Заняття вчить дітей керуватися не лише своїми інтересами, але й інтересами та потребами інших, формує самоповагу, розширює уявлення про світ людських почуттів та емоцій.
«Стежинкою добра»
/конспект заняття для дітей групи старшого дошкільного віку/
Мета: учити керуватися не лише своїми інтересами, але й інтересами та потребами інших, гальмувати егоїстичні прояви; формувати в дітях самоповагу, виховувати безкорисливість, вміння сприймати відчуття інших; розширити уявлення дітей про світ людських почуттів та емоцій, пробуджувати цікавість до свого внутрішнього світу: думок, прагнень, якостей тощо; формувати вміння встановлювати залежність між причинами та наслідками вчинків; продовжувати вчити дитину відповідати на запитання за змістом твору, розповідати про своє враження від нього, давати словесну оцінку вчинкам літературних персонажів, висловлювати власне ставлення до них; виховувати в малюка чутливість до позитивного образу «Я», своїх вчинків та почуттів; сприяти розвитку творчості, розвивати здатність до вигадки, фантазії.
Матеріал: маски-наголовники для інсценування казки «Добрі вчинки їжачка Колька», іграшковий мікрофон, фішки, картки для індивідуальної роботи, фломастери, аркуш ватману.
Хід заняття:
Вихователь:Діти, у мене для вас сюрприз: (показує дітям аркуш ватману з накресленими на ньому кольоровими прямокутниками). Чи чули ви таке слово: презентація? Що воно вам нагадує? На цьому незвичайному аркуші ми спробуємо презентувати, тобто представити, своє бачення , розуміння поняття «Добрі справи». Ми будемо заповнювати порожні віконечка поступово, щоб нагадати іншим діткам нашого садочка про необхідність творити добро.
А почнемо ми з чарівного мікрофону.
Вправа «Мікрофон» Та дитина, в руках якої опиняється мікрофон, може розказати всім про добру справу свого товариша, але не називаючи його ім’я. Почніть так: «Я помітив, як одна дівчинка…», а ми спробуємо відгадати, про кого йде мова. (Діти передають по колу мікрофон і розповідають про вчинки своїх друзів.) Ось бачите, скільки багато добрих справ зробили наші діти! Скажіть, будь ласка, а скільки добрих справ можна зробити за 5 хвилин? а за день? Яку позначку ми можемо поставити в першому прямокутнику? (мікрофон) .
Чи пам’ятаєте ви, як звали їжачка з казочки, який дуже любив усім допомагати? Хочете пригадати його пригоди ? Тоді - дивіться! (Розігрування сценок з казки).
«Жив собі маленький їжачок. І звали його Колько. Чому? Тому що відразу як він народився був таким колючим. Мама взяла його на руки і вкололася:
Так Колько отримав своє ім’я. Одного разу зустрів він в лісі вовка. Не помітив той малюка в траві і боляче вколов собі лапу. Розлютився:
Прикро стало Колькові. Пішов він до своєї матері, а та стала його втішати:
Наступного дня гуляв їжачок лісом. Чує, плаче маленький павучок.
- Чому ти плачеш?
- Я кілька днів ткав своє павутиння, а ворона летіла, крилом зачепила і мою працю зіпсувала.
- Давай я тобі допоможу!,- запропонував їжачок.
І стали вони вдвох лагодити тонке павутиння. А закінчили, замилувалися. Павучок став дякувати приятелеві:
Радісний пішов Колько далі, коли це зустрів пухнасту білку:
- Чого ти така заклопотана, білочко?
- Добрий день, їжачку! Після дощику так багато смачних грибів виросло. Хочу їх до свого дупла перенести. Але лапок не вистачає, щоб усі відразу забрати. А кошика в мене немає.
- Я допоможу тобі, білочко, я вмію переносити і без кошика.
Перекинувся їжачок на лівий , потім на правий бік, нанизав кипу грибочків і допоміг білочці швиденько перенести усі гриби. Стала білочка дякувати Їжачкові:
Колькові від такої подяки ще радісніше стало. Іде він по лісу, коли бачить: мурашки метушаться.
-У нас багато діточок народилося. Щоб їх нагодувати, ми яблучка по шматочку відламуємо і несемо в мурашник. А діти вже галас підняли: їсти хочуть!
Запропонував їжачок їм свою допомогу, нанизав яблука на голки і поніс до мурашника. Стали мурашки хором дякувати:
Щасливий від слів мурашок побіг Колько далі, та раптом зустрів вовка, усього в реп’яхах.
- Виросли тут ці реп’яхи! Пройти неможливо! Начіплялися! Я став як опудало на городі, на вовка не схожий.
Пожалів його Колько:
Почистив їжачок своїми голками , як щіточкою. вовка від реп’яхів. Подивився той у калюжу, як у дзеркало і зрадів. А Колько посміхнувся і промовив:
Соромно стало вовкові, нахилив він голову і пішов.
Другу картинку ми теж можемо заповнити - це малюнок Владика і Маші до казочки (вихователь прикріплює ілюстрацію на плакат).
Вправа «Словесний портрет»
Чи знаєте ви, що можна малювати не тільки олівцями, пензликом, можна малювати словами? Давайте намалюємо словесні портрети героїв казки, а для початку поділимось на дві команди. Завдання для першої команди: «Портрет Колька». Я буду називати слова, а ви, якщо вони підходять до їжачка, плескайте в долоні, а якщо ні - тупотіть ногами. Увага: чесний, розбишакуватий, вихований, добрий, сердитий, ввічливий, привітний, злий, веселий, співучий, сором’язливий, несправедливий.
Завдання для другої команди - самим словами намалювати портрет Вовка(сірий, злий, несправедливий, сердитий тощо).
Словесна розминка:
Вовчище-вовчисько-вовк-вовчик-вовченя.
Злий - грубий – невихований – стриманий – чемний – привітний - добрий.
А тепер поекспериментуємо із словами-назвами дій. Як ви вважаєте, в який колір можна зафарбувати погані вчинки?, а добрі?Завдання для команд-назвати якомога більше слів-дій. За добре слово ви отримаєте жовту фішку, за зле - коричневу. (Привітався, захистив, допоміг, помирився, подарував, поділився, обігрів, врятував, посміхнувся) (Кинув, штовхнув, зламав, побив, образив, посварився, зруйнував, відвернувся)
Нова картка на нашій презентації - із зображенням Чарівника.
Психогімнастична вправа «Об’єднайтеся всі ті, що…»
Ми всі різні, а в той же час чимось один на одного схожі. Я пропоную гру, яка допоможе в цьому переконатися. Зберіться в коло всі ті, хто любить морозиво..Хто робив сьогодні ранкову гімнастику…У кого блакитні очі..Хто любить дивитися мультики про Фей Вінкс…Хто збирає наліпки…
Вправа для І підгрупи дітей «Оціни ситуацію»
Діти працюють самостійно з картками, розділеними на 12 квадратиків, в яких знаходяться картинки з різними ситуаціями . Завдання для дітей – оцінити намальований вчинок (закрити відповідною фішкою - з усміхненим і сумним обличчям).
Вправа «Так і не так» (для ІІ підгрупи дітей)
Діти отримують картку, розділену на 6 квадратів із зображенням смайликів.
-Я буду розповідати ситуацію, а ви знайдете відповідне до неї обличчя і закриєте фішкою (жовтий, або коричневий кружечок). Якому кольору відповідають добрі вчинки, ви вже знаєте:
_Молодці, діти, ви добре справились із завданнями! А яку ж наступну картинку ми оберемо для нашого плакату? (Із оцінками).
А зараз пропоную вам відповісти на невеличку анкету. Відповідати на неї треба «так» або «ні».