Збірка дослідів для дошкільнят: "Цікаві досліди для малечі"

Про матеріал
В роботі з малюками у нас немає мети детально пояснювати теоретичні основи фізичних явищ та хімічних процесів, але ми можемо показати і назвати ці явища, і це буде початком укладання фундаменту якісної освіти.
Перегляд файлу

Дослід 1.

                    Вивчаємо капілярний ефект.

  Процес піднімання води по трубці або пористому матеріалу нагору, не зважаючи на силу тяжіння, називається капілярним ефектом. Ми щоденно спостерігаємо цей процес навколо. Коли витираємо стіл паперовою серветкою, вона впитує воду. Ставимо соломинку для пиття у стакан, і рідина піднімається по соломинці. Здаємо кров з пальчика на аналіз, і кров йде нагору по тоненькій скляній трубці. Використовуючи капілярний ефект, можна провести цікавий і красивий експеримент в домашніх умовах.

    Для експерименту нам потрібно:

  • Вода
  • Невелика пуста посудина
  • Паперовий рушник
  • Фломастери
  1. Спершу складаємо паперовий рушник у довгу смужку.
  2. Потім малюємо яскравими фломастерами плями внизу смужки.
  3. Наливаємо трохи води у посудину.
  4. А тепер опускаємо краєчок нашої смужки у воду і спостерігаємо за тим, що відбувається(може приймати участь одночасно багато дітей, для всіх мисочки, фломастери, стаканчики, паперові смужки)

Цей експеримент доступний навіть трирічній дитині. Можна показати дітям, як це робиться видати паперові рушнички, фломастери, миски та воду. І вперед.

Дослід 2

           Вивчаємо кругообіг води в природі.

Ми спробуємо змоделювати природній кругообіг води у пластиковому пакеті.

Нам потрібен пластиковий пакет з застібкою «зіп-лок», синій барвник, стакан, паличка для розмішування, кулькова ручка, а також скотч та ножиці.

На пакеті ручкою малюємо хмарки. Це  не обовязково, але маленькій дитині так буде легше зрозуміти суть кругообігу.

Готуємо блакитну воду: розчиняємо у склянці з водою трохи синього барвника, розмішуємо.

Наливаємо воду у пакет, закриваємо. Тепер приклеюємо пакет на вікно за допомогою скотча.

 

Дослід 3

Вивчаємо поверхневий натяг. Експеримент з молоком.

Для експерименту потрібно:

1.молоко (бажано не знежирене)

2. харчові барвники

3. рідина для миття посуду чи будь-яке рідке мило.

                  Хід експерименту:

  1. У пласку тарілку наливаємо молоко шаром приблизно 1 см;
  2.  Готуємо харчовий барвник. Чудово, якщо у вас є різні барвники. Можна зробити розчин у кришечках з-під пластикових пляшок.
  3.  Капаємо барвники у різні місця на поверхню молока.
  4. Потім додаємо в молоко рідину для миття посуду. Це можна робити різними шляхами.
  5. Можна просто капнути її у молоко і спостерігати за тим, що відбувається. Можна вмокнути в рідину для посуду ватну паличку, і потім торкнутися нею молока. Можна використати пальчик, а можна взяти медичну піпетку. Взяти на пальчик краплину рідини для миття і занурити палець у молоко.

Наукове пояснення:

Молоко—це здебільшого вода. Вода має властивості, що називається поверхневим натягом. Це пояснюється тим, що молекули води притягуються одна до одної, а не до молекул повітря, і намагаються зробити свою поверхню якомога меншою. Тому краплина води на столі не розтягується по поверхні, а приймає вигляд сфери. Харчові барвники менш щільні за молоко, бо практично є водою. Тому вони плавають на поверхні молока. Рідина для миття посуду руйнує поверхневий натяг, і примушує молоко розтягуватись з того місця, де ми капнули мило для посуду. Це в свою чергу примушує барвники рухатись та опускатися у товщу молока. А потім цей струмінь рухається вверх, виносячи барвник на поверхню. Це створює чудернацькі кольорові ефекти на поверхні молока.

 

Дослід 4

               Експеримент з мушлею.

Вплив кислоти на мушлі молюсків.

Достатньо однієї мушлі та звичайного оцту, щоб провести цей експеримент та обговорити з дитиною як екологічні проблеми, так і питання особистої гігієни.

Отже, ми взяли 1 мушлю з моря і пляшку звичайного оцту, а також скляну банку. Мушлю поклали на дно банки та залили оцтом.

  Тут треба сказати, що ми зробили помилку. Оцту налили стільки, щоб він покривав мушлю, не більше. Цієї кількості було достатньо, щоб карбонат кальцію з мушлі став реагувати з оцтом, і ми дуже яскраво побачили цю реакцію з перших секунд—з мушлі стали йти бульбашки вуглекислого газу. Але через деякий час реакція сповільнилася і зупинилася. Ми здогадалися долити оцту, і це було вірним рішенням. Реакція знову стала проходити дуже бурхливо. Газ накопичувався під мушлею і час від часу виходив великою бульбашкою. Але через деякий час реакція сповільнилася і зупинилася. Ми здогадалися долити оцту, і це було вірним рішенням. Реакція знову стала проходити дуже бурхливо. Газ накопичувався під мушлею і час від часу виходив великою бульбашкою, видаючи смішний звук.

Стала помітна маленька дірочка в мушлі. Поступово руйнування мушлі стало очевидним.

 Як це все обговорити з дитиною?

Один аспект: особиста гігієна.

Мушля подібна до емалі наших зубів, бо складається з карбонату кальцію. Так само, як мушля, наші зуби зазнають негативного впливу кислот. Тому дуже важливо дотримуватись правил гігієни зубів: не їсти багато солодкого (цукор за допомогою бактерій в ротовій порожнині перетворюється на кислоту), слідкувати за чистотою зубів.

Інший аспект: проблема закислення водойм. Людина забруднює оточуюче середовище, і одним з негативних наслідків є підвищення кислотності озер, річок, морів. Це небезпечно для усіх без виключення жителів водойм. У цьому експеримент ми показали, яким руйнівним може бути вплив кислот навіть на тверду і міцну мушлю.

 

Дослід 5

      Досліджуємо агрегатні стани води.

Зазвичай діти взнають зі свого життєвого досвіду, що лід тане, перетворюючись на воду, і що влітку калюжі висихають. Щоб систематизувати ці знання, можна в домашніх умовах показати дитині, як вода переходить з одного агрегатного стану в інший.

Для цього нам  потрібно:

  • вода;
  • пластиковий  стаканчик;
  • металева ложка;
  • підсвічник та свічка;

          Поставити  стаканчик з водою в морозилку заздалегідь. Потім викласти лід на тарілку. Тримати його в руці, спостерігаючи, як він тане, перетворюючись на воду.

Потім налити трохи води в ложку і тримати ложку над вогнем від свічки. Через деякий час  стала закипати і випаровуватись доти, поки ложка не стала сухо.

Важливо! Пам’ятайте про техніку безпеки, працюючи з вогнем. Вода і ложка стають дуже гарячими!

Можна запропонувати  намалювати всі три агрегатні стани води. Важлива частина заняття—підписати те, що зображено на малюнку.

 

Дослід 6

    Експеримент з квіткою з паперу.

Для цього нам потрібно:

  • папір білий (тонкий);
  • водорозчинні маркери;
  • склянка;
  • паперовий рушник;
  • дерев’яна паличка;
  • дерев’яна намистина;
  • оприскувач з водою;
  • шаблони квітів;

Що з цим робити:

  • розфарбуйте квіти водорозчинними маркерами;
  • виріжте пелюстки;
  • загорніть паличку паперовим рушником;
  • прикріпіть 2-3 квітки на паличку так, щоб нижня торкалася рушника;
  • прикріпіть дерев’яну намистину так, щоб вона закріпила квітку;
  • згорніть пелюстки по визначених лініях, щоб закрити квіти;
  • помістіть стебло з квіткою у склянку з водою на дні;
  • зросіть квіти водою і гляньте, як відкриваються квіти!
  • залиште квіти на ніч;
  • зранку ви побачите, що кольори зникли.

  У чому тут наука:

Цей експеримент стосується одразу двох тем. Коли ви зрошуєте квіти, то спостерігаєте що відбувається, коли волокна дерева (з якого складається папір) вступають в контакт з водою: вони набрякають і розширюються. Тому й розкриваються квіти.

Оскільки стебло вашої квітки перебуває у воді цілу ніч, паперовий рушник вбирає воду ніби судина, що показує властивості рідини. Наприклад: підійматися, не зважаючи на силу тяжіння. Коли вода сягає пелюсток, вони її вбирають. Вода розмиває і виштовхує фарби на край пелюсток. До кінця експерименту малюнки зникнуть, а рештки кольору зберуться на краю квіток.

 

Дослід 7

 Експеримент : «Врятуйте яблука»

Цей експеримент—чудова нагода навчити дітей критично мислити і вирішувати проблеми(не тільки наукові).

Що потрібно:

  • Мед (чайна ложка на склянку води);
  • Лимонний сік(чайна ложка на склянку води);
  • Сіль( пів ложки на склянку води);
  • Таблетка вітаміну С (одна штука розчинена в склянці води);
  • Содова;
  • Вода з-під крану;
  • Контрольний зразок яблука;
  • Вісім посудин;

Підготовка:

  1. Поставте запитання: «Нам не подобається, коли яблуко темніє. Воно не виглядає таким смачним. Тож як можна вберегти яблуко від потемніння?»
  2. Проведіть дослідження. Але спершу зясуйте, що змушує яблуко змінювати колір. Цей процес називається окисленням. Як тільки яблуко надрізане чи вкушене, кисень поєднується з залізом і формує оксиди заліза. Процес окислення також руйнує метали. Ви можете зменшити зміну кольору яблука трьома різними способами:
  • Приготувати яблука;
  • Зменшити контакт з киснем;
  • Зменшити кислотність яблука;
  1. Помістити яблуко в кислу рідину—найкращий спосіб вберегти його від потемніння без приготування.
  • Сформулювати разом з дітьми гіпотезу. Нехай припустять, який метод спрацює найкраще і яке яблуко буде найсмачнішим.
  • Проведіть експеримент.

Що з цим робити:

  • Візьміть вісім достатньо великих посудин, щоб повністю покрити шматок яблука розчином. Зробіть підписи до кожної посудини, щоб не переплутати розчини.
  • Зробіть розчини в окремих склянках;
  • Розніжте яблуко на вісім шматочків приблизно однакових розмірів. Краще брати одне яблуко.
  • Помістіть шматки яблука в посудини. Серединку можна використати як контрольний зразок.
  • Негайно залийте  зразки розчинами.
  • Почекайте 10 хвилин, перш ніж вийняти шматки яблука з розчинів.
  • Вилийте рідини і дослідить, наскільки кожен шматок яблука потемнів. Запишіть.
  • Спробуйте шматки яблука і запишіть враження.
  • Запитайте дітей. Який шматок яблука був найкращим на смак? Який розчин залишив яблуко найсвітлішим?

                  Висновки:

  • Проста вода не працює. Содова—краще, але не набагато. Зате вона робить яблуко трішки солодшим.
  • Сіль залишає яблуко у природному кольорі, але псує смак;
  • Лимонний сік працює добре, але також змінює смак яблука. Він підійде  для фруктових салатів, але не для яблук, нарізаних скибками.
  • Вітамін С—нормально, але не вартий того, щоб подрібнювати таблетки.
  • Тож переможець—мед! Яблука не такі білі, як від солі чи лимону, але найсмачніші).

          Дослід 8

                  Диво з пакетом.

Що станеться, якщо ви проштрикнете гострим олівцем пакет, наповнений водою? Чи витече вода?

Що потрібно:

  • Поліетиленовий пакет;
  • Вода;
  • Гострі олівці;

Що з цим робити:

1.Проштрикнути пакет олівцями;

2. Обговорити з дітьми, що ви спостерігаєте?

   У чому наука:

   Пакетики виготовлені з полімерів, ланцюжків молекул, які є гнучкими і надають виробу еластичності. Коли гострий олівець прориває пакет, еластичний пластик огортає його, створюючи водонепроникну пломбу навколо. Тому пакет не протікає.

Дослід 9

        Зробіть лимонний вулкан

Що потрібно:

  • два лимони;
  • сода;
  • рідкі акварельні/харчові барвники;
  • паличка від морозива;
  • засіб для миття посуду;
  • лоток;
  • чашка і ложка;

що з цим робити:

  1. Підготуйте лимон. Потрібно відрізати верх і вирізати трохи серединки. Якщо робите відкритий вулкан—розріште лимон навпіл(це робить вихователь або батьки)
  2. Вичавіть сік з 2-го лимона в чашку і відкладіть.
  3. Помістіть 1-ий лимон у лоток. За допомогою палички від морозива розімніть серединку лимона так, щоб з’явився сік. Сік має залишатися всередині.
  4. Додайте кілька крапель фарби всередину лимона.
  5. Додайте засіб для миття посуду всередину лимона(це не обов’язково але так вулкан буде довше і більше пінитися)
  6. Додайте ложку соди в лимон. Почнеться шипіння! Візьміть паличку

для морозива і почніть перемішувати суміш всередині лимона. Буде ще бурхливіша реакція!

7.Щоб підтримувати діяльність вулкана можна додати більше соди, фарби, засобу для миття посуду і вичавленого соку.

 У чому тут наука:

Лимон містить лимонну кислоту, яка під час змішування з харчовою содою(бікарбонатом натрію) реагує, утворюючи вуглекислий газ і цитрат натрію. Так з’являється  рідина, що випаровується і бульбашки.

Дослід 10

                 Виростіть кристали

Що потрібно:

  • 2 пляшки синьки;
  • сіль;
  • вода;
  • нашатирний спирт;
  • великий лоток;
  • губки;
  • ножиці;
  • мірна чашка;
  • рідкі акварелі;
  • піпетки;

перед тим, як почати памятайте, що всі головні інгредієнти потрібно додавати у пропорції 1:1(на випадок, якщо захочете змінити кількість)

 

День1

1.Розріжте губки на шматки і розкидайте по лотку;

2.Наберіть у склянку сіль, воду, синьку;

3. Розбийте/ розсипне половину кожного з інгредієнтів на губки в такому порядку: половина склянки солі, так само води, уся синька, решта солі й води.

День 2

Додайте склянку нашатирного спирту і склянку солі на губку(саме в такій послідовності)

День 3

Ви маєте помітити перші кристали!

  • Додайте ще по склянці солі, синьки і води, але радше навколо кристалів, а не на них.
  • За допомогою піпетки додайте кольору на губки/кристали.

День 4

Спостерігайте!

День 5

Продовжте спостерігати. Кристали повинні збільшитися. Якщо хочете, щоб вони росли й надалі—додайте ще трохи води, синьки і солі.

Додаткові поради:

  • Забезпечте циркуляцію повітря, щоб кристали росли краще;
  • Не робіть дослід надворі(це можна тільки якщо ночі достатньо теплі)
  • Додавати нашатир не обов’язково, але він пришвидшує випаровування і ріст кристалів. Він має жахливий запах, який втім, швидко зникає.
  • Впевніться , що лоток (посудина) достатньо велика, щоб вмістити всі рідини.

Дослід 11

Експеримент з желейними ведмедиками. Вивчаємо осмос.

Цей експеримент для дітей дуже простий.

Взяти 5 желейних ведмедика і помістити їх у різні середовища.

Рідини, що використовувались у експерименті:

  • чиста вода;
  • Вода з сіллю; (морська)
  • вода з цукром(коричневий цукор у кубиках)
  • молоко;
  • оцет;
  • серветки білі паперові для кухні;
  • стаканчики прозорі, різнокольорові ведмедики;
  1. Ми ставимо на стіл усе, що знадобиться в роботі, а потім розказуємо, що саме ми будемо робити.

Наступного дня ми підводимо результати експерименту. Дуже цікаво було витягати ведмедиків зі стаканів.

  1. Це ведмеді зі стакана з чистою водою. Величезний! Цікаво, що барвник наче сконцентрувався усередині цукерки, а вуха і кінцівки стали майже безбарвними.(для порівняння поруч ми поклали ведмедика, що не брав участі в експерименті)
  2. Ведмедик зі стакана з солоною водою. Він збільшився, але майже не змінив форму. Якби ми додали більше солі ведмедик зменшився б у рази.
  3. Ведмедик зі стакана з солодкою  водою. Якщо насипати  багато цукру то ведмедик просто розчиниться.
  4. Ведмедик у стакані з оцтом. Наче привид не було нічого, щоб витягнути із стакана. Без формова слиз.

Осмос—це перехід речовини з місця її більшої концентрації у місце меншої концентрації через мембрану з вибірковою проникністю. Простими словами , це коли ми маємо якийсь бар’єр (мембрану),через яку здатні пройти лише певні речовини (у даному випадку вода)

З одного боку мембрани (всередині ведмедика) води мало, а ззовні (у стакані) води багато. І вона проникає через поверхню ведмедика всередину нього.

Оцет—це кислота, що руйнує желатин, що входить у склад ведмедика та віск, що використовується для глазування цукерки.

Тому, як я думаю, ведмедик у оцті втратив форму.

Такими простими словами можна пояснити це явище дитині. Ми продемонстрували дитині, що різні середовища чинять різну дію на предмети. Це—важливе знання.

Дослід 12

    Вода, чорний перець та мило.

     Геніальний спосіб, щоб показати дітям, як важливо мити руки. Переконати маленьких дітей мити руки набагато складніше і вимагає великих зусиль.

Наповнити миску водою, а потім рівномірно посипте зверху чорний мелений перець. В окрему миску покладіть трохи рідкого мила, а потім занурите палець в миску з водою і перцем. На останньому кроці ви помітите, що перець переміститься на край миски так би мовити втік від мила. Це відбувається тому, що мило руйнує поверхневий натяг води і тому воно так добре очищає.

Коли перець розходиться в сторони, після того як дитина поклала в миску з перцем і водою свій маленький палець, ми кажемо, що «вірус втік»

   Хоча експеримент не демонструє, як мило руйнує вірус він став гарною метафорою, яка допомагає дітям зрозуміти, як захистити себе дуже простим способом.

 

docx
Додано
8 жовтня 2020
Переглядів
11253
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку