Світ сучасних ціннісних орієнтацій багатий та різноманітний. За таких умов молодим людям важко буває визначити життєві орієнтири; серед молоді часом посилюється правовий нігілізм ,соціальне утриманство,громадянська інфантильність. Всі проблеми життєтворчості юних громадян є надзвичайно важливими, проте в наш час особливого значення набувають питання національної свідомості , самосвідомості,виховання патріотичних почуттів, громадянських якостей , активної, діяльнісної позиції людини-громадянина. «Громадянські почуття - це найвищі й найблагородніші рухи душі, вони звеличують людину,утверджують у ній суспільну свідомість, честь, гордість. Громадянські почуття є головним джерелом моральної чистоти…»(В.Сухомлинський). Громадянська освіта – це вимога часу, тому розвиток та вдосконалення її системи є актуальним завданням .
Впровадження активних форм виховної роботи в процесі формування громадянської культури учнів
Досвід роботи
Класного керівника 6-А класу
КСШ № 71
Шпортько Євгенії Олександрівни
Вступ
1 вересня я знову ввійду до клітки зі своїми ненаглядними учнями і знову пройду всі кола цього солодко-тривожного пекла . І мені вкотре доведеться бути й ніжною жінкою, і добрим філософом, і плакучою вербою,і залізним полководцем,і хитрим царедворцем,і стихійним психологом,і обивателем з насінням, і людиною-оркестром, і кокеткою, і навченим досвідом старцем…
І все це заради того,щоб вірили та любили , щоб не пустити дітей у нікуди й не показати їм своєї неспроможності ,щоб дати їм можливість обпектись і водночас уберегти від опіків, щоб пам’ятати Їх і розбудити тремтливу й світлу пам’ять у Них. Мені знову доведеться відмовитися від дорослої впевненості й непогрішності й вести вічну роботу маленькими кроками,причалюючи феномени великої культури до в’юнких корабликів дитячого досвіду і їх безапеляційних захоплень. Знати і розуміти дітей – це постійне вдивляння й уважне вивчення дітей у їх різноманітних проявах: погляд,дія,слово,посмішка, лемент – усе вимагає інтересу слідчого й скрупульозності письменника.
Опис досвіду
Світ сучасних ціннісних орієнтацій багатий та різноманітний. За таких умов молодим людям важко буває визначити життєві орієнтири; серед молоді часом посилюється правовий нігілізм ,соціальне утриманство,громадянська інфантильність. Всі проблеми життєтворчості юних громадян є надзвичайно важливими, проте в наш час особливого значення набувають питання національної свідомості , самосвідомості,виховання патріотичних почуттів, громадянських якостей , активної, діяльнісної позиції людини-громадянина. «Громадянські почуття - це найвищі й найблагородніші рухи душі, вони звеличують людину,утверджують у ній суспільну свідомість, честь, гордість. Громадянські почуття є головним джерелом моральної чистоти…»(В.Сухомлинський). Громадянська освіта – це вимога часу, тому розвиток та вдосконалення її системи є актуальним завданням .
Тому в умовах сучасної духовної, екологічної, суспільно-політичної ситуації в Україні тема досвіду є дуже актуальною.
Завдання вчителя – створити ефективні умови для формування громадянських якостей особистості у процесі виховної роботи. На сьогоднішній день система найефективніших методів та форм виховної роботи з формування громадянської культури учнів представлена не була, саме в цьому полягає практична значимість досвіду.
Те, що кожна людина неповторна й унікальна, - аксіома. Громадянськість – інтегральна якість особистості, категорія духовна.
Отже, підґрунтям даної роботи є переконання: важливо відчувати себе громадянином конкретної країни не лише за формально-юридичним статусом,а й за станом морально-психологічним, пам’ятаючи при цьому , що громадянство надається, а громадянськість виховується.
Основна ідея досвіду Впровадження інноваційних форм виховної роботи спрямовується на досягнення цілей виховання, а успішність її оцінюється не за обсягом отриманих знань та умінь, а за результативністю їх трансформування в світоглядні пріоритети та ціннісні настанови, формування громадянської культури особистості.
Мета :виховувати свідомого громадянина і патріота, формувати комплекс особистісних якостей і рис характеру, що є основою специфічного способу мислення та спонукальною силою повсякденних дій, вчинків,поведінки.
Інноваційна значущість полягає в тому, що формування високої патріотичної свідомості учнів відбувається із залученням їх до активної громадянської діяльності, до процесу творення, розвитку цінностей, які засвоюються ними.
Теоретичну основу дослідження становлять:
В своїй виховній діяльності керуюсь чітко окресленими завданнями громадянського виховання. Оскільки метою громадянського виховання є формування свідомого громадянина, патріота, професіонала, тобто людину з притаманними особистісними якостями й рисами характеру, світоглядом і способом мислення, почуттями, вчинками та поведінкою, спрямованими на саморозвиток та розвиток демократичного громадянського суспільства в Україні, орієнтуюсь на такі завдання громадянського виховання:
Для досягнення позитивних результатів зважаю на основні принципи громадянського виховання:
Вважаю за необхідне дати методологічне визначення основним термінам та поняттям.
Словник термінів і понять
Громадянин – людина, яка ідентифікує себе з певною країною, де вона наділена відповідним юридичним статусом, що є основою для користування певними правами та для додержання обов’язків.
Громадянство – юридичний статус особистості, який надається їй після досягнення відповідного віку або шляхом натуралізації і засвічується вручення їй відповідного документу.
Громадянськість – духовно-моральна цінність, світоглядно-психологічна характеристика людини, зумовлена її державною самоідентифікацією, усвідомлення належності до конкретної країни.
Громадянське виховання – формування громадянськості як інтегративної якості особистості, що дає можливість людині відчути себе морально, соціально, політично та юридично дієздатною та захищеною.
В своїй роботі орієнтуюсь на вимоги до виховання громадянських якостей в процесі навчально-виховних заходів.
Перша вимога: вони повинні спиратися на знання, здобуті на уроках, поглиблювати та поширювати їх, адже тільки на ґрунті знань формуються стійкі переконання і відповідні стереотипи поведінки та дій.
Друга вимога: заходи громадянського змісту повинні логічно продовжувати урочну роботу, мати певну систему, враховувати принцип послідовності.
Третя вимога: виховні заходи мають бути доступними, цікавими, щоб у процесі їх проведення струмувала учнівська творчість, самостійна ініціатива самовираження, щоб кожен співпереживав, відчував від участі задоволення й насолоду.
Одним із головних завдань громадянського виховання має бути розвиток патріотизму - любові до свого народу, до Батьківщини, до її національних героїв та історичного минулого.
Виховання патріотизму особистості передбачає прищеплення національної свідомості. Важливим показником громадянської зрілості для мене є збереження української мови, досконале володіння нею. В умовах глобалізації людського суспільства громадянське виховання включає також почуття єдності й унікальності життя на Землі, повагу до всіх народів, їх прав, інтересів і цінностей.
Робота по вихованню громадянської культури охоплює всі види діяльності учнів: навчальну, ігрову, трудову, художню, спортивну, громадську. Я використовую найрізноманітніші форми роботи.Орієнтуючись на комплексно-цільову програму «Крок за кроком виховуємо дитину-особистість,людину,громадянина», активно використовую індивідуальні, мікрогрупові, групові (колективні) та класні, позакласні, позашкільні.Для визначення найефективніших на початку 5-го класу мною була проведена діагностика рівня громадянської культури(додаток№1),з метою підбору оптимальних форм виховної роботи. На початку кожного наступного навчального року діагностика повторюється(результати оформлені у діаграмах)
Рис.1 Рівень громадянської культури Рис.2 Рівень громадянської культури
Рис.3 Рівень громадянської культури
Як оптимальні форми для підвищення рівня громадянськості та патріотизму визначаю такі:
Рис. 4. Форми виховної роботи
Формування громадянських якостей учнів неможливе без участі останніх у пошуково-краєзнавчій роботі, однією із форм якої є екскурсії.(додаток № 2)
Фото.1.Софіївський парк Фото.2.Зелені хутори Таврії
Екскурсії можуть мати дослідницьке спрямування-збір інформації про звичаї певної місцевості,особливості культури та побуту(додаток № 3)
Фото.3.Зелені хутори Таврії Фото.4.Зелені хутори Таврії
Зібрану інформацію згодом можна використати при підготовці до свят Різдва, Івана Купала, обрядів «Веснянка», «Весілля», літературних вечорів, шоу-програм.
Загальний культурний розвиток має неабияке значення для гармонійного формування громадянської культури.( додаток № 4)
Основною метою є формування витримки та сили волі ,згуртованості колективу,що є одними з головних якостей громадянина.
Фото .5.Спартакіада Фото .6.Спартакіада
Ця форма виховної роботи потребує ґрунтовної підготовки: визначення теми, попередньої підготовки питань для обговорення, опрацювання необхідної літератури, продумування тез виступів. Учитель повинен ґрунтовно підготуватись до дискусії: факти, якими він оперує, повинні бути яскравими, переконливими, збуджувати вихованців до активної діяльності. «Головне, що визначає ефективність слова вчителя, - писав В. Сухомлинський, - його чесність. Учні дуже тонко відчувають правдивість слова вчителя... Ще тонше вони відчувають неправдиве лицемірне слово». Під час диспутів і дискусій на теми: «Чи потрібен я Україні таким, який я є сьогодні?», «У чому сенс життя?», «Яким громадянським якостям ти віддаєш перевагу і чому?», «Які риси та якості характеру притаманні українцю?», «У чому сутність української ментальності?», «Що означає для тебе бути патріотом України?», «Де найкраще місце на Землі?», «Демократія як свобода в рамках закону», «Перша Конституція України» тренується розум учнів, виявляється їхній інтелектуальний і творчий потенціал, відбувається переоцінка цінностей, вихованці замислюються над своїм громадянським «Я».
Фото.7.Диспут Фото.8.Диспут
Дослідження свідчать, що однією з найпоширеніших, найчастіше використовуваних форм громадянського виховання є бесіда. Вона використовується як метод для з'ясування незрозумілого , може бути індивідуальною або груповою, а її результативність залежить від того, хто веде бесіду (учитель, учень), знає проблему, сам уміє слухати, аналізувати, узагальнювати, робити висновки, а також мати власну точку зору, натреновану пам'ять, авторитет серед слухачів. Тематика бесід може бути найрізноманітнішою, але найбільш ефективними є бесіди про героїчне минуле українського народу.(додаток № 6)
Фото.9.Тематична бесіда Фото.10.Тематична бесіда
Важливе місце серед форм позанавчальної виховної роботи з формування громадянських якостей в моїй роботі займають тематичні вечори. Вони можуть мати найрізноманітнішу тематику : присвята історичним і пам'ятним датам у житті українського народу; військовим діячам українського війська різних періодів визвольних змагань; діяльності міжнародних прогресивних організацій; патріотам, які загинули в концтаборах, тюрмах, на засланні в різні історичні часи та епохи; жертвам голодомору; морально-правовим, морально-естетичним проблемам; питанням літератури, мистецтва, діяльності видатних учених, письменників, художників, композиторів; висвітленню проблем держави та церкви, ролі священнослужителів у духовному відродженні нації та ін.(додаток № 7)
Традиційним для нашого класу стало відвідування із концертною програмою та подарунками вихованців дитячих будинків на підтримку шкільної акції « З Дідом Морозом в кожен дім»
Фото.11.Вітання з Новим роком Фото.12.Святковий концерт
Конкурси «Таланти навколо нас», «Конструкторське бюро», «Козацькі забави», «Українська кухня», «Бюро добрих послуг»; пісенні конкурси «Без верби й калини немає України», «Гімн матері», «Поезія і пісня - великі дві сили», «Голоси України», «Фольклорні скарби нашого краю»;
Фото.13. «Зірковий Олімп» Фото.14. «Українська кухня»
Під час тренінгу необхідно створити неформальне, невимушене спілкування учасників тренінгу, яке відкриває перед групою безліч варіантів розв’язання проблеми, сприяє розвитку групової динаміки, міжособистісних взаємин і норм у групі, заради якої вона зібралася або була сформована. Як правило, учасники в захваті від тренінгових методів, тому що ці методи роблять процес виховання цікавим, не обтяжливим.
Тренінг, на думку фахівців, подібний до самого життя в мініатюрі . Орієнтовна тематика тренінгів:
Застосування форм і методів громадянського виховання покликане формувати в особистості когнітивні (лат. cognitio - знання, пізнання), нормативні та поведінкові норми, вміння міркувати, аналізувати, ставити питання, шукати власні відповіді, аналізувати проблеми, робити власні висновки, брати участь у громадському житті, набувати вмінь та навичок адаптації, захищати свої інтереси, поважати інтереси і права інших, самореалізовуватися тощо. Слід відзначити , як ефективний спосіб моніторингу досягнень учнів, метод портфоліо (додаток№ 10)
Результативність формування громадянської культури залежить від того, як стимулювати розвиток самоорганізації , самоуправління школярів, демократичного стилю взаємодії; сприяти формуванню критичного мислення, творчості й самостійності, усвідомленню власних світоглядних орієнтацій,які є основою життєвого вибору, громадянського самовизначення.
Без організації конкретної участі школяра у громадському житті школи, будь-які розмови про громадянське виховання перетворюються на порожню, марну, а тому - шкідливу формальність. Тільки реальна з самого раннього віку усвідомлена діяльність на благо суспільства і держави дозволить виховати з дитини Громадянина і Патріота.(додаток№ 11)
Робота з батьками
Однією з найефективніших форм впливу на дітей вважаю тісну співпрацю та взаємодію з їхніми батьками. Основи взаємодії педагогів з батьками сформульовані В. Сухомлинським: «Якомога менше викликів до школи батьків для моральних нотацій дітям, для лякання дітей батьківською «сильною рукою», для попередження про небезпеку, «якщо й далі так буде продовжуватись», - і якомога більше такого спілкування дітей з батьками, що приносить радість матерям і батькам. Усе, що в дитини в голові, душі, у зошиті, щоденнику, - усе це ми повинні розглядати з погляду взаємин дітей і батьків, і зовсім неприпустимо, щоб дитина приносила матері та батьку одні засмучення - це виродливе виховання».
Зважаю на основні функції роботи з батьками :
Перед собою ставлю наступні завдання взаємодії:
ОСНОВНІ НАПРЯМИ СПІЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З БАТЬКАМИ
1. Підтримка фізичного здоров'я учнів.
2. Спілкування й формування особистісних орієнтацій учнів: інтерес до життя, інтерес до людини, інтерес до культури, що сприяють розумінню загальнолюдських цінностей.
3. Пізнавальна сфера життя учнів (робота з учителями-предметниками) з урахуванням індивідуальних особливостей учнів. Захист не учня, а людини в ньому. Підхід до кожної дитини «з оптимістичної позиції» (А. Макаренко).
4. Робота з родиною - вплив на виховний потенціал родини; об'єктом уваги є не сама родина, а сімейне виховання. Тут необхідно таке:
В своїй діяльності дотримуюсь таких правил:
Фото.15.Батьківські збори
При вивченні родини школяра педагог насамперед звертає увагу на такі дані:
Для мене особисто зміст роботи з батьками полягає в такому:
Форми та методи роботи з батьками спрямовані на підвищення педагогічної культури батьків, на зміцнення взаємодії школи та родини, на посилення їхнього виховного потенціалу.
Методи роботи: спостереження, бесіда, тестування, анкетування.(додаток № 12)
Значне місце в системі моєї роботи з батьками учнів приділяється психолого-педагогічній освіті.
Батьківські конференції (загальношкільні, класні) мають величезне значення в системі виховної роботи школи. Батьківські конференції повинні обговорювати насущні проблеми суспільства, активними членами якого стануть і діти. Проблеми конфліктів батьків і дітей та шляхи виходу з них, наркотики, сексуальне виховання в родині - ось теми батьківських конференцій.
Активними учасниками конференцій виступають самі батьки. Вони готують аналіз проблеми з позицій власного досвіду.
Відмінною рисою конференції є те, що вона приймає визначені рішення або намічає заходи щодо заявленої проблеми.
Індивідуальні консультації - одна з найважливіших форм взаємодії класного керівника з родиною. Особливо вона необхідна, коли педагог набирає клас. Для того щоби перебороти занепокоєння батьків, острах розмови про свою дитину, необхідно проводити індивідуальні консультації-співбесіди з батьками. Готуючись до консультації, доцільно визначити ряд питань, відповіді на які допоможуть плануванню виховної роботи із класом. Індивідуальна консультація повинна мати ознайомлювальний характер і сприяти створенню доброго контакту між батьками та вчителем. Учитель повинен дати батькам можливість розповісти йому все те, із чим вони хотіли би познайомити вчителя в неофіційній обстановці, та з'ясувати важливі відомості для своєї професійної роботи з дитиною:
Класні батьківські збори - проводяться чотири-п'ять разів на рік. Мета - обговорення задач навчально-виховної роботи класу, планування виховної роботи, визначення шляхів тісного співробітництва родини та школи, розгляд актуальних педагогічних проблем. Батьківські збори – як військовий парад. Кожен раз я намагаюся наново демонструвати свої можливості. Краще, щоб наочно. А головне батьківське питання завжди те саме: що відбувається з моєю дитиною в школі? (додаток № 14)
Рекомендації з проведення батьківських зборів:
Фото.16.Батьківські збори
Пропоную орієнтовну тематику батьківських зборів (додаток №15)
Батьківські читання - дуже цікава форма роботи з батьками, що дає можливість батькам не тільки слухати лекції педагогів, а й вивчати літературу з проблеми та брати участь у її обговоренні. Батьківські читання можна організувати в такий спосіб: на перших зборах на початку навчального року батьки визначають питання педагогіки та психології, які їх найбільше хвилюють. Я збираю інформацію й аналізую її. За допомогою шкільного бібліотекаря та інших фахівців підбираються книги, а потім використовують отримані в них відомості в батьківських читаннях. Особливістю батьківських читань є те, що, аналізуючи книгу, батьки повинні викласти власне розуміння питання та зміну підходів до його рішення після прочитання книги.
Батьківські вечори - форма роботи, що прекрасно згуртовує батьківський колектив. Батьківські вечори проводяться у класі 2-3 рази на рік без присутності дітей. Батьківський вечір - це свято спілкування з батьками друга своєї дитини, це свято спогадів дитинства й дитинства власної дитини, це пошук відповідей на запитання, які перед батьками ставить життя та власна дитина. Теми батьківських вечорів можуть бути найрізноманітнішими. Головне, вони повинні вчити слухати й чути один одного, самого себе, свій внутрішній голос.
Пропоную орієнтовні теми батьківських вечорів:
* Народження дитини та перший рік її життя й розвитку.
* Перші книжки дитини.
* Майбутнє моєї дитини. Яким я його бачу?
* Друзі моєї дитини.
* Свята нашої родини.
* «Можна» і «не можна» у нашій родині.
* День народження нашої родини. Як ми його святкуємо?
* Пісні, що співали та співають наші діти.
Форми вечорів дозволяють не тільки висловлювати свою думку із запропонованих тем, а й почути щось корисне для себе в міркуваннях інших батьків, узяти на озброєння у свій виховний арсенал щось нове, цікаве.
Батьківський тренінг - це активна форма роботи з батьками, які хочуть змінити своє ставлення до поведінки та взаємодії з власною дитиною, зробити його більш відкритим і довірчим. У батьківських тренінгах повинні брати участь обоє батьків. Від цього ефективність тренінгу зростає, і результати не змушують на себе чекати. Тренінг проводиться з групою, що складається з 12-15-ти осіб. Батьківські тренінги будуть успішними, якщо всі батьки будуть активно брати в них участь і регулярно їх відвідувати. Щоби тренінг був результативним, він повинен включати в себе 5-8 занять. З великим інтересом батьки виконують такі тренінгові завдання, як «Дитячі гримаси», «Улюблена іграшка», «Мій казковий образ», «Дитячі ігри», «Виховання дитинства», «Фільм про мою родину».(додаток № 16)
Фото.17.Тренінг«Дитячі ігри»
Батьківські ринги - одна з дискусійних форм спілкування батьків і формування батьківського колективу. Батьківський ринг готується у вигляді відповідей на запитання з педагогічних проблем. Запитання вибирають самі батьки. На одне запитання відповідають дві родини. У них можуть бути різні позиції, різні думки. Інша частина аудиторії в полеміку не вступає, а лише підтримує думку родин оплесками. Експериментаторами в батьківських рингах виступають учні класу, визначаючи, яка родина у відповідях на запитання була найбільш близька до їх правильного трактування.
І традиційні, і нетрадиційні методи, форми взаємодії класного керівника з батьками учнів ставлять одну загальну мету - зробити щасливою підростаючу особистість, яка входить у сучасне культурне життя.
В результаті опитування батьків були отримані наступні результати :
Рис.5.Ефективні форми співпраці батьків та школи
Вважаю за потрібне зважати на результати та корегувати свою роботу з батьками у напрямку тісної співпраці та взаєморозуміння. Це завдання реалізую за допомогою спільного з батьками і учнями відпочинку.
Залучення батьків до спільної з дітьми діяльності реалізую :
· Участь у всіх формах позаурочної діяльності ( походи,екскурсії,вечори, змагання, благоустрій школи) .
· Участь батьків у підготовці загально шкільних традиційних форм роботи ( вечори-зустрічі випускників, свята Останнього дзвоника , спортивних змагань „Тато, мама , я – спортивна сімя” ,свято квітів, виставок, тощо )
· Участь у профорієнтаційній роботі школи : екскурсї на виробництво, зустрічі з цікавими людьми .
· Участь у роботі ради школи , ради профілактики правопорушень , піклувальній раді школи .
1