Конспект комплексного заняття
з валеології в старшій групі
на тему: «Ми прагнемо мати здорові зуби»
Мета: ознайомити дітей із значенням зубів для організму людини, вказати на необхідність бережливого ставлення до зубів, ознайомити дітей з правилами користування зубною щіткою, прищеплювати культурно-гігієнічні навички. Розвивати увагу, логічне мислення; виховувати потребу у догляді за зубами.
Матеріал: проектор, ноутбук, презентація до заняття, предметні картинки.
Хід заняття
Вихователь: Діти, сьогодні дуже гарний день. Посмiхнiться і привітайтесь. Побажайте один одному доброго дня. А ще як можна привітатись?
– Доброго здоров’я; здрастуйте; доброго дня; здоровенькі були, здоров…
– Правильно.
Для створення гарного настрою ми всі вітаємося не тільки один з одним, а й із сонечком, пташками, небом. Як ми це робимо?
– Доброго ранку, сонце привітне,
– Доброго ранку, небо блакитне,
– Доброго ранку, у небі пташки,
– Доброго ранку, маленькі дубки,
– Доброго ранку, доброго дня,
– Доброго ранку, плането Земля!
Вихователь: Ми при зустрічах бажаємо одне одному доброго дня, здоров’я.
– А чи добре, коли людина здорова?
Відповіді дітей:
Вихователь: Який у вас настрій, коли ви здорові? Що ви робите?
(Граємося, сміємося.)
-А коли хворі, у вас температура, що ви робите тоді?
(Сумуємо.)
– А який у вас сьогодні настрій?
– Подивіться, будь ласка, одне на одного, посмiхнiться одне одному.
– Чим ми посміхаємось? (картинка 1 «усмішка»)
Загадка: Червоні двері у моїй печері, білі звірі сидять коло неї, і м’ясо, і хліб – всю здобич мою – я з радістю звірям цим віддаю.
Відповідь дітей.
Картинка 2: зуби
Вихователь: Ви відгадали загадку, це зуби.
Картинка 3: У всіх тварин є зуби.
–У кого їх найбільше?
Відповідь дітей.
-У кого найменше?
Відповідь дітей.
– А для чого потрібні зуби?
Відповідь дітей.
Вихователь: Зараз ми поговоримо, які бувають зуби. Чи знаєте ви, які є зуби?
(У нас зуби молочні.)
Картинка 4: з дитячими зубами.
Вихователь: Так, вони прорізаються у дитинстві. Ці зуби обов’язково випадають. А в кого уже випав зубчик? Що лишилося на його місці? На місці зубчиків, які випадають, виростають нові зуби. Вони називаються постійні. Ці зуби, рівні, гарні, білі, широкі.
Ми знаємо що зуби знаходяться в роті. У скільки рядів вони розміщені?
(Розглядання моделі щелепи)
– Це верхня щелепа i нижня щелепа (показати).
– Ці передні зубки називаються різці, вони гострі, як пилочки, ними ми відкушуємо хліб, яблуко, моркву, а бокові – жувальні, вони допомагають пережовувати їжу, щоб її легко було ковтати. Зараз на прикладі з морквою я вам покажу, у якому вигляді потрапляє їжа у шлунок. Спочатку ріжемо моркву на шматочки, потім за допомогою м’ясорубки морква подрібнюється, так само як нашими зубками пережовується. І ось у такому вигляді морква потрапляє у шлунок.
Вихователь: А ще які корисні продукти ви знаєте?
(Відповіді дітей, картинки 5,6,7 з корисними продуктами)
Вихователь: Так, всі ці продукти є корисними для здоров’я. А що ще треба робити, щоб бути здоровими?
Відповіді дітей
Вихователь: А ще, щоб мати міцне здоров’я, треба виконувати фізичні вправи.
Фізхвилинка:
Гарно діти всі встаємо, Фізкульт-паузу почнемо.
Ми здорові малюки,вправи робим залюбки.
Руки вгору піднімаєм, до плечей їх опускаєм.
Добре плечі розправляєм.
А тепер всі руки в боки,пострибали як сороки,
Вліво,вправо повернулись. До сусіда посміхнулись,
Відпочили, рівно сіли. Далі будем працювати.
Щоб знання всім показати.
Вихователь: Ми розказали про корисну їжу,а що є шкідливим для наших зубів? Що не можна робити? (Не можна після гарячої їжі пити дуже холодну воду i навпаки). А що ще не можна? (Не можна їсти дуже багато солодощів. Не можна гризти горіхи, тверді цукерки, не колупатися в зубах металевими предметами.)
Картинка 8: з продуктами, які шкодять зубам.
А зараз послухаймо оповідання про ведмедика, який не слухав батьків і потрапив до лікаря-дятла.
Картинка 9
«Малий ведмедик Мишко дуже любив солоденьке, смоктав цукерки, а горішки гриз зубами. Мама і тато казали, що так не можна, та Мишко не слухав. Ось і розболівся у нього зуб. Повели ведмедика до лікаря-дятла. Лікар подивився на хворий зуб, виявив там дірочку. Довго лікував зуба,а потім сказав:
– Тверді горішки розгризаєш зубами і на них утворюються тріщинки, в які потрапляє їжа. Їжа загниває і руйнує зуб – утворюється дірочка. Це і викликає біль. Отже твердих цукерок і горішків гризти не можна. Зуби треба берегти. Їх слід чистити зубною щіткою, щоб не залишалося решток їжі.
І лікар подарував Мишкові зубну щітку. Послухав ведмедик лікаря, і більше ніколи так не робив».
Вихователь: Чому у ведмедика розболівся зуб? А навіщо дятел подарував йому зубну щітку? (Діти відповідають) А у вас дома у всіх є зубні щітки?
Картинка 10: Хлопчик із зубною щіткою.
Вихователь: А ми з вами вчили віршик про зубну щітку. Хто його може розказати?
Дівчинка:
Я маленька зубна щітка, я часу не гаю,
В кого зуби захворіли – вмить допомагаю.
Я дружити з вами рада, отже, вам моя порада –
Чистить зуби треба всім: і дорослим, і малим.
Вихователь:А чи знаєте ви як правильно чистити зуби? Як часто ви чистите зуби? Як треба доглядати за зубами, щоб вони були здорові та гарні?
(Чистити двічі на день, рано після сніданку i ввечері, коли лягаємо спати, а після їди обов’язково треба полоскати рот.)
Вихователь: Щоб блищали зубенята,
Кожен з вас повинен знати:
Паста з щіткою все зможуть
І завжди вам допоможуть.
Дітки, хто товаришує з пастою i щіткою, в того завжди будуть гарні здорові зуби. А ви товаришуєте з пастою i щіткою? Хто розкаже, як треба чистити зуби?
(Показ на моделі щелепи)
Верхні – зверху донизу.
Нижні – знизу доверху.
Хто пригадає віршик про те, як треба чистити зуби?
В мене щіточка зубна,
Подивіться – ось вона.
Зверху вниз i навпаки,
Чищу зуби залюбки!
Вихователь: А якщо зуби не чистити або чистити неправильно, то що буде?
Тоді їжа застрягає між зубами, i в зубках поселяються мікроби, які несуть різні хвороби, від цього псуються зуби, чорніють.
Що з’являється в зубі?
Правильно, у зубі з’являється дірочка, він починає боліти, а потім доводиться його лікувати, а може, i вирвати.
Вихователь: Отже, дітки, ми дійшли висновку:
Щоб здорові були зуби,
Пам’ятайте, діти:
3 чарівною щіткою
Треба всім дружити.
Зараз ми з вами подивимося невеличкий мультфільм,щоб ви краще знали, як берегти зубки,доглядати їх і щоб все це могли розповісти ведмедикові Мишкові та іншим звірятам.
А тепер перевіримо ваші знання. Пограємо у гру «Так чи ні».