Заняття: «Подорож країною математики»(Містечко геометричних фігур)
Завдання: -- закріпити знання дітей про геом.. фігури та цифр в межах 5 ; -- вправляти у різновидах лічби, групувати предмети за одною або двома ознаками; -- продовжувати вчити орієнтуватись на аркуші паперу за вказівкою ; -- активізувати словник дітей, логічне мислення,
Обладнання: посилка, геометричні будиночки, пенал з цифрами та геометричними фігурами, аркуш паперу, д/гр. «Знайди друзів».
Хід заняття
( В груповій кімнаті на видному місті стоїть велика коробка)
Подивіться, дітки, поки нас не було нам принесли цю цікавеньку і замітьте не маленьку коробку. (всі розглядають коробку: підіймають, слухають, нюхають, трясуть…) . Як ви гадаєте : що це за коробка і звідки вона взялась? (Діти висловлюють свої міркування. Вихователь підводить підсумок) Так,вірно, це – посилка : на неї написана адреса і приніс її почтальон або його ще називають – листоноша . Подивиться яка вона цікава,незвично прикрашена, зараз я прочитаю звідкіля вона прийшла. (вихователь читає адресу звідки прийшла посилка). Хто ж міг її прислати?Може у когось там живуть родичі ? Що ж нам робити? Як дізнатись? Вірно, требо її відкрити! (Всі разом відкривачем посилку, розглядаємо її зміст і знаходимо лист). Читаємо листа : « Доброго дня друзі! Ми, мешканці країни математики, звертаємось до вас за допомогою. В нашому чудовому і цікавому містечку Геометричних фігур трапилась біда. Злий чаклун Незнайка прийшов до нас у гості і від того що нічого не знає пересварив між собою всіх мешканців містечка, влаштував велику плутанину. Допоможіть нам повернуться в наше містечко, у свої домівки, навести лад». Ну що, малята, допоможемо мешканцям геометричного містечка? Тож негаемо часу дарма і вирушаємо на допомогу нашим друзям. Оченята закриваемо у казкову країну ми потрапляемо. –1,--2, --3 ось і в казці ми. Відкриваємо оченята починам допомогати. Що вам нагадують ці яскраві коробочки? (відповіді дітей). Так, вірно, – це будиночки геометричних фігур. Дит.вправа: «Чий це будиночок?» (показую будиночок, а діти кажуть чий це будиночок і чому вони так вважають.) Н-д: --Це будиночок трикутника бо будиночок трикутної форми , має три кута, вікна і двері у нього трикутні. Діти дістають з посилки будиночки-фігури і виставляють у рядок. Вправа: « Порахуємо будиночки» -- скільки будиночків в містечку? – чий будиночок 1,2,5, 3,4 -- який за рахунком будиночок круглої (трикутної , квадратної…) форми? --якої форми останній будиночок?.. – порахуємо будиночки від першого до останнього, як ми називаємо цю лічбу – а як що рахувати навпаки, то ця лічба називається… Молодці, ви всі були уважними тому швидко впорались з цім завданням. Але ж, подивиться, будиночки порожні. Де їх мешканці? Мабуть вони дуже налякалися чаклуна Незнайку і кудись поховалися. Дит. вправа: «Хованки». (Діти рухаясь по групі знаходять фігури й кажуть де її знайшли при цьому використовуя сполучники: на,під, за, біля,в …) Дит.вправа: «Хто,хто в будиночку живе ?» (Знаходячи фігурку діти розташовують її біля будиночка тієї форми якої фігурка). Скільки фігурок живе у будиночку трикутної (круглої, квадратної…) форми ? Робота за столами: Вправа «Порахуй і покажи цифру». – скільки всього будиночків у містечку; -- скільки фігур живе у круглому, прямокутному,…будиночку; -- скільки вікон у будиночку з трикутними (круглими, прямокутними…) вікнами; -- скільки будиночків з кутами, без кутів; -- скільки будиночків з трима (4) кутами, без кутів; … Молодці. Ви були уважними й старанними, тому у вас все вийшло – зібрати та розселити мешканців геометричного містечка. Але, подивиться, фігурки все ще сумні. Чому ж вони ні радіють? Послухайте вони щось нам шепочуть. Вони бояться заблукати і просять щоб ми допомогли розставити їх будиночки так , як зображено на карті – схемі. (Діти розглядають карту – схему, потім за вказівкою вихователя , використовуя площинні геометричні фігури, викладають цю карту розташування будиночків – фігур на аркушах паперу.) Наприклад: У лівому верхнему куті стояв будиночок трикутника. А будиночок кружечка стояв посередині… Молодці, ви добре попрацювали і допомогли відновити містечко геометричних фігур. Подивіться як радіють мешканці містечка ,послухайте вони знову щось нам кажуть. Вони хочуть з нами познайомити своїх друзів і разом пограти . Дид. гра: «Знайди друзів » (На окремих столах стоять будиночки – геом. фігурки , окремо на столі лежать предметні картинки) Завдання: кожній предмет в своєї основі має якусь геометричну форму ( сонечко - коло) требо предметні картинки розселити по будиночкам – геом.фігуркам. Діти самостійно виконують завдання. Молодці, ви швиденько впорались й допомогли жителям геометричного містечка навести лад та подолати злого чаклуна Незнайку. Тож настав час прощатись , а нам до дому повертатись . Заплющить очі ,а я скажу чарівні слова: 1 -2 -3 знову вдома ми. Підсумок: Що найбільш сподобалось вам у наший подорожі? Кому нам вдалося допомогти? А чи виникали у вас труднощі? Чим закінчилося наша подорож? Дякую вам усім за допомогу : любимо ми працювати, але час настав відпочивати.
Конспект заняття для дітей старшого дошкільного віку. Тема: « Там на не відомих нам доріжках». (подорож казкою) Мета: вчити дітей розпізнавати геометричні фігури, визначати кількість предметів в межах 10; Розвивати конструктивну діяльність, логічне мислення, орієнтування на аркуши паперу, творчу й просторову уяву, дрібну моторику,сенсорні здібності, мислення, уміння конструювати; виховувати чуйність,бажання прийти на допомогу казковим героям; подовжувати формувати у дітей бути учасниками ігрового співтовариства. Демонстраційний матеріал: книга казок з чистими сторінками, ілюстрації до казок, цифри, мольберт. Роздатковий матеріал: геометричні фігури, цифри, аркуші паперу на кожну дитину,олівці. Попередня робота: читання чарівних казок, дидактичні ігри математичного спрямування. Хід заняття: Дорий день мої малята подивіться хто до нас завитав у гості. Впізнали? (відповіді дітей) так, вірно , це наша , добре знайома книга чарівних казок. Як ви гадаєте чому вона прийшла до нас ?(припущення дітей) А давайте ми запитаємо у неї.( Вихователь відкриває книгу , а там чисті аркуші ) Вих.: «Люба ,добра наша книга що трапилось з твоїми казками?» Книга: «Я хотіла сьогодні розказати нову чарівну казку , а зла чаклунка Хурделиця образилась на мене за те що я про неї не розповідаю казки , і заморозила, засипала снігом сторінки нової казки» Вих.: « Як нам бути, що робити? Як нам казку врятувати ? Казкових героїв повернути?» (відповіді дітей) . Вих.: «Бачу я ви готові казку рятувати , казкових героїв визволяти. Тож часу негаемо , у казку вирушаємо. 1-2-3 килим наш у килим – літак перетвори. Сідайте зручненько , вирушаємо швиденько, слухайте уваж ненько. …Жив-був цар. І була у нього донька – красуня. (виставляю ілюстрації) Поїхав якось цар у справах, а донька вдома залишилась. Пішла вона у зимовий садок погуляти, а тут заметіль налетіла, підхопила царівну й понесла у тридев’яте царство, тридев’яте государство. Повернувся цар, а доньки немає. Зібрав він всіх молодих царевичей, та приказав знайти царівну. А той , хто знайде, отримає пив царства в подарунок. Визвався Іван-Царевич царівну знайти. Їде день,їде два. Ось і місяць закінчився і другій. І весна минула. Настало літо. А царевич все їде, бачить хатка на курячих ніжках стоїть. А в хатці Баба-Яга живе. Розповів Іван-Царевич про свою біду. Пообіцяла Баба-Яга допомогти царевичу. Але є у мене декілька завдань для тебе. Виконаєш – повернеш царівну. І царевич погодився. Вих.: А щоб швидше було -- давайте допоможемо Івану-Царквичу? Завдання перше: У яку пору Іван-Царевич виїхав на пошуки царівни? (зима) У яку пору року був царевич у дорозі? ( весна) Коли зустрів Бабу-Ягу?( літо) За розум твій ось тобі блюдечко з наливним яблучком. Покатаєш яблучко по блюдечку -- вмить побачиш те, що треба. Друге завдання: Покати яблучко по блюдечку і побачиш мапу. Запам’ятай її . Діти , давайте допоможемо Царевичу добре мапу запам’ятати.(вих.. показує мапу протягом 10 с. і прибирає) Ну, що запам’ятали? Тож хучший сідайте за столи й викладайте таку само мапу.(діти на аркушах викладають мапу за допомогою геом. фігур) Вправа: « Скажи де? Скажи що? Скажи яка? » Молодці добре все запам’ятали. Час рушати далі. Сів Іван-Царевич на коня й поскакав. А як же він без нас ? Сідаймо і ми на коней, доженемо царевича. Фізхвилинка «Коник» Довго чи ні їхав Іван-Царевич, бачить, замок віднесеться вдалині. Підійжає ближче, а місток до замку,через глибокий рів, хтось розібрав. Що робити? Як бути? Требо нам допомогти царевичу . Завдання : «Викладаємо місток» (на дощечках зображені цифри діти беруть по одній дощички) .Вих.: Щоб місток був міцним його треба правильно зібрати. Я буду казати яка дощечка потрібна, а ви будете казати у кого вона є дощечка з відповідною цифрою. - Знайдіть у кого дощечка з цифрою починає цифровий рядок , - а тепер цифра яка знаходиться між 2і4, - у кого цифра яку ми пропустили? покладіть її на те місце де вона повинна бути; - а зараз требо знайти цифру яка схожа на замок ? - тепер цифру яка перед нею; - нам потрібна цифра яка менше 5,але більше 3; - а зараз требо знайти і покласти цифру яка схожа на неваляйку , у кого ця цифра? - слідуюча цифра більше 8 на 1,покладіть її на своє місце; - якої цифри не вистачає? покладіть її на своє місце. Молодці і з цім завдання ви впорались. Місток готов можна рушати далі . Бачите он замок . А біля нього охорона .( фізхвилинка)Треба йти тихенько – навшпиньках, щоб нас не помітили охоронці . На нашому шляху високі сходи, тож ноги треба підіймати високо. Обережно стеля стає все нижче і нижче – требо нагнутись, навкруги озирнутись, Знов стеля височенька – потягнулися добренько і рушаймо далі. А ось і двері в палац метелиці . Та от біда , охоронці помітили нас і не пропустять поки ми не виконаємо їх завдання .Д гра: «Що зайве?» «Яка фігура ?»
Завдання: « Знади дорогу без перешкод » . Молодці, з завданням впоролись швидко. Дружно з вами працювали і Царівну врятували. Чари ростали і двері відкриті,
час вже до дому нам повертатись. Тож сідайте на килим – літачок ,він вмить нас доставить у садок . 1-2-3 ось і в садочку ми. Діти ,подивиться, що стало з книгою : сторінки відтанули і з’явилися малюнки. Ми обов’язково про читаємо цю казку . А зараз скажемо казці до побачення на , нас чекають інші справи. Міні заняття: «Де були, що бачили?»
Завдання: вправляти у називанні геометричних фігур та кольорів, тренувати увагу, спостережливість,кмітливість.(Дітям роздаються роздруковані аркуші з зображенням містечка з геометричних фігур).
На чому можна подорожувати? (корабель,легковий автомобіль,потяг). Назвіть транспорт спеціального призначення (вантажівка, ракета). Визначити з яких фігур складається кожен з транспорту, якого вони кольору. скільки їх. Назвіть мешканців цього містечка, з яких фігур вони , якого кольору, скільки їх? Дидактична гра: « Маша і ведмідь» (за сюжетом мультфільму) Гра – руханка за змістом лічилки « Летів лебідь». Завдання: вправляти дітей у порядкової лічбі, тренувати увагу. Хід гри :Діти стоять у колі поклавши один одному долонька на долоньку, ведучий стоїть у середині – лебідь. Всі разом кажемо слова лічилки: «Летів лебідь рахував …( ведучий каже будь яку цифру і показує дитину від якої починається рахунок) , діти починають рахунок плеская по долоні сусіда і називає наступну цифру . Коли доходить черга до дитини з відповідною цифрою, дитина повинна встигнути прибрати руку і убігти, а дитина – «лебідь» ловить убігаючего. Спіймавши діти міняються ролями.