interested in ...

My friend likes ...

On Sunday we …

Прагнення зробити урок цікавим, бажання продемонструвати утво­рення та вживання певного граматичного явища, спонукає вчителя на виготовлення саморобних навчальних опор.

Так як ефективність навчального процесу з англійської мови, як відомо, складається з багатьох складових, серед яких навчальним опорам належить одне з провідних місць, бо їх використання дозволяє вчителю активізувати увагу, пам'ять та мислення учнів. Говорячи про навчальні опори, маємо на увазі всі складові навчально-методичних комплектів, всі матеріали, які залучаються додатково; газети, діапозитиви, транспаранти та слайди, фотографії, таблиці, малюнки та листівки, іграшки, пам'ятки для учнів, постійні змінні стенди в кабінеті англійської мови.

Регулярне використання цих засобів на уроках активізує не лише увагу, пам'ять та мислення учнів, але й сприяє збільшенню об'єму самостійної роботи учнів, позитивно впливає на формування у них стійкого інтересу до предмету, покращує якість навчально-виховного процесу.

Навчальні опори, в першу чергу картинно-предметні та схематичні збільшують можливість для чіткого управління процесом формування іншомовних навичок та вмінь. Навчальні опори дозволяють підкріпити кожну дію учнів , забезпечуючи й ефективну автоматизацію нової дози мовного матеріалу та його вживання в ситуації класного спілкування.

Наприклад, щоб навчити учнів називати оточуючі предмети та їх якість, складність буває в тому, що учні повинні при цьому не лише це осмислити, а ще й добитися правильного використання у засвоєних мовленнєвих зразках правил вживання означеного та неозначеного артиклів в однині та множині. Щоб організувати ефективне ознайомлення з новим матеріалом, добитися його ефективної автоматизації та безпомилкового вживання у власних висловлюваннях, різноманітності у використанні іменників та прикметників, можна залучити велику кількість малюнків із зображенням одного та кількох однорідних предметів.

Показуючи зразок для виконання завдання, можна організувати хорове повторення висловлювань, а слідом за цим індивідуальне коментування змісту ілюстрацій у грі-ланцюжку. При цьому п'ятикласники використовують свої власні малюнки. Спочатку учні вчаться називати якість одного предмета, а потім кількох однакових.

У кабінеті англійської мови широко використовуються навчальні опори: таблиці, сюжетні малюнки, схеми-опори, картки для організації індивідуальної роботи. Це дозволяє ущільнити урок, забезпечити доступність прийомів навчання, які використовуються, диференційовано підходити до ліквідації недоробок у навчанні учнів. Вдале використання грамзапису, діафільмів захоплює учнів, знімає напругу, підтримує інтерес до занять, разом з цим природно підвищується якість навчально-виховного процесу.

Методично правильне використання навчальних опор приводить до осмислення іншомовної форми, хоча цей шлях важчий, ніж переклад на рідну мову, адже не секрет, що бездумне повторювання та відтворення іншомовної мовної форми відбувається і в тих випадках, коли, здавалося б, вчитель широко використовує навчальні опори. Але вся справа у тому, що під час безперекладного навчання англійській мові роль навчальних опор змінюється, а якщо вони раніше були додатковими, допоміжними засобами, які допомагали зробити процес навчання ефективнішим, якіснішим, а урок англійської мови цікавішим, то тепер навчальні опори стають складовою частиною мовленнєвого процесу, без яких мова вчителя на початковому етапі втрачає зміст для учнів.

Щоб правильно оцінити можливості навчальних опор під час без перекладного навчання, розділяють навчальні опори на дві групи за ступенями впливу на учнів. До першої групи належатимуть обстановка та предмети класної кімнати, дії вчителя, ті чи інші якості предметів. До другої групи належать малюнки з зображенням предметів, крокі, які показують дії та процеси, фланелеграф та магнітна дошка.

Очевидно, що навчальні опори першої групи за своїми потенційними можливостями викликати немовленнєве мислення учнів більш діюча. Вона є основою методу навчання іноземній мові. Тож для активізації немовленнєвого мислення учнів та засвоєння іншомовних форм під час проведення усної роботи важливі не стільки самі предмети, скільки характер дій вчителя та його мови. До того ж мова вчителя має супроводжуватися тестами. Вчитель повинен показувати на кожен предмет, який він згадує в мовленні, а дії, які позначаються такими дієсловами, як to go, to come, to take, to put, to read, to write, to open, to shut, мають бути виконані.

Та коли закінчуються можливості класної кімнати, вчитель звертається до навчальних опор другої групи. Але й тут інколи бувають випадки формального використання навчальних опор, що зводить нанівець все їх використання з метою осмислення іншомовного матеріалу. Якщо, наприклад, вчитель демонструє малюнок, на якому не досить чітко зображено предмет, це ускладнює його сприйняття, особливо учнями, які сидять на останніх партах. Доволі часто формалізм у використанні виявляється у тому, що під час опису малюнка учні говорять те, що на ньому не зображено. Наприклад: In this picture I can see a woman. She is Vira Ivanivna. She is a teacher.

На перший погляд цей факт здається позитивним: адже ж учень говорить, використовуючи раніше вивчені вирази. Але при цьому навчальна опора перестає бути частиною мовленнєвого процесу. Щоб попередити подібне, вчитель не повинен допускати подібного підходу до навчальних опор, якщо він показує малюнок та описує його, то повинен говорити лише про те, що зображено на малюнку, або ж про що можна зробити висновок за тими чи іншими елементами (одягу, зовнішності). Тим же вимогам повинні слідувати і учні, описуючи малюнки.

Щоб ефективно впливати на учнів, навчальні опори не повинні бути надмірними. Перед початком уроку на стіні з класною дошкою, на самій дошці та на столі вчителя не повинно бути зайвих предметів та малюнків. Якщо використовувати навчальні опори за призначенням, тобто як складову частину мовленнєвого процесу, то стіну з класною дошкою та стіл вчителя можна образно порівняти зі сценою театру, на яку спрямовано всю увагу. Потрібні предмети та малюнки демонструються учням, з ними проводиться певна робота. Як тільки вони виконають своє призначення, їх треба прибрати. Ще раз ці предмети та малюнки можуть бути використані лише під час нового виду діяльності. Тому вчителю доводиться ретельно продумувати, які навчальні опори йому знадобляться в той чи інший момент уроку, щоб вони були під рукою, але не демонструвалися заздалегідь.

Не буде великим перебільшенням сказати, що малюнки - універсальні навчальні опори. За допомогою малюнків можна семантизувати слово, закріпити лексико-граматичний матеріал, організувати монологічне та діалогічне висловлювання, перевірити розуміння повідомлення, яке сприймається на слух.

Наприклад, для тренування учнів у вживанні структури there is/are можна використовувати вправи з малюнками типу Find your match (учні отримують по одному малюнку із зображенням будиночка та дерев). У наборі малюнків кожен з них має свій абсолютно ідентичний варіант. Учням не дозволяється показувати малюнки один одному. Щоб знайти ідентичний малюнок, учні ходять по класу та запитують один одного, наприклад: "Are there three windows in your house? Is there a chimney on the roof? Is there a tree near the house? How many trees are there near the house?"

Ще можна запропонувати учням такі малюнки: кімната з різним розміщенням меблів у ній; вулиця, на якій знаходиться школа, магазин, музей, кінотеатр, кафе і т. ін.

Ті ж малюнки можна використовувати і в індивідуальній роботі. Учень отримує два малюнки, на яких зображено будинок. Пропонується завдання:

1) Подивись на ці два малюнки. Однакові вони чи мають відмінності ?

2) Перелічи ці відмінності, наприклад: two windows / three windows ; one / two / three trees; one chimney / two chimneys.

3) Склади речення типу : In one picture the house has two windows, but in the other there are three windows. In one picture there are two chimneys on the roof, but in the other there is only one.

Ще один варіант такої вправи: запропонувавши учневі малюнок класної кімнати, можна дати йому таке завдання: Подивись на малюнок, порівняй класну кімнату на малюнку зі своєю класною кімнатою. Користуйся реченнями типу: In the picture there are 12 desks and in our classroom there are only 10 desks  і таке інше.

Для опрацювання дієслова to have учням пропонується малюнок. На ньому зображені предмети, які діти звичайно беруть до школи: пенал, лінійка, олівець , окуляри, ключ, годинник, м'яч і т. ін. Додається список слів, у якому поряд із словами, що означають зображені на малюнку предмети, є ще й деякі інші. Учням дається завдання: поглянь на малюнок та продивись список слів. Які з цих слів означають предмети, зображені на малюнку ? Потім завдання можна ускладнити: скажи своєму товаришу, які з цих предметів у тебе сьогодні у портфелі. Запитай свого товариша, що він взяв у школу сьогодні.

Дієслово to have ще також можна опрацьовувати у вправах типу Find your match. Учні отримують малюнки, на яких зображені люди у різному одязі. Дається завдання визначити відмінності в одязі. Учні запитують: Have you a picture of a boy or a girl ? Has she a skirt and a blouse on? Has she a dress on? і таке інше.

Для роботи над структурами What time is it by your watch ? Is it a quarter to ten / past ten / half past ten by your watch ? учням можна роздати малюнки з циферблатами годинників, на яких зображено різний час. Дається завдання: Find your watch (кожен з малюнків має свій ідентичний варіант).

Лексику за темою " Зовнішність " також можна опрацювати за допомогою вправ типу Find your match. Учні отримують малюнки та фотографії. Для тренування учнів у вживанні прийменників місця можна використовувати варіанти малюнків із зображенням кімнат. Можливий варіант завдання: Подивись на малюнок. Поверни його зворотньою стороною. Спробуй запам'ятати якомога більше предметів меблів. Скажи, як вони розміщені у кімнаті.

Запропонувавши учням малюнки із зображенням кімнати, садка чи подвір'я, можна дати таке завдання:

1) Discuss with your friend where you will hide the key.

2) Change partners. Now let's see how quickly you can guess which place the other pair has decided in. Ask questions. Your partner can answer only "Yes" or "No".

Для розвитку діалогічного мовлення можна скористатися вправами, які основані на явищі, яке називається "information gap". Мета таких вправ –  вирішення певного екстралінгвістичного завдання. Вправи використовуються для роботи в парах. Для успішного рішення завдання кожен партнер володіє лише частиною потрібної інформації, а шляхом обміну відомостями партнери заповнюють недостатню інформацію, добиваючись успіху спільними зусиллями. Наприклад, учням дається малюнок, на якому зображено 6 чоловік, і картки з інформацією про них: Here 6 people and some information about them. Your partner has information about these people too. Work together to see if you can work out their names and their age. (Write everything in the table). You are allowed to read out the information you know, but you mustn't let your partner see your card.

Card A.

  1. Number 3 is Nick.
  2. Nick is a year older than Jane.
  3. Mary is fatter than Lily and Jane.
  4. John is 21 next birthday.
  5. The tallest person is a year younger than John.
  6. Lily is the oldest. She is three years older than Mary.

Card B.

  1. Number 5 is 18 years old.
  2. Jane is the youngest.
  3. Nick is taller than Mary but shorter than Bob.
  4. Mary is fatter than both Lily and Jane.
  5. Lily's hair is longer than Jane's.
  6. The thinnest person is only 16.

Now find out who is who.

Number Name Age

1.

2.

Під час роботи над темою "Місто" можна скористатися схемами та картами. Робота проводиться в парах. Партнери отримують два варіанти схеми. На одній зображена вулиця (школа, стадіон, магазин, парк і т. ін.), на іншій - та ж вулиця, за школою - дитячий садок і т. ін. Завдання: 

1) You lived in this street 5 years ago; then moved to another town. Your partner lives in this street now. Ask him questions to find out what has changed in the street. Answer these questions.

Початок діалогу може бути таким:

  •      Is there still a cafe at the corner of the street ?
  •      Yes, there is.
  •      And what is there near house No. 16 ?
  •      There is a new cinema there.

Бажано, щоб закінчивши бесіду, один з партнерів повідомив вчителю, що змінилося у тій частині міста, де він (його друг) жив 5 років тому.

 

Для розвитку монологічного мовлення доцільніше використовувати сюжетні малюнки, на початковому та середньому етапах до малюнка додається картка та речення ( частина з яких відповідає тому, що зображено на малюнку, інша частина не відповідає ). Учень отримує завдання: Look at the picture. Which people in the list are not in the picture? Which houses / things are not in the picture?

Спочатку учень вибирає правильні твердження, а потім використовує їх, описуючи малюнок. На старшому етапі можна запропонувати описати події, які відбулися до того, що зображено на малюнку, або розповісти про те, що відбулося після події, яка зображена на ньому. Головною особливістю аудіювання в умовах природної комунікації є його ситуативна зумовленість. Використання малюнків дозволяє відтворити навчальну модель ситуації замість відсутньої реальної. Учням пропонуються малюнки, які зображують лікаря та пацієнта, двох школярів, робітників на зборах і т. ін. Учні прослуховують який-небудь діалог з попереднім завданням: Listen to the conversation and say which two people of all those in the picture are speaking.

Можна запропонувати учням 4-5 малюнків однотипного змісту, одна з яких описана у тексті. Учні повинні визначити її. Малюнки можуть зображувати різну обстановку в однотипних кімнатах (наприклад, у спальні), різні кімнати у квартирі (кухню, вітальню, їдальню), різні магазини (взуттєвий, хлібний, овочевий), різні пори року і т. і.

Цікавий і такий прийом : вчитель описує малюнок, допускаючи неточності. Учні отримують завдання перевірити, чи правильно описує малюнок вчитель. Він може заздалегідь попередити : І have a good memory. I can look at the picture only once and describe it without looking at it again.

Бажано помістити малюнок так, щоб вчитель його не бачив.

Під час перевірки аудіювання можна також використовувати комплекти предметних малюнків. Наприклад, учням дається набір малюнків, на яких намальовані яблука, огірки, пакет молока, сир, хліб і т. ін. Дається завдання : Show the pictures what I bought in the shop. Потім діти слухають повідомлення, у якому згадується частина предметів, які купили у магазині : І went to the shop because I wanted to buy some milk and bread. In the shop I saw vegetables and fruit. There were apples, tomatoes and cucumbers. I bought 2 kilos of tomatoes, bread and some sugar. But there wasn't milk in the shop.

Прослухавши повідомлення, діти відкладають ті з малюнків, на яких зображені куплені у магазині продукти.

Якщо є лише один комплект малюнків, то завдання виконує один учень біля дошки, а останні за допомогою реплік "That's right" та "That's wrong" коментують його дії.

Складання карт та схем, які відповідають змісту тексту, запропонованого для аудіювання, - ефективний спосіб його розуміння. Наприклад, вчитель розповідає, як розміщені меблі у його квартирі. У кожного учня є на парті схема квартири. Слухаючи вчителя, учень малює предмети меблів на схемі. (Перед цим вчитель малює на дошці предмети меблів та дає відповідні підписи під ними). При закінченні роботи вчитель показує учням картку-ключ, з якою вони звіряють свої варіанти.

Працюючи   у   5   класі,   доцільно   користуватися навчальними опорами, які можна зробити самому. Так, під   час   вивчення   зворотів   there   is/are   можна скористатися    смужкою    картону    або    лінійкою    з двигунцем. На смужці паперу написано : There ... ? На двигунці - дієслова is /are. За допомогою цієї навчальної опори демонструється   змінювання      конструкції      There is розповідного    речення    в    конструкцію    питального    або навпаки. Робиться це так. Двигунець, на якому написано дієслово is, переміщається по лінійці вправо, закриваючи знак   питання.    Виходить   There    is ... .    Коли    двигунець переміщається на лінійці ліворуч, діти бачать знак питання. Таким же чином демонструється утворення Past та Future Indefinite цієї конструкції.

Засвоєння заперечної структури There is no box on this desk звичайно викликає в учнів певні труднощі, тому що вони вживають неозначений артикль перед іменником як у раніше вивченій структурі There is a book ... . Уникнути цієї помилки можна знову за допомогою навчальної опори. Для цього використовується та ж опора, лише двигунець замінюється невеличким листком паперу, який кріпиться з одного боку скотчем і може відкидатися

( підніматися ) догори. На місці, де повинен бути артикль "а" у структурі, намальована фломастером (синім) миша, а на ній написаний неозначений артикль. При утворенні заперечної форми треба опустити на лінійку прикріплений до неї листок паперу, на якому червоним фломастером намальована кішка, а на ній написана частка "no". Кішка "з'їдає" мишу : замість неозначеного артикля з'являється заперечна частка.

За допомогою лінійки та двигунця можна показати учням, як з двох слів утворюється нове слово. Наприклад, на смужці паперу написане слово school, а на двигунці -boy.(Слова написані різного кольору фломастерами). Пересуваючи двигунець так, що ці слова з'єднуються разом, утворюючи слово schoolboy. Таким же чином демонструється утворення слів : schoolgirl, schoolchildren, schoolyard, schoolbag, bookshelf, bookcase, postman і т. ін.

Такі наочні опори добре допомагають учням та дозволяють вчителю швидко закріпити у пам'яті учнів цей матеріал.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВКИ

 

Тож для вивчення будь-якої іноземної мови важливе значення мають навчальні опори. Використовуючи їх, вчитель виступає одночасно в ролі режисера, слухача і суфлера, залучає учнів до роботи, активізує їхню увагу, пам'ять та мислення, підвищує якість навчально-виховного процесу.

Добре обміркована експозиція кабінету англійської мови, систематичне використання різних видів навчальних опор сприяє моральному та естетичному вихованню учнів, розширює  кругозір, поглиблює знання учнів з англійської мови, підвищенню якості навчально-виховного процесу.

Безперечно, уроки з використанням ТЗН проводяться у швидкому темпі, опрацьовується більший за об’ємом матеріал. Збільшується частка самостійної роботи учнів на уроці; у них з’являється почуття відповідальності, особливо під час роботи в парах, де успіх залежить від підготовки кожного учня. Прослуховування зразкових дикторських записів покращує вимовні навички учнів, що не дає їм змоги призвичаюватися лише до вимови свого вчителя. Велика усна практика сприяє покращенню навичок діалогічного та монологічного мовлення. Учні отримують задоволення від уроку, а це дуже важливо для підтримки інтересу до предмету, а відповідно призводить й до підвищення якості навчально-виховного процесу. Використання ТЗН потребує часу, зусиль, енергії, але всі ці затрати повністю себе виправдовують.

Без сумніву різні навчальні опори можуть бути створені для найрізноманітніших цілей, наприклад: для введення, закріплення, повторення лексичного та граматичного мовного матеріалу; для поповнення лексичного запасу учнів; для відновлення втрачених ними навичок та вмінь; для розвитку творчої ініціативи учнів; для здійснення вчителем контролю засвоєння вивченого. Вміле та доцільне використання різних навчальних опор сприяє підвищенню якості навчально-виховного процесу.

 

 

Використана література

 

1. Клементьева Т. Б.  Времена английского глагола в картинках и играх: Кн. для учащихся шк. с углубл. изуч. англ. яз. – М.: Просвещение, 1989. – 224 с.

 

2. Рогова Г. В. и др. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. – М.: Просвещение, 1991. – 287 с.

 

3. Т. Ф. Горбунькова и др. Кабинет иностранного языка в средней школе. – М.: Просвещение, 1986. – 175 с.

 

4.  Белова Л.В., Рахманкулова Л.К. Некоторые приемы работы с картинками. –

// ИЯШ, 1991, №2.

 

5. Грачева Н.П. О комплексном использовании средств наглядности в овладении грамматической стороной устной речи. -  // ИЯШ, 1991, №1.

 

6. Дворников А.Г. Изготовление и использование изобразительных опор индивидуального пользования. - // ИЯШ, 1988, №1.

 

7. Давиденко Г.Ф. Роль учебного кабинета в повышении качества учебно-воспитательного процесса. - // ИЯШ, 1987, №2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Англійська мова (9-й рік навчання) 9 клас (Карпюк О.Д.)
Додано
19 квітня 2023
Переглядів
799
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку