Дослід 1.
Вивчаємо капілярний ефект.
Процес піднімання води по трубці або пористому матеріалу нагору, не зважаючи на силу тяжіння, називається капілярним ефектом. Ми щоденно спостерігаємо цей процес навколо. Коли витираємо стіл паперовою серветкою, вона впитує воду. Ставимо соломинку для пиття у стакан, і рідина піднімається по соломинці. Здаємо кров з пальчика на аналіз, і кров йде нагору по тоненькій скляній трубці. Використовуючи капілярний ефект, можна провести цікавий і красивий експеримент в домашніх умовах.
Для експерименту нам потрібно:
Цей експеримент доступний навіть трирічній дитині. Можна показати дітям, як це робиться видати паперові рушнички, фломастери, миски та воду. І вперед.
Дослід 2
Вивчаємо кругообіг води в природі.
Ми спробуємо змоделювати природній кругообіг води у пластиковому пакеті.
Нам потрібен пластиковий пакет з застібкою «зіп-лок», синій барвник, стакан, паличка для розмішування, кулькова ручка, а також скотч та ножиці.
На пакеті ручкою малюємо хмарки. Це не обовязково, але маленькій дитині так буде легше зрозуміти суть кругообігу.
Готуємо блакитну воду: розчиняємо у склянці з водою трохи синього барвника, розмішуємо.
Наливаємо воду у пакет, закриваємо. Тепер приклеюємо пакет на вікно за допомогою скотча.
Дослід 3
Вивчаємо поверхневий натяг. Експеримент з молоком.
Для експерименту потрібно:
1.молоко (бажано не знежирене)
2. харчові барвники
3. рідина для миття посуду чи будь-яке рідке мило.
Хід експерименту:
Наукове пояснення:
Молоко—це здебільшого вода. Вода має властивості, що називається поверхневим натягом. Це пояснюється тим, що молекули води притягуються одна до одної, а не до молекул повітря, і намагаються зробити свою поверхню якомога меншою. Тому краплина води на столі не розтягується по поверхні, а приймає вигляд сфери. Харчові барвники менш щільні за молоко, бо практично є водою. Тому вони плавають на поверхні молока. Рідина для миття посуду руйнує поверхневий натяг, і примушує молоко розтягуватись з того місця, де ми капнули мило для посуду. Це в свою чергу примушує барвники рухатись та опускатися у товщу молока. А потім цей струмінь рухається вверх, виносячи барвник на поверхню. Це створює чудернацькі кольорові ефекти на поверхні молока.
Дослід 4
Експеримент з мушлею.
Вплив кислоти на мушлі молюсків.
Достатньо однієї мушлі та звичайного оцту, щоб провести цей експеримент та обговорити з дитиною як екологічні проблеми, так і питання особистої гігієни.
Отже, ми взяли 1 мушлю з моря і пляшку звичайного оцту, а також скляну банку. Мушлю поклали на дно банки та залили оцтом.
Тут треба сказати, що ми зробили помилку. Оцту налили стільки, щоб він покривав мушлю, не більше. Цієї кількості було достатньо, щоб карбонат кальцію з мушлі став реагувати з оцтом, і ми дуже яскраво побачили цю реакцію з перших секунд—з мушлі стали йти бульбашки вуглекислого газу. Але через деякий час реакція сповільнилася і зупинилася. Ми здогадалися долити оцту, і це було вірним рішенням. Реакція знову стала проходити дуже бурхливо. Газ накопичувався під мушлею і час від часу виходив великою бульбашкою. Але через деякий час реакція сповільнилася і зупинилася. Ми здогадалися долити оцту, і це було вірним рішенням. Реакція знову стала проходити дуже бурхливо. Газ накопичувався під мушлею і час від часу виходив великою бульбашкою, видаючи смішний звук.
Стала помітна маленька дірочка в мушлі. Поступово руйнування мушлі стало очевидним.
Як це все обговорити з дитиною?
Один аспект: особиста гігієна.
Мушля подібна до емалі наших зубів, бо складається з карбонату кальцію. Так само, як мушля, наші зуби зазнають негативного впливу кислот. Тому дуже важливо дотримуватись правил гігієни зубів: не їсти багато солодкого (цукор за допомогою бактерій в ротовій порожнині перетворюється на кислоту), слідкувати за чистотою зубів.
Інший аспект: проблема закислення водойм. Людина забруднює оточуюче середовище, і одним з негативних наслідків є підвищення кислотності озер, річок, морів. Це небезпечно для усіх без виключення жителів водойм. У цьому експеримент ми показали, яким руйнівним може бути вплив кислот навіть на тверду і міцну мушлю.
Дослід 5
Досліджуємо агрегатні стани води.
Зазвичай діти взнають зі свого життєвого досвіду, що лід тане, перетворюючись на воду, і що влітку калюжі висихають. Щоб систематизувати ці знання, можна в домашніх умовах показати дитині, як вода переходить з одного агрегатного стану в інший.
Для цього нам потрібно:
Поставити стаканчик з водою в морозилку заздалегідь. Потім викласти лід на тарілку. Тримати його в руці, спостерігаючи, як він тане, перетворюючись на воду.
Потім налити трохи води в ложку і тримати ложку над вогнем від свічки. Через деякий час стала закипати і випаровуватись доти, поки ложка не стала сухо.
Важливо! Пам’ятайте про техніку безпеки, працюючи з вогнем. Вода і ложка стають дуже гарячими!
Можна запропонувати намалювати всі три агрегатні стани води. Важлива частина заняття—підписати те, що зображено на малюнку.
Дослід 6
Експеримент з квіткою з паперу.
Для цього нам потрібно:
Що з цим робити:
У чому тут наука:
Цей експеримент стосується одразу двох тем. Коли ви зрошуєте квіти, то спостерігаєте що відбувається, коли волокна дерева (з якого складається папір) вступають в контакт з водою: вони набрякають і розширюються. Тому й розкриваються квіти.
Оскільки стебло вашої квітки перебуває у воді цілу ніч, паперовий рушник вбирає воду ніби судина, що показує властивості рідини. Наприклад: підійматися, не зважаючи на силу тяжіння. Коли вода сягає пелюсток, вони її вбирають. Вода розмиває і виштовхує фарби на край пелюсток. До кінця експерименту малюнки зникнуть, а рештки кольору зберуться на краю квіток.
Дослід 7
Експеримент : «Врятуйте яблука»
Цей експеримент—чудова нагода навчити дітей критично мислити і вирішувати проблеми(не тільки наукові).
Що потрібно:
Підготовка:
Що з цим робити:
Висновки:
Дослід 8
Диво з пакетом.
Що станеться, якщо ви проштрикнете гострим олівцем пакет, наповнений водою? Чи витече вода?
Що потрібно:
Що з цим робити:
1.Проштрикнути пакет олівцями;
2. Обговорити з дітьми, що ви спостерігаєте?
У чому наука:
Пакетики виготовлені з полімерів, ланцюжків молекул, які є гнучкими і надають виробу еластичності. Коли гострий олівець прориває пакет, еластичний пластик огортає його, створюючи водонепроникну пломбу навколо. Тому пакет не протікає.
Дослід 9
Зробіть лимонний вулкан
Що потрібно:
що з цим робити:
для морозива і почніть перемішувати суміш всередині лимона. Буде ще бурхливіша реакція!
7.Щоб підтримувати діяльність вулкана можна додати більше соди, фарби, засобу для миття посуду і вичавленого соку.
У чому тут наука:
Лимон містить лимонну кислоту, яка під час змішування з харчовою содою(бікарбонатом натрію) реагує, утворюючи вуглекислий газ і цитрат натрію. Так з’являється рідина, що випаровується і бульбашки.
Дослід 10
Виростіть кристали
Що потрібно:
перед тим, як почати памятайте, що всі головні інгредієнти потрібно додавати у пропорції 1:1(на випадок, якщо захочете змінити кількість)
День1
1.Розріжте губки на шматки і розкидайте по лотку;
2.Наберіть у склянку сіль, воду, синьку;
3. Розбийте/ розсипне половину кожного з інгредієнтів на губки в такому порядку: половина склянки солі, так само води, уся синька, решта солі й води.
День 2
Додайте склянку нашатирного спирту і склянку солі на губку(саме в такій послідовності)
День 3
Ви маєте помітити перші кристали!
День 4
Спостерігайте!
День 5
Продовжте спостерігати. Кристали повинні збільшитися. Якщо хочете, щоб вони росли й надалі—додайте ще трохи води, синьки і солі.
Додаткові поради:
Дослід 11
Експеримент з желейними ведмедиками. Вивчаємо осмос.
Цей експеримент для дітей дуже простий.
Взяти 5 желейних ведмедика і помістити їх у різні середовища.
Рідини, що використовувались у експерименті:
Наступного дня ми підводимо результати експерименту. Дуже цікаво було витягати ведмедиків зі стаканів.
Осмос—це перехід речовини з місця її більшої концентрації у місце меншої концентрації через мембрану з вибірковою проникністю. Простими словами , це коли ми маємо якийсь бар’єр (мембрану),через яку здатні пройти лише певні речовини (у даному випадку вода)
З одного боку мембрани (всередині ведмедика) води мало, а ззовні (у стакані) води багато. І вона проникає через поверхню ведмедика всередину нього.
Оцет—це кислота, що руйнує желатин, що входить у склад ведмедика та віск, що використовується для глазування цукерки.
Тому, як я думаю, ведмедик у оцті втратив форму.
Такими простими словами можна пояснити це явище дитині. Ми продемонстрували дитині, що різні середовища чинять різну дію на предмети. Це—важливе знання.
Дослід 12
Вода, чорний перець та мило.
Геніальний спосіб, щоб показати дітям, як важливо мити руки. Переконати маленьких дітей мити руки набагато складніше і вимагає великих зусиль.
Наповнити миску водою, а потім рівномірно посипте зверху чорний мелений перець. В окрему миску покладіть трохи рідкого мила, а потім занурите палець в миску з водою і перцем. На останньому кроці ви помітите, що перець переміститься на край миски так би мовити втік від мила. Це відбувається тому, що мило руйнує поверхневий натяг води і тому воно так добре очищає.
Коли перець розходиться в сторони, після того як дитина поклала в миску з перцем і водою свій маленький палець, ми кажемо, що «вірус втік»
Хоча експеримент не демонструє, як мило руйнує вірус він став гарною метафорою, яка допомагає дітям зрозуміти, як захистити себе дуже простим способом.