Позакласне заняття
«Мій ранець»
1 клас
Ліцей №39 м. Київ
Вчитель: Новакова Н. І.
2023 – 2024
Тема. Мій портфель
Мета. Вчити правильно збирати учбові речі у портфель. Виховувати охайність, бережливе ставлення до них, бажання ходити до школи. Вчити керуватися емоціями в ігрових ситуаціях.
Хід заняття
Вчитель. Встали учні рано-вранці
В школі їх ведуть стежки.
Поскладали гарно в ранці
Ручки, зошити, книжки.
Щоб нічого не зламати,
Не зігнути, не згубить,
І щоб довго не шукати,
А дістати все уміть.
— Отож, сьогодні ми поведемо мову про те, яким повинен бути ранець учня, що там має знаходитись і в якому порядку.
Я вам зараз буду загадувати загадки. Якщо цей предмет потрібен для навчання у школі, то ви плескаєте в долоні, а якщо не потрібен, то ні.
1. Кулька кружиться, працює,
А з-під кульки рідина
Швидко літеру малює
На папері – ось вона. (Ручка)
2. Дуже я потрібна всім -
І дорослим, і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу . (Книга)
3. Що то за віз,
Що без коліс,
Влітку відпочиває,
Взимку дітей катає (Санчата)
4. То в клітинку, то в лінійку
Написати тут думай-но
І намалювати дещо зможеш
Називаюсь я … (Зошит)
5. Чотири вушка,
два черевця (Подушка)
— А які ще речі потрібно покласти в ранець?
(Прийом «Мікрофон»)
— Все це повинно бути охайно складене, щоб дістати і приготуватись до уроків. А коли все знаходиться в порядку, то учень знає, де, що лежить, і може завжди перевірити , чи все він взяв необхідне до школи. А зараз давайте підемо в гості до ось цього ранця і побачимо, що там у ньому.
(Беру ранець учня , спеціально підготовлений)
Вчитель. Ранець, ранець, до тебе можна у гості?
Господар ранця. Можна подивіться, будь ласка. Тут усе в повному порядку.
( Відкриває ранець і показує)
В цьому ранці все моє,
Книжечки у ньому є,
В папці зошити лежать,
Щоб листочків не зім`ять
Ручки й олівець – в пеналі
Гумка є там і так далі
І як треба щось дістати,
Не потрібно скрізь шукати.
Бо на місці все лежить
І нікуди не біжить.
Учень. І у всіх так має бути
Щоб нічого не забути
Як поробиш всі уроки
Поскладай, щоб без мороки
Завтра все приніс до класу
І не гаяв марно часу.
Учениця. До порядку слід звикати,
Щоб нічого не шукати
Все на місце поскладай.
Учень А вечірньої пори
Все зі столу прибери -
Книжечкам, як хочеш знати,
Треба теж відпочивати.
Учениця. Ранець твій також втомився,
Задрімав і похилився.
Тож на місце все склади,
Спатоньки у ліжко йди.
Вчитель. Ой, діти, хтось плаче! Хтось це там за дверима?
(Виходжу за двері і повертаюсь з потріпаним , неохайним ранцем)
— Ой, чий це ранець?
— Чуєте, у двері хтось стукає. Подивимось, хто там. ( Повертаюсь зі старшим учнем)
Старший учень. Ой, як добре, що Ви забрали цього ранця, я за ним по всій школі біг, а він від мене ховався. Я їсти захотів, а там мій обід.
Вчитель. А чого він від тебе втікав?
Старший учень. Ну, та як Вам сказати… Взагалі, він мій, але я вже не хочу з ним ходити до школи, бо я вже великий, він мені не потрібний, там все одно нічого не можна знайти, ну нічого: ні олівця, ні ручки, ні зошитів, нащо той ранець? Ручку можна і в кишені носити.
Вчитель. Давай подивимося, що ж у ньому є, чим він тобі не догодив.
( Висипаю все з ранця на стіл, а там зім`яті зошити, поламані ручки, цвяхи, скручений дріт, загорнутий в папір обід, поламана ракетка і тому подібне). І ти хочеш, щоб ранець не ображався на тебе? Ти тільки поглянь, чого тут лише нема! Зошити зігнуті і без обкладинок, та ще й не підписані як слід. Книжки не обгорнуті і розірвані, ручки поламані, а олівця жодного нема. Лінійка також поламана. А кругом крихти , пісок, бруд… Як же ти вчишся? І в якому ти класі?
Старший учень. Я в 5 класі, віддайте мені ранця, я піду.
Вчитель. Ти спочатку подивись, які ранці у наших дітей і і жоден не тікає. Діти! Відкрийте свої портфелі і покажіть, який у вас там порядок.
(Учні розкривають свої ранці, а старшокласник іде і заглядає в ранці дітей)
Вчитель. Ось ти побачив, як звикають до порядку маленькі школярі, які вони ростуть охайні та організовані. А тепер можеш іти.
(Учень збирає все зі столу і виходить з класу)
Вчитель. Діти, вам сподобалось те, що ви побачили?
Діти. Ні.
Вчитель. Хто хоче сказати свою думку з цього приводу?
Прийом «Мікрофон»
Учень. У портфелі стільки бруду,
Горе лишенько моє!
Так вести себе не буду
В мене скрізь прядок є.
Учениця. Там і гайки, і дротина
Молоток, пісок, обід!
Учень. Треба змалку нам звикати
До порядку геть в усім
Митись, чистити, складати
Щоб було приємно всім.
Учениця. От якби була я ранцем
Я б сердитою була
І не зналася б з поганцем,
Не простила б йому зла.
(Стукіт у двері. Заходить той же хлопчик, але охайний, з чистим ранцем, а в ньому зошит в папці, книжки обгорнуті, все в порядку)
Вчитель. Це ти? Той самий хлопчик, від кого ранець утікав?
Старший учень. Так, це я, але я вирішив змінитись і звикати до порядку. (Показує свій ранець). Тепер я буду ходити до школи з цим ранцем, а в ньому нічого зайвого нема, тому що сторонні предмети в школу носити заборонено. Вони відволікають від навчання, а тепер ми з ранцем помирилися і подружилися, я в нього попросив пробачення, помив його, почистив. А ви як думаєте, діти, простив мене мій ранець ?
Діти. Так, простив
Старший учень. Що ж, нема , де правди діти,
Був я лежень і байдак.
Ви такі не будьте, діти,
Не поводьте себе так,
А дотримуйтесь порядку
І живіть в ясній красі,
Спорт любить, робить зарядку
І охайні будьте ви.
Я також часу не згаю,
Хоч колись його губив,
Я тепер порядок знаю
Все я добре зрозумів.
Щиро вдячний за науку
В час, коли попав в біду,
Ранець беру в руку
І навчатися іду.
До побачення, бувайте!
Не марнуйте, діти, час,
Слів моїх не забувайте,
Буде добре все у вас.
(Махає всім рукою, бере ранець і виходить з класу)
Вчитель. А тепер сподобався вам рюкзак хлопчика? Чому? Який висновок ви зробили з сьогоднішнього заняття? ( Відповіді дітей)
Вчитель. Все починається в житті з малого. Організована, дисциплінована людина виростає з охайного і дисциплінованого школяра, який змалку навчається вдома і в школі наводити лад в своєму ранці, на робочому місці, в своєму одязі. Тож ростіть охайними і дотримуйтесь порядку в усьому!