Завдання для перевірки знань з теми «Обмін речовин та енергії» з «Біології і екології» (профільний рівень) 10 клас
10 клас. Біологія і екологія.(профільний рівень» Обмін речовин та енергії.
Самостійна робота 1.
Варіант І.
А ядро; Б рибосоми; В ендоплазматична сітка; Г мітохондрії.
А синтез АТФ; Б розщеплення АТФ;
В окиснення органічних речовин до С02 і Н20; Г синтез білка.
А травлення; Б асиміляція; В всмоктування; Г дисиміляція.
А 2; Б 12; В 24; Г 36.
А підготовчий; Б кисневий; В безкисневий; Г заключний.
А 1 моль; Б 2 моль; В 36 моль; Г 38 моль.
А аеробний; Б підготовчий; В анаеробний; Г заключний.
А у цитоплазмі; Б у мітохондріях; В у пластидах; Г улізосомах.
А розщеплення складних органічних молекул на прості з виділенням енергії;
Б утворення складних органічних речовин з простих з поглинанням енергії;
В розщеплення складних органічних молекул на прості з поглинанням енергії;
Г енергетичного та плартичного обміну.
А удвічі; Б у 9 разів; В учетверо; Г у 18 разів.
А підготовчому; Б аеробному; В гліколізу; Г анаеробному.
А у цитоплазмі клітин; Б у мітохондріях; В у комплексі Гольджі; Г у легенях.
А розщеплення складних органічних речовин на прості, поглинання кисню й виділення карбон діоксиду;
Б накопичення кисню;
В синтез органічних речовин з неорганічних;
Г виділення кисню й поглинання карбон діоксиду.
А вода й карбон діоксин, сечовина й сечова кислота; Б амінокислоти;
В нуклеотиди; Г карбон(ІІ) оксид.
Варіант ІІ.
1. Укажіть функцію мітохондрій:
А синтез АТФ; Б фотосинтез; В синтез білка; Г синтез жирів
А синтезують білок; Б синтезують вуглеводи;
В синтезують АТФ; Г розщеплюють АТФ.
А 8 моль; Б 18 моль; В 28 моль; Г 38 моль.
А у пластидах; Б у лізосомах; В у цитоплазмі; Г у мітохондріях.
А амінокислоти; Б нуклеотиди; В моносахариди; Г жирні кислоти
А ліполіз; Б урогенез; В глюконеогенез; Г ліпогенез.
А розщеплення складних органічних молекул на прості з виділенням енергії;
Б утворення складних органічних речовин з простих з виділенням енергії;
В енергетичного та пластичного обміну;
Г утворення складних органічних речовин з простих з поглинанням енергії.
А жири; Б АТФ; В АДФ; Г вуглеводи.
А у міжклітинній речовині; Б у шлунку;В всередині клітин; Г у просвіті кишечника.
А 200 кДж; Б 2600 кДж; В 1200 кДж; Г 2800 кДж.
А синтез ліпідів, фотосинтез; Б спиртове бродіння; В гліколіз; Г глюконеогенез.
А піровиноградна кислота окиснюється до С02 і води;
Б глюкоза розщеплюється до піровиноградної кислоти, синтезуються молекули АТФ;
В окиснення молочної кислоти;
Г синтезуються складні органічні речовини з мономерів.
А гідролізом; Б піролізом; В диханням; Г бродінням.
10 клас. Біологія і екологія (профільний рівень) . Тестові завдання до теми Обмін речовин та енергії -2.
1. Лізосома формується за участі :
А. гранулярного ендоплазматичного ретикулуму;
Б. гранулярного ендоплазматичного ретикулуму;
В. комплексу Гольджі; Г. рибосом; Д. ядра.
2. Що таке гетерофагосоми?:
А.це фаги, які потрапляють в бактеріальну клітину
Б. це бактерії, в яких паразитують віруси
В. це лізосоми, які переварюють чужорідні речовини
Г. це віруси, яких паразитують в бактеріях
Д. це віруси, яки паразитують в тваринних клітинах
3. Які процеси в клітині відносяться до пластичного обміну?
А. синтез білка; Б. дихання; В. гліколіз; Г. синтез ліпідів; Д. Правильно А+Г
А. синтез білка; Б. дихання; В. гліколіз; Г. синтез вуглеводів і ліпідів
Д. Правильно Б+В
5. Яка структура клітки характеризується вибірковою проникливістю?:
А. ядерце; Б. клітинний центр; В. клітинна мембрана ; Г. хромосоми; Д. лізосома
6. Розглядаючи під мікроскопом клітини, забарвлені фуксинсірчистою кислотою (тести для визначення вуглеводів), виявлені скупчення пухирців речовин, розміщених біля комплексу Гольджі і забарвлені фуксинсірчистою кислотою. Який висновок можна зробити про функції комплексу Гольджі?
А. Нагромадження і виведення речовин з клітини
Б . Синтез вуглеводів з органічних речовин
В. Розщеплення вуглеводів та інших органічних речовин
Г. Окислення вуглеводів
Д. Запасання вуглеводів
7. Відомо, що старіючі епітеліальні клітини відмирають. Які органоїди клітин забезпечують їх видалення у внутрішніх органах?
А. Лізосоми Б. Рибосоми В. Мітохондрії Г. Пластиди Д. Комплекс Гольджі
8. У клітину потрапив вірус грипу.Трансляція при біосинтезі вірусного білка у клітині буде здійснюватись:
А.На полісомах; Б. У ядрі; В. У лізосомах; Г. На каналах гладкої ендоплазматичної сітки;
Д. У клітинному центрі
9. При електронно-мікроскопічному вивченні клітини виявлені кулясті пухирці, які обмежені мембраною і містять безліч різноманітних гідролітичних ферментів. Відомо, що ці органели забезпечують внутрішньоклітинне травлення, захисні реакції клітини і являють собою:
А. Лізосоми; Б. Центросоми; В. Ендоплазматичну сітку; Г. Рибосоми; Д. Мітохондрії
7. Відомо, що старіючі епітеліальні клітини відмирають. Які органоїди клітин забезпечують їх видалення у внутрішніх органах?
А. Лізосоми Б. Рибосоми В. Мітохондрії Г. Пластиди Д. Комплекс Гольджі
10. Зазначте причину виникнення спадкових хвороб, що одержали назву хвороб накопичення.
А. відсутність у лізосомах визначених ферментів
Б. відсутність у мітохондріях визначених ферментів
В. відсутність у ЭПС визначених ферментів
Г. відсутність в апараті Гольджі визначених ферментів
Д. відсутність у ядрі визначених ферментів
11. В рослинних і тваринних клітинах містяться лізосоми. В залежності від перетравлюваного матеріалу розрізняють вторинні лізосоми двох типів: лізосоми, які перетравлюють внутрішньоклітинні структури та гетерофагосоми, які перетравлюють речовини, що надійшли в клітину.Від злиття яких лізосом утворилися травні вакуолі найпростіших?
А. Гетерофагосом Б. Постлізосом В. Прелізосом
Г. Вториних лізосом, аутолізосом Д. Первиних власних лізосом
12. Речовини виводяться з клітини шляхом сполучення мембранної структури апарату Гольджі з цитолемою. Вміст такої структури виділяється за межі клітини. Яка назва цього процесу?
А. Ендоцитоз Б. Осмос В. Екзоцитоз. Г. Пасивний транспорт Д. Полегшена дифузія
13. Відомо, що старіючі епітеліальні клітини відмирають. Які органоїди клітин забезпечують їх видалення у внутрішніх органах?
А. Лізосоми Б. Рибосоми В. Мітохондрії Г. Пластиди Д. Комплекс Гольджі
14. Лізосоми грають істотну роль в індивідуальному розвитку організмів, руйнуючи тимчасові органи ембріонів і личинок, наприклад зябра і хвіст у пуголовків жаб. Яка група лізосом забезпечує ці процеси.
А. аутолізосоми. Б. гетерофагосоми В. прелізосоми Г. постлізосоми Д. власне лізосоми
15. Укажіть функцію первинних лізосом:
А. синтез АТФ; Б. Ферментативне розщеплення органічних речовин;
В. фотосинтез; Г. зберігання та передавання спадкової інформації;
Д. синтез білка.
16. Що таке залишкове тільце:
А. це первинна лізосома;
Б. це вторинна лізосома з неперетравленими залишками їжі та ферментами;
В. це везикулярний пухирець, що утворився ЕПР
Г. це протеоссоми;
Д. це рибосоми.
17. Які структури забезпечують внутрішньоклітинне травлення у людини та вищих тварин:
А. ядро;
Б. макрофаги;
В. лімфоцити;
Г. рибосоми;
Д. Правильно Б+В
18. Які структури забезпечують руйнуванню білків в протеосомі:
А. протеази;
Б. травна вакуоля;
В. убіквітин
Г. Правильно: А+Б
Д. Правильно: А+ В
10 клас. Біологія і екологія (профільний рівень) . Обмін речовин і енергії – 3.
Тест.
1. Порожнинне травлення це:
А) тип позаклітинного травлення , ферменти секретуються у зовнішнє середовище,де травлення відбувається поза організмом;
Б) тип позаклітинного травлення , за якого поживні речовини розщеплюються ферментами в порожнині травного тракту;
В) тип травлення ,за якого поживні речовини розщеплюються ферментами в клітинах організму;
Г) тип травлення на великій поверхні тонкого кишечника завдяки гідролітичним ферментам.
2. Пристінкове травлення це:
А) тип позаклітинного травлення , ферменти секретуються у зовнішнє середовище,де травлення відбувається поза організмом;
Б) тип позаклітинного травлення , за якого поживні речовини розщеплюються ферментами в порожнині травного тракту;
В) тип травлення ,за якого поживні речовини розщеплюються ферментами в клітинах організму;
Г) тип травлення на великій поверхні тонкого кишечника завдяки гідролітичним ферментам.
3. Внутрішньоклітинне травлення це:
А) тип позаклітинного травлення , ферменти секретуються у зовнішнє середовище,де травлення відбувається поза організмом;
Б) тип позаклітинного травлення , за якого поживні речовини розщеплюються ферментами в порожнині травного тракту;
В) тип травлення ,за якого поживні речовини розщеплюються ферментами в клітинах організму;
Г) тип травлення на великій поверхні тонкого кишечника завдяки гідролітичним ферментам.
4. Внутрішньоклітинне травлення забезпечується :
А) Мітохондріями; Б) лізосомами; В) ЕПСгл ; Г) ядро
5. У еукаріоттів та архей, внутрішньоклітинне травлення забезпечується :
А) вторинними лізосомами; Б) протеосомами; В) хлоропластами; Г) ліпідами.
6. До протеолітичних ферментів відносяться такі характеристики:
відносяться
|
Де сиснтезується |
що розщеплює |
Продукти гідролізу |
А) ліпаза Б) пепсин; В) амілаза Г) галаксозидаза |
А) шлунок Б) слинні залози; В) Слизова оболонка кишківника Г) печінка |
А) полісахариди Б) нейтральні жири В) білки Г) нуклеїнові кислоти |
А) Оліго- і моносахариди Б) амінокислоти В)гліцерил і жирні кислоти Г) Нуклеотиди |
7. До амілолітичних ферментів відносяться такі характеристики:
відносяться
|
Де сиснтезується |
що розщеплює |
Продукти гідролізу |
А) ліпаза Б) пепсин; В) амілаза Г) галаксозидаза |
А) шлунок Б) слинні залози; В) Слизова оболонка кишківника Г) печінка |
А) полісахариди Б) нейтральні жири В) білки Г) нуклеїнові кислоти |
А) Оліго- і моносахариди Б) амінокислоти В)гліцерил і жирні кислоти Г) Нуклеотиди |
8. До ліполітичних ферментів відносяться такі характеристики:
відносяться
|
Де сиснтезується |
що розщеплює |
Продукти гідролізу |
А) ліпаза Б) пепсин; В) амілаза Г) галаксозидаза |
А) шлунок Б) слинні залози; В) Слизова оболонка кишківника Г) печінка |
А) полісахариди Б) нейтральні жири В) білки Г) нуклеїнові кислоти |
А) Оліго- і моносахариди Б) амінокислоти В)гліцерил і жирні кислоти Г) Нуклеотиди |
9. Пристінкове (мембранне) травлення забезпечують:
А) слинні залози; Б) еритроцити; В) лейкоцити; Г) мікроворсинки ентероцитів.
10. У товстому кишківнику відбувається:
А) всмоктування води; Б) під дією біфідобактерій розщеплюються целюлоза; В) транспортування жирів; Г) розщеплення крохмалю до глюкози.
10клас. Біологія і екологія.(профільний рівень) Обмін речовин та перетворення енергії - 4 Тест.
Самостійна робота.
До уроку «Особливості фотосинтезу у прокаріотів. Планетарне значення фотосинтезу»
1. Реакції світлової фази фотосинтезу перебігають у:
A) стромі; Б) мембранах тилакоїдів; B) зовнішній мембрані хлоропласта;
Г) внутрішній мембрані хлоропласта.
2. У темновій фазі фотосинтезу відбувається процес:
A) синтезу АТФ; Б) синтезу глюкози; B) утворення молекулярного кисню;
Г) утворення атомів Гідрогену.
3. При фотосинтезі кисень виділяється внаслідок розщеплення сполуки:
A) СО2; Б) АТФ; B) Н2О; Г) NО.
4. У світловій фазі фотосинтезу відбувається перетворення:
А світлової енергії в механічну;
Б хімічної енергії в хімічну;
В світлової енергії в хімічну;
Г хімічної енергії в механічну.
5. Найбільше енергії в організмі людини утворюється під час розпаду:
А вуглеводнів; Б жирів;
В білків; Г нуклеїнових кислот.
6. Вкажіть, яка функція мітохондрій зумовила їхню назву «дихальний центр клітини»:
А синтез АТФ;
Б розщеплення АТФ;
В окиснення органічних речовин до СО2 і Н2О;
Г синтез білка.
7. Вкажіть назву етапу енергетичного обміну, який відбувається позаклітинно у травній системі:
А підготовчий; Б кисневий;
В безкисневий; Г заключний.
8. Вкажіть процеси, які відбуваються під час пластичного обміну:
А синтез білків та ліпідів; Б депонування йонів Са2+;
В розщеплення білків і жирів; Г синтез нуклеїнових кислот;
Д фотосинтез.
9. Встановіть послідовність реакцій під час фотосинтезу:
А 6 СО2 + 24 Н+ → С6Н12О6 + 6Н2О;
Б СО2 + 6 Н2О → С6Н12О6 +6О2 ;
В АДФ + Ф → АТФ;
Г НАДФ + Н+ →НАДФ∙Н2 ;
Д 4 ОН- → 2 Н2О + О2 ↑.
10. Встановіть відповідність між процесами синтезу та їх ознаками:
1 біосинтез; А відбувається за участі сонячного світла;
2 фотосинтез; Б характерний для прокаріотів;
3 хемосинтез. В кінцевий продукт – поліпептидний ланцюг;
Г кінцеві продукти – СО2 і Н2О.
10 клас. Біологія і екологія. Дата проведення __________
УРОК 46.
Тема. Урок-узагальнення та систематизації знань Тестова робота. « Обмін речовин і енергії -1».
Цілі уроку:
освітня: узагальнити і закріпити знання про роль процесів транспорту систем у тварин в забезпеченні організмів енергією; дослідити основні компоненти кровоносної системи, їх різновиди; з'ясувати еволюцію кровоносних систем ;
розвивальна: розвивати вміння порівнювати, зіставляти та робити висновки на прикладі різноманітності організації транспорту речовин у тварин;
виховна: виховувати розуміння єдності всіх біологічних процесів у живих організмах і важливості цих процесів для існування життя.
Обладнання і матеріали: транспорт речовин у кишковопорожнинних , губок, плоских і круглих черві ,
Базові поняття і терміни: дихання, газообмін, продихи, сочевички, зябра, легені.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою; наукове розуміння природи; уміння аналізувати, формулювати висновки; знання та розуміння фундаментальних принципів біології.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП.
ІІ. Інструктаж учнів.
ІІІ. Виконання тестової роботи .
І варіант.
А розщеплення складних органічних молекул на прості з виділенням енергії;
Б утворення складних органічних речовин з простих з виділенням енергії;
В енергетичного та пластичного обміну;
Г утворення складних органічних речовин з простих з поглинанням енергії.
А жири; Б АТФ; В АДФ; Г вуглеводи.
А у міжклітинній речовині; Б у шлунку;
В всередині клітин; Г у просвіті кишечника.
А 200 кДж; Б 2600 кДж; В 1200 кДж; Г 2800 кДж.
А розщеплення складних органічних речовин на прості, поглинання кисню й виділення карбон
діоксиду; Б накопичення кисню; В синтез органічних речовин з неорганічних;
Г виділення кисню й поглинання карбон діоксиду.
А вода й карбон діоксин, сечовина й сечова кислота; Б амінокислоти;
В нуклеотиди; Г карбон(ІІ) оксид.
А утворенням 2 молекул АТФ, 2 молекул етанолу й молекули С02;
Б утворенням 18 молекул АТФ і молекули етанолу;
В утворенням молекули АТФ і 2 молекул етанолу;
Г утворенням 38 молекул АТФ.
А дріжджі; Б синьо-зелені водорості; В бурі водорості; Г мохи.
А глюкоза й молочна кислота; Б крохмаль і глікоген; В білки й жири; Г вуглекислий газ і вода
10. У клітинах цибулі відбувається пасивний транспорт. Що лежить у його основі?
A. Піноцитоз Б. Екзоцитоз В. Дифузія Г. Калієво-натрієвий насос Д. Осмос
11. Назвіть основну властивість плазматичної мембрани.
A. Міцність Б. Проникність В. Напівпроникність Г. Здатність нагромаджувати речовини Д. Синтезувати речовини.
12. Дайте визначення осморегуляції.
A. Пасивний транспорт речовин Б. Регуляція кількості макро- та мікроелементів
В. Регуляція кількості органічних речовин Г. Спосіб надходження речовин у клітину
Д. Регуляція відносної концентрації розчинених речовин та води
13. Вкажіть, яка функція крові забезпечує знешкодження чужорідних організмів
та речовин, що потрапляють в організм:
А. транспортна; Б. дихальна; В. захисна; Г. гомеостатична; Д. видільна
14. Установіть відповідність.
Тип кровоносної системи |
Кількість кіл кровообігу |
Наявність серця |
Представник |
|
А. Відсутня Б. Однин В. Два |
І. роль серця виконують кільцеві судини ІІ. двокамерне ІІІ. Трикамерне ІV. Чотирикамерне V. Багатокамерне трубчасте. |
|
15. Що таке активний транспорт , які його типи. Дайте характеристику різним типам активного транспорту та наведіть приклади.
ІІ варіант .
А розщеплення складних органічних молекул на прості з виділенням енергії;
Б утворення складних органічних речовин з простих з поглинанням енергії;
В розщеплення складних органічних молекул на прості з поглинанням енергії;
Г енергетичного та пластичного обміну.
А удвічі; Б у 9 разів; В учетверо; Г у 18 разів.
А підготовчому; Б аеробному; В гліколізу; Г анаеробному.
А у цитоплазмі клітин; Б у мітохондріях;
В у комплексі Гольджі; Г у легенях.
А синтез ліпідів, фотосинтез; Б спиртове бродіння; В гліколіз; Г глюконеогенез.
А піровиноградна кислота окиснюється до С02 і води;
Б глюкоза розщеплюється до піровиноградної кислоти, синтезуються молекули АТФ;
В окиснення молочної кислоти;
Г синтезуються складні органічні речовини з мономерів.
А гідролізом; Б піролізом; В диханням; Г бродіння
А катаболізм; Б асиміляція; В анаболізм; Г метаболізм.
.
А у цитоплазмі;
Б на плазматичних та ендоплазматичних мембранах;
В у цитозолі й у мітохондріях;
Г на мембранах комплексу Гольджі.
10. Речовини виводяться з клітини в результаті з’єднання мембранної структури апарату Гольджі з плазматичною мембраною. Вміст такої структури викидається за межі клітини. Цей процес має назву:
A. Осмос Б. Ендоцитоз В. Екзоцитоз Г. Транспорт
11. Плазмалема вкриває:
A. клітини рослин Б. клітини тварин В. клітини бактерій
Г. клітини рослин та тварин Д. яйцеклітину
12. Яким чином потрапляють у клітину іони натрію і калію?
A. Осмос Б. Пасивний транспорт В. Дифузія Г. Активний транспорт
Д. Піноцитоз
13. Яка функція крові забезпечує перенесення О2 і СО2 до тканин, від тканин?
А. дихальна; Б. транспортна; В. захисна; Г. видільна; Д . гомеостатична.
14. Установіть відповідність.
Тип кровоносної системи |
Кількість кіл кровообігу |
Наявність серця |
представник |
|
А. Відсутня Б. Однин В. Два |
І. роль серця виконують кільцеві судини ІІ. двокамерне ІІІ. Трикамерне ІV. Чотирикамерне V. Багатокамерне трубчасте. |
|
15. Що таке пасивний транспорт , які його типи. Дайте характеристику різним типам пасивного транспорту та наведіть приклади.
10 клас. Біологія і екологія.(профільний рівень) «Обмін речовин та енергії».
До уроку: «Механізм транспорту речовин по ксилемі. Шляхи пересування води у листках.
Будова ситоподібних трубок. Механізм переміщення речовин по флоемі.»
Тестовий контроль знань.
1 . Вода з розчиненими речовинами рухається в рослині догори (висхідний) по:
А) мертвих клітинах лубу; Б) ситоподібних трубках; В) судинах; Г) живих клітинах деревини.
2. Позначте по якій частині переміщуються речовини по горизонтальному напрямку по стеблу: А) по серцевині; Б) по серцевинних променях; В) по луб’яних волокнах; Г) по склеренхімі.
3. Укажіть яка частина стебла дерев’янистих рослин містить ситоподібні трубки:
А) серцевина; Б) камбій; В) деревина; Г) луб.
4. Транспірація – це: А) процес газообміну; Б) процес випаровування води; В) процес дихання; Г) процес поглинання СО2.
5. Повітряне живлення – це: А) поглинання рослинами вуглекислого газу з атмосфери;
Б) поглинання рослинами кисню з атмосфери; В) поглинення рослинами водяної пари з повітря;
Г) поглинання рослинами твердих частинок з повітря.
6. Укажіть , як називають виділення крапель води крізь продихи листка: А) гутація; Б)геліотропізм; В) геотропізм; Г) фототропізм.
7. Укажіть , де розміщені продихи у водяних рослин: А) з обох боків листка; Б) на нижній стороні листка; В) на верхній стороні листка; Г) відсутні.
8. Шлях транспорту води з мінеральними речовинами в корені по взаємопов’язаній системі клітинних стінок і міжклітинних просторів називають: А) осмос; Б) апопластичним шляхом; В) симпластичний шлях; Г) транспірація.
9. Шлях транспорту води з мінеральними речовинами в корені крізь плазмадесми називають: А) осмос; Б) апопластичним шляхом; В) симпластичний шлях; Г) транспірація.
10. Для ксилеми характерні особливості: А) ситоподібні трубки; Б) трахеї, трахеїди; В) ситоподібні клітини; Г) судини.
11. Для флоеми характерні такі характерні особливості: А) ситоподібні трубки; Б) трахеї, трахеїди; В) ситоподібні клітини; Г) судини.
12. Рух речовин по клітинах листка здійснюється:
А) через вакуолі; Б) апопластичним шляхом ; В) сим пластичний шлях; Г) транспірація.
10 клас. Біологія і екологія. (профільний рівень) Дата проведення ________
Урок № 72
Тема: Урок узагальнення та систематизація знань. Контрольна робота з теми Обмін речовин та перетворення енергії -1
Цілі уроку:
освітня: узагальнити та закріпити знання про обмін речовин і претворення енергії в клітині та організмі і цілому.
розвивальна: розвивати навички наукового мислення, вміння аналізувати інформацію та знаходити зв'язки між ефективністю біологічних процесів і умовами їх перебігу;
виховна: виховувати розуміння єдності всіх біологічних процесів у живих організмах і важливості цих процесів для існування життя.
Обладнання і матеріали:, завдання на картках
Базові поняття і терміни: обмін речовин, перетворення енергії.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою; наукове розуміння природи; уміння аналізувати, формулювати висновки; знання та розуміння фундаментальних принципів біологи.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
І варіант.
Виберіть одну правильну відповідь.
1. Процес енергетичного обміну — це:
A) дихання; Б) фотосинтез; B) синтез РНК; Г) біосинтез білка.
2. Кисневий етап енергетичного обміну відбувається в:
A) цитоплазмі; Б) мітохондріях; B) хлоропластах; Г) мітохондріях і хлоропластах.
3. Під час гліколізу розщеплюється:
A) АТФ; Б) ДНК; B) глюкоза; Г) білки.
4. Структурна одиниця, що відповідає за синтез певної молекули білка:
A) ген; Б) кодон; B) іРНК; Г) нуклеотид.
5. Під час гліколізу утворюються речовини:
A) білки; Б) жири; B) піровіноградна кислота; Г) нуклеїнові кислоти.
6. Цикл Кребса є стадією:
A) фотосинтезу; Б) кисневого етапу енергетичного обміну;
B) безкисневого етапу енергетичного обміну; Г) підготовчого етапу енергетичного обміну.
7. Внутрішньоклітинне травлення забезпечується :
А) Мітохондріями; Б) лізосомами; В) ЕПСгл ; Г) ядро
8. Шлях транспорту води з мінеральними речовинами в корені по взаємопов’язаній системі клітинних стінок і міжклітинних просторів називають: А) осмос; Б) апопластичним шляхом; В) симпластичний шлях; Г) транспірація.
9. Процес вирізання нітронів і з'єднання екзотів у синтезованій мРНК називається: А) транскрипція; Б) сплайсінг; В) трансляція; Г) кепування.
10. Для ксилеми характерні особливості: А) ситоподібні трубки; Б) трахеї, трахеїди; В) ситоподібні клітини; Г) судини.
11. Ліполіз – процес катаболізму жирів, першим етапом якого є: А) дезамінування; Б) β-окиснення; В) гліколіз; Г) дихання.
12. До протеолітичних ферментів відносяться такі характеристики:
відносяться
|
Де сиснтезується |
що розщеплює |
Продукти гідролізу |
А) ліпаза Б) пепсин; В) амілаза Г) галаксозидаза |
А) шлунок Б) слинні залози; В) Слизова оболонка кишківника Г) печінка |
А) полісахариди Б) нейтральні жири В) білки Г) нуклеїнові кислоти |
А) Оліго- і моносахариди Б) амінокислоти В)гліцерил і жирні кислоти Г) Нуклеотиди |
13. Установіть відповідність між зображеними структурами клітини, що забезпечують процеси метаболізму, та їхніми назвами? Які функції вони виконують?
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
Структура клітини |
Номер малюнку |
Функції |
|
А. ЕПС гладка |
|
|
|
Б. мітохондрія |
|
|
|
В. ядро |
|
|
|
Г. клітинна мембрана |
|
|
14. Установіть послідовність подій під час синтезу білка:
А) трансляція; Б) транскрипція ; В) процесінг; Г) вихід іРНК в цитоплазму; Д) утворення третинної структури білка - фолдинг .
15. Схарактеризуйте один із видів мембранного транспорту речовин, що представлений на рисунку.
|
||
Вид транспорту |
Механізм транспорту |
Речовини,що транспортуються |
|
1.впинання мкмбрани, поглинання рідини за допомогою невеликих пухирців |
1. гормони, нейромедіатори |
|
2. рух речовин за градієнтом концентрації |
2. вода |
|
3. злиття внутрішньоклітинних пухирців з плазматичною мембраною, а потім вихід назовні. |
3. жиророзчинні вітаміни |
16. Які основні процеси відбуваються при трансляції в біосинтезі білка ,опишіть етапи та роль рибосом , де відбувається цей процес.
ІІ варіант.
1. Процес пластичного обміну — це:
A) дихання; Б) гліколіз; B) бродіння; Г) біосинтез білка.
2. Анаеробний етап енергетичного обміну відбувається в:
A) цитоплазмі; Б) мітохондріях; B) хлоропластах; Г) мітохондріях і хлоропластах.
3. Під час гліколізу розщеплюється:
A) АТФ; Б) ДНК; B) глюкоза; Г) білки.
4. Структурна одиниця, що відповідає за синтез певної молекули білка:
A) ген; Б) кодон; B) іРНК; Г) нуклеотид.
5. Під час лі полізу утворюються речовини:
A) білки; Б) жирні кислоти і гліцерол; B) піровіноградна кислота; Г) нуклеїнові кислоти.
6. Цикл Кребса є стадією:
A) фотосинтезу; Б) кисневого етапу енергетичного обміну;
B) безкисневого етапу енергетичного обміну; Г) підготовчого етапу енергетичного обміну.
7. У еукаріоттів та архей, внутрішньоклітинне травлення забезпечується :
А) вторинними лізосомами; Б) протеосомами; В) хлоропластами; Г) ліпідами.
8. Яка структура клітки характеризується вибірковою проникливістю:
А. ядерце; Б. клітинний центр; В. клітинна мембрана ; Г. хромосоми; Д. лізосома.
9. Шлях транспорту води з мінеральними речовинами в корені крізь плазмадесми називають: А) осмос; Б) апопластичним шляхом; В) симпластичний шлях; Г) транспірація.
10. Для флоеми характерні такі характерні особливості: А) ситоподібні трубки; Б) трахеї, трахеїди; В) ситоподібні клітини; Г) судини.
11. Глікогеноліз – процес катаболізму вуглеводів, другим етапом якого є: А) дезамінування; Б) β-окиснення; В) гліколіз; Г) дихання.
12. До амілолітичних ферментів відносяться такі характеристики:
відносяться
|
Де сиснтезується |
що розщеплює |
Продукти гідролізу |
А) ліпаза Б) пепсин; В) амілаза Г) галаксозидаза |
А) шлунок Б) слинні залози; В) Слизова оболонка кишківника Г) печінка |
А) полісахариди Б) нейтральні жири В) білки Г) нуклеїнові кислоти |
А) Оліго- і моносахариди Б) амінокислоти В)гліцерил і жирні кислоти Г) Нуклеотиди |
13. Установіть відповідність між зображеними структурами клітини, що забезпечують процеси метаболізму, та їхніми назвами? Які функції вони виконують?
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
Структура клітини |
Номер малюнку |
Функції |
|
А. ЕПСшорска |
|
|
|
Б. хдоропласт |
|
|
|
В. ядро |
|
|
|
Г. рибосома |
|
|
14. Установіть послідовність етапів біосинтезу білка.
A) Відбувається синтез поліпептидних ланцюгів;
Б) утворюється просторова структура молекули білка;
B) фермент розкручує ділянку подвійної спіралі ДНК;
Г) активовані молекули амінокислот з’єднуються з молекулами транспортних РНК;
Д) інформація про структуру білка передається з молекули ДНК на іРНК.
15. Схарактеризуйте один із видів мембранного транспорту речовин, що представлений на рисунку.
|
||
Вид транспорту |
Механізм транспорту |
Речовини,що транспортуються |
|
1.впинання мкмбрани, поглинання рідини за допомогою невеликих пухирців |
1. гормони, нейромедіатори |
|
2. рух речовин за градієнтом концентрації |
2. вода |
|
3.злиття внутрішньоклітинних пухирців з плазматичною мембраною, а потім вихід назовні. |
3. жиророзчинні вітаміни |
16. Які основні процеси відбуваються при транскрипції та процесінгу в біосинтезі білка ,опишіть етапи та роль мяРНК , де відбувається цей процес.