СУТЬ ДОСВІДУ
Мало знати, треба й застосовувати.
Мало хотіти, треба й робити.
Йоганн Вольфганг Гете
Забезпечення якості дошкільної освіти залежить від впровадження програм дошкільної освіти, в основу яких покладено особистісно орієнтований підхід до виховання та навчання дітей. Зважаючи на те, що Закон України «про дошкільну освіту» та Базовий компонент дошкільної освіти в Україні спрямовують педагогів на здійснення інноваційного підходу до розв’язання проблем змісту дошкільної освіти, педагогічний колектив працює над створенням національного дошкільного закладу, який відповідав би основним принципам оновлення навчально-виховного процесу.
Інноваційна діяльність стала стимулюючим чинником у розвитку дошкільної освіти. Дошкільний навчальний заклад з метою удосконалення навчально-виховного процесу використовує спеціалізовані програми, альтернативні методики та педагогічну спадщину видатних педагогів.
Варіативність і різноманітність змісту, методів і засобів навчання і виховання дошкільнят вимагає об’єднання зусиль педагогів, аби докорінно змінити власне підходи до роботи з дітьми, переорієнтувати кожного працівника на те, щоб у центрі уваги незмінно перебувала дитина. Створення соціально-педагогічних умов життєдіяльності, організації життя дитини дошкільного віку спрямоване на реалізацію вимог Базового компонента дошкільної освіти, зміст якого підпорядкований завданням цілісного, комплексного розвитку особистості, забезпечення її життєвої компетентності.
Звичайно, не став винятком і наш педагогічний колектив. Шляхом інноваційних підхідів до змістуі форм методичної служби, зокрема через впровадження проектного методу в роботі з кадрами, реалізуються актуальні задачі зростання професійної майстерності педагогів.
Вибір цього методу обумовлений вимогами Базового компонента дошкільної освіти в Україні щодо навчання і розвитку особистості, спрямування педагогічної діяльності на розвиток у дітей пізнавальної активності, творчості, самостійного пошуку розв’язання проблеми.
Організаційний етап роботи над проектом розпочався з діагностування педагогів. Діагностичне анкетування засвідчило, що педагоги визнають необхідність впровадження особистісно орієнтованої моделі виховання дітей через проектну діяльність і вважають цей напрямок пріоритетним у роботі дошкільного закладу на сучасному етапі. Отже, виникла потреба у створенні умов для підвищення фахової компетентності вихователів з метою проектування планування та організації навчально-виховної роботи. Таким чином, докладно ознайомившись з інструкцією з підготовки проекту, наданої управлінням освіти, досвідом роботи дошкільного закладу, опрацювавши літературу з проблеми проектування методичної роботи, на основі діагностування педагогів, задач, які ставить перед дошкільним навчальним закладом обласне і районне управління освіти, аналізу роботи колективу були визгачені тема, мета, розроблено прект організації методичної роботи з педагогічними кадрами «Формування компетентності педагогів у проектуванні планування навчально-виховної роботи з дошкільниками».
Мета даного проекту:
Основні завдання проекту:
нових підходів, технологій організації навчально-виховної
роботи;
відбувається їх розвиток;
тісно-розвивальної взаємодії;
конструювати власну діяльність, орієнтуватися в інформацій-
ному просторі, використовувати набуті знання на практиці;
вного досвіду.
Реалізація будь-якого проекту передбачає розв’язання проблеми поетапної діяльності методиста та педагогів. Даний проект складається з чотирьох етапів:
І. Організаційний – визначається тема, мета, основні завдання, проводиться діагностування, підготовча робота з педагогами.
ІІ. Аналітично-пошуковий – забезпечення учасників проекту теоретичному знаннями з проблеми, створення умов, мотивації для пошукової, дослідницької діяльності.
ІІІ. Діяльнісний – розробка проектів, практична робота з дітьми, презентація матеріалів досвіду.
ІV. Підсумковий – узагальнення результатів проектної діяльності.
Упродовж організаційного етапу підібрано й опрацьовано методичну літературу з проблеми, оформлено тематичну виставку «Психолого-педагогічне проектування в ДНЗ», організовано роботу консультпункту. З метою якісної і послідовної реалізації проекту складено систему методичної роботи з обраної проблеми, якою передбачено забезпечення педагогів теоретичними знаннями, практичними навичками (семінар, тренінг, консультації), контроль за діяльністю (тематична перевірка), діагностика.
Поетапна реалізація проекту засвідчила якісне розв’язання поставлених задач, послідовність і системність методичної роботи. Впродовж аналітично-пошукового етапу основна увага приділялясь наданню учасникам проекту базових знань стосовно порушеної проблеми. Однією з форм формування професійної компетентності педагогів став теоретичний семінар «Технологія проектування навчально-виховної роботи в ДНЗ як інтегрований компонент системи освіти».
На даному етапі педагогам надавались консультації з питань роботи над літературою, вибору теми проекту, методики його розробки, діагностики дітей. Значна увага приділялась вивченню досвіду роботи дошкільного закладу з питань застосування методу проектів. Систематизація та узагальнення проектного досвіду ДНЗ дозволили визначити задачі навчання дошкільників відповідно до основних ліній розвитку за проектним методом.
На діяльнісному етапі перед педагогами постала задача самостійного пошуку та добору інформаційного матеріалу для розробки власних проектів. Методична робота в цей період здебільшого набуває індивідуальної спрямованості:
Психолого-педагогічне проектування – це проект (форма перспективного планування) діяльності вихованців, у якому поєднане бажання і прагнення дітей, завдання педагога, визначені Базовою програмою, варіативність форм, методів та засобів розвивальних дій вихователя і дітей, психологічні закономірності природного розвитку спільної діяльності дітей і дорослого (від бажання – до творчого рівня реалізації задуму).
Проектування надає дітям змогу самостійно шукати способи досягнення мети, добирати партнерів, визначати час і місце реалізації задуму;випробовувати свої можливості, зіставляючи їх із бажаннями; практично застосовувати здобуті знання та набуті навички у взаємодії з дорослими та однолітками;реалізовувати своє природне прагнення діяти творчо, активно виявляти власне ставлення до людей і середовища; дітям з проявами обдарованості реалізовувати себе в умовах співпраці з однолітками, які здатні зрозуміти та оцінити їх;користуватися правом вибору. Правильно організована проектна діяльність передбачає усвідомлену позицію кожного з учасників від самого початку до завершення.
Беручи за основу досвід взаємодії з дітьми наших колег, ми з аналогією розробили власні проекти, дотримуючись таких вимог:
навчального матеріалу, а не навпаки.
Завдання контролю за перебігом реалізації кожного проекту полягало в тому, щоб не допустити формального підходу до впровадження інновації. З цією метою, аналізуючи проектні плани вихователів, вихователь-методист звертала увагу на такі моменти:
І. мотиваційний
ІІ. інформаційний
ІІІ.репродуктивний
ІV.узагальнюючий
V. творчий
VІ.рефлексивно-оцінювальний
Цей поділ є досить умовним, а назва етапу вказує на педагогічні завдання, які є домінуючими в той чи інший період дитячої діяльності.
І. Мотиваційний етап
Мета: викликати у дітей бажання створити спільний проект (задум); визначити завдання, зміст та форми діяльності, спрямовані на його реалізацію.
Завдання педагога на цьому етапі: мотивація для формування прагнення, бажання дітей, розвиток їх внутрішньої активності; виявлення наявного рівня знань, умінь, навичок; порівняння їх з програмовими завданнями проекту; конкретизація педагогічних завдань на період реалізації проекту, з урахуванням особливостей групи.
Основні компоненти мотиваційного етапу:
Тривалість мотиваційного етапу, як правило, 1-3 дні.
II. Інформаційний етап
Мета: сформувати систему знань, умінь і навичок, необхідних для реалізації
спільного проекту та проявів творчості й фантазії.
Завдання педагога на цьому етапі: формувати вміння дітей вчити-ся, здобувати знання самостійно; поповнити, розширити, поглибити знання дітей та сформувати вміння і навички, необхідні для реаліза-ції проекту.
Основні компоненти інформаційного етапу:
Триває інформаційний етап 3-5 днів.
ІІІ. Репродуктивний етап
Мета: сприяти практичному застосуванню набутих на інформацій-
ційному етапі знань, умінь та навичок.
Завдання педагога на цьому етапі: допомогти кожному вихован-цю випробувати свої можливості, порівнявши їх з бажаннями; вик-ликати в дітей відчуття впевненості в своїх силах,приймаючи будь-які результати дитячої діяльності; створити умови, за яких у дітей виникатиме потреба регулювати свою поведінку відповідно до на-бутих уявлень про морально-етичні норми загально-людської пове-дінки; відстежити динаміку розвитку кожної дитини.
Основні компоненти репродуктивного етапу:
Тривалість репродуктивного етапу 3-5 днів.
IV. Узагальнюючий етап
Мета: узагальнити та систематизувати знання, вміння та навички набуті дітьми протягом попередніх етапів.
Завдання педагога на цьому етапі: з'ясувати, чи відбулися зміни в розвитку кожної дитини; порівняти та проаналізувати результати контрольно-діагностичних зрізів, спостережень за дітьми та дитячі роботи з тими, які отримали на мотиваційному етапі.
Основні компоненти узагальнюючого етапу:
Тривалість узагальнюючого етапу 2-3 дні.
V. Творчий етап
Мета: реалізувати спільний творчий задум, до якого готувалися на попередніх етапах, наповнити процес його втілення спалахом пози-тивних емоцій.
Завдання педагога на цьому етапі: створити сприятливу атмосфе-ру для розвитку творчого потенціалу дітей; заохочувати оригіналь-ність ідей дітей, батьків та інших працівників дошкільного навчаль-ного закладу.
Основні компоненти творчого етапу:
Тривалість творчого етапу 2-3 дні.
VI. Рефлексивно-оцінювальний етап
Мета: проаналізувати рівень організації проекту, що було корисним та цікавим, усвідомити досвід, набутий на попередніх етапах.
Завдання педагога на цьому етапі: навчитися робити детальну психологічну характеристику розвитку дітей; усвідомлено ставитися до набутого досвіду і самоаналізу, відібрати для подальшої роботи ті педагогічні методи і прийоми, які забезпечили високі результати.
Основні компоненти рефлексивно- оцінювального етапу:
Тривалість рефлексивно-оцінювального етапу 1 день.
Наступну тему проекту варто розпочинати лише за умови, що діти вичерпали всі можливі, творчі ресурси з минулої теми і більше немає ідей.
Планування навчально-виховної роботи за проектною моделлю не обмежує дій вихователя жорсткими нормами побудови освітнього процесу, оскільки практично неможливо наперед передбачити і чітко розпланувати хід того чи іншого заняття, спостереження чи гри. Тому вихователь може змінювати розклад занять, надаючи перевагу інтегрованим заняттям. Проте дуже важливо, щоб педагог чітко усвідомив і спланував кожен крок проектування спільної з дітьми діяльності, визначивши тему проекту, його мету (навчальну, розвиваючу, виховну), орієнтовну тривалість проекту (в групах раннього віку – один день; у молодшій групі – декілька днів; у середній, старшій – від двох тижнів до одного місяця), види діяльності та зміст роботи з дітьми на кожному етапі.
Робота педагога над проектом розпочалась з уточнення вимог «Програми виховання та навчання дітей», визначення теми проекту. Передбачивши орієнтовний термін для здійснення проекту, разом з методистом педагог проводить діагностування знань, умінь та навичок дітей, які знадобляться їм для реалізації проекту. Залучення дітей до проектної діяльності здійснювалось через створення проблемних ситуацій, які зацікавили дошкільників, викликали в них бажання взяти участь у проекті. Так, у старшій групі після читання казки О.Толстого «Пригоди Буратіно, або Золотий ключик» вихователь запропонувала дітям поміркувати: чого Буратіно міг би навчити Мальвіну? Під час обговорення виникла ідея підготувати спортивне свято за сюжетом казки, на якому могли б позмагатися команди двох персонажів.У середній групі тема проекту «Іграшковий дивограй» виникла через бажання дитини мати іграшкову залізницю, яку на даний момент не могли придбати батьки. Під час обговорення теми проекту вихователь разом з дітьми визначає вигляд «дерева цілей», яке є образним записом плану роботи, способів виконання задуму. Це і «Казкове дерево» з героями казок на квіточках, які наприкінці проекту перетворюються на золоті яблучка (проект «Казкові перлини»);і «соняшник» з картинками, що символізують пропозиції дітей, який збирає бджолину родину (проект «В колі дружної родини»); і «їжачок» з листочками-пропозиціями (проект «Ліс – зелений дім») та ін. На наступному, інформаційному етапі тиждень опрацьовування проекту складався із серії занять та інших видів діяльності, підпорядкованих розв’язанню практичних завдань. Працюючи над проектом «Я і Всесвіт», старші дошкільники одержували нові знання про космос, планети Сонячної системи загалом і планету Земля зокрема, спостерігати і досліджували явища неживої природи, разом з батьками збирали цікаву інформацію. Вихованці середньої групи вивчали таємниці лісу, спостерігали за його мешканцями (комахами, птахами), рослинами, вчилися встановлювати взаємозв’язки між рослинами і тваринним світом. (проект «Ліс – зелений дім»). Основним завданням репродуктивного етапу стало створення умов для систематизації, уточнення, практичного застосування дітьми набутих знань, умінь та навичок. Впродовж узагальнюючого етапу проводились інтегровані заняття, вікторини, конкурси з метою діагностування якості знань, умінь,навичок дітей. Реалізувався задум на творчому етапі. Продуктами проектної діяльності стали родинне свято «Працьовита в нас сім’я – тато, мама і я» (проект «В колі дружної родини»), спортивне свято «Золотий ключик» (проект «Про здоров’я треба дбати»), макет іграшкової залізниці (проект «Іграшковий дивограй»), вистава «Пригоди Цибулино та його друзів (проект «Про здоров’я треба дбати»), »«Весняна газета» (проект «А вже весна, а вже красна...»), різноманітні пано, колажі та ін. Під час рефлексійно-оцінювального етапу діти оцінюють себе і свою діяльність впродовж проекту. На підставі змін, які сталисяз «деревом цілей», аналізу продукту діяльності, вражень дітей, вихователь підводить дошкільників до розуміння значущості спільної діяльності, виховання гордості за успіхи і досягнення кожної дитини і всієї групи.
Підсумками спільної проектної діяльності стала презентація вихователями часу власних проектів. Цінним у даній роботі було те, що кожен педагог отримав можливість самореалізуватися. На педагогічній раді за круглим столом були обговорені результати інноваційної діяльності, проблеми, які постали під час роботи над проектами. Проаналізувавши роботу педагогів у межах проекту, вихователь-методист зробила висновок, що використання проектної технології в методичній роботі сприяє комплексній реалізації вимог Базового компонента дошкільної освіти в Україні, дає можливість кожному учасникові виявити свою індивідуальність, дозволяє розширити коло реальних учасників освітнього процесу, здатних впроваджувати в практику інноваційні технології, утвердити педагогів і дітей як реальних суб’єктів навчально-виховного процесу, вдосконалити науково-теоретичну,методичну та психологічну підготовку учасників.
Педагоги здобули досвід організації колективного творчого мислення, опанували технологію стимулювання творчого потенціалу кожної дитини (від співтворчості через самовизначення у колективному творчому пошуку до самостійної постановки цілей та їх досягнення в умовах вільного вибору засобів), уміння користуватися проектною технологією як показником високої кваліфікації педагога, його інноваційного мислення, орієнтації на особистісний розвиток дитини. Проектування забезпечило перспективне планування діяльності вихователів і вихованців у їх взаємодії.
На підсумковому етапі здійснюється узагальнення опрацьованих матералів.
Таким чином, кожен педагог, який прагне працювати інноваційно, має усвідомити, що його навчальний вплив не може здійснюватись без реальної активної діяльності самої дитини. Зміна відношення педагога до вихованців полягає в тому, що він має сприймати кожну дитину як рівноправного партнера, як особистість, рахуватись з її бажаннями, визнавати за нею право спілкуватись з педагогом на рівних, висловлювати та відстоювати свою думку.