Тема: «Космічна подорож»
Програмовий зміст: формувати знання дітей про нашу державу, про місто в якому живуть, формувати у дітей уявлення про Всесвіт, про зірку Сонце; закріпити знання про планети їх розміщення; вдосконалювати вміння дітей давати повну відповідь на поставлені питання; розвивати інтонаційну виразність мовлення, увагу, мислення, спостережливість.
Хід заняття
Вихователь. Діти, сьогодні у нас непросте, незвичайне заняття, на якому ви покажете які ви у мене розумники і як ви багато знаєте, а також дізнаєтесь багато цікавого. Отже, починаємо. Діти, ви звичайно знаєте свою адресу і можете сказати на якій вулиці живете. Правда?.
Дитина. Я живу по вулиці…….
Вихователь. А по якій вулиці живе Оля?
Дитина. Я живу по вулиці…….
Вихователь. Молодці діти, а тепер скажіть в якому місті розташована наша вулиця.
Дитина. Вулиця на якій я живу розташована у місті Славута.
Вихователь. Правильно, всі вулиці на яких ви живете розташовані в нашому гарному рідному місті Славута. Діти, а тепер скажіть мені в якій країні розташоване місто Славута.
Дитина. Місто Славута розташоване в Україні.
Вихователь. Дійсно так, в Україні. А де ж знаходиться наша Україна?
Дитина. Україна знаходиться на планеті Земля.
Вихователь. Вірно діти, Україна, і інші країни світу розміщені на планеті Земля. Діти, а ви можете відповісти де живе Земля? Яка її адреса?
Дитина. Планета Земля живе у Всесвіті і входить до Сонячної системи.
Вихователь. Правильно, діти наша планета Земля дійсно входить до Сонячної системи, і отримала своє ім’я на честь Сонця, яке сяє в самому її центрі. А навколо Сонця, я нагадаю вам діти, ми вже про це з вами говорили обертаються 9 планет: Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, Плутон. (слова супроводжуються показом макета «Сонячної системи»).
Сонце, діти, це велика зірка,
і здаля нам сяє.
Вона така привітна,
і навколо неї
крутяться постійно
Марс, Земля, Венера
І Меркурій швидкий
Не забудь Юпітер.
І Сатурн з Ураном
А Нептун з Плутоном
Теж їм друзі славні.
Сонце, зірку нашу
І планет цих дев’ять
Разом називають
«Сонячна система».
Вихователь. Згадали діти?
Діти. Так.
Вихователь. А тепер, діти, я вам пропоную хвилинку-розминку яка має назву «Планети». Станьмо всі у коло і пригадаємо назви планет.
Хвилинка-розминка «Планети»
(вихователь кидає м’яч)
Раз, два, три, чотири, п’ять
Хочем в космосі гулять
Раз – Меркурій
Два – Венера
Три – Земля
Чотири – Марс
П’ять – Юпітер
Шість – Сатурн
Сім – Уран
Вісім – Нептун
Дев’ять – Плутон.
Вихователь. В мандрах космічних ми побували
Планети успішно всі ми назвали
А тепер любі мої
Складніша розминка, де ми маємо відгадати загадки, про планети, і я дозволю усім вам відгадувати хором.
Загадки про планети.
1. Завжди лише спека та спека
Зітхає найбільша до Сонця планета
Немає морозу чи бурі
Планета ця зветься – Меркурій.
2. У хмари одягнена сиві
Планета ця дуже красива
Найближча сусідка Землі
Та дуже не с хожі вони
Де гори, море і печери
Немає їх нажаль у (Венери).
3. Невже вам назва відома
Планета, де ми всі удома
Озера, ліси і поля
Звичайно це наша «Земля»
4. Колись долетить і ракета
На цю величезну планету
Бурі, тумани та вітер
Хвилюють планету (Юпітер)
5. Далеко від сонця та світла
Планети цієї орбіта
Зі снігу та льоду кургани
Вкрили поверхню (Урану)
6. Планети цієї ім’я
Дарунок морського царя
Живе в океані чаклун
А зветься планета (Нептун)
7. А ця планета маленька
Занадто від сонця далеко
Холодний космічний сон
Сповив всю планету (Плутон)
8. А ця планета червона
Наче справжній вогонь
Про неї згадаємо ще не раз
Бо зветься планета ця (Марс).
9. Ця планета має кільця
Наче справжній акробат
Тут завжди розумним будь
Цю планету звуть (Сатурн).
Вихователь. Діти подивіться (показує чисте тло Сонячної системи). Нашим планетам так було цікаво як ви відгадуєте загадки про них, вони так захопилися вашими знаннями що навіть заблукали у безмежному Космосі. Допоможемо їм повернутись додому?
Діти. Так.
Вихователь. Зараз ви дітки викладете кожен свою Сонячну систему, тільки будьте уважні, зробіть все правильно. ( 1 дитина викладає на дошці, всі інші на листках).
(Вихователь спостерігає, перевіряє викладання планет, супроводжує словами).
Вихователь. Я дуже рада, що ви справилися з завданням і допомогли нашим планетам повернутись додому. А зараз я вам пропоную ігрову вправу «Назви планету за місцем знаходження.
Вихователь. Ми на першій від Сонця планеті!
Діти. «Меркурій»
Вихователь. Ми на планеті яку називають сестрою Землі.
Діти. «Венера»
Вихователь. Ми між Землею і Юпітером.
Діти. «Марс».
Вихователь. Ми на найбільшій планеті Сонячної Системи.
Діти. «Юпітер»
Вихователь. Ми на планеті що має кільця
Діти. «Сатурн»
Вихователь. Ми між Сатурном і Нептуном.
Діти. «Уран».
Вихователь. Ми на найменшій планеті Сонячної Системи.
Діти. «Плутон».
Вихователь. Діти, як нам впізнати землю серед інших планет?
Дитина. Вона блакитна, бо в ній є кисень та вода. Це третя планета Сонячної Системи.
Дитина. В нас велика «Планета Земля»
Гарні луки й сади
І повинні всі разом
Вроду цю зберегти
Прокидайся раненько
Умивайся маля
І вітайся раденько
Добрий ранок земля
Я тебе шануватиму
Я тебе доглядатиму
Я маленька дитина
Ти планета моя.
Вихователь. Правильно діти.
Наша планета і врожайна і пахуча
Пишна, рідна і квітуча,
Не любить її не можна
Бо знайде тут місце кожний
Птах, комаха, немовля
Бо на те вона земля.
Вихователь. Діти, а зараз я хочу розказати вам про те, що наша планета не стоїть на місці, а постійно рухається, обертається навколо себе, тому день, змінює ніч, а ніч змінює день. Зараз ми побачимо за допомогою досліду. Беремо глобус. Що таке глобус – діти. Глобус – це макет землі. Беремо булавочку, знаходимо на глобусі нашу Україну, ставимо туди булавочку, а тепер беремо настільну лампу, включаємо її, і на мить уявляємо що це сонце, повертаємо глобус. Дітки, сонечко світить, яка частина доби в нас на Україні – день, помаленьку Земля повернулась, уже вечір, ніч.
Вихователь. Діти, подумайте і скажіть що було б аби Земля не поверталась?
Дитина. Аби Земля не поверталась, то в одній стороні був би день, а в другій ніч.
Вихователь. Діти, а ще Земля повертається не тільки навколо себе, а подорожує навколо сонця. А подорожує вона дуже довго, цілий рік. І тому у нас змінюються пори року. Спочатку зима, потім весна, літо, осінь. Проведемо, ще один дослід:
Лампа – це сонечко;
Глобус – це наша планета Земля.
Сонце стоїть на місці, а земля повертається навколо сонця. Де землю освітлює сонце, літо, а зараз осінь, а зараз зима.
Вихователь. Діти, а що було б якби наша земля не поверталася навколо Сонця?
Дитина. На 1-й стороні планети була б зима, на другій літо.
Вихователь. Молодці діти, гарні знання маєте про Землю, про планети. А ви хотіли б побувати в космосі і побачити що там є?
Сідайте тихенько на стільчики і ми з вами зараз уявимо що ми летимо в космос. Ми бачимо планети, супутники, бачимо сонечко воно торкається своїми промінцями. А ось місяць, супутник землі. Перед нами зоряне небо, всіяне зірочками. Вони мерехтять як маленькі вогники. Давайте спіймаємо одну зірочку і кожен загадає бажання. Ось і закінчилась наша уявна незвичайна подорож. І хоч вона уявна і казкова, та я вірю, що настане день, коли хтось з вас, а можливо ваших друзів знайомих виведе космічний корабель на орбіти і вирушить відкривати нові незвичайні планети. А поки що ми на землі, вона прекрасна і її треба берегти. А зараз я вам пропоную краєчок синього неба, можете на ньому викласти своє сузір’я і дати їм назву. Як ти назвеш своє сузір’я Катя, Оля…… Молодці діти, дуже гарно ви відповідали, багато дізнались цікавого. А зараз я вам дам великий листок паперу і ви намалюєте все що вам найбільше запам’яталось.