ДНЗ «Пролісок»
Заняття з розвитку мовлення
на тему:
«Подорож у Країну прав Дитини»
Вихователь середньої групи:
Гнилосир О.Г.
Мета: формувати цілісне розуміння правового захисту кожної дитини, її прав та обов’язків; дати первинні знання про «Декларацію прав дитини», про правовий захист дитини в суспільстві; ознайомити з правами та обов’язками;
навчити перелічувати свої елементарні права і домагатися їх виконання;навчити називати і виконувати свої основні обов’язки; сформувати вміння розуміти зв'язок слів «правило», «право», «обов’язок»,
дати поняття, що люди – це дорослі і діти, уточнити уявлення про те, що
вони різні, не схожі між собою, але в них багато спільного; вчити розмежовувати поняття «Я маю право» і «Я не повинен» ; цілеспрямовано, послідовно збагачувати лексичний запас дітей (права,обов’язки, декларація) ;
розвивати мислення, пам'ять, увагу, почуття власної гідності та розуміння прав людини, свідоме ставлення до себе, як до особистості.; виховувати повагу до себе і оточуючих.
Обладнання: малюнок дитини та дорослого, картки «Права дитини», лялька Настуся, бешкетник Владик, свічка, пелюстки червоного та зеленого кольору, клубок ниток, мікрофон.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Вихователь: зараз ми помандруємо в країну, де живуть такі люди, як ми з вами. Вдень там сяє сонце, вночі світить місяць і зорі. Є там гори, поля і ліси, моря і ріки. Діти і звірі, які вміють говорити, навчаються в школі, а дорослі працюють. Це Країна Дитячих Прав. А поїдемо ми з вами веселим потягом. Увага! Приготувалися, семафор відкрито. Поїхали! Всі за мною повторюймо: чу – чу - один-два-три. Чу-чу- один- два –три. (Діти повторюють, імітуючи рух потяга).
- Ми приїхали в Країну Дитячих Прав. І перше, що ми зробимо - пограємо в нову гру. Один два три почали. Чому ви не граєтесь? Гра нова і цікава. Починайте грати. Що таке, ви не знаєте правил гри? А навіщо потрібні правила? ( Щоб могли разом гратись, щоб гра була цікавою і веселою, щоб не кривдити, не травмувати один одного).
Вихователь: сьогодні ми поговоримо про найголовніші правила, що були придумані для всіх людей. Ці правила називаються «Права людини». Адже кожна людина – це найцінніший скарб, кожен з нас особистість, і саме такої людини, як ви, більше на землі нема і не буде.
Вихователь: ось подивіться на ці два малюнки. Скажіть, хто зображений на них (дорослі люди і діти)? Чим схожа доросла людина і дитина? (однакова будова тіла, вміють розмовляти, думати, ходити, бігати).
Вихователь: чим відрізняються? (Зовнішністю, зростом, віком, обов’язками (дорослі працюють, заробляють гроші),
Вихователь: дорослі можуть захистити себе, а вам потрібна допомога і піклування рідних, їх захист, тому що ви ще маленькі. В нашій країні права дітей захищає держава. Я хочу познайомити вас з новим висловом - Права дитини – це певні можливості, які потрібні нам, дітям, для того щоб жити і рости.
Вихователь: Давайте сядемо зручно і переглянемо з вами фільм-картинки «Права дитини»
Вихователь: а колись давно - давно діти не мали нічого. У них не було: дитячого одягу, дитячих книг, іграшок, дитячих пісень, дитина носила довгу сорочку, а коли виростала – одяг, як у дорослих, дітей заставляли змалку працювати. І не було законів, які б оберігали і захищали їх життя і здоров’я. Саме тоді було прийнято «Декларацію прав дитини». Давайте познайомимось ще з одним незнайомим словом - Декларація – це документ, в якому зібрані всі права для людей, зокрема для дітей.
Крім прав у вас ще є і обов’язки – перед батьками, вихователями, один
перед одним. Обов’язок – це те, що ми повинні робити, щоб бути корисними собі та всім людям.
Вихователь: А які ви знаєте обов’язки? (допомагати дорослим та дітям, вчитись, гарно поводитись, чергувати, стелити ліжка).
Вихователь: Оксанка з дому принесла ляльку. Ігор підійшов до неї і став виривати ляльку з рук. Вирвавши, почав бігати по кімнаті. Оксанка почала плакати, а тоді догнала і відібрала ляльку. Чиї права були порушені? Як ви
думаєте:
Я маю право гратись, але не повинен (заважати гратись іншим).
Я маю право на любов і піклування, але не повинен (ображати людей, які
мене люблять).
Я маю право на їжу, але не повинен (забирати її в інших людей, вони теж
мають на це право).
Я маю право на власну думку, але повинен (прислуховуватись до думки
інших).
Мене ніхто не має права скривдити (але і я не повинен кривдити інших).
Вихователь: Діти, хто це біжить до нас? Ви чуєте? (Вихователь з роздягалки приносить ляльку Настусю) - Хто ти така, як тебе звати? Лялька говорить на вухо вихователеві, що утікає від бешкетника, він її ображає.
Вихователь приносить бешкетника.
- Діти, невже бешкетник такий сильний, що образить Настусю? Невже ми це дозволимо? і, дівчаток не можна ображати, вони слабкіші за хлопчиків, їх потрібно оберігати, захищати. Подаруєм дівчаткам цілий світ, щоб лунав у групі в ас їх дзвінкий веселий сміх.
Вихователь: коли трапляються сварки чи бійки між дітками, як ви миритесь?
Мирилками (діти розповідають мирилки), бешкетник і Настя миряться.
Бешкетник говорить вихователеві, що у всіх гарний настрій, а йому сумно, чому? (Тому що ти злий, сердитий, робиш зло. А ми намагаємось бути добрими, ніколи не чинити зла).
Вихователь: чи може бути щасливою людина, яка робить іншим зло? (Ні, зло
повертається до людини).
- А яких людей на землі більше – добрих чи злих?
- Діти, я знаю, що бешкетника звати Владиком, а дівчинку Настусею. Давайте і ви кожен назве своє ім’я, адже кожна дитина має право на ім’я, з того часу, коли народжується у світ.
Гра «Заспівай своє ім’я » (Діти співають кожен своє ім’я).
Вихователь: погане треба забувати, прощати. Давайте залишимо в душі тільки добрі почуття і допоможемо Владику.
Гра «Я бажаю тобі» (під тиху музику діти говорять побажання Владику,
передаючи свічку один одному).
Вихователь: Обов’язок кожного з вас – оберігати один одного, турбуватись, тоді з‘явиться справжня дружба. У вас на столах є пелюстки двох кольорів, за
допомогою яких ви можете показати свою думку. Якщо згідні з думкою –
підніміть зелену пелюстку, ні – червону.
Друг – це той, з ким завжди весело.
Друг грається тільки зі мною. Він не може дружити з іншими дітьми
Друг завжди поруч зі мною, виручить з біди.
Друзі ніколи не сваряться.
Друг має мені віддати все, що в нього є.
Друг завжди все робить правильно.
Друг має бути сильним і захищати мене.
Я не дружу з тим, хто не гарний. Я обираю друга за красу.
Гра «Чарівний клубок»
Діти стають у коло і передають з рук в руки чарівний клубок ниток.
Вихователь пропонує їм уявити, що коло – це група. В ньому кожен має
свої права і обов’язки. Якщо вийти за межі кола, воно перестане
існувати, розірветься. Тримаючись за клубок, діти пригадують правила
поведінки в дитячому садку:
допомагай слабким, маленьким, хворим
не будь жадібним
ніколи не заздри
жалій інших, а не себе
помилився – визнай
образив – попроси пробачення
сказав – зроби
не видавай чужу таємницю
принеси іншому радість, і тоді станеш добрим чарівником
ніколи не насміхайся над помилками інших
не вигукуй, не перебивай
будь завжди привітний
не капризуй
завжди зі всіма будь чесним
не будь хвальком
чемним будь з усіма
і обов’язково зараз а не потім
Гра «Прохання до президента»
- Діти, з яким проханням ви б хотіли звернутись до президента.? (Діти
передають мікрофон один одному і висловлюють прохання).
- Є такі речі, які доступні і необхідні лише дітям, а дорослим вони не
потрібні. Отже, всьому свій час. Колись ви станете дорослими, а сьогодні
ви – діти, і перебуваєте під захистом і опікою держави. ).
Вихователь:
Садочок знаєш в нас який?
Я розповім тобі, мій друже.
Там не покривдять малюка,
Не вразять недозрілу душу.
Ти знатимеш – як жити треба,
Щоб говорили всі про тебе –
Це – благородний чоловік.
Якщо ти зайченя лякливе –
Тебе научать буть сміливим.
Якщо підступний, мов лисичка –
Відучишся від тої звички.
Якщо ти, наче вовк гнівливий –
Тебе научать доброти.
Незграбний – виростеш кмітливим
Й всього досягнеш у житті.
Садок навчає бути гідним
Славетних предків і батьків.
Любить свою країну рідну
І боронить від ворогів.
Підсумок заняття.
1