Загальна характеристика класу Рептилії

Про матеріал
Конспект уроку з біології для 7 класу на тему "Загальна характеристика класу Рептилії"
Перегляд файлу

Урок № 25  Дата ___/___/___  

Загальна характеристика класу Рептилії

Цілі уроку:

навчальна: сформувати уявлення про рептилій, їхні особливості будови;

розвивальна: розвивати критичне мислення учнів, увагу;

виховна: виховувати дбайливе ставлення до природи, спостережливість, комунікативні компетентності учнів.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методичне, дидактичне та технічне обладнання: таблиця «Плазуни», мультимедійний проектор, ноутбук, підключення до мережі Інтернет, анаграма.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

 Добрий день, мої любі! Вітаю всіх, хто в доброму настрої, хоче працювати, намагається знайти позитивні моменти  в спілкуванні, відкритий до нових таємниць науки, адже від того настрою, з яким ви вступаєте в день, залежать ваші успіхи. Сподіваюся, що мої очікування від нашої спільної праці будуть виправдані. Успіхів вам!

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Учитель: Відведемо хвилинку,

       Проведемо розминку.

       Чи готові новий клас тварин вивчати?

       Слід загадки відгадати.

 

Швидко бігаю в траві,

Спробуй ти мене влови!

Міцно хвостик мій тримай,

Та збіжу я, так і знай.

Я тваринка непроста –

Проживу і без хвоста.

    (Ящірка)

В′ється стрічка невеличка

де пісочок, де травичка.

Ви її не зачіпайте,

стороною оминайте.

    (Змія)

По траві повзла змія.

Налякався добре я.

Від гадюки біг чимдуж,

А то виявився…

    (Вуж)

Мала та ще й плеската,

На спині в неї хата.

А сили має досить:

Допомогти не просить.

    (Черепаха)

Величезний цей хижак

На людей наводить жах.

Проживає в річці Ніл

Небезпечний…

    (Крокодил)

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель: Відгадавшизагадки, напевно, ви вже здогадалися, що на сьогоднішньому уроці буде розмова про плазунів? Розгадавши анаграму, ви розшифруєте назву науки, що вивчає даний клас тварин? (Герпетологія)

C:\Users\1\Desktop\fon-dlya-sayta.jpg

ІV. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

 Учитель: Розглянемо місце плазунів у системі царства Тварини. Для цього вам необхідно розмістити таксономічні одиниці в правильному порядку.

ЦАРСТВО

Черепні

ПІДЦАРСТВО

Тварини

ТИП

Багатоклітинні

ПІДТИП

Плазуни

КЛАС

Хордові

 

 Скелет плазунів має подібний до земноводних план будови, але відрізняється низкою особливостей. Так, їхній хребет майже повністю костеніє, диференційованіший і складається з п’яти відділів: шийного, грудного, поперекового, крижового та хвостового. Шийний відділ утворений кількома хребцями, які забезпечують значну рухливість голови.

 До грудних і поперекових хребців приєднуються добре розвинені ребра. У плазунів є справжня грудна клітка, утворена грудними хребцями, ребрами та грудною кліткою. Скелет кінцівок та їхніх поясів має приблизно  таку саму будову, як і в земноводних. Череп плазунів майже повністю кістковий. У черепахі крокодилів є кісткове піднебіння, яке відокремлює ротову порожнину від носової. Це дає змогу тваринам дихати, коли рот заповнений їжею.

 Мускулатура плазунів більш диференційована, порівняно із земноводними. З появою справжньої грудної глітки з′являються міжреберні м′язи, які забезпечують дихальні рухи.

 Учитель: Розглянемо внутрішню будову плазунів, одночасно заповнюючи таблицю:

Система органів

Будова системи органів

Травна система

Трохи складніша, ніж у земноводних. Слина, яку виробляють слинні залози, містять травні ферменти. Зуби в більшості плазунів однакові, без коренів. Ними тварини лише захоплюють та утримують їжу. Кишечник відкривається, як і в земноводних, у клоаку. У плазунів є невеличка сліпа кишка – відділ кишечнику, у якому їжа перетравлюється за допомогою симбіотичних мікроорганізмів.

Кровоносна система

Загалом подібна до кровоносної системи земноводних, але має і  певні відмінності. Так, хоча серце плазунів трикамерне, але в шлуночку є неповна перегородка, що частково перешкоджає змішуванню артеріальної та венозної крові. А в крокодилів серце взагалі чотирикамерне. Як і земноводні, плазуни належать до холоднокровних тварин.

Дихальна система

До органів дихання плазунів належать легені. Порівняно із земноводними легені плазунів мають складнішу будову: у них є система перетинок, які збільшують поверхню для газообміну. Крім того, їхні дихальні шляхи складаються з послідовно з’єднаних гортані та трахеї. Трахея розгалужується на два бронхи, що заходять до легенів.

Видільна система

Нирки та сечоводи, які відкриваються в клоаку, а також сечовий міхур

Нервова система

У плазунів краще розвинені півкулі головного мозку, вони квриті сірою речовиною, або корою, - сукупністю тіл мільйонів нервових клітин. Мозочок розвинений добре, що зумовлене необхідністю узгодження складних рухів.

Органи чуття

Краще пристосовані до наземного способу життя, ніж  земноводні. Очі також захищені трьома повіками (верхньою, нижньою та миготливою перетинкою). За рахунок рухів кришталика та зміни його форми плазуни добре розрізняють предмети на різних відстанях. Органом дотику слугує язик, який може далеко висуватися з ротової порожнини. Також добре розвинені органи слуху, рівноваги, нюху, смаку тощо.

Розмноження і розвиток

Плазуни – роздільностатеві організми. Протоки статевих залоз відкиваються в клоаку. Запліднення внутрішнє. Більшість плазунів відкладають яйця, вкриті кількома оболонками, що захищають зародок від висихання, проникнення шкідливих мікроорганізмів, механічних ушкоджень і забезпечують його газообмін. Такі особливості будови яйця визначають прямий розвиток плазунів, оскільки зародок у ньому забезпечений поживними речовинами, водою, киснем. Тому зародки плазунів розвиваються не у водному середовищі, а на суходолі. У деяких плазунів добре виражена турбота про нащадків.

V. РУХАНКА

Вправа «Розплутати змію»

Один учень виходить із класу. Інші беруться за руки, утворюючи ланцюжок – «змію». Учитель допомагає заплутати ланцюжок. Під час заплутування можна переступати через зімкнені руки, підлазити під них. Той, хто за дверима, повинен розплутати «змію». Можна підказати, що в неї є голова і хвіст.

VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Гра «Зайве»

1.Черепахи, крокодили, лускаті, гатерії, міноги.

2.Анаконда, саламандра, королівська кобра, гримуча змія, тигрова змія.

3.Зуби, язик, стравохід, воло, шлунок, кишечник, клоака.

2. Гра «Збери квітку»

 Пропоную вашій увазі твердження, що характеризують ознаки класу Земноводні та класу Рептилії. Ваше завдання - зібрати квітку з тих тверджень, що стосуються плазунів шляхом приєднання «правильних» пелюсток до середини квітки.

1. Серце двокамерне.

2.Серце трикамерне.

3.Серце трикамерне, у шлуночку неповна перегородка.

4.Хребет тварин складається з п’яти відділів.

5.Гомойотермні.

6.Пойколотермні.

7.При заковтуванні їжі використовують очі.

8. Дихають через шкіру.

9. Дихання легеневе.

10. Кишечник має сліпу кишку.

11. Розмноження пов’язане з водою.

12.Добре розвинені жувальні м′язи.

3.Виконати вправу «Зовнішня будова ящірки»

Користуючись онлайн-сервісом  https://learningapps.org/4161160, виконати вправу (один учень виконує, а решта фіксують у зошитах).

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

  1. Сформулюйте та запишіть три речення, що відображають ваші враження від уроку. Позначте зірочкою те враження, яке ви вважаєте найкращим. Обґрунтуйте свій вибір.
  2. Оцініть, чи змінилося що-небудь у вашому вмінні відрізняти особливості будови земноводних від особливостей будови плазунів унаслідок участі в уроці. Для цього поставте на осі дві позначки, що відображають рівень ваших знань: «раніше» і «тепер».

 

Я слабко відрізняю особливості   Я швидко і правильно можу

будови цих класів тварин    відрізнити особливості будови                                                                                                                цих класів тварин                           

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте відповідний параграф підручника.

2. Скласти діаграму Вена за темою «Земноводні та Плазуни».

 

docx
Додав(-ла)
Рожко Інна
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
10 січня
Переглядів
26
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку