Засідання ШЕК «Сузір’я»
В рамках дня профілактики
«Дитина, комп’ютер та здоров’я»
Тема: «Знайомтесь - медіа.»
Мета заняття:
1. Надати учням знання про природу та походження інформації.
2. Надати розуміння мети передачі повідомлення та зацікавлених у цій передачі сторін.
3. Навчити учнів механізмам захисту від медійних маніпуляцій.
4. Навчити вирізняти правдиве повідомлення від фейкового.
5. Формувати медіаграмотну дитину, яка розуміє сутність інформаційного потоку, та усвідомлює, що постійно перебуває під інформаційним впливом, знає, що будь-яке повідомлення має джерело, має автора та має певну мету.
У ХХІ столітті людство знаходиться під впливом медіа, потоків інформації, які кожен з нас щоденно отримує, не усвідомлює, і не завжди опрацьовує, так як слід. Ми щодня користуємося мобільними телефонами, гаджетами, смартфонами, планшетами, ноутбуками та іншою цифровою технікою.
Зараз навіть важко уявити, а як це люди раніше жили? Нам треба вчитися користуватися всіма можливостями новітньої техніки. Розповсюдження цифрових технологій, їх проникнення в усі сфери нашого життя – це безперечний плюс, але є й зворотні боки.
На нашому занятті ми поговоримо про небезпеки, які можуть нести цифрові технології, що саме ми маємо знати для того, щоб користування новітніми технологіями з користю.
Дайте відповідь на наступні запитання :
У музиці існує предмет, який називається медіатор. Це така невеличка пластинка, яку музикант бере у руку, щоб передати рух на струни. От у цьому невеличкому предметі, власне і є сутність медіа. Медіа означає «передавати».
У передачі інформації завжди наявні три компоненти :
Вони і є ключовими у будь-якій медійній події: джерело - канал - отримувач. Події, які відбуваються у світі, починають існувати для масової свідомості лише тоді, коли про це повідомляють медіа.
Медіа у своєму розвитку пройшли дуже тривалий шлях.
Отже, тридцять п'ять тисяч років тому вже існували медіа. Медіа були виключно усними. Люди просто одне одному переповідали, жодним чином не фіксуючи свої оповіді або іншу інформацію. Цей етап розвитку людства називають доаграрною епохою, бо тоді люди ще задовольнялися лише тим, що давало їм навколишнє середовище, не вміючи обробляти землю.
Наступним етапом стала аграрна епоха, коли людина навчилася обробляти землю, і згодом, передавати інформацію на певному носії. Цей період тривав приблизно до п'ятнадцятого-шістнадцятого сторіччя уже нашої епохи, коли почався індустріальний розвиток – індустріальної епохи.
Розвиток техніки та промисловості вимагав від людства швидкої передачі великих обсягів інформації. Цей період ми пов’язуймо з винаходом друкарства. Йоган Гутенберг, який винайшов принцип зафіксувати літери у набірній касі, перевернув наш світ.
Саме книжкове друкарство дозволило широко розповсюджувати важливу інформацію.
Усі різновиди медіа, які з’являлися до другої половини двадцятого сторіччя були аналоговими. Приблизно тридцять років тому почалася нова епоха, в якій ми зараз з вами живемо – цифрова або постіндустріальна епоха . Вона вирізняється, насамперед, тим, що медіа стали дуже зав’язаними на сучасну технологію, на електроніку.
Головне у цифрову епоху – інформація передається, насамперед, у вигляді цифрового сигналу, тобто послідовності певних кодів.
Саме тому розуміти, що таке медіа, як вони на нас впливають і як від цього впливу захиститися, надзвичайно важливо.
Перегляд двох рекламних відеороликів. Порівняння та аналіз.
Саме тому слід усвідомити наступну аксіому медійного простору:
Нам потрібно навчитися наступному:
І тут виникає дуже цікаве запитання, яке нас відразу відсилає до світового та європейського досвіду, тому що, в силу об’єктивних причин, країни Радянського Союзу досить тривалий час були ізольовані від інформаційного суспільства. Саме тому наша інформаційна революція почалася наприкінці 80-х років, коли впала «залізна завіса», і в країні дійсно почалися демократичні процеси. Але доти чимало країн вже усвідомили надзвичайну важливість медійної грамотності громадян і почали цілеспрямовано цим займатися цим ще у 60-70 роки ХХ століття.
У США це, насамперед, вміння розуміти, якою є новина, тобто новинна грамотність. У Євросоюзі розглядають медіаграмотність, насамперед, як базовий елемент у сфері споживання аудіовізуальної інформації. Тобто якщо людина просто так, бездумно, дивиться телебачення або читає газети, сторінки в інтернеті, то вона знаходиться у зоні ризику. Вона може підпасти під маніпуляцію, тоді будуть порушені її права.
Концепція медіаосвіти у Європейському Союзі базується саме на захисті прав громадян. Крім того, в ЄС суттєва увага приділяється захисту інтелектуальних прав, інтелектуальної власності та сприянню формуванню громадянського суспільства.
У інформаційному просторі на нас чекає велика кількість фейкової інформації та дезінформація.
FAKE містить у собі:
Глибокі фейки - аудіо та відео, які виглядають і звучать як реальна людина, при цьому звучить щось, про що людина ніколи не говорила.
Фальшиві новини розповсюджуються у 6 разів швидше і досягають більш широкої аудиторії Розширені можливості дезінформації пов'язані з підвищеними потоками інформації, які споживач вже не може адекватно оцінити Більші обсяги інформації зробили дефіцитом не інформацію, а увагу Фейки володіють більшою новизною та актуальністю. Соцмедіа сприймаються як правда, бо вони першопочатково сприймались як голос конкретної людини. Масовий повтор цих повідомлень може робитися штучно за допомогою тролей та ботів.
Існують наступні типи творців фейків:
ЯК РОЗПІЗНАТИ ФЕЙК.
ДЖЕРЕЛА:
ЯК РОЗПІЗНАТИ ФЕЙК.
ЕКСПЕРТИ :
ЯК РОЗПІЗНАТИ ФЕЙК.
ЕМОЦІЇ :
ЯК РОЗПІЗНАТИ ФЕЙК.
ПОДАННЯ ФАКТІВ :
Отже, у час новітніх технологій нам усім слід аналізувати та критично мислити. Адже, не завжди те що нам подається у інформаційному полі несе користь, частіше – навпаки.