Заняття з елементами тренінгу "Світ дитини очима батьків"

Про матеріал

Заняття з елементами тренінгу для батьків дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, покликане формувати компетентності у спілкуванні з дитиною, спрямовані на гармонізацію дитячо-батьківських стосунків у родині. Заняття можна проводити для батьків учнів середньої ланки. Для використання у роботі класному керівникові, соціальному педагогу, практичному психологу.

Перегляд файлу

Заняття з елементами тренінгу для батьків з сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах

 

Заняття для батьків «Світ дитини очима батьків».

Мета: формування компетентності батьків у спілкуванні з дитиною.

Завдання:

  1. Формування мотивації на подальшу спільну роботу, спрямовану на гармонізацію дитячо-батьківських відносин у родині.
  2. Розвиток батьківської компетентності.

3. Знайомство з технікою «активного слухання».

4. Розуміння батьківської відповідальності за підтримку довірливих стосунків з дитиною.

Вправа «Клубочок».

Мета: створити теплу доброзичливу атмосферу в групі.
Обладнання: клубок ниток.

Завдання: назвати своє ім’я, ім’я дитини, пояснити чому так назвали.

Учасники заняття об’єднуються у коло. Починає вправу ведучий: «Моє ім’я…, ім’я моєї дитини…. Ми її назвали так, тому що…». При виконанні учасники  передають клубочок один одному.

Дослід «Ароматний напій».

Мета: формування мотивації на подальшу спільну роботу, спрямовану на гармонізацію дитячо-батьківських відносин у родині.

Обладнання: 3  стакани: перший з холодною водою,  другий з окропом, третій – мелена кава.

Завдання: демонстрація досліду з наступним обговоренням.

Хід вправи.

    Перед вами два стакани: в одному знаходиться вода кімнатної температури, в іншому - мелена кава. В стакан з водою додамо декілька ложок меленої кави. Вміст стакану перемішаємо.

  • Що Ви спостерігаєте?
  • Як Ви думаєте, утворився напій?
  • Він смачний?

 А зараз візьмемо стакан окропу і теж додамо декілька ложок меленої кави. Перемішаємо.

  • Що спостерігаємо?
  • Що відчуваємо?

Зерна кави повністю розчинилися і утворився прекрасний ароматний напій.

Висновок: для того, щоб отримати ароматний напій, потрібно не тільки поєднати речовини, а застосувати додаткову умову  -  тепло. Так і для виховання гармонійної особистості, розвитку її духовних та фізичних здібностей, талантів потрібне батьківське тепло, ласка, мудрість, палка любов.

Сьогодні на занятті у вас  буде можливість поглянути з боку на свій стиль виховання; проаналізувати, дізнатися, як звичайний стиль відносин, звичні слова і дії формують життєвий сценарій дітей. Ви отримаєте знання про способи встановлення позитивного емоційного контакту з дитиною, відчуєте себе більш впевнено в ролі батьків.

Запрошую Вас до співпраці.

Вправа  «Правила життя дитини».

Мета: виділення основних принципів організації життя дитини.
Обладнання: аркуш паперу, ручка.
Хід вправи.

    На аркуші паперу накресліть коло і поділіть його на 4 частини. В першій напишіть: «Я дозволяю дитині ...», у другій - «Я забороняю дитині...», у третій - «Я дозволяю, але ставлю умови ...», в четвертій - «Я не дозволяю. Але іноді поступаюся ... ». Потім  заповніть частинки кола і проаналізуйте, що домінує у взаєминах з дитиною: заборони, обмеження, вимоги, вседозволеність, розумність і т.д. Час 5-7 хв.

Питання для обговорення:

  • Є бажаючі проговорити який результат отримала під час вправи?
  • Наскільки легко/важко  було вам?

Коли Ви розмовляєте з дитиною? Як часто Ви насправді з нею, тут і зараз, думками, почуттями, Душею?

Розмовляти - означає:

• Слухати, а не чекати своєї черги висловитися.

• Розуміти, а не читати нотації.

• Радіти, а не відбувати борг.

• Входити в світ дитини, а не тягнути насильно в свій.

Я хочу Вам запропонувати познайомитися з технікою «активного слухання». Представляю Вам 5 кроків до опанування з даною технікою:

  1. Чую і випитую!
  2. Слухаю і підтримую ( очі повинні знаходитися на одному рівні, погляд доброзичливий, кивати).
  3. Розумію почуте (повтор того, що ви чуєте від дитини, віддзеркалення фраз,  паузи між фразами, сумування почутого).
  4. Співпереживаю і об’єктивую почуття (називаю почуття, яке дитина намагається висловити розповіддю).
  5. Активно підтримую (це може бути разом проведений час).

Практична частина. Тепер давайте подивимося, як це виглядає в житті.

Шляхом жеребкування (за допомогою капелюха) виберемо учасників вправи.

Дійові особи:  ролі експромтом - мама 1, син ; ролі за сценарієм – мама 2, син 2, спостерігач.

Мама 1. Ви зайняті домашніми справами. Ваш син повертається з занять. З порога кидає сумку в дальній кут, мовчки роздягається, зі злістю кидаючи речі в шафу. Потім йде в свою кімнату, вмикає музику, сідає на ліжко.

Завдання: Вам потрібно почати з ним розмову про подію, що відбулася в його житті.

Син 1. Повертається з занять. З порога кидає сумку в дальній кут, мовчки роздягається, зі злістю кидаючи речі в шафу. Потім йде в свою кімнату, вмикає музику, сідає на ліжко.

Завдання: розмова з матір’ю ( за  бажанням).

Мама 2. Ви зайняті домашніми справами. Ваш син повертається з занять. З порога кидає сумку в дальній кут, мовчки роздягається, зі злістю кидаючи речі в шафу. Потім йде в свою кімнату, вмикає музику, сідає на ліжко. Вам потрібно почати з ним розмову. Як ви це зробите?

Мама 2. Присівши поруч з ним на ліжко, можна взяти його за руку:

Мама 2. - Я бачу, ти чимось засмучений ... (пауза).

Син 2.  - Та ну їх усіх! Завагався!

Мама 2. - У тебе проблеми у школі ... (пауза).

Син 2. - Я вчора півдня сидів у бібліотеці, писав реферат, а вона мені 3 поставила!

Мама 2. - Ти писав реферат з літератури, а Марія Андріївна поставила тобі 3 ... (пауза).

Син 2.- Так. Уявляєш! Їй не сподобалося, що я не зміг відповісти на питання! Фу ти на неї!

Мама 2. - Ти ображений на вчителя за те, що вона недооцінила старанність ... (пауза).

Син 2. - У мене просто не вистачило часу на те, щоб ще раз уважно перечитати те, що я написав.

Мама 2. - Ти засмучений і трохи злишся на себе самого за те, що не зумів правильно розподілити свій час ... (пауза).

Син 2. - Нічого! Наступного разу я так підготуюся, що комар носа не підточить!

Мама 2. - От і добре, що розібрався в ситуації і знайшов вихід. Я впевнена в твоїх можливостях, а зараз давай поп’ємо чаю з печивом.

Питання для обговорення:

Спочатку з ролі:

  • Що відчували, граючи ту чи іншу роль?
  • Які були труднощі?
  • Наскільки легко/важко було вам вжитися в роль?

Спостерігачі: Які у вас виникли почуття ?

Вправа «Неформальне спілкування».

Мета: закріплення уміння активного слухання, знайомство з поняттям неформального спілкування.

Обладнання: наліпки червоного і зеленого кольорів.

Хід вправи.

Учасники об’єднуються в групи:  «батьки» і «діти» (за кольором наліпок на стільці). «Діти» виходять за двері, кожен вигадує проблему, з якою він хотів би звернутися до «батьків». «Батьки» ж отримують інструкцію не реагувати на прохання дитини під приводом зайнятості, втоми і т.п. Протягом 3-5 хв. хвилин йде рольове програвання ситуацій. Потім учасники міняються ролями. Однак нові «батьки» отримують протилежну інструкцію: відреагувати на слова дитини максимальною увагою, чуйністю, запропонувати свою допомогу і підтримку.

Питання для обговорення:

  • Які виникли почуття під час програвання ситуацій?
  • Як почували себе в тій і іншій ролі?
  • Що було ближчим?

 Ви щойно  побачили, відчули формальне (закрите, байдуже, нещире) і неформальне (відкрите, емпатійне, щире) спілкування. Важливим батьківським умінням є ефективне схвалення або підтримка. Слід пам’ятати що якщо  похвала спрямована на оцінку особистості людини, ставить цю оцінку в пряму залежність від результатів діяльності і тим самим знижує самооцінку в разі невдач, то підтримка спрямована на визнання проміжних результатів і особистісного внеску в їх досягнення. Тим самим вона сприяє підвищенню самоповаги дитини і дорослого.

Рухавка «Знайди свою пару».  (до 5 хв.)

Мета: активізувати увагу учасників, вчити знаходити засоби невербального спілкування, зрозумілі іншим.

Обладнання: невеликі картки з назвами тварин. На кожну тварину повинно бути дві картки.

Хід вправи.

     Ведучий роздає картки з назвами тварин і просить прочитати ці назви подумки. Завдання кожного: знайти собі пару, але при цьому не можна говорити (користуватися лише характерними жестами тварин).

     Коли учасники знайшли свою пару, вони залишаються поруч і не перемовляються, поки всі інші теж не знайдуть собі пару.

     Коли усі пари знайдено, ведучий запитує по черзі у кожної: «Хто ви?».

     Після закінчення вправи можна поділитися враженнями про те, як учасники шукали собі пару.

! Якщо у групі непарна кількість учасників, ведучий теж бере участь у грі.

Вправа «Похвала і підтримка».

Мета:навчання вмінню підтримки.

Наочність: інструкційна картка.

Інструкційна картка: Загальні правила похвали: щирість, об'єктивність, вчасність, частота по потребі дитини.

Невербальна похвала : посмішка, дотик, жест, обійми, SMS.

Вербальна похвала: дія, почуття (ваші), висновок («Я бачу, як ти намагаєшся», «Я впевнений, що ти …»).

Батьки працюють в парах. Кожній парі необхідно придумати приклади за наступною схемою:  ситуація – похвала, підтримка  і проговорити їх по черзі. Час 7 хв.

Бажаючі можуть дати зворотній зв'язок.

Вправа «Лавина» .

Мета: залучити батьків до складання переліку вподобаних їм способів подбати про родину.

Обладнання: журнали, ножиці, клей, аркуш А4.

Завдання: зробити візуалізацію найближчих вихідних за допомогою техніки колаж.

 Уявіть, що ваш будинок занесло снігом під час вихідних, ви не можете ні вибратися, ні зв'язатися з ким-небудь, ні отримати допомогу раніше понеділка. Ви з дитиною. У вас є хороша їжа, музика, книги, ігри, гаряча вода, ручка і папір, але немає телевізора і радіо, розрядився мобільний телефон, відключене світло на невідомий час. Придумайте, як ви використовуєте цю критичну ситуацію, щоб створити собі веселе проведення часу.  Зараз ваше завдання  зробити візуалізацію найближчих вихідних за допомогою техніки колаж. На виконання завдання відводиться 15 хв.

 Після того як робота завершена, учасникам пропонується  за бажанням презентувати.

Висновок: Пропоную здійснити ці плани в найближчі вихідні: «Чи варто чекати, коли ваш будинок занесе снігом?». 

Рефлексія. Ведучий: «Наше заняття  підійшло до завершення. Хотілося б почути від Вас :

  • Що нового для себе дізналися?
  • Чи легко працювалося в групі?
  • З яким почуттям Ви йдете?

 

 

docx
Додано
14 січня 2023
Переглядів
1080
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку