1
Заняття з елементами тренінгу
«Твої особливі друзі»
Мета: сприяти розвитку емпатії і поваги до людей з вадами здоров’я, мотивувати учнів надавати підтримку дітям з особливими потребами.
Хід заняття
1.Знайомство. Вправа «Клубок»
Мета: зняти емоційну напругу, створити дружню атмосферу, налаштувати учасників на подальшу роботу.
Матеріали: клубок ниток.
Соціальний педагог
Учасники стають в коло. Кожен матиме можливість перекинути клубок ниток будь-якому учаснику, не випускаючи з рук свій кінець нитки (демонструє, кидає комусь клубок), під час цього потрібно назвати своє ім’я і побажати щось хороше тому, кому кидає клубок (вправа продовжується допоки всі учасники не будуть долучені до «комунікативної павутинки»).
Запитання для обговорення:
- Чи було вам приємно чути хороші слова? Чому?
- На вашу думку, що відчуває людина, яку постійно ігнорують, не сприймають, ображають?
Соціальний педагог
Коли дитини стороняться, не сприймають в учнівському колективі вона стає замкнутою і відчуває себе чужою. Дуже часто від цього страждають діти з особливими потребами. Хто вони? Як їм можна допомогти? Саме на ці питання ми сьогодні отримаємо відповідь.
2.Вправа «Біла ворона»
Мета: продемонструвати психологічний стан людини, яка за певними ознаками відрізняється від решти)
Матеріали: різнокольорові аркуші(по кілька аркушів одного кольору і лише один - білого)
Соціальний педагог
Учасники займають місця у колі спинами до центра. Кожному учаснику прикріплюється аркуш паперу.Білий аркуш кріпиться найбільш незалежному учню, сильному і авторитетному в класі,— для того щоб уникнути зворотного ефекту. Учасники повертаються обличчям у коло і починають шукати інших, схожих на себе, причому підглядати неможна. Треба якось домовитися. Після того як всіг рупи сформовані «за кольорами», ведучий підходить і бере за руку учня з білим аркушом.
Запитання до учня з білим аркушом
- Що ти відчув, коли зрозумів, що ти такий один і тобі немає пари?
- Чи потрапляв ти в подібну ситуацію в житті? Чи схожі почуття ти
переживав в тій ситуації?
Запитання до учасників, які знайшли схожих на себе
- Якими були ваші відчуття, коли ви знайшли схожих на себе і сформували групу?
- Як ви знайшли один одного?
- Що ви відчуваєте стосовно самотнього учасника?
- Чи хотіли б ви опинитися на його місці?Чому?
Соціальний педагог
В житті часто доводиться стикатися з такими ситуаціями, і не завжди ми ставимо себе на місце того, ким знехтували, хто залишився наодинці. Треба пам'ятати про це!
3. Читання оповідання В. Сухомлинського «Як Сергійко навчився жаліти».
Мета: навчити співпереживати, співчувати
Маленький хлопчик Сергійко гуляв біля ставка. Він побачив дівчинку, що
сиділа на березі. Коли Сергійко підійшов до неї, вона сказала:
— Не заважай мені слухати, як хлюпають хвилі. Сергійко здивувався. Він
кинув у ставок камінець. Дівчинка запитала:
— Що ти кинув у воду?
Сергійко ще більше здивувався.
— Невже ти не бачиш? Я кинув камінець.
Дівчинка сказала:
— Я нічого не бачу, бо я сліпа.
Сергійко від подиву широко відкрив очі й довго дивився на дівчинку. Так, дивуючись, він і додому прийшов. Він не міг уявити: як це воно, коли людина нічого не бачить?
Настала ніч. Сергійко ліг спати. Він заснув з почуттям подиву. Серед ночі Сергійко прокинувся. Його розбудив шум за вікном. Шумів вітер, в шибки стукав дощ. А в хаті було темно. Сергійкові стало страшно. Йому пригадалася сліпа дівчинка. Тепер хлопчик уже не дивувався. Його серце стиснув жаль. Як же вона, бідна, живе в отакій темряві?!
Сергійкові хотілося, щоб скоріше настав день. Він піде до сліпої дівчинки. Не дивуватиметься більше. Він пожаліє її.
Обговорення:
- Уявіть, що ви познайомилися зі сліпою дівчинкою. Як би ви поводилися з нею?
- Чи зважали б на її сліпоту?
- Чи підкреслювали б це у розмовах?
Соціальний педагог
У спілкуванні з людьми, які мають вади зі здоров’ям, слід бути доброзичливим і тактовним. Кожна людина заслуговує на повагу, а людина з вадами здоров’я варта ще більшої поваги, адже вона щодня долає труднощі.
4. Моделювання ситуацій допомоги людям з особливими потребами.
Мета: навчити допомагати людям з особливими потребами.
Соціальний педагог об’єднує дітей в групи і дає завдання змоделювати наведені ситуації і назвати способи допомоги людям з особливими потребами.
Ситуація 1.У клас має прийти новий учень з обмеженими можливостями
пересування (під час ходи він використовує палицю). Як ви його зустрінете? Як будете спілкуватися на перервах?
Ситуація 2.Одноліток з вадами слуху пропонує товаришувати. Яку відповідь він може почути? Чи можуть у вас бути спільні інтереси?
5. Вправа «Серце друга».
Мета: навчити доброти, турботі.
На дошці прикріплено контур дитини в інвалідному візку. Соціальний педагог звертає увагу на те, що таким дітям світ часто здається чорним, похмурим. У кожного на парті вирізані з кольорового паперу сердечка.
Соціальний педагог:
У кожного з вас є паперове сердечко. Зараз ці сердечка порожні, але ви можете заповнити їх тим, що зробить дитину в інвалідному візку щасливішою. Запишіть або намалюйте на своєму сердечку те, що ви можете зробити для неї (тепло привітатися, подарувати квітку, погратися, зателефонувати, запросити на свято, подивитися разом мультики).
Соціальний педагог:
Погляньте, завдяки вашій турботі світ для цієї дитини став кольоровим, сповненим любові. Пам’ятайте, що іноді ви можете допомогти такій людині одним теплим словом або маленькою доброю справою.
6. Підведення підсумків. Вправа « Передай свою усмішку по колу».
Учні дають відповідь на питання:
- Як треба ставитися до людей з особливими потребами?
Соціальний педагог:
Усі беруться за руки і «передають» усмішку по колу: кожна дитина повертається до свого сусіда праворуч і, побажавши йому чогось приємного, усміхається, а той передає усмішку далі.