"Засвоєння соціальних ролей дітьми з особливими освітніми потребами"

Про матеріал
Матеріал з досвіду роботи колективу школи з використання проєктних технологій у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами...
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Проектні технології

 як засіб соціалізації учнів з особливими потребами .

 

 

 

 

Дорощук М.М. педагог-організатор

Вишевицької спеціальної ї школи

Житомирської обласної ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На сьогоднішній день актуальною проблемою освітньої теорії і практики в спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах є створення та впровадження нових технологій щодо становлення життєтворчого простору дитини, спрямованого на розвиток і саморозвиток соціально адаптованої людини, яка вміє розв’язати проблеми, прагне змінити на краще власне життя.

 Пересвідчившись у ефективності використання проектних  технологій в умовах спеціального закладу ,колектив успішно працює у цьому напрямку  з 2008 року і має вагомий досвід роботи над проектами.

 Участь у проектній діяльності сприяє розвитку ключових компетенцій учня,життєвої компетентності в цілому. Однак найважливішими напрямками застосування методу проектів для розвитку життєвої компетентності є розвиток соціальної та полікультурної компетенцій, а отже успішній соціалізації.

 Використовуючи технологію,  корекційний педагог допомагає зрозуміти учням, навіщо їм потрібні знання та де і як їх застосовувати. А це означає, що в майбутньому учні розвинуть здатність долати життєві труднощі, самостійно приймати рішення, тобто накопичать певний життєвий досвід.

 Повноцінно засвоїти життєві компетенції не є можливим, якщо дитина обмежена у своєму спілкуванні лише сім’єю чи спеціальним закладом, в якому вони перебувають. Тому в проектній діяльності ми постійно практикуємо зв’язок наших вихованців з позашкіллям, залучаючи до співпраці учнів ЗОШ, майстрів села, учасників сільської художньої самодіяльності,жителів громади.

 Адаптація  в  соціумі  ­ це  засвоєння  особистістю  соціального  досвіду  суспільства  в  цілому  і досвіду  конкретного  середовища,  до  якого  людина  належить.  Соціальна  адаптація  - ­специфічна форма соціальної активності, пов’язана зі входженням та приведенням об’єкта та суб’єкта особистості у відповідність до нових соціальних умов.

 

.

 У процесі роботи над проектом цінною є співпраця між учнями та вчителем. Важливим є не лише результат, а й процес досягнення результату.

 При входженні дитини в соціум засвоюються цінності і норми , дитина пристосовується до нових умов соціального буття, входить до певної соціальної спільності, групи, дитячого колективу та інше.

 Дитина, виконуючи певне завдання, доручення, фактично виконує певну соціальну роль, входить у систему ситуацій, які вимагають реакції певних якостей, а отже сприяють її розвитку. Перехід дитини до нового виду діяльності обумовлює її входження в нові соціальні умови.

 

          Яскравим прикладом тісної співпраці дітей з позашкіллям став соціальний проект «Еколідери соціальних змін», над яким ми працювали спільно з колективом КУ »Вишевицький ліцей».

Мета проекту полягала в підвищенні екологічної свідомості сільської молоді шляхом навчання молодих людей технологіям вирощування, догляду за посівом, обробкою лікарської сировини та створення імунозміцнюючих фіточаїв.

Реалізація проекту, зокрема щодо методичного, технологічного і матеріально-технічного забезпечення насінням лікарських рослин, відбулася за підтримки Програми розвитку ООН Глобального екологічного фонду та Поліського національного університету .

Спільно з командою “Еколідери соціальних змін” учні Вишевицького ліцею та Вишевицької спеціальної школи мали можливість:

- самостійно висіяти лікарські рослини (ромашку лікарську, календулу, мелісу);

- дізнатися якими лікарськими властивостями наділені ці рослини;

-опанувати навички догляду за рослинами в процесі їх вирощування.

 

Соціальний проект «Еколідери соціальних змін» впроваджувався в рамках участі однойменної команди в освітньому проекті “Школа соціального лідерства” - 2021, організатори Школи - кафедра соціальної реабілітації та соціальної педагогіки КНУ за підтримки Представництва Фонду імені Фрідріха Еберта в Україні FES-Ukraine.

 

 

Надихнувшись участю в такому масштабному проекті, колектив школи продовжив використання проектів екологічного спрямування,цього разу,заручившись підтримкою ДП «Радомишльський лісгосп АПК» Житомирського обласного комунального агролісогосподарського підприємства.

Наступним кроком у реалізації поставленої мети став проект «З насінини - сосна та ялина». Поштовхом до роботи над проектом стало обговорення проблеми неконтрольованих масових знищень сосни та ялини напередодні новорічних свят.

Під керівництвом головного агронома ДП «Радомишльський лісгосп АПК» Житомирського обласного комунального агролісогосподарського підприємства на території школи учасниками проекту було висіяно насіння сосни. Далі діти дбайливо пророщували, затим підгодовували, через деякий час порозсаджували, і, врешті  пересадили на постійне місце.

В рамках програми  президента «Зелена країна» учасники екологічного соціального проекту «Ліс – зелений дім» ,спільно з працівниками Краснобірського лісництва, долучилися до озеленення нашої країни. Адже ліс - це свіже повітря та чисте довкілля. Завдяки лісу зберігається біорізноманіття

Таким чином месендж "Створюємо ліси разом" стосується нас безпосередньо. Нова ділянка зелених насаджень  з власних сіянців біля Макалевичів закладена за нашою участю.

 

 

«Туя – окраса подвір’я» - ще один практично орієнтований проект,який успішно реалізується нашим учнівським колективом другий рік поспіль.                                                                                                                                         Поштовхом до роботи над проектом стало питання придбання туй , які б мали прикрасити  територію школи. Звернувшись до лісівників за допомогою ми отримали консультацію та посадковий матеріал туї для дорощування.

Учасники проекту висадили рослини на шкільній ділянці, займаються доглядом та підживленням. У майбутньому туї мають стати доповненням ландшафту шкільного подвір’я ,а решту рослин ми зможемо реалізувати на ринку.

У зв’язку з впровадженням десятирічного навчання , колектив школи став приділяти більшу увагу використанню методу проектів на уроках трудового навчання, яке здійснюється за такими напрямками : столярна справа, швейна справа, квітникарство, сільськогосподарська праця. Адже, саме на цих заняттях діти здобувають навички самостійного господарювання та до профільної підготовки, такі необхідні в самостійному житті.

Проект  зі столярної справи «Будиночок для птаха» дав можливість не лише розширити знання учнів про види штучних гніздівель , а й можливість власноруч сконструювати та виготовити таку корисну річ - найпопулярніші з них, так звані, "шпаківні".

 Виготовляли будиночки з дощок або стовбура дерева,конструкцію та розмір штучних гніздівель варіювали залежно від того, для якої пташки вони воготовлялися.  

В рамках місячника довкілля, учні розмістили, виготовлені власноруч шпаківні, на території шкільного саду та подвір'я, а також передали в місцеве лісове господарство.

 

 

В 2021 році  учні нашої школи успішно втілили в життя на уроках квітникарства практично - орієнтований проект "Вирощування мікрозелені в домашніх умовах".

За сприяння компанії "Мікрогрін Україна" ми отримали в подарунок набори для вирощування мікрозелені "Просто налий води". На основі гідропонного методу вирощування відбувається таким чином, щоб постійно мати врожай мікрозелені без клопоту.

Мікрозелень - натуральні вітаміни і мікроелементи, екологічно чиста продукція для підвищення імунітету.

За короткий період вдалось вже зібрати урожай редьки зеленої, червоної, люцерни, який з задоволенням спожили в їдальні, як добавку до салатів та бутербродів.

Висіяли капусту та інші види мікрозелені,, здійснювали догляд,згідно наданих інструкцій. У підсумку нашого експериментального проекту учні школи змогли споживати органічну зелень, як доповнення до щоденного раціону харчування.

У період пандемії, з метою збереження здоров'я дітей, виникла необхідність частішого перебування на подвір'ї. Вирішенням цієї проблеми стало створення сучасного освітнього екосередовища, що поліпшило якість навчання та стан здоров'я дітей, забезпечило  спостереження за природою, підвищило мотивацію до навчання і допомогло організувати навчальний процес більш цікаво та креативно . Цьому була покликана ідея проекту «Зелений клас». .

Учасники проекту облаштували на шкільному подвір’ї затишний зелений куточок : побілили дерева, створили двохярусну клумбу,приладнали дошку, поставили парти.

Зелений клас - це комфортна зона, де проводяться не тільки навчальні заняття, а й виховні та позашкільні заходи.

 

Учнівський проект "Еко - сумка" був успішно реалізований на уроках швейної справи.

У ході роботи над проектом учасники не лише привернули увагу до забруднення середовища пластиковими пакетами, а й показали значущість еко - сумки як альтернативного способу збереження навколишнього середовища. При цьому учасники проекту могли проявити свою креативність, творчість, оригінальність. Адже сучасний шопер – це не лише екологічно , а й модно та сучасно.

Результатом роботи стало конструювання та виготовлення еко - сумок в подарунок рідним та на замовлення працівників школи.

 

Учнівський  проект " "Жайворонки" - обрядове печиво весни" поєднав у собі два напрямки – народознавчий та практично – орієнтований. У ході роботи над проектом учні вже звично вийшли за межі позашкілля.- дізнались в сільському Будинку культури про обряд закликання весни ,вивчили веснянки, гаївки, заклички.

А далі більше,- навчились власноруч виготовляти обрядове печиво, на майстер – класі в оселі виховательки,яким пригощали дітей та дорослих в школі,

промовляли нехитрі заклички. За повір'ями, ці дії повинні були прискорити повернення птахів із вирію, тобто початок весни.

 

Ще один цікавий проект з столярної справи «Українське намисто» мав на меті у  процесі проектно-технологічної діяльності  створити умови для саморозвитку учнів, навчити проектувати, конструювати, виготовляти та презентувати виріб – традиційне українське дерев’яне намисто.

 У процесі реалізації проекту учні ознайомилися з прийомами і навичками, які є характерними для традиційних художніх промислів (токар, столяр, різьбяр по дереву). У ході практичної творчої діяльності учасники проекту самостійно сконструювали та створили виріб, скориставшись доступними технологіями.

Презентували результати роботи – намиста на загальношкільному заході з нагоди жіночого свята. Вони стали чудовим подарунком жінкам та дівчаткам школи.

На нинішньому етапі розвитку українського суспільства суттєве значення у виховному впливі на дітей та молодь має накопичена віками скарбниця етнічних цінностей, які слугують невичерпним джерелом формування свідомості, характеру, психічних особливостей кожної людини.

Учнівський культурологічний проект "Смачний улюбленець народу" став продовженням всеукраїнського флешмобу у підтримку ідеї визнати на світовому рівні український борщ елементом нематеріальної культурної спадщини.

 Тож на першому етапі було вирощено на шкільних ділянках овочі,, необхідні для приготування борщу, на другому - зібрано традиційні та авторські рецепти приготування цієї популярної української страви..

Завдяки шкільному музею "Поліська садиба"вдалось відтворити атмосферу родинного обіду і приготувати пісний борщ .

Далі завітали на майстер клас з приготування авторського борщу у печі до своєї наставниці, виховательки Горобенко Л. М.

Координари проекту навіть зв язались з відомим кухарем Євгеном Клопотенком і домовились про телеміст стосовно роботи над проектом, але, війна не дала здійснитися цим планам…

 Аналізуючи досвід проектної діяльності стосовно соціалізації дітей з особливими потребами, хочеться відмітити стійку соціальну практику. Вона  сприяє  засвоєнню учнями  основних норм суспільного життя, розкриттю творчих можливостей, самоорганізації й саморозвитку. Добровільне здійснення учнями невеликих справ на користь громади допомагає набути позитивного досвіду громадської співучасті.

  Стосовно дітей, які беруть участь у проектній діяльності є помітним той факт що,  контактуючи та взаємодіючи з різними людьми, дитина отримує нові враження, приміряє на себе нові ролі, виконує нові завдання, вчиться працювати в групі, в колективі, нести відповідальність за себе та інших, оцінювати зусилля свої та партнерів. Весь цей здобутий досвід дитина зможе реалізувати в майбутньому самостійному житті, відчуваючи себе повноцінним членом соціуму.

  

 

 

 

 

docx
Додано
28 лютого
Переглядів
34
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку