Завдання 1
Порівняйте будову клітин рослин, тварин, грибів, бактерій. Заповніть таблицю, проставляючи знаки «+» або «-». Встановіть риси подібності і відмінності клітин.
Органели |
Клітина рослин |
Клітина тварин |
Клітина грибів |
Клітина бактерій |
Клітинна стінка |
|
|
|
|
Мембрана |
|
|
|
|
Цитоплазма |
|
|
|
|
Ядро |
|
|
|
|
Нуклеоїд (ДНК) |
|
|
|
|
Мітохондрія |
|
|
|
|
Вакуоля |
|
|
|
|
Джгутик |
|
|
|
|
Риси подібності:_________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
Риси відмінності: 1) рослинна клітина______________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
2) тваринна клітина_______________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
3) грибна клітина________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
4) бактеріальна клітина____________________________________________________
_______________________________________________________________________
Завдання 2
Розгляньте малюнки. Встановіть відповідність між назвами рослинних тканин та їх функціями.
Рослинні тканини |
Функції |
||||
|
А. Утворення інших тканин. Ріст рослини. |
||||
|
Б. Транспорт води і розчинених речовин. |
||||
|
В. Живлення рослини (фотосинтез), утворення і накопичення поживних речовин, газообмін. |
||||
|
Г. Міцність і пружність. |
||||
1)асиміляційна; 2) запасаюча; 3) повітроносна.
|
Д. Захист від несприятливих умов. Зв'язок через продихи із зовнішнім середовищем. |
||||
1. – |
2. – |
3. – |
4. – |
5. – |
|
Завдання 3
Підпишіть будову квіткової рослини.
1 – _______________, 2 – _______________, 3 – ___________________,
4 – _______________, 5 – ___________________.
Завдання 4
Встановіть відповідність між типами рослинних тканин, зображеними на рисунках, та їх назвами.
Рослинні тканини |
Назви |
||||
1. |
А. Твірна. |
||||
2. |
Б. Механічна (коленхіма). |
||||
3. |
В. Покривна (корок). |
||||
4. |
Г. Провідна. |
||||
5. |
Д. Основна (асиміляційна). |
||||
|
|
|
|
|
|
Завдання 5
У рядку підкресліть назви голонасінних рослин синім кольором, а назви покритонасінних (квіткових) рослин червоним кольором.
Ялина, дуб, груша, папороть, береза, тюльпан, мох, хвощ, сосна, ромашка, мак, ефедра, слива, капуста, жито, кипарис, вільха, ялівець, подорожник, огірок, ялиця, пальма, кедр, клен, модрина, тополя, шафран, тис, яблуня, перець.
Завдання 6
У таблиці знайдіть назви 10 листяних дерев і зафарбуйте їх.
В |
І |
Л |
Ь |
Х |
А |
З |
Д |
У |
Б |
Ю |
Б |
Е |
Р |
Е |
З |
А |
В |
А |
Д |
К |
Л |
Е |
Н |
Р |
О |
Л |
И |
П |
А |
Б |
У |
К |
Щ |
К |
А |
Ш |
Т |
А |
Н |
А |
К |
А |
Ц |
І |
Я |
Б |
Ю |
Д |
Ж |
В' |
Я |
З |
О |
П |
Г |
Я |
С |
Е |
Н |
Завдання 7
Розгляньте рисунки. Встановіть відповідність між відділами, до яких належать зображені рослини.
Рослини |
Відділи |
||
Папороть 1. |
А. Покритонасінні. |
||
Ялина 2. |
Б. Папоротеподібні. |
||
Нарцис 3. |
В. Хвощеподібні. |
||
Хвощ 4. |
Г. Голонасінні. |
||
|
|
|
|
Завдання 8
Розгадайте кросворд.
1. Дерево, що цвіте в липні.
2. Рослина, про яку говорять, що вона лікує 99 хвороб.
3. Квітка білого кольору, з жовтим очком у середині.
4. Рослина, з якою варять перший весняний зелений борщ.
Завдання 9
Розгляньте рисунки. Порівняйте будову моху, хвоща, папороті. Заповніть таблицю, проставляючи знаки «+» або «-». Встановіть риси подібності і відмінності рослин. Напишіть, до яких відділів належать зазначені рослини.
Будова моху |
Будова хвоща |
Будова папороті |
|||
|
|
|
|||
Органи рослинного організму |
Мох |
Хвощ |
Папороть |
||
Кореневище |
|
|
|
||
Ризоїди |
|
|
|
||
Стебло |
|
|
|
||
Листки |
|
|
|
||
Спорангії з спорами |
|
|
|
||
Мох належить до відділу__________________________________________________
Хвощ належить до відділу_________________________________________________
Папороть належить до відділу______________________________________________
Риси подібності:_________________________________________________________
_______________________________________________________________________
Риси відмінності: 1) мох__________________________________________________
_______________________________________________________________________
2) хвощ_________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
3) папороть_____________________________________________________________
_______________________________________________________________________
Завдання 10
У таблиці знайдіть назви 8 хвойних дерев (зафарбуйте їх зеленим кольором) і назви 4 листяних дерев (зафарбуйте їх жовтим кольором).
Р |
Е |
Ф |
Е |
Д |
Р |
А |
О |
Л |
Д |
Т |
И |
С |
Ж |
Я |
Л |
И |
Н |
А |
Л |
П |
К |
И |
П |
А |
Р |
И |
С |
Н |
Ш |
С |
О |
С |
Н |
А |
|
К |
Е |
Д |
Р |
В |
І |
Л |
Ь |
Х |
А |
Л |
Д |
Ж |
З |
Б |
У |
К |
Т |
О |
П |
О |
Л |
Я |
Ю |
Б |
П |
А |
Л |
Ь |
М |
А |
В |
А |
Р |
С |
А |
М |
О |
Д |
Р |
И |
Н |
А |
Д |
Я |
Л |
І |
В |
Е |
Ц |
Ь |
Г |
Ш |
З |
Завдання 11
Розгляньте рисунки. Порівняйте будову сосни і перцю. Заповніть таблицю, проставляючи знаки «+» або «-». Встановіть риси подібності і відмінності рослин. Напишіть, до яких відділів належать зазначені рослини.
Будова сосни |
Будова перцю |
||
|
|
||
Органи рослинного організму |
Сосна |
Перець |
|
Корінь |
|
|
|
Дерев’янисте стебло (стовбур) |
|
|
|
Трав’янисте стебло |
|
|
|
Листок |
|
|
|
Хвоїнка |
|
|
|
Шишка |
|
|
|
Брунька |
|
|
|
Квітка |
|
|
|
Плід |
|
|
|
Насіння |
|
|
|
Сосна належить до відділу_______________________________________________
Перець належить до відділу_____________________________________________
Риси подібності:_______________________________________________________
______________________________________________________________________
Риси відмінності: 1) сосна_______________________________________________
______________________________________________________________________
2) перець______________________________________________________________
Завдання 12
Підкресліть правильні твердження.
1. Мохи – це вищі безсудинні спорові рослини, які не мають коренів.
2. Характерною ознакою голонасінних рослин є наявність квітки.
3. Багато видів мохів мають здатність висихати і швидко відновлювати свою життєдіяльність після зволоження.
4. Характерною ознакою покритонасінних рослин є наявність насіння і насінного зачатка, які лежать відкрито на лусочках шишок.
5. Після запилення та запліднення у квіткових рослин із квітки розвивається плід.
6. Папороті розмножуються насінням.
7. Хвощі – однорічні трав'янисті рослини, які розмножуються за допомогою спор і кореневищ.
Завдання 13
Встановіть відповідність між назвами хвойних і листяних дерев та їх зображеннями.
Дерево |
Назва |
Дерево |
Назва |
|||||||
1. |
А. Ялина. |
5. |
Д. Вільха. |
|||||||
2. |
Б. Сосна. |
6. |
Є. Дуб. |
|||||||
3. |
В. Береза. |
7. |
Ж. Клен. |
|||||||
4. |
Г. Липа. |
8. |
З. Каштан. |
|||||||
1.– |
2.– |
3. – |
4. – |
5. – |
6. – |
7. – |
8. – |
|||
Завдання 14
У рядку підкресліть назви голонасінних рослин синім кольором, а назви покритонасінних (квіткових) рослин червоним кольором.
Ялівець, бук, нарцис, папороть, калина, тюльпан, мох, хвощ, сосна, кульбаба, ромашка, ефедра, персик, пшениця, шафран, кипарис, малина, ялина, полуниця, соняшник, ялиця, гарбуз, кедр, яблуня, модрина, апельсин, конвалія, тис, ожина, клен.