Година класного керівника "Закон. Права та обов'язки." Мета. Познайомити учнів зі змістом основних статей Загальної Декларації прав дитини, Конституції України, допомогти запам'ятати основні поняття, розвивати пам'ять, мову, вміння класифікувати й узагальнювати, довести учням, що в основі документів про права людини мають лежати основні потреби всіх людей.
Підготувала
вчитель початкових класів
Сокальської ЗШ І–ІІІ ст. №5
Свистун Ганна Василівна
2014 – 2015 н.р.
Клас: 2
Предмет: година класного керівника .
Тема. Закон. Права та обов’язки
Мета: познайомити учнів зі змістом основних статей Загальної Декларації прав дитини, Конституції України, допомогти запам’ятати основні поняття, розвивати пам’ять, мову, вміння класифікувати й узагальнювати, довести учням, що в основі документів про права людини мають лежати основні потреби всіх людей.
Обладнання: ілюстративний матеріал, ноутбук, проектор, словник нових слів.
Основні поняття:Закон, Конституція, Декларація, Конвенція, право, обов’язок.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
По морях життєвих, океанах,
По безкраїх просторах Землі
Помандруємо сьогодні разом з вами,
Юні капітани і країни будівельники малі.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми уроку
Вчитель
- Сьогодні, діти, ми з вами відправимося в подорож по безкраїх просторах світового океану прав і обов’язків. Навчимося шанувати закони України, збагатимо свої знання з правової свідомості, будемо вчитися захищати себе від негативного впливу інших, поважати один одного, допомагати долати труднощі.
Ось маршрутний лист. (Додаток,слайд№3)
(Відповіді дітей)
- Більшості з вас не вистачає друзів, спілкування. Це тому, що ми з вами – люди і не уявляємо життя без людського оточення. Людей багато і всі вони такі різні та не схожі.
Щоб жити в мирі і злагоді один з одним, існують правила, які визначають стосунки між людьми(Слайд №7).
Життя змусило людей встановити багато різних правил. І ми зустрічаємося з ними на кожному кроці. Згадаймо, де і в яких місцях встановлені правила поведінки (Слайд №8, 9, 10) (у громадських місцях, у транспорті, у школі, на природі, на воді, дорожнього руху і т.д.) Пісня «Вчать у школі»
(Діти разом з учителем наспівують слова пісні)
По складах читать слова,
Про закони і права,
Вчать у школі (3 рази).
Їх дотримуватись всіх,
І дорослих, і малих
Вчать у школі (3 рази)
- Але є й такі правила, що обов’язкові для всіх громадян країни, хто б вони не були дорослі чи діти, вчителі чи учні, президент чи депутати. Це такі правила, що встановлюють порядок у всій державі. Обов’язки кожного громадянина та його права. Ці правила називаються державними законами.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розшифруємо напис(Слайд №10)
Завдання для І ряду
За о в’яз ве всіх ви
кон бо ко для пра ло
Завдання для ІІ ряду
При є ся за ща ся жа ю
йма ть і хи єть дер во
Головний закон нашої країни – Конституція(Слайд №12)
(Розгляд Конституції) Конституція в перекладі з латинської мови означає – устрій, будова. Це закон про устрій, про будову держави і про головні права та обов'язки громадян.
28 червня – День Конституції
Найголовнішим та найважливішим Законом нашої держави є Конституція України, де зібрані основні правила, за якими повинні жити та працювати всі громадяни нашої держави. У Конституції України записано, що ти можеш робити (це твої права), а також про те, що ти повинен виконувати (це твої обов’язки).
Наприклад, у Конституції записано, що кожен, тобто ти, твої батьки, твої друзі, має право на повагу до своєї гідності. Це означає, що ніхто та ні в якому випадку не може обзивати тебе або говорити тобі образливі слова. Разом із цим Конституція України вимагає і від тебе чемної поведінки, забороняючи тобі, зокрема, заподіювати шкоду природі (наприклад рвати квіти або ламати дерева), пошкоджувати речі друзів та товаришів, завдавати болю людям та тваринам.
Правила, які записані у Конституції України, ні в якому разі не можна порушувати. Того, хто порушує ці правила та завдає шкоду людям або природі, буде покарано. На основі Конституції складаються всі інші закони, постанови, рішення.. Закони захищають людину, її права.
День Конституції – 28 червня(Слайд №13)
Щоб познайомитися ближче з розділом про права людини – вирушаємо на острів Прав. (Слайд №14) (виходять дівчатка
Декларація:
- Народилися ми 1948 року. І покликані захищати кожного з вас.
Познайомтеся з основними вашими правами і запам’ятайте їх.
а)Вірші учнів
1. Конвенція – це просто
Оголошення всіх прав,
Є права й в дітей,звичайно,
Треба, щоб усяк їх знав.
2.Знайте ж, що усі ви – рівні,
Від народження в правах,
І людина – змалку вільна,
Наче в небі синій птах…
3. Знайте ж, змалечку, всіх діток
Треба вчить, оберігать,
І ніхто в усьому світі
Їх не сміє ображать!
4.Треба діткам всього світу
Не сваритись,а дружить,
І по правилах хороших,
По закону треба жить.
Щорічно 10 грудня в світі відзначають Міжнародний день захисту прав людини. Ця дата була впроваджена Генеральною Асамблеєю ООН в 1950 році на честь прийняття 10 грудня 1948 року Загальної декларації з прав людини. Декларація стала першим світовим документом, що сформулював положення про права людини(Слайд №15)
- У 1989 році Генеральна Асамблея ООН прийняла Конвенцію про права дитини («Світова конституція прав дитини»), це перший в історії людства документ, що був прийнятий більшістю країн світу. Ратифікувавши Конвенцію означає, що уряди беруть на себе зобов’язання забезпечити дитині зростання у безпечних та сприятливих умовах, 191 країна світу поширила її дію на власну територію. Україна, зокрема ратифікувала Конвенцію 27 лютого 1991 року. Поширивши дію цього важливого міжнародного документу на Україну, уряд взяв на себе зобов'язання щодо виконання всіх вимог, закладених у Конвенції про права дитини. (Слайд №16,17)
_ Незважаючи на те що ви ще маленькі, ви все одно люди, які мають права. Свої права ви можете знайти у спеціальному документі, який називається Конвенція про права дитини. У цьому документі записані права, якими ви можете користуватися до 18-ти років, тому що після цього ви стаєте дорослими(Слайд №18). Конвенція є доволі складним документом, наші учні підготували інформацію про права дітей:
Ст.. 6 «Кожна дитина має невід’ємне право на життя».
Ст.. 7 «З моменту народження кожна дитина має право на ім’я і набуття громадянства».
Ст.. 9 «Кожен маленький громадянин має право вільно висловлювати думки… отримувати інформацію».
Ст.. 10 «Кожній дитині гарантується право на свободу, особисту недоторканність та захист гідності».
Ст.. 24 «Право дитини на охорону здоров’я»
Ти маєш право на життя та охорону здоров’я, на медичну допомогу. Пам’ятай! Від твого ставлення до здоров’я залежиш не тільки ти сам, а твоя позиція впливає на твоїх друзів, знайомих, батьків та твоїх майбутніх дітей. Подбай про це.
Ст.. 28 «Право дитини на освіту»
Ти маєш право на безкоштовну освіту. Держава зобов’язана забезпечити доступність вищої освіти для всіх на підставі здібностей. Право користуватися бібліотеками, спортзалами, обладнанням школи.
Ст.. 31 «Право на відпочинок»
Ти маєш право на відпочинок у будь-який час і в будь-якому місці. Але пам’ятай, що твій відпочинок не повинен заважати діяльності інших людей.
Ст.. 37 «Право не піддаватися катуванням та жорстоким покаранням».
Учитель.
Подякуємо за інформацію. Ще до нас сьогодні завітали у гості казкові герої(Слайд №19)
Зайчик
Раз,два,три,чотири,п’ять
Вийшов зайчик погулять!
В мене є смачна цукерка,
Є скакалка, є люстерко(показує)
Лисиця
Йди сюди, малюк вухастий!
Мусиш все мені віддати!
Дай скакалку! Дай цукерку!
Тай на що тобі люстерко?
Це мені воно згодиться,
Я ж красунечка Лисичка!
Ведмідь
Конвенції,Лисице,
Ти звичайно не читала
Є такий закон на світі,
Це – серйозна дуже справа.
Ображать не маєш права
Слабших себе і малих!
Тож віддай все малюкові,
Бо такий закон для всіх!
Ти,зайчисько, пам’ятай
Про права все добре знай,
Про дитинство, про щасливе
Думаю, що це можливо.
Сценка 2. Мальвіна
Я у школу поспішаю,
Там читать, писать навчають.
По конвенції дитячій
Маємо право на навчання
І у школі нас навчають.
І дають усякі знання.
Сценка 3 Червона Шапочка,Вовк.
Ч.Ш. А чого це вуха
раптом більші стали,
дивним чорним пухом
геть по заростали?
В.Це щоб краще чути
любу мою внучку!
Ти підходь но ближче,
дай бабусі ручку!
Ч.Ш. Чом це руки ваші
стали волохаті?
В. Це щоб було м’якіше
діток обіймати.
Ч.Ш. Чом такими злими
стали ваші очі?
В. Щоб угледіть ними
пустощі діточі.
Ч.Ш. А зубів страшенних
повна-повна паща!
В. Це щоб зміг,нарешті,
з’їсти тебе краще!
Ч.Ш. Хоч не вмієш, злий вовчисько,
ти книжок читати
та Конвенцію дитячу
треба гарно знати.
Там написано,що діти
мають право жити,
тож і я тепер себе, зможу захистити.
Сценка 4Айболит
Добрий день малята.
Ось бинти і вата
Хто поранений у нас
Раз, два, три - і все гаразд!
А тепер я від’їжджаю,
вам здоров’я всім бажаю.
На здоров'я і на ліки
Мають право усі діти!
Я бачу ви вже втомилися і тому скористаємося правом на відпочинок та зробимо:«Привал» (Слайд №20).
ІV.Фізкультхвилинка ( під музику «Юний капітан»)
Що необхідно виконувати на території острова?
Правила роботи у групах.
- Для того, щоб наша робота була ефективною, пропоную повторити правила роботи :
Дисципліна – підтримувати тишу в класі , говорити з дозволу вчителя;
Толерантність – поважати думку іншого, уважно слухати, не перебивати;
Активність - брати участь у всіх подіях, вправах, ситуаціях;
Чесність і щирість – надавати правдиву інформацію;
Піднята рука – відповідати, піднявши руку.
І група:Які обов’язки дітей щодо навчання в школі?
ІІ група: Які обов’язки дітей щодо правил поведінки в школі?
ІІІ група: Які обов’язки дітей щодо поводження на вулиці?
IV група: Які обов’язки дітей щодо старших, здоров’я, природи?
(Презентація виконаної роботи групами)
Учитель.
- Молодці! Вирушаємо у путь. Попереду острів з дивним прапором та скринею (Слайд №22).
V. Закріплення вивчених понять
- Хто проживає на острові? (пірати)
Вони залишили нам скриню (Слайд №23)
І. Тест
1. Який документ про права дітей прийнятий у 1989 році?
a) Декларація прав дитини;
б) Закон України про охорону дитинства.
в) Конвенція прав дитини
2. Як називається основний Закон України, де записані всі права та обов’язки?
a) Декларація прав дитини;
б) Конвенція прав дитини;
в) Конституція України.
3. Те, що ти повинен роботи, щоб бути корисним собі та іншим:
a) право;
б) обов’язок.
4. Те, що ти можеш робити:
a) обов’язок;
б) право.
Гра «Права та обов’язки» (Слайд №24)
Сигналізуй відповідними картками: права, обов’язки.
- Берегти книги;
- дотримання правил руху;
- старанно вчитися;
- навчатися;
- ігри, відпочинок, розваги;
- піклуватися про життя, здоров’я;
- користуватися бібліотекою, спортзалом;
- охороняти природу;
- дотримуватися правил поведінки.
Гра «Так чи ні» (Слайд №25)
Так – плескаємо
Ні – тупаємо
- Кожна людина має своє ім'я
- Можна бити дитину
- не можна відвідувати лікарів
- всі діти рівні між собою
- не можна ходити до школи
- можна примушувати дитину тяжко працювати
- можна ображати дітей
- треба жити в злагоді і мирі
- поважати своїх батьків
VI. Підсумок уроку.
Учитель
Ми досягли мети, доплили до острова Щасливий.
Що таке щастя?
Які люди живуть на острові?
І дівчатко і хлоп’я
Мають право на ім’я.
Ти – Надійка, я – Василь.
А оцей малюк – Максим.
Мають Дмитрик і Оленка
Ще й по батькові ім’я.
І дівчатко, і хлопчина,
І великі і малі
Мають власну Батьківщину,
Найріднішу на землі.
Мають право називати
Україну словом Мати,
Бо вона дітей завжди
Оборонить від біди.
Хоч ми малі, ще другокласники
Та в нас закон є і права.
І ми навік запам'ятали
Із Декларації слова.
Всі діти вільні і всі рівні,
І треба всім нам дружно жити.
Тож ми ще змалечку вчимося
Всіх поважати і любити.
Ми кожен день йдемо до школи
Бо право нам таке дано,
Там ми усі дружити будем
І мирно жити будем все одно!
Пісня «Дитинства світ»
Нас дитинства світ казковий
Знов у гості кличе всіх
По доріжці веселковій,
Де лунає дружно сміх,
Де на кульках кольорових
Лине в небо дітвора,
Бо країна ця чудова – |
Світ любові і добра! | (2)
Приспів:
Дитинства світ, чарівний світ,
Це світ рожевих, добрих мрій!
Це до зірок швидкий політ,
Віночок сонячних надій!
Це світ добра, |
Це літній луг, |
Це я, це ти, |
Мій найдорожчий друг! | (2)
Тут і гноми, і чаклунки
У країні цій живуть,
І різдвяні подарунки
Під ялинками нас ждуть,
Тут навкруг лунає дзвінко
Дивних птахів ніжний спів,
Біля кожного будинку |
Є крамниця добрих див! | (2)
Приспів:
Дитинства світ, чарівний світ,
Це світ рожевих, добрих мрій!
Це до зірок швидкий політ,
Віночок сонячних надій!
Це світ добра, |
Це літній луг,
Це я, це ти, |
Мій найдорожчий друг! | (2)