сприяти формуванню національної самосвідомості особистості кожного учня; формувати у дітей знання про українські козацькі традиції на особистісному рівні; сприяти усвідомленню учнями потреби у здоровому способі життя; забезпечити розвиток спритності, сили, витривалості; виховувати в учнів почуття колективізму, взаємодопомоги, прагнення знати сторінки національної історії про козаків.
Золотоколодязянська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Добропільської районної ради Донецької області
Виховна година,
присвячена Дню Збройних Сил України
«Сила козацького духу»
Провела і підготувала
Учитель української мови та літератури
Голубенко А.О.
Мета: сприяти формуванню національної самосвідомості особистості кожного учня; формувати у дітей знання про українські козацькі традиції на особистісному рівні; сприяти усвідомленню учнями потреби у здоровому способі життя; забезпечити розвиток спритності, сили, витривалості; виховувати в учнів почуття колективізму, взаємодопомоги, прагнення знати сторінки національної історії про козаків.
Перебіг заходу
Ведучий №1: За шляхами , за дорогами,
За Дніпровськими порогами,
За лісами за високими,
Наші прадіди жили.
Малі Січ Козацьку сильную,
Цінували волю вільную,
І Вкраїну свою рідную,
Як зіницю берегли.
Ведучий №2: Добрий день вам, люди добрі!
Щиро просим до господи!
Раді Вас у нас вітати,
Щастя та добра бажати!
Сьогодні свято, конкурс нині.
Сьогодні все козацтво тут.
І в цьому залі радість лине,
Козацькі ігри всіх нас ждуть.
Ведучий № 1 Недарма я згадала сьогодні
Козаків Запорізької Січі,
Бо саме нам належить продовжувати їх справу,
Множити їх подвиги.
Ми козацького роду діти,
Ми любимо сонце і квіти!
Сонце нам шле свій привіт.
Ми козацького роду діти,
Землі українській цвіт!
Ведуча № 2: Сьогодні, 6 грудня – увесь люд український
Святкує День Збройних Сил України.
Усіх вітаю зі святом!
І сьогодні козак – це не той, що одягнений у шаровари.
Козак - це ,перш за все, воїн за духом,
Але воюватиме він тільки за одну річ – свободу.
Тож нехай прагнення волі та незалежності
І надалі буде неодмінною рисою українських козаків.
Ведуча № 1: Хай, добрі люди, вам щастя буде,
Хай буде воля на все роздолля,
А до того ще й літ пребагато!
На добро, на згоду.
Хай не буде переводу козацькому роду!
(Учениця виконує пісню «Їхав козак за Дунай»)
(Заходять дві куми)
1-ша кума: Ой, кумасю, зачекай!
Ледь наздогнала тебе.
Доброго дня тобі дорогенька!
2-га кума: Доброго здоров’я і тобі,
Якщо не жартуєш.
1-ша кума: Та не жартую. Сто років з тобою не бачились,
Як ся маєш?
І куди так поспішаєш?
Подивіться ви на неї.
Голову задрала і летить,
Аж земля кругом двигтить.
2-га кума: Справді, я дуже поспішаю,
Бо на дійство встигнуть маю.
1-ша кума: Що за дійство? Де? Коли?
Нумо, швидше говори!
Чи, можливо, це секрет?
2-га кума: Таємниці тут нема.
Тож ходім зі мною, кума!
1-ша кума: Щоб подалі від біди,
хоч скажи мені, куди?
2-га кума: Чула, в нашім курені, ще й у актовій хатині,
Зберуться отамани курінні і їх козацьке військо нині.
1-ша кума: Ой, кумонько, тоді скоріш ідемо, не будемо баритись!
Ведуча № 1: Козаки – люди суворої ратної справи,
Несли в селянство віру в свободу,
Впевненість у завтрашньому дні,
Почуття честі, гідності і волелюбства.
Тому й знаходили в ньому відгук на свої палкі заклики,
Збирали під свої знамена тисячні маси.
Ведуча № 2: Легендою став один із козаків – козак Мамай.
Відважний і невловимий, ніколи не засмучувався,
завжди виходив переможцем.
(Звучить запис вітру, завивання вовка, з’являється козак – Мамай).
Ведуча № 1: Що сталося? Як ви тут опинилися?
Козак - Мамай: Я – козак Мамай, і до Вас потрапив з далекого минулого.
Ведуча № 2: На машині часу? Чи як?
Козак – Мамай: Не знаю, що таке машина часу, а оскільки я козак
характерник, то вмію робити такі речі, які не вміють робити звичайні люди. І до Вас я потрапив не просто так. Заглянувши у майбутнє, я дізнався, що ви не забуваєте минуле своєї Батьківщини, своїх легендарних предків. І вирішив навідатись до вас, щоб познайомитись зі своїми нащадками – козаками та козачками. А чи гідні ви носити це горде звання? Зараз і перевіримо через випробування, які для вас підготували ведучі.
Ведуча №1: Не сумнівайтеся, козаче, у спритності та завзятості наших козаків та козачок, сідайте та спостерігайте.
Ведуча №2: А скажіть-но мені:
можуть похвалитися? («Є!»)
Ведуча №1: Просимо, виходьте, розважимося.
Ведуча№2: Пора розпочинати перекличку наших козаків та козачок.
Ведуча№1: Старшим братчикам підготуватися до козацького переклику! Козацьку перекличку розпочати!
(Команди по черзі виходять з привітанням)
Козацький загін «Хортиця»
Девіз: Ми – за свободу!
Ми - за родину!
Гордість народу,
Честь України!
Козацький загін «Чайка»
Девіз: «Тому роду не буде переводу,
в котрому браття милують згоду!»
Ведуча №1: А знаєте, що можете програти?
Козаки: Не біда.
Ведуча №2: А чи помолилися Богу перед змаганнями?
Козаки: Помолилися.
Ведуча №1: Перш, ніж розпочати наші змагання, ми повинні обрати отамана та його помічників, які будуть оцінювати спритність, кмітливість,завзятість, уміння наших козаків.
(Оголошується склад журі )
Конкурсна програма
Ведуча №2: В Україні з давніх-давен мірялися силою, тому перший конкурс для наших капітанів «Сила рук» . У цьому конкурсі завжди змагалися найсильніші козаки куренів. Завдання: взаємно захопивши кистями великі пальці, силою нахилити руку суперника, не відриваючи ліктя від столу. Суперники перебувають один проти одного (як в армреслінгу). Перемагає той козак, хто перший притиснув руку суперника до поверхні столу. Переможець отримує 5 б., переможений менше. Дається 3 спроби. Вирішує журі.
Ведуча №1: Конкурс «Секрети козацької їжі.
Традиційною їжею козаків була мамалига. Тож кожен справжній козак чи козачка повинні уміти підготувати все необхідне для страви.
Ваше завдання – тільки початковий стан цієї підготовки: якнайшвидше три учасника команди повинні відділити зерно від початку. Команда-переможець отримує 3 бали, переможена менше, вирішує журі.
Обов’язковою умовою також є і чистота біля мисок, у які ви будете лущити кукурудзу.
Отже, приготувались! Розпочинаємо.
Ведуча №2: Для підсумку за два конкурси слово надаємо журі.
Ведуча №1: Усе траплялось у житті. Бувало, що козаки потрапляли в полон. Чи зможуть наші козаки та козачки втекти з полону? «Втекти з полону»
У конкурсі-естафеті бере участь уся команда. За моїм сигналом перший козак кожної команди стрибає у мішку між кеглями (обережно, щоб кеглі не впали) аж до корзини з горіхами. Потім однією рукою набирає горіхи та стрибає назад. Принесені горіхи висипає у своєму курені, мішок передає наступному учасникові. Команда-переможець отримує 5 балів та за кожен принесений до куреня горіх ще по 1 балу.
Підготувалися – розпочинаємо!
Ведуча №2: Так, з полону втекли, а чи вмієте ви влучно стріляти? Приймає участь у конкурсі уся команда. Конкурс називається «Січові стрільці». На відстані слід зробити по два влучних кидка: стрілою та кільцем.
Ведуча №1: Для підведення підсумків уже чотирьох конкурсів слово надається журі.
Ведуча №2: Наступний конкурс «Козацькі таланти». Козаки не тільки уміли воювати, а й відпочивати. Отже, перевіримо таланти козаків. Команди по черзі представляють свій конкурсний номер української народної пісні.
(Команда «Хортиця» співає «Ой на горі та й женці жнуть».
Команда «Чайка» - «Засвистали козаченьки»).
Конкурс оцінюється у 10 балів.
Ведуча №1: Усі ви знаєте, що козаки були сильними, кмітливими та хитрими. Вони вдавалися до різних витівок, аби перемогти. Наступний конкурс та і називається «Разом до перемоги». Це змагання з перетягування канату. Склад команди – 7 козаків та козачок.
Ведуча №2: Будь ласка, шановне журі, оголосіть результати за
6 проведених конкурсів.
Ведуча №1: Настав час перевірити вашу ерудицію.
Козацька вікторина
Ведуча №2: Журі, оголосіть, будь ласка, рахунок за козацьку вікторину та скажіть командам загальну кількість балів.
Ведуча №1: Усі козаки були дуже веселі, життєрадісні. Далі конкурс-естафетний і називається «Веселий козак».
(Звучить українська народна пісня)
Завдання: кожному з вас слід пройти дистанцію: пролізти крізь обруч, перестрибнути через канат, намалювати один елемент портрета козака і таким же чином повернутися до власного куреня. Перемагає і отримує 10 балів команда,котра пройде чесно дистанцію та якнайкраще намалює козака. Кожен із вас долає цю дистанцію двічі.
Ведуча №2: Настав час підвести підсумки та визначити команду-переможця.
(Журі працює над підведенням підсумків).
(Звучить пісня «Козачка»)
Журі оголошує результати конкурсу.
Нагородження переможців.