Заняття для учнів 2-3 класів, яке спрямоване на виховання почуття гідності в дітей на основі особистісно зорієнтованого, компетентнісного та діяльнісного підходів. Пропоновані виховні заняття відповідають принципам наступності та перспективності в роботі з учнями, включають елементи превентивного виховання та інтерактивні форми роботи.
Тема 11. Злість.
Мета: сприяти формуванню у дітей вміння позбавлятися агресивної поведінки. Вчити заспокоюватись і знаходити правильне вирішення проблем з людьми на яких зляться, переводити свою силу в мирне русло.
Обладнання: олівці, папір , плакат з порадами.
Хід заняття
1. Організаційний момент. Доброго дня, діти! Візьміться за ручки, посміхніться один до одного і привітайтеся, називаючи ім'я свого сусіда гарним словом.
2. Розкриття теми заняття. Чи відчували ви у своєму житті велику злість до когось або на щось?
(Відповіді дітей).
– Які були причини вашої злості?
3. Повідомлення теми й мети. Сьогодні ми з вами будемо говорити про злість, про те, як потрібно заспокоюватися самому, а також людей, які зляться
4. Подання нових знань.
Вступна бесіда.
Злість рахується негативною емоцією. Але інколи вона приносить користь. Завдяки їй, ми розуміємо, що щось не так в ситуації, і навіть те, що саме не так.
Якщо навчитися керувати злістю, то вона може поліпшити взаємодію з іншими людьми.
– Ви бачили людину, яка дуже часто ходить злою? Чи подобається вона вам?Що буде, якщо ми весь час будемо ходити злими? ( Ніхто не схоче з нами дружити, відносини будуть напруженими як з друзями, так і з близькими.Ніхто не проявить позитивних емоцій до нас.)
Злість виникає тоді, коли ми відчуваємо в чомусь незадоволення : у своїх бажаннях, діях, очікуваннях.
Інколи злість може з’явитися від того, що людина відчуває перевтому, нервове виснаження.Злість може з’явитися також у мами, якщо вона хоче, щоб ви допомогли, але ж ви побігли гратися з друзями, або довго граєте в інтернетігри і не слухаєте її.
Вправа «Ручки». Діти стають у два кола Внутрішнє і зовнішнє. Повертаються обличчям один до одного. Вчитель пропонує дітям руками показати злість (ручки побились), потім показати як ручки помирились та обнялись і т.д.
Вправа «Подихай як…». Спочатку за вказівкою вчителя діти показують як дихає спокійна людина, а потім – зла..
Вправа «Добрий та злий». Діти діляться на 2 групи. У одній групі усі діти окремо малюють добре обличчя, а в другій – зле. Усі малюнки перемішують. Потім по черзі діти виходять і витягують будь-який малюнок. Завдання: зобразити виразом обличчя той малюнок, який вибрали. Інші діти спостерігають.
Обговорення вправи.
Робота з казкою.
Як злість Таню і Ваню в полон спіймала
Жили-були веселі діти Танюша і Іванко. Усі їх дуже любили: і мама з татом, і вчителька, і діти у школі. Але одного разу вони вийшли гуляти в двір, налетіла тут звідкись зла хмара і захопила Танюшу та Іванка в полон. А називався той полон «Королівство Злюк». І усі, хто потрапляв в те королівство, тут же ставали злими і негарними. І Танюша з Іванком стали злими, навчилися кусатися, плюватися, битися і навіть ногами штовхатися. І навіть прозиватися вони навчилися. Але зла хмара ще більше зло для наших дітей придумала. Вона повернула їх назад у свій двір, але звільняти від чар не стала. І що тут почалося! Танюша з Іванком на маму злитися почали. У тата комп'ютер зламали. А друзів у школі то обізвуть, то стукнуть, а іноді і стукнуть і обізвуть відразу.
Зовсім погане життя у них настало, тому що злим дуже важко живеться на світі.
Але Був у Танюші з Іванком кращий друг Паша. Вирішив Паша перемогти злу хмару, зібрав усю свою зброю і визвав її на бій. Підійшла тут до Паші добра чарівниця – вчителька Олена Василівна і сказала: «Зло ти злом не переможеш, тільки людям ти зашкодиш».
«А чим же мені перемогти зло?» – розгубився Паша.
«Злого потрібно полюбити, щоб про зло він міг забути», – відповіла йому мудра вчителька.
(О.В. Хухлаєва).
Запитання до тексту казки.
Гра «Добрі чарівники».
Ось і ми з вами зараз запам'ятаємо ці слова і пограємо в зачарованих злих Танюшу та Іванка, яких всі разом звільнятимемо від чар.
Двоє дітей – хлопчик і дівчинка ,сідають на стільчиках в центрі групи і роблять злі обличчя. Діти по черзі підходятьдо них, гладять і говорять добрі слова до тих пір, поки Танюша та Іванко не звільняться від чар і не посміхнуться. У цій ролі можуть бути усі діти.
Вправа «Злючка ». Діти мають придумати собі злу тварину, у яку вони перетворяться. Виходять по черзі до дошки і мімікою і жестами показують її. Діти відгадують. А відгадана тварина розповідає чому вона була злою від імені свого персонажа.
Робота з плакатом «Як побороти злість»
Вчитель пропонує дітям поради, які допоможуть спинити свою злість:
Вправа «Викинути злість». Діти пригадують ситуацію, яка накопила у них злість, через що вони сердилися і нервували. Описують її на папері. Після чого, зім’яли лист і викинули у смітник.
5. Підсумки заняття. Всім нам властиво злитися. Але ви повинні пам’яттати, щ о накопичена образа, злість руйнують людину зсередини і вона починає хворіти. Тому потрібно нам усім вчитися контролювати свою злість, відпускати свої образи, боротися з ними, так як це ми вчилися робити сьогодні.
Рефлексія.
Вправа «Мікрофон».
- Я зрозумів, що злість потрібно проганяти, щоб…
6. Домашнє завдання. Пам’ятайте всі поради, як боротися зі злість і намагайтеся їх завжди виконувати..
1