Заняття з елементами тренінгу «Прояви насильства в учнівському середовищі»

Про матеріал

Останнім часом усе більшої актуальності набцває проблема підліткової агресивності. Саме це явище породжує тенденцію до насилля в учнівському середовищі. Ознайомити учнів з поняттями «насильство», «види насильства»,звільнити від негативних переживань, створити сприятливий психологічний клімат; надати відчуття емоційної рівноваги та захищеності, вам допоможе заняття з елементами тренінгу «Прояви насильства в учнівському середовищі».

Перегляд файлу

 

 

Заняття

з елементами тренінгу

«Прояви насильства

 в учнівському середовищі»

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: Ознайомити учнів з поняттями «насильство», «Види насильства»; звільнення від негативних переживань; створити сприятливий психологічний клімат; надати відчуття емоційної рівноваги та захищеності.

Обладнання: маркери, малюнок, стікери «листочки» і «квіточки», роздатковий матеріал (ситуації), фломастери, заготовки сердець, клубочок ниток.

Час: 1 год.

Хід заняття

Вправа «Привітання»

Кожен називає свої ім’я і з яким казковим героєм ви себе асоціюєте в дану хвилину.

Правила роботи групи

Учасники проговорюють попередньо прийняті правила.

  1.               Вільний стиль поведінки і спілкування.
  2.               Тут і тепер.
  3.               Бути активними.
  4.               Повага до тих, хто говорить.
  5.               Оцінюємо не учасників, а лише їхню поведінку.

 Вправа «Очікування»

Кожен учасник групи пише на паперовому стікері у вигляді листочка свої очікування від заняття і прикріплює їх на стовбур намальованого дерева.

Вправа «Надірване серце»

Прикріпити велике паперове серце до грудей і попросити учасників відгукнутися на розповідь «Надірване серце». Запропонувати висловлювати незгоду (опустити великий палець униз) щоразу, як почують про випадок пригнічення (насилля). При цьому драматично відірвати шматок паперового серця від грудей і кинути його додолу.

Якось уранці в кімнаті Марійки звично пролунав будильник, але дівчинка не підводилася з ліжка. До кімнати зазирнула старша сестра і зірвала з Марійки ковдру «Ну ж бо, вставай швидше, - сказала вона. – Знову запізнилася в школу, ледацюго…».

Діти відривають шматок «серця»).

«Мамо, мене ображає Даринка», - поскаржилася дівчинка на сестру. «І чому ти завжди скиглиш як маленька. Одягайся швидше, вже запізнюєшся, - відповідала мама (Діти відривають шматок «серця»).

Марійка прийшла до школи і зайшла до роздягальні. Поряд пробігав старшокласник та зачепив Марійку плечем «Відступи малявко» (діти відривають шматок «серця».

Дівчинка підійшла до кабінету. Однокласниці про щось перешіптувалися під стіною і посміювалися, дивлячись в її бік (діти відривають шматок «серця»). Марійка  хотіла підійти до них, але Софія гучно оголосила: «Сьогодні ми з тобою розмовляти не будемо». Дівчинка підійшла до своєї подруги, але Іринка відвернулася. (Діти відривають шматок «серця»).

«Та чому?» - поспішила вияснити Марійка. Софія високо підняла голову: «пояснювати нічого не збираємося» (Діти відривають шматок «серця»).

Розпочався урок, учитель почав перевіряти домашнє завдання. Підійшла черга Марійки розповідати вірш. Вона вийшла до дошки і подивилася на дітей: хлопці кривлялися, дівчата цмокали й підкочували очі. Марійка зрозуміла, що вона не може пригадати жодного слова з вірша. «Ти не вивчила вірш «Марійко, сідай – «2» - зробила висновок Валентин Павлівна. (Діти відривають шматок «серця»).

Однокласниця Оля вигукнула: «От нікчемо, справжній телепень» - і весь клас розреготався.  (Діти відривають шматок «серця»). 

Марійка ледве дочекалася кінця уроків і щосили побігла до роздягальні. Але там її чекала несподіванка: хлопці перекидали один одному її шапку. Дівчинка почала благати підлітків віддати їй шапку, але хлопців це тільки тішило: «собачко, собачко, на…на» (Діти відривають шматок «серця»).

Марійка поскаржилася черговому вчителю, кривдники мусили віддати їй шапку, «Ябеда, ябеда» - почула Марійка, тільки-но вийшла на шкільне подвір’я й одразу відчула, як у неї влучили снігові кульки (Діти відривають шматок «серця»).

Дівчинка йшла і плакала. Холодний сніг танув під майкою, обличчя і волосся були мокрими, а під оком болів синець.

Марійка прийшла додому, подивилася на годинник і зрозуміла, що через неприємності запізнилася в художню школу (Діти відривають шматок «серця»).

Дівчинка знесилена впала на ліжко і заснула (Діти відривають шматок «серця»).

Учасники піднімають паперові шматочки і на ватмані склеюють надірване серце.

 Інформаційне повідомлення

Тема нашого сьогоднішнього заняття – непроста і дуже актуальна.

Прояви насильства супроводжують людство з давніх-давен. Впродовж тисячоліть одна людина кривдить іншу людину, чинить насильство щодо неї. У світі постійно відбуваються війни, напади на людей, дискримінація, приниження. Ми вже звикли сприймати насильство, як щось неминуче. Але ж прояви насильства порушують права людини, принципи вільного та справедливого існування.

І коли насильство чиниться поруч з нами, чи у нас в домі, в училищі, на вулиці, ми можемо зупинити його.

Іноді ми не усвідомлюємо, що втягнуті в коло насильства, бо можемо не знати, що певні насильницькі акти щодо нас порушують наші права, честь та гідність, не знаємо своїх прав, як захистити себе.

Вправа «Мозковий штурм»

Педагог запитує «Що таке насильство?» і фіксує відповіді на дошці, після чого аналізуємо їх та підводимо до визначення цього поняття.

Насильство – як дія або бездіяльність однієї людини стосовно іншої, що завдає шкоди здоров’ю як фізичному, так і психологічному, принижує почуття честі та гідності.

Насильство можна визначити, як фізичну, психологічну, сексуальну або іншу дію чи комбінацію цих дій однієї особи на іншу, що порушує гарантоване Конституцією України право громадянина на особисту недоторканість.

Насильство в сім’ї – будь-які умисні дії фізичного, сексуального, психологічного, економічного спрямування одного члена сім’ї стосовно іншого члена сім’ї, які порушують Конституційні права і  свободи члена сім’ї як людини та громадянина і завдають йому моральної шкоди, шкоди його фізичному чи психологічному здоров’ю.

Характеристика видів насильства

Фізичне насильство

  •                   побиття
  •                   тільки ушкодження
  •                   викручування рук
  •                   брутальне поводження
  •                   позбавлення їжі
  •                   втягнення дітей до вживання алкоголю та наркотиків

Психологічне насильство

  •                   ігнорування почуттів свободи;
  •                   образа переконань, що мають цінність для особи;
  •                   образа віросповідання, національної, расової та класової приналежності або походження;
  •                   приниження особи;
  •                   погрози завдати їй фізичну або економічну шкоду.

Сексуальне насильство

  •                   гнів на підґрунті ревнощів;
  •                   образа особи словами сексуального змісту;
  •                   примус дівчини до сексуальних зносин.

Екологічне насильство

  •                   повне вилучення або обмеження коштів;
  •                   контроль надходжень та «жорстке дозування» фінансових витрат;
  •                   відбирання речей, грошей.

Вправа «Дерево насилля»

Ми з вами говоримо про насильство, його види, про те, як насильство впливає на життя та свідомість людини. Я пропоную вам завдання, нехай кожна група обере один із видів насильства.

Спробуйте уявити, як виглядало б це  насильство, якби воно з’явилось перед нами у вигляді дерева.

Уявили?  Тепер кожна група намалює своє дерево під назвою «Насильство».

Але зображаючи його, намалюйте і те, з чого воно росте, адже коріння – причини насильства. Стовбур – це те. З чого складається, чим наповнюється життя людини та будь-якої живої істоти, яка є об’єктом насильства. Звичайно, гілки – це відчуття того, хто терпить прояви насильства від іншого, інших. А чим будуть плоди – наслідки, чи буде листя? Усе залежить від вас та вашої уяви.

Починайте роботу. Потім всі оберете одну людину, яка нам її презентує.

Презентація, обговорення результатів групової роботи .

Практикум «Аналіз ситуацій»

 (Мета: формувати вміння розрізняти види насильства, агресора і жертву ситуації насильства).

 Кожній групі вручається пакет із завданнями.

 Завдання: визначити вид насильства, вказати агресора і жертву ситуації.

Ситуація 1

 Петрик, зайшовши у їдальню, і, як завжди, сів не на своє місце. До нього підійшла Оленка і попросила звільнити її стілець. Він відштовхнув дівчинку з такою силою, що вона впала на підлогу.

 

Ситуація 2

 Під час перерви Юрко бігав по класу і штовхнув Іринку. Дівчинка, падаючи, ненароком розбила вазу на столі вчителя. В клас зайшла вчителька і побачила розбиту вазу. Іринка намагалась пояснити, що трапилось на перерві, але вчителька не вислухала оправдань і нагримала на неї.

Ситуація 3

 Десятирічні Оля і Леся відпочивали на березі моря. До них підійшли незнайомі чоловіки і запропонували навчити їх плавати. Коли вони опинились у воді, незнайомці дозволили собі брутальну поведінку.

Ситуація 4

 Після закінчення школи-інтернату Іван повернувся до рідного села. З’ясувалось, що у його будинку проживає співмешканка померлого батька. Вона прогнала його з рідної хати.

Ситуація 5

 Дмитрик взяв без дозволу ручку Олега. Коли Олег це побачив, вдарив Дмитрика.

Ситуація 6

 Семикласниця Юля гуляла в парку із своєю собакою. Поруч на лавці незнайомі хлопці вживали алкоголь. Вони вперто пропонували Юлі до них приєднатися.

 

 У конфліктній ситуації агресор завдає шкоду не тільки жертві, а й собі. Він не хоче відповідати за свої вчинки, спеціально заподіює шкоду іншим, тим самим він руйнує своє здоров’я. Адже лють, жорстокість і злість руйнують його нервову систему - і хвороби неминучі.

Вправа «Склади серце» (Коло ідей)

Скласти свої надірвані шматочки і колективно склеїти серце доброти. Кожен з вас при наклеюванні своїх шматочків називає що потрібно робити щоб зупинити насильство в учнівському середовищі. Таким чином ми отримаємо коло ідей з даної проблеми.

Вправа «Клубочок»

Отже,у мене в руках клубок ниток для в’язання. Зараз ми будемо в'язати візерунок нашої групи. Учасник, в чиїх руках знаходиться клубок, має сказати побажання. Потім обмотати нитку навколо свого пальця і перекинути клубок будь-якому іншому учаснику тренінгу.  Клубок має побувати у кожного. І ще : уважно слухайте один одного, хто говорить, це нам наприкінці знадобиться.

     От скільки приємних побажань ми почули , а тепер пропоную змотати клубок назад. Робити це будемо так: той , хто знімає нитку з пальця, намотує її на клубок і пригадує, що саме говорив попередній учасник, яке було його побажання. З пальця, намотує її на клубок і пригадує, що саме говорив попередній учасник, яке було його побажання.

Притча «Про вовків»

Колись один мудрець відкрив своєму внукові життєву істину:

- У кожній людині відбувається боротьба, дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк символізує зло: заздрість, егоїзм, амбіційність, брехливість, жадібність. Другий вовк символізує добро: миролюбність, любо, доброту, відданість.

Онук, котрий перейнявся словами дідуся до глибини душі, замислився й запитав:

  •                   А який же вовк усе ж перемагає?

Старий усміхнувся й відповів…

(Вчитель робить паузу і запитує: «Як ви гадаєте, що відповів дідусь?». Діти висловлюють свої припущення.)

- Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш

 

 Ви можете змінитися, якщо захочете самі, і бути такими, якими забажаєте! Захочете бути злими, жорстокими – будете, захочете бути добрими, милосердними то станете такими.

Намагайтесь виховувати у собі милосердя, доброту, вміння співчувати іншим, відчувати їхній біль. Кожна людина має право жити вільно, у безпеці, без страху.

Заключна частина

Сьогодні ми з вами говорили про насильство в учнівському середовищі і кожен з нас отримав певні переживання, емоції, дізнався щось нове і безперечно закарбував у своїй душі «СТОП НАСИЛЬСТВО». На початку заняття ви прикріплювали до нашого дерева листочки із очікуваннями від заняття, якщо ваші очікування збулися і ви отримали для себе корисні знання та зробили певні висновки, то прикріпіть біля свого листочка квіточку. Нехай наше деревце розцвіте і в кожного у серці завжди квітне тільки добро, людяність, милосердя і повага.

 

Мій улюблений світ  -

Без насильства,

Без жорстокості, болі і зла,

Де народом заспівана пісня

Містить тільки хороші слова.

Мій улюблений світ – без насильства,

Де немає страждання й війни,

Де розквітла калина барвиста,

Й голосінь не почуєш сумних.

Мій улюблений світ – це не казка,

А реальне щасливе життя,

Бо звільнивши наш світ від насильства,

Можна сміло іти в майбуття.

І коли на теренах країни

Без страждань заживе кожне місто,

Скажуть люди всієї країни:

Україна – це світ без насильства

- На цьому наше заняття – тренінг закінчено. Дякую всім за спільну працю. До нової зустрічі.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Aksentij Nadijka
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Філімонова Юлія Миколаївна
    Дуже цікавий та актуальний матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
10 березня 2018
Переглядів
4080
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку