Заняття призначене для ознайомлення дітей старшої групи із загадковим світом мовленневих звуків; формує перше уявлення про символи, що їх позначають; закріплює знання дітей про побудову та складання схеми речення. В розробці використані авторські чистомовки, римівки, ігри та оповідання. Різноманітні види діяльності попереджують втомлюваність дошкільнят, розвивають монологічне та діалогічне мовлення, дрібну моторику пальців рук та творчість. Виховує співчутливе ставлення до людей з особливими потребами.
Конспект заняття
з грамоти на тему:
« В гостях у сови»
Підготувала: Литвиненко Т.М.
Програмовий зміст: закріпити поняття про мовленнєві та не мовленнєві звуки. Продовжувати вчити дітей упізнавати голосні звуки за артикуляцією; регулювати силу голосу. Співвідносити звук з буквою. Закріпити вміння визначати перший звук у словах; вміти складати діалог до запропонованої казки; визначати емоційний стан; складати речення за схемою. Розвивати фонематичне сприйняття, слухову увагу, мовленнєве дихання. Виховувати посидючість, зосередженість, уміння слухати, товариські взаємовідносини.
Обладнання: звукові картки, каса букв; роздатковий матеріал фішок; експонат дид. гри – сова; смужки для схеми речень; набори кубиків( кубики Зайцева, серія Абетка, сенсорні); мотанки; іграшкові ведмеді; магнітний театр; картки для звукового аналізу; конструктор мозаїка; диск «Звуки природи».
Хід заняття
Організаційний момент
Діти, давайте станемо в коло, я вам хочу щось сказати. До нас в садочок гості завітали
Щоб подивитись, як ми вміємо навчатись.
Чи дружні ми, а чи слухняні?
Як вміємо долати труднощі і гратись.
Психогімнастика « Я чую різні звуки»
Давайте разом закриємо очі і уважно послухаємо вушками. ( Грає музика «Звуки природи»)
Що ми чуємо? (Звуки)Звуки бувають мовленнєві та не мовленнєві. Зараз ми чуємо не мовленнєві звуки, а коли хтось говорить - це мовленнєві звуки.
Які вони бувають?
А на які поділяються приголосні звуки?
Скажіть приголосний звук м'яко.
Діти, зараз ми разом з вами будемо вирішувати важливі завдання, а завдання нам приготувала мудра сова. Та щоб пройти до неї - треба подолати перешкоди.
Д/гра «Співуча доріжка». Діти злито називають голосні звуки, дивлячись на букви.
Запам'ятайте, ми чуємо звуки, а бачимо букви.
Зачитування оповідання В. Сухомлинського «Стало соромно»
Скажіть, вам шкода сліпу дівчинку?
Як, на вашу думку,можна їй допомогти вивчити букви?
Д/ гра «А пальчики теж знають». За картками з пухнастими буквами діти визначають їх за допомогою органів дотику.
Зупинка 1. «Будинок, де живуть букви»
Букви, що позначають голосні звуки - веселі, бо вміють гарно співати, а інші - сумні, бо вміють лише шипіти та ричати. Вихователь пропонує подружити букви. За допомогою букви М вчити проспівувати склади: ма, мо, му, ми, мі, ме.
Артикуляційна гімнастика для правильної вимови звуку М « Язичок прибирає в своєму будиночку».
Йдемо далі по колу і промовляємо чистомовку:
Ам- ам- ам- ми йдемо до мам;
Ем-ем-ем- варить мама джем;
Ум-ум-ум- чути якийсь шум;
Ом-ом-ом- стука тато молотком;
Ім-ім-ім- джему вистачить усім;
Им-им-им- я не буду вже малим.
Діти, ми дійсно прийшли до мам, але не до своїх, а до ведмедиць. Діти, у слові ведмідь є звук М?
Завдання 1. «Знайти ведмедицям їх малят». На ведмедицях та їх ведмежатах написані їх прізвища: ма, мо, му, ми, мі, ме.
Завдання 2. «Промов скоромовку «.
Маша мотає маленький моточок, ми Маші можемо допомогти. Який звук ви чуєте найвиразніше?
Д/ гра «Хто швидше намотає нитку» - розвиток дрібної моторики пальців рук.
Завдання 3.(групове) «Склади схему до речення)
Ми любимо гратися іграшками.
Незабаром свято.
Мій новий велосипед дуже красивий.
Фізкультхвилинка.
Хлопчики й дівчатка,
Зробимо зарядку.
Будем руки піднімати
І до неба діставати.
Будем нахилятись
До взуття свого торкатись.
Ще поставим руки в боки
Зробимо присядку.
Щічки потерли
Пальчики пом яли
Всю втому прогнали.
Будем далі гратися
Новому навчатися.
Діти, а зараз ми пограємо в гру «Який звук» (підіймання фішок).
Сильніші діти виконують індивідуальне завдання- звуковий аналіз слів за картками.
Вправа з кубиками. Вихователь підводить до столу з ,кубиками Зайцева, серії Абетка кольоровими кубиками.
Діти, чим вони відрізняються?
Назвати знайомі букви та закріпити навички злиття букв у склади.
Магнітний театр. Діти придумують казку на новий лад, використовуючи елементи опису тварин.
Казка «Наш теремок».
А тепер я пропоную пограти в « Школу».
Займіть, будь ласка, свої місця, сядьте рівно.
Пальчикова гімнастика.
В нас дерева ось такі,
Ну а кущики такі.
Посередині є річка
Ну а в річці є водичка.
Через річечку місток
Тут цапок і тут цапок.
Заходились вони битись
Е ні треба помиритись.
І тихесенько пройти.
Завдання з підготовки руки до письма. Знайди на
листочку букву М та зафарбуй її у синій колір.
Вихователь проводить підсумок заняття, дякує дітям і роздає наліпки, після чого запрошує на килимок та пропонує викласти вивчені букви з конструктора «Пазли».