Загадки Леоніда Глібова («Бачить – не бачить», «Котилася тарілочка», «Гоп-гоп, діти-молодята!») 5 клас НУШ

Про матеріал
Запропонований матеріал, що міститься в презентації, допоможе продовжити знайомство з творчістю визначного байкаря, поета Леоніда Глібова, а також із його оригінальними віршованими загадками; розкрити їхню фольклорну основу формувати загальнопізнавальні вміння відгадувати загадки; розвивати мислення, пам’ять, кмітливість, творчу уяву, інтерес до літературно загадки; виховувати зацікавленість творчістю Л.Глібова.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Із початкової школи ви вже знаєте, що Леонід Глібов — український поет. Ви читали його байки та акровірші. Наразі ми маємо можливість ознайомитися з його влучними і цікавими загадками.

Номер слайду 4

Мета уроку: продовжити знайомство з творчістю визначного байкаря, поета Леоніда Глібова, а також із його оригінальними віршованими загадками; розкрити їхню фольклорну основу; формувати загальнопізнавальні вміння відгадувати загадки; розвивати мислення, пам’ять, кмітливість, творчу уяву, інтерес до літературної загадки; виховувати зацікавленість творчістю Л.Глібова.

Номер слайду 5

Горби Чорнобай Веселий Поділ Веселий Поділ

Номер слайду 6

Здається, байка просто бреше, А насправді ясну правду чеше. Нікого в світі не мине. Читайте, слухайте мене! Леонід Глібов

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Чорнобай Веселий Поділ Народився Леонід Глібов 5 березня 1827 року в селі Веселий Поділ Королівського повіту на Полтавщині в сім’ї управителя поміщицького маєтку.

Номер слайду 9

Змалечку Леонід Глібов дуже-дуже любив всякі рослини, охоче доглядав за квітами, за це його прозвали «квітчастим королем».

Номер слайду 10

«Здоров був, Льолику, Квітчастий королику!» До нього навіть «прилипло» жартівливе привітання:

Номер слайду 11

Особливо подобалися Льолику казки про тварин, які часто розповідала малому баба Оришка.

Номер слайду 12

зажерливий Ведмідь хитрий Лис полохливий Заєць жорстокий Вовк

Номер слайду 13

Навчався хлопець спочатку вдома. А вчителькою його була мати Орина Гаврилівна, культурна та освічена жінка.

Номер слайду 14

Батько, Іван Назарович Глібов, був управителем кінськими табунами в маєтку поміщика Гаврила Родзянки, а згодом - у селі Горби. Змалку Л. Глібов надивився на поміщицьку жорстокість та бідкування простого люду. Тому першим, ще дитячим твором була сатира на одного із місцевих кріпосників.

Номер слайду 15

1840 року тринадцятирічного Леоніда віддали вчитися до Полтавської гімназії. Тут юнак захопився книгами. Саме в гімназії Л. Глібов почав писати вірші. 1847 р. виходить його перша збірка російською мовою «Стихотворения Леонида Глебова», за яку отримав догану від керівництва закладу, бо гімназист не мав права, щось роботи без дозволу начальства.

Номер слайду 16

Може б не наважився сором'язливий юнак подати кудись  свої спроби пера, але господар, у якого він квартирував, порадив показати їх місцевим видавцям. Вірші їм сподобалися. Також на формування світогляду молодого поета дуже вплинув Шевченків «Кобзар» та збірка байок Є.Гребінки, що глибоко схвилювали його палкими співчуттями до знедолених і скривджених, багатством та чарівною красою поетичного слова.

Номер слайду 17

Хворобливість хлопця спричиняла часті пропуски занять, і його залишили на другий рік у шостому класі. Батьки забрали сина додому на хутір. Там юнак займався самоосвітою, багато читав, писав вірші. Після одужання й невдалої спроби вступити на медичний факультет Київського університету 1849 р. Л. Глібов розпочав навчання у Ніжинському ліцеї вищих наук. Саме в цей час Глібов написав більшість своїх знаменитих байок.

Номер слайду 18

Після закінчення ліцею (1855 р.) Глібов працює вчителем історії та географії в дворянському училищі в м. Чорному Острові, Подільської губернії. А з 1855 р. переходить на посаду викладача історії та географії в Чернігівську чоловічу гімназію. Чернігівська чоловіча гімназія 1855-1863 рр. Чернігівська чоловіча гімназія Сучасне фото Чорний Острів на Поділлі Чорний Острів на Поділлі

Номер слайду 19

Дідусь Кенер ? Про нього залишилися спогади як про хорошого вчителя.  Він любив дітей і свої твори для них  підписував псевдонімом «Дідусь Кенер». Кажуть, що колись його батько купив дуже співучу пташку, через що сусіди прозвали Івана Назаровича «Кенер».

Номер слайду 20

У липні 1861 року почав виходити тижневик «Черниговский листок», в якому подавалися матеріали російською та українською мовами. Глібов сам був його видавцем і редактором, і автором, і коректором.  У 1863 році спеціальним наказом міністра внутрішніх справ Валуєва  тижневик було закрито. Глібову заборонили працювати вчителем і проживати в Чернігові. Поет-байкар переїздить до батьків дружини в Ніжин. Будинок, у якому жив Л.Глібов у Ніжині

Номер слайду 21

Біда за бідою приходять у сім'ю Глібових. Спочатку Леонід Іванович втратив улюблену доньку Ліду, потім померла і його дружина. Після цих бід Глібов надовго замовк. Аж під кінець 1865 року він повертається до Чернігова. Тут він дістає посаду управителя земської друкарні і продовжує активну творчу діяльність: друкує фейлетони, театральні огляди, публіцистичні статті, поезії та твори для дітей.

Номер слайду 22

Із 1863 по 1882 роки у Києві було надруковано три збірки його байок. Загалом він написав понад 100 творів цього жанру. Крім байок, Леонідом Івановичем Глібовим написано українською мовою понад 40 пісенно-ліричних творів, кілька десятків віршованих загадок та відповідей на них. Популярність його з кожним роком зростала і доживав він останні роки, оточений теплою увагою читачів. Сенс свого життя він вбачав у служінні народові.

Номер слайду 23

В останні роки Глібов нездужав на астму та хвороби серця, майже повністю втратив зір. 10 листопада 1893 р., на 66 році життя, тихо, уві сні відійшов праведник Леонід Глібов. Теплого осіннього дня Чернігів проводжав свого поета в останню путь. На пам’ятнику поетові, спорудженому на кошти громадськості, було викарбувано слова  В. Cамійленка, написані в день смерті Глібова. «...не вмре поет  у пам’яті людській. Згадаєм ми тебе  в недоленьці лихій І в кращий час нової долі!»

Номер слайду 24

Пам’ятник Леоніду Глібову в Седневі на Чернігівщині. 

Номер слайду 25

Запрошую вас до «Літературознавчого клубу» (Робота з підручником – сторінка 22) Прочитайте статтю підручника та дайте відповідь на запитання: що нового ви дізналися про Леоніда Глібова.

Номер слайду 26

Як не вгадали, стану в пригоді: Річ коротенька – книжка, та й годі. Відгадайте загадку Бачить – не бачить, чути – не чує. Мовчки говорить, дуже мудрує. Часом захоче – правди навчає, Іноді бреше, всіх звеселяє. Люба розмова, - будемо, діти, З нею довіку жити-дружити. Хто ж то такая в світі щаслива, Мудра, правдива і жартівлива?

Номер слайду 27

- Як автор ставиться до книжки? - Якими словами її характеризує? - У яких рядках загадки йдеться про значення книжки в житті людини?

Номер слайду 28

«Котилася тарілочка» Послухайте аудіозапис загадки. https://www.youtube.com/watch?v=AokwZ7pj6DA 04.43

Номер слайду 29

Знайдіть описи сонця, ночі. Які художні засоби використав автор? За якими ознаками можна зрозуміти, що птах у загадці – комар?

Номер слайду 30

«Сонце ясне» — дивовижна золота тарілочка, що котиться «по крутій горі». «Нічка темна» — похмура «чорна баба». Картина світу зі змінами дня й ночі, світла й темряви. Надокучливий комар — кумедний довгохвостий й гостроносий «птаха на восьми ногах».

Номер слайду 31

«Гоп! Гоп! Діти-молодята! І дівчата, і хлоп’ята! Годі бігать і скакать: Буду загадку казать: Як була я молодою, Грала в хрещика з весною І між квітками росла, Зеленіла і цвіла. Добрі люди доглядали, Шанували, поливали, Щоб жила краса моя, Щоб доладна я була. Як підкрадеться до мене Те бадиллячко зелене, Чи бур’ян, чи лобода,— Через мене всім біда. Всіх од мене проганяють, Через тин перекидають, Щоб нічого не росло, Щоб пристріту не було. Як великою вже стала, Я сім плахт поначіпляла, Довгі кісоньки взяла У віночок заплела. Куди треба, помандрую, Скрізь і днюю, і ночую, Світ увесь я обійшла І на ярмарку була. І нема того обіда, Чи у пана, чи у жида, Щоб і я там не була І не їла, й не пила.

Номер слайду 32

Тільки я сердита зроду: Хто задивиться на вроду Чи сунеться цілувать — Буде сльози проливать. Діти-квіти, виростайте І мене ви розгадайте! Прилетить веселий час — Поцілую дуже вас». Діти думали-гадали І ніяк не розібрали. В мою хатоньку прийшли, На печі мене знайшли. «Ой дідусю, не вгадали,— Діти разом закричали,— Годі в просі гріться, спать, Поможи нам розгадать! Осьде пряничок чудовий, Неабиякий — медовий. Бач — і самі не їмо, А тобі віддаємо!» Взяв я пряничок, дивлюся І облизуюсь, сміюся… «Не вгадали ви? Ото! То ж цибуля, більш ніхто!» Здивувались дуже діти: «Тьху, погана!.. Так верни ти…» А я пряник гам та гам — «Вибачайте, не віддам!»

Номер слайду 33

Ваші однолітки провели дослідження: своїм рідним, учителям із різних предметів, знайомим поставили запитання: «Які твори написав Леонід Іванович Глібов?» Результати свого дослідження вони презентували у вигляді «хмаринки слів», де графічно спробували відобразити, які твори письменника найчастіше згадували опитувані. Розгляньте цю «хмаринку слів», оберіть і виконайте завдання.

Номер слайду 34

Номер слайду 35

Ратушна Наталія Миколаївна - учитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської області

ppt
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
21 вересня 2023
Переглядів
694
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку