Заняття з елементами тренінгу «Знай свої права»
Мета: сприяти формуванню правового світогляду дітей та розумінню того, що необхідно не лише знати свої права, але й сумлінно виконувати обов’язки.
Завдання:
Очікуванні результати: учні завжди повинні пам’ятати про відповідальність за свою поведінку і свої вчинки, знати та захищати свої права, виконувати покладені на них обов’язки.
План проведення:
Форма проведення заходу: заняття з елементами тренінгу.
Тренер: соціальний педагог.
Матеріали та обладнання: плакат формату А-1 з правилами роботи в групі, плакат формату А1 зі схематичним зображенням «ріллі» та «колосків», кольорові стікери різних форм, фломастери, роздатковий матеріал, кольорові стрічки, друкований матеріал на папері формату А5, дерев’яний молоток.
Хід проведення
Епіграф заняття «Розуміння права розвиває усвідомлення обов’язку. Віктор Гюго».
Вступне слово соціального педагога.
Працювати, жити, бути захищеним неможливо, не знаючи межі прав і свобод громадян, дозволеного і забороненого. Уся історія людства-і минула, і сучасна-це історія боротьби за свої права. Люди розмірковували про справедливість і свободу завжди. Від народження людина потрапляє в коло правил, установок, заборон, норм, тобто формує свою правову культуру. Саме тому, дане заняття, теоретичний і практичний матеріал його, має на меті допомогти вам усвідомити глибинний зміст і суть прав дітей, навчитись аналізувати, регулювати свою поведінку, ознайомитися з правилами та механізмом захисту прав дитини.
1. Вправа «Правила роботи» ( 5 хв.).
Мета: прийняття правил роботи групи. Учасники складають і приймають правила роботі групи й намагаються їх дотримуватися.
Висновок: Усі права мають використовуватися тільки на користь і на благо дитини.
2. Вправа «Привітання — знайомство» (5 хв.)
Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, сприяти згуртованості групи.
Тренер просить учасників на стікері написати своє ім'я чи як до нього звертатись, зачитати і прикріпити на одяг. Тренер починає першим, інші продовжують по колу.
Висновок: Кожна дитина має право на ім’я, національність та індивідуальність.
3. Вправа «Очікування» (5 хв.).
Мета: визначити очікування від тренінгового заняття та активізувати пізнавальний інтерес.
Учасникам пропонується написати на стікерах у формі зернятка свої очікування від сьогоднішнього заняття. Потім кожен учасник прикріплює його на схематичне зображення «ріллі» на плакаті, нібито « садить» своє «зернятко» в землю.
Учасники заняття озвучують свої очікування по колу: «Я очікую від заняття...»
Висновок: Кожна дитина має право зустрічатися з іншими й обмінюватись інформацією.
4. Вправа «Вхідна анкета» (5 хв.).
Анкета «Моя правова обізнаність» для учнів 5-8 класів. Додаток 1.
Мета: провести вхідний моніторинг уявлень дітей про проблему прав дитини. Визначити рівень їх зацікавленості цією проблемою.
Тренер пропонує кожному учаснику тренінгу заповнити вхідну анкету учасника тренінгу.
Висновок: Кожна дитина має право на інформацію, зрозумілу і відповідну віку.
5. Вправа « Самотній білий» (5 хв.).
Мета: показати вплив негативного ставлення на людину.
Тренер. А тепер трішки розважимося. Кожному з вас я тільки що почепила на спину аркуші певного кольору. Об’єднайтеся в групи за кольором: зелені з одного боку, сині – з іншого. Отже, хто швидше створить команду: сині чи зелені? Приготувалися: раз, два, три! Перемогла команда….
(Діти об’єдналися в дві групи, лише один учень не ввійшов до жодної групи – у нього папірець білого кольору.)
Тренер (запитує у «самотнього білого»).
– А чому ти залишився один?
– Що ти відчував, коли зрозумів, що ти такий один і тобі немає пари?
– Чи потрапляв ти в подібну ситуацію в житті?
– Чи схожі почуття ти переживав в цій ситуації?
Далі тренер пропонує запитання до учасників, які знайшли схожих на себе:
– Якими були ваші відчуття?
– Як ви знайшли одне одного?
– Що ви відчували стосовно самотнього учасника?
– Чи хотіли б ви опинитися на його місці? Чому?
Який висновок ми можемо зробити із цієї вправи?
Висновок: Кожна дитина має право на життя без дискримінації.
6. Вправа «Розвиток практичних навичок» (10 хв.).
Мета: розробити стратегію поведінки в конкретній ситуації.
(Робота в групах. Учасники об’єднанні у групи з вправи «Самотній білий». Учень з білим аркушем обирає собі в команду учасників за допомогою першої літери свого імені).
Кожна група отримує приклад життєвої ситуації. Після опрацювання кожна підгрупа презентує задану проблему та шляхи її розв’язання. Додаток 2.
Обговорення.
Ситуація 1
– Які права дитини порушив Вовк? Чи потрібно спілкуватися з незнайомими людьми? Чи правильне рішення виніс суддя?
Ситуація 2
-Які права дитини порушено в цій судовій справі?
Сподіваюсь, що Королева прислухається до рішення судді й візьме собі на виховання дитину-сирітку.
Ситуація 3
Звісно, мачуха більше ніколи не ображатиме Попелюшку, адже вона стане принцесою.
Висновок: Держава повинна забезпечувати кожній дитині захист і турботу, необхідні для її благополуччя.
7. Вправа « Мотузочка» (10 хв.).
Мета: наочно продемонструвати соціальні й емоційні зв'язки, що забезпечують необхідні умови для виживання й розвитку дитини.
(Учасники тренінгу сідають півколом. Тренер вибирає 7 осіб, які отримують картки зі словами. Обрані учасники стають до аудиторії спиною, до них прикріплюються картки зі словами –ДИТИНА, СІМ’Я, ДІМ, ОСВІТА, ЛЮБОВ, ПРАВА, НАДІЯ. У центрі півкола стає учасник із написом ДИТИНА.)
Тренер: Отже. Жила собі ДИТИНА, яка була найщасливішою у світі. У неї були мама й тато, дідусь , бабуся і навіть старший брат. У ДИТИНИ була СІМ’Я (тренер підводить учасника, в якого є картка з написом «сім’я» і з’єднує його ниткою з « дитиною». Так потрібно з’єднати всіх учасників, які отримали ролі в цій вправі.
Усі члени сім’ї ставилися до дитини з повагою та розумінням. Дитина знала, що таке справжня Любов (виводить учасника з карткою «любов»).
Сім’я дитини була доволі забезпеченою й жила у великому й світлому домі. Дитина вчилася у школі, тож отримувала якісну освіту. Так дотримувалися Права дитини. Дитина з Надією дивилася у майбутнє...
Висновок: Кожна дитина має право на якісну освіту.
Кожна дитина має право на люблячу й турботливу сім'ю.
Кожна дитина має право на любов і турботу обох батьків.
Кожна дитина має право на домівку.
8. Вправа «Знаю права та обов’язки» (5 хв.).
Мета: допомогти учасникам усвідомити, що до кожного права є обов’язок.
Кожному учасникові дається кілька запитань по правах особистості, враховуючи ці права учасникові слід визначити відповідні обов’язки та відпустити мотузку. Наприклад: право на освіту- обов’язок сумлінно навчатися. Додаток 3.
Висновок: Потрібно знати не тільки права , а й обов’язки.
9. Підбиття підсумків. Вправа «Колосок» ( 5 хв.).
Мета: з’ясувати, чи справдилися очікування від тренінгу.
Кожному учаснику роздається стікер на якому він має написати і наклеїти стікер на «колосок».
ДОДАТОК 1
АНКЕТА «МОЯ ПРАВОВА ОБІЗНАНІСТЬ» для учнів 5—8 класів
1. Як ви вважаєте, чи потрібно знати свої права?
2. Які права дитини вам відомі?
3.Як ви вважаєте, чи порушуються ваші права:
а) у школі (які?);
б) удома.
4. Куди б ви звернулися у випадку порушення ваших прав?
5. Які ви знаєте нормативні документи, що захищають права дітей?
6. Чи хотіли б ви більше дізнатися про свої права?
Додаток 2
Ситуація 1
Позивач: Червона Шапочка.
Відповідач: Вовк.
Справу веде суддя.
Діти-«герої» займають відповідні місця: 2 парти, стіл судді, дерев’яний молоток.
Червона Шапочка. Ваша честь! Ідучи дорогою через ліс до хворої бабусі, я зустріла Вовка. Він сказав, що він чуйний, добрий, що він також хоче провідати хвору бабусю. Я йому повірила. Ми вирішили позмагатися: підемо різними дорогами, хто швидше дістанеться місця. Але Вовк випередив мене, обманом забрався до хати, з’їв бабусю, а потім і мене.
Суддя. Відповідачу, що ви можете сказати про таку заяву. Це правда?
Вовк. Ваша честь! Це правда! Але я був голодний, а я маю право на повноцінне харчування!
Суддя. Усе зрозуміло! Навіть немає потреби йти до кімнати нарад! Оголошується рішення суду! (Удар молотком.) Ви, шановний (до Вовка), порушили головне право дитини — право на життя!
По-друге, Ви незаконно ввірвалися до чужої оселі. Тому Ви вважаєтеся винним у злочині. Суд зобов'язує Вас вивчити права дітей і рекомендує харчуватися тільки рослинною їжею. Рішення прийнято! (Удар.)
Виходять Червона Шапочка і Вовк, стають перед дітьми.
Червона Шапочка. У майбутньому я не буду такою довірливою до незнайомих і не буду з ними навіть розмовляти!
Вовк. Виконуватиму рішення суду— буду вегетаріанцем!
Ситуація 2
Позивач: Герда.
Відповідач: Снігова Королева.
Справу веде суддя:
Герда. Ваша честь! Снігова Королева викрала мого названого брата Кая, зачарувала його і залишила жити в своєму кришталевому палаці. Скільки сліз я пролила, всі навіть повірили, що Кая немає в живих, що, можливо, потонув у річці. Потім, шукаючи його, я подолала багато перешкод.
Снігова Королева. Я — Королева! І не маю відповідати ні за що! І потім, він сам прив'язав свої санчата до моїх саней.
Суддя. Шановна! Хто б Ви не були, але маєте відповідати перед законом!
Снігова Королева. Нічого поганого я не скоїла! Хлопчикові я бажала лише добра! Я обіцяла йому увесь світ і пару ковзанів!
Суддя. Це лише Ваша думка. Але дитина має право на власну думку, а Ви його зачарували і позбавили його прав! У вас є ще щось у своє виправдання?
Снігова Королева. Я не винна!
Суддя. Оголошується рішення суду! (Удар.) Відповідач порушила право дитини на захист від викрадення, позбавила права дитини на власну думку. Суд зобов’язує Вас вивчити і знати права дітей. Рекомендує взяти собі на виховання і догляд дитину-сирітку і дбати про неї, адже таким діткам, що не мають батьків, потрібна особлива увага! Але без усяких чарів, шановна! Рішення прийнято! (Удар.)
Виходять Герда і Снігова Королева (з-за парти).
Герда. Будьте обережні з незнайомцями! Не впускайте в будинок, коли немає вдома батьків, не сідайте в машину до незнайомих, не беріть від них гостинці, не гуляйте далеко від своєї домівки!
Снігова Королева. Я прислухаюсь до рішення суду і візьму собі на виховання дитину-сирітку.
Ситуація 3
Позивач: Попелюшка.
Відповідач: Мачуха.
Справу веде судця:
Попелюшка. Ваша честь! Життя з моєю Мачухою та її двома доньками стало нестерпним. Вони мене ненавидять. Усю брудну роботу виконую я: і перу, і прибираю, у той час, коли сестри лише сплять та крутяться перед дзеркалом. Я вбрана в лахміття, а вони — в гарних дорогих сукнях. Я сплю на горищі в соломі, а сестри — в розкішних кімнатах, на пухових перинах.
Суддя. Відповідайте, відповідачу, що Ви скажете на цю заяву?
Мачуха. Це моя сім’я, і я сама в ній розберусь!
Суддя. У Попелюшки є права, і Ви їх порушуєте. За це Ви відповідатимете за законом! Відповідайте, чому Ви так поводитесь з пасербицею?
Мачуха. Я ненавиджу її за красу! Поряд із нею мої власні дочки здаються негарними!
Суддя. Суду все зрозуміло. Оголошується рішення суду. (Удар.)
У Конвенції ООН про права дитини зазначено: діти мають рівні права, не повинні залучатись до важкої, непосильної праці, мають право на відпочинок, дитина не повинна бути скривджена. А головне — має право на любов та піклування! Ви порушили цілу низку прав Попелюшки і визнані винною. Суд зобов'язує вас вивчити права дитини і радить не порушувати їх, інакше з Вами трапиться те саме, що з Мачухою з казки «12 місяців» — Ви перетворитесь на собаку! Рішення прийнято!
Виходять Мачуха і Попелюшка.
Попелюшка. Дорогі друзі! Вивчайте і знайте свої права!
Мачуха. Я не хочу перетворюватись на тварину, а тому більше ніколи не ображатиму свою пасербицю Попелюшку!
Додаток 3
ПрАва та обов’язки дітей
Права |
Обов’язки |
1 . Усі діти мають право на любов і турботу |
1. Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас |
2. Всі діти рівні у своїх правах |
2. Поважати близьких та друзів. Не принижувати гідності кожної людини. Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини |
3.Особлива турбота — дітям-інвалідам |
3. Бути толерантним до таких людей. Поважати їх і допомагати їм |
4. Усі діти мають право на повноцінне харчування |
4. Дотримуватись режиму харчування. Вживати продукти до кінця терміну придатності. Поважати працю кухарів |
5. Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля |
5. Дотримуватись правил моральної етики; організовувати дозвілля так, щоб воно приносило корись і не заважало іншим |
6. Усі діти мають право на освіту |
6. Сумлінно навчатись; активно працювати на уроках, готуватись самотужки; старанно виконувати домашні завдання |
7. Особлива турбота — дітям, які перебувають у конфлікті з законом |
7. Дотримуватись певних норм поведінки, прийнятих у суспільстві. Намагатись не створювати ситуації, які призводять до порушення закону |
8. Діти мають право вільно висловлювати свої погляди |
8. Поважати своє оточення. Давати нагоду кожному висловлювати свої думки. Не нав'язувати своїх поглядів іншим, якщо вони з ними не згодні |
9. Всі діти мають право на медичну допомогу |
9. Цінувати і дбати про своє здоров'я. Виконувати приписи лікарів у разі потреби |
10. Всі діти мають право на вільне спілкування |
10. Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої думки. Дотримуватись правил мовного етикету |
|
11. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас |
12. Жодну дитину не можна примусово залучати до праці |
12. Виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоров'ю. Виконувати всі види обслуговуючої праці |
13. Всі діти мають право на інформацію |
13. Самостійно знаходити інформацію в різноманітних |
14. Жодну дитину не можна ображати або принижувати |
14. Не ображати і не принижувати оточуючих |
15. Всі діти мають право на життя |
15. Дотримуватись норм і правил поведінки, прийнятих у суспільстві. Не створювати ситуацій, що можуть спричинити нещасні випадки |
1