Заняття "Шлях Чіпки: від правдошукача до розбійника"

Про матеріал

Конспект уроку з української літератури для 10 класу за романом Панаса Мирного та Івана Білика "Хіба ревуть воли, як ясла повні?"

Перегляд файлу

Каспришин Ірина Василівна,

викладач української мови та літератури,

спеціаліст вищої категорії

Фаховий коледж ЗВО «Університет Короля Данила»

м. Івано-Франківськ

 

Тема: Духовно-моральна деградація Чіпки, її причини.

 Проблеми життєвого вибору.

 Шлях Ничипора: від правдошукацтва до розбійництва.

 

Мета: формування компетентностей

 

предметних:  навички дослідницько-аналітичної роботи з текстом, культури зв'язного усного мовлення;

ключових: 

уміння вчитися:  навички пізнавальної діяльності та критичного мислення;

розвиток когнітивних якостей:   

 встановлення причинно-наслідкових зв’язків, узагальнення інформації;

комунікативну:  вміння спілкуватися в колективі та толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих;

соціальну:  готовність брати на себе відповідальність за прийняті рішення;

загальнокультурну:

 розвиток естетичного смаку, розширення світогляду.

 

Тип заняття: комбіноване.

 

Методи і прийоми:

індивідуальна робота, робота в групах, клоуз-тести, евристична бесіда, спрямоване читання, «Фішбоун», «Незакінчене речення», метод ПРЕС.


ХІД ЗАНЯТТЯ

Ми не можемо змінити вітер,  але можемо керувати вітрилами.

Ентоні Роббінс

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА

Перевірка присутності студентів.

Перевірка готовності студентів до заняття.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ І КОРЕКЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

Клоуз-тести: відновіть пропущені елементи в послідовності створення роману.

 

 

1. Панас Мирний під час подорожі 1872 р. із Полтави до Гадяча дорогою чує від візника історію про полтавського розбійника _________________________________

2. Панас Мирний у львівському журналі «Правда» публікує нарис під назвою «_____________________________________________________________________»

3. Перша редакція майбутнього роману – повість «_________________________»

4. Друга та третя редакції твору виправлені Панасом Мирним із урахуванням порад старшого брата ___________________________________________________

5. Четверта  та  п’ята  редакції  створені  у  співавторстві  з  братом ____________

6. Після остаточного доопрацювання братами шоста редакція твору отримує нову назву, запропоновану Іваном Біликом, «_____________________________»,  – фраза запозичена з біблійної книги Йова.

7. Київські друкарні роман не прийняли, за сприяння М. Лисенка про видання твору було домовлено у Петербурзі, однак через підписання Олександром ІІ ________________  про заборону українського друкованого слова роман не вийшов.

8. Автори надсилають твір М. Драгоманову в м. _______________, де він був виданий 1880 р., але одразу потрапив під заборону для поширення та друку в Російській імперії.

9. Лише у 1903 р. Панас Мирний, обійшовши цензуру, надрукував роман під назвою «________________________» у журналі «Киевская старина», а в 1905 р. видав окремою книжкою у видавництві «Вік».


ІІІ. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ: МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ;

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ ЗАНЯТТЯ

Евристична бесіда

  •     Щойно ми пригадали історію написання твору «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», а тепер – назвіть жанр цього твору (Перший соціально-психологічний роман в українській літературі).

Справді, Панас Мирний та Іван Білик, як справжні психологи, намагаються з’ясувати, що спонукало Чіпку стати на злочинний шлях, чи мав він можливість зробити інший вибір. Пропоную сьогодні також спробувати себе у ролі психологів і знайти відповіді на ці питання. Тема нашого заняття «Духовно-моральна деградація Чіпки, її причини. Проблеми життєвого вибору, обов’язку людини перед собою та іншими. Шлях Ничипора: від правдошукацтва до розбійництва».

  •     Як ви вважаєте, доля людини визначена заздалегідь, ще до народження, чи, може, людина сама керує своїм життям?
  •     Як ви розумієте епіграф до заняття? Чи погоджуєтеся з цим твердженням?
  •     Яких людей, на вашу думку, більше: добрих чи злих? Чи свідомим є вибір цих людей?
  •     Звідки людина знає, що добре, а що погане? Чи можуть не збігатися погляди різних людей на ці поняття? У чому причини таких розбіжностей?
  •     Що, на вашу думку, впливає на вибір життєвого шляху та формування характеру людини?

 

IV. СПРИЙНЯТТЯ Й  УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

 

Робота в групах: 1-ша група записує позитивні риси характеру Чіпки, 2-га  - негативні. Студенти зачитують написане та усно переказують епізоди, на основі яких зробили висновки про особливості характеру героя.

 

 

чесний (відмова дати хабаря)

жорстокість (вбиває сторожа)

працьовитий (любов до землі)

легко піддається впливу («погана» компанія)

вірний друг (дарує Грицькові своє зерно)

подвійні стандарти

(осуджує пограбування, але сам грабує…)

сміливий (захищає діда Уласа)

егоїзм (не думає про Галю чи матір)

Орієнтовні відповіді студентів

Коментар викладача

Як бачимо, Чіпка наділений як позитивними, так і негативними рисами, зрештою, так само, як кожен із нас. Виходить, що не тільки характер людини впливає на те, що відбувається в її житті.

 

Колись давно, старий дід повідав своєму онуку життєву істину.

– У кожній людині йде боротьба. Ця боротьба дуже схожа на бій двох вовків. Один вовк – чорний. Він представляє собою різне зло: заздрість, лють, ревнощі, жаль, егоїзм, жадібність, брехню… Інший вовк – білий. Він представляє добро: мир, дружбу, любов, надію, турботу, доброту, вірність, правду та ін.

Онук, зворушений  словами діда, надовго задумався. А потім спитав:

 Діду! А який вовк в кінці перемагає? Злий чи добрий?

Старий ледь помітно посміхнувся і відповів:

 Запам’ятай: завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш.

 

Якого зі своїх вовків підгодовував Чіпка? Пригадаймо, як він реагував на те, що траплялося в його житті.

 

Фішбоун: запишіть випробування, з якими зіткнувся Чіпка, та наслідки, до яких призвели ці ситуації; усно проаналізуйте поведінку Чіпки та запропонуйте альтернативні варіанти виходу із ситуацій.

 

Кожен сегмент риб’ячого скелета виконує свої функції: голова – проблемне питання, яке потребує вирішення; верхні кістки – причини, які призвели до проблеми; нижні кістки – наслідки, до яких призвели сформульовані причини; хвіст – відповідь на поставлене запитання (висновки).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Коментар викладача.

Безумовно, життя підкинуло Чіпці чимало випробувань, та, на жаль, він не зумів їх подолати. Кожного разу, зіткнувшись із неприємностями чи несправедливістю, Чіпка опускає руки. Він зациклюється на негативі, який з ним трапився, але не вміє радіти всьому доброму, що з ним відбувається. Герой бачить довкола брехню та несправедливість і прагне помсти, але забуває, що боротися зі злом його ж методами неможливо, бо це тільки примножує зло. Чіпці замало вірності й любові дружини, щирості й турботи близьких людей (баба Оришка, дід Улас, Христя), турботи матері (нехай і запізнілої).

Все, що трапляється з нами, має свої причини, і часто саме від нашого вибору, залежать наслідки тих чи інших подій. Складно сказати, чи існує правильний або неправильний вибір, але у будь-якому випадку ми повинні бути готовими брати на себе відповідальність за рішення, яке прийняли, а не звинувачувати всіх довкола у своїх невдачах.

 

Спрямоване читання: прочитайте діалог між Чіпкою та Грицьком.

  • Чим відрізняються їхні погляди на життя?

 

 

— Так ви, пані-матко, — обернувся він зі словом до Христі, — хочете знати: чим люди винні в моїм безголов'ї? Усім винні! Од самого малого, непримітного, до самого великого, найбільшого... Ви тільки погляньте: як вони між собою живуть? Чи так, як люди, як брати, як бог приказав жити?.. Еге ж! Вони б могли — один одного в ложці води втопили, з лиця землі змели!..

Грицько всміхнувся...

— Ну, що тобі до того, Чіпко? Скажи мені, бога ради?.. Адже тобі від того ні знобить, ні гріє...

— Як, не знобить? А правда де? Де та правда, по котрій нам велено жити? Де вона ділася? Хто її вкрав у нас? — гарячився Чіпка. — Куди вона забігла?.. Га?

— А нема правди, — одказав Грицько, — то живи так, як і всі живуть...

— А як не дають жити? Що тоді?

— То все мана тільки!

— Ой, Грицьку! Ой, братіку! Не кажи так... важко мені, пече мене таке слово...

— Не знать, що вигадуєш, Чіпко! Не знать, об чому турбуєшся?.. Не такий тепер вік настав, не такі люди народилися...

Бесіда на основі прочитаного діалогу

  • Чия позиція вам більше імпонує? Чому?
  • У кого більше шансів стати вашим другом: у Чіпки чи Грицька? Чому?
  • Дівчата, кого би ви обрали супутником життя? Чому?
  •     «Людям не треба правди чи брехні – людям треба щастя», – писав Володимир Винниченко. Прокоментуйте, як ви розумієте ці слова. Чи згодні ви з такою думкою?
  •     Хто, на вашу думку, був щасливіший: Чіпка чи Грицько? Чому?

 

Коментар викладача

Як бачимо, не все так однозначно, як здається на перший погляд. Щастя кожен розуміє по-своєму, тай правда, часто, у кожного своя. Недарма в народі кажуть: «Життя прожити – не поле перейти». Дуже важливими є пріоритети, які ми для себе обираємо, а пріоритети часто відрізняються, тому варто звертати увагу на те, що цінує людина, яку ми обираємо супутником життя, бо спільний шлях передбачає однакові цілі.

 

Незакінчене речення: продовжте речення від імені кожного із запропонованих героїв (Чіпка, Грицько, Галя, Христя, ваша позиція)

Найважливіше в житті – це…

 

V. КОНТРОЛЬНО-СМИСЛОВИЙ ЕТАП

Тепер ваша черга робити свій вибір)

  •       Як ви вважаєте, Чіпка розбійник чи правдошукач? Обґрунтуйте свою думку за допомогою методу ПРЕС.

 

Метод ПРЕС

Я вважаю, що Чіпка Варениченко був правдошукачем / злочинцем, тому що ______

______________________________________________________________

наприклад,______________________________________________________

______________________________________________________________

отже,____________________________________________________________________________

 

 

VІ. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ

Рефлексія

Оцініть нашу роботу, позначивши на шкалі від 1 до 5 свої враження від заняття за категоріями.

Заняття було для мене

  • цікавим (я із задоволенням брав участь у різних видах роботи)  _1_2_3_4_5_
  • пізнавальним (я дізнався щось нове для себе)  _1_2_3_4_5_
  • корисним (здобуті знання мені пригодяться) _1_2_3_4_5_

 

Оцінювання студентів

Дякую вам за сьогоднішню роботу, всі ми добре попрацювали. І хоча на деякі запитання ми не змогли знайти однозначної відповіді, це тільки підтверджує те, що всі ви старалися та активно висловлювали свою позицію, а отже, заслуговуєте на хороші оцінки.

 

Домашнє завдання

Написати вільне есе (10-15 речень) на основі роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», взявши за епіграф слова Ентоні Роббінса: «Ми не можемо змінити вітер,  але можемо керувати вітрилами».

docx
Додано
22 грудня 2022
Переглядів
790
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку