Збірка "Зима іде - свята веде"

Про матеріал
У збірці висвітлено суть свят зимового циклу, дана інформація про те, як формувалися традиції українського народу. Вона містить цікаві факти з історії виникнення свят. Учні початкових класів знайдуть у збірці народні прикмети, колядки, щедрівки, засівалки, які стануть їм у пригоді під час підготовки до зимових свят. Для вчителів початкових класів зібрано заходи, які допоможуть зробити процес навчання та виховання цікавим, різноманітним, захоплюючим.
Перегляд файлу

D:\Мои рисунки2\pre33-2.jpgD:\розробки\зимові свята\Стрітення\Стрітення\ecd1e1f098f3.jpgD:\Мои рисунки2\00150.jpgD:\Мои рисунки2\00142.jpgD:\Картинки\RIS_otborn\Animated\J0323744.GIFD:\зимові свята\Стрітення\Стрітення\29859413532540.jpgD:\Мои рисунки2\00444.jpg

 

 

 

 

      Ця збірка – кінцевий продукт дослідницько-пошукового проекту «Зимові свята, обряди, звичаї українського народу». Створений спільними  зусиллями учнів 4 класу та вчителів.

      Проект було започатковано Г.І.Пєрковою - вчителем вищої категорії, вчителем – методистом та Т.І.Сернецькою – педагогом-організатором Октябрської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великоновосілківського району Донецької області.

      У збірці висвітлено суть свят зимового циклу, дана інформація про те, як формувалися традиції українського народу. Вона   містить цікаві факти з історії виникнення свят.

      Учні початкових класів  знайдуть  у збірці  народні прикмети, колядки, щедрівки, засівалки, які стануть їм у пригоді під час підготовки до зимових свят.

      Для вчителів початкових класів зібрано заходи, які допоможуть  зробити процес навчання та виховання цікавим, різноманітним, захоплюючим.

      В кінці збірки  для вчителів  подано презентацію даного проекту від авторів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Різдвяно-новорічні свята: як формувалися традиції українського народу

                            D:\Мои рисунки2\00448.jpg

                                         

 

      

 

         Багато дослідників вважають, що свята різдвяно-новорічного циклу несуть у собі язичницьке коріння. Наші предки жили у гармонії із природою і були частиною цієї природи. В минулому, коли люди жили в безпосередньому контакті із природою, зміна пір року і місячний цикл Місяця здійснювали величезний вплив на релігійні церемонії. Народні свята були своєрідними календарними сторінками річного циклу, який базувався залежно від сонцевороту та сонячної сили.

          В Україні побутова релігія народу являла і являє собою складну суміш християнських ідей з язичницькими віруваннями та уявленнями. Так, наприклад, молодіжний характер у давнину мали свята Катерини (24 листопада за старим стилем) і Андрія (30 листопада за старим стилем), що слугували немовби репетицією до наступних різдвяно-новорічних святок.

         У наш час грудень завершує календарний рік. На кінець місяця, тобто 22 числа (найчастіше) припадає і зимове сонцестояння, за яким визначають астрономічний початок зими. Наші пращури пов’язували з ним «народження сонця», або ж «родини сонця». Саме в цей день настає найдовша ніч. У давніх народів, саме народження нового сонця, у день зимового сонцестояння свідчить про початок нового року, перемоги світла над темрявою та поступовим пробудженням природи. Шанували відродження сонця у Древньому Вавилоні та Стародавньому Єгипті. Автор «Української міфології» Валерій Войтович пише, що за віруваннями предків, у день зимового сонцестояння богиня Всесвіту Лада народжує сина світла – молоде Сонце. У цей час на сході сходить зоря Великої Діви і відкриваються в сузір’ї Кози небесні ворота («Брама богів»), які символізують воскресіння сили Сонця. За іншою із легенд, у цю ніч богиня Коляда у вигляді кози ховається у печері (печера символізує жіноче лоно, до того ж Ісус Христос теж народився у печері-стайні) від Чорнобога і народжує сина – нове сонце. Може це порівняти із грецьким міфом про верховного бога Зевса. Коли могутній Зевс був ще немовлям, його мати Рея, за порадою богині Землі Геї, сховала його від чоловіка у гроті на горі Іла. Годувала Зевса коза Амальтея. Знаючи все це, вкотре переконуємося, що все єдине під небесами.

         Звичай святкувати зимове сонцестояння зберігся у сучасних неоязичників – віккан. Прихильників цієї світової релігії у світі нараховується 3 мільйони. День зимового сонцестояння вони називають Йолем. Вважається, що у цей день завершується старий рік і починається новий. Також у цю добу, коли найдовша ніч у році, народжується новий Бог-Сонце. Це міфологічна складова свята. Себто свято символізує світло, яке народжується із темряви й припинення довгих зимових ночей. Це повернення світла, сонця, радості і життя. В це свято закладений глибокий архетипічний символізм. У цей день прикрашається ялинка (яка називається Йольським деревом), і люди частуються традиційними смаколиками. У цей день виконують ритуали, які «допомагають» новому Сонцю народитися із лона Богині.

        День зимового сонцестояння святкували із шаленим розмахом у Стародавньому Римі. На період із 17 по 24 грудня припадав фестиваль «Сатурналіїв», це був період буйних веселощів. Тому церкві зручно було назвати один день із цього проміжку часу Різдвом Христовим, саме із метою протистояння язичницьким традиціям зимового фестивалю. Зауважимо, що лише у 354 році нашої ери римський єписком Ліберій підписав указ про святкування Різдва 25 грудня. Він явно керувався бажанням перетворити язичницький фестиваль у християнське свято. Як пише дослідник Валерій Войтович, протидіяти давньому звичаю, християнський Рим на місце Сонце-бога поставив Сонце-Богочоловіка. Від 354 року Католицька церква називає Ісуса Христа Сонцем правди, Сонцем справедливості.

        У Різдві, як одному із найбільших українських свят, збереглося чимало язичницьких рис. На Різдво – це ряджені, колядки, ворожіння про погоду на рік, про майбутній врожай, людські долі. Із спеціальним різдвяним хлібом – корочуном (у Карпатах) дослідники пов’язують ритуали давнього культу Сонця.  Останній день старого і перший день нового року українці відзначали як свято Меланки (Маланки) і Василя. На відміну від Різдва і Хрещення ці дні не відігравали важливої ролі у релігійному календарі, тому в їхній обрядовості майже не помітні церковні мотиви.

         Широко популярною в Україні була драматизована обрядова гра з участю масок – «Коза», що мала свій характерний ритуальний сценарій, пісеннний і музичний репертуар. Назва її походить від головного діючого персонажа – парубка, перевдягнутого козою. Центральним у ритуальному дійстві був танець кози під супровідну мелодію, її «вмирання» й «воскресіння», що символізували кругообіг часу. Обряд «Маланка», як і «Коза», бере свій початок від давніх аграрно-магічних звичаїв. Виразний аграрно-магічний зміст мав новорічний обряд засівання, посипання, відомий у всіх східних слов’ян. Широко побутував звичай першої ноги – бажано було, щоб першим гостем на Новий рік була людина добра і щаслива.

           Водохреще є третім зимовим великим святом. Як пишуть дослідники, у давнину – це було велике свято води богині Дани, що прискорює прихід весни.      

Насправді ж це символ жнив, підведення підсумку, кінця одного періоду і початку наступного. У ряді європейських народів на ритуали, які пов’язані із зимовим сонцестоянням, здавна використовується велике поліно або пеньок, який запалювався в день сонцестояння і потроху згорав протягом дванадцяти днів. У південних слов’ян таке поліно називається Бадняка. Зауважимо, що будь-яких вказівок на дерево як символ святкування Різдва Христового в Новому Заповіті немає.

       Ялинка у ранніх кельтів (і не лише у них) поважалася за дерево, яке має магічне значення, тим паче, що це дерево було ще й вічнозеленим. Саме в такого дерева (або його мешканців) слід було просити допомоги і добра у наступному році.

            Мало хто нині знає, що традиційною українською символікою на Новий рік є дідух, а не ялинка. Виготовляли його найчастіше із першого зажинкового снопа. На сьогодні обряди, пов’язані із дідухом, на жаль, майже втрачені.

 

          

             Різдво Христове – одне із найбільших християнських свят, яке, як і свято Богоявлення (Хрещення Господнє), згідно православної церковної традиції, належить до так званих двунадесятих свят. Це – 12 найбільших свят церковного календаря (не враховуючи Пасхи, яка вважається «святом над святами»). До них належать: Різдво, Хрещення Господнє, Стрітення, Благовіщення, Вхід Господній до Єрусалиму, або Вербна неділя, Вознесіння, Трійця, або П’ятидесятниця, Преображення Господнє, Успіння, Різдво Богородиці, Воздвиження та Введення у храм Діви Марії. Різдво, як і свято Воскресіння Христового – Пасха, є вже більше ніж півтора тисячоліття чи не найурочистішим святом християнського світу, адже цього дня Церква згадує пришестя в світ Спасителя – народження в тілі Сина Божого. Згідно з християнським вченням Бог-Син – Друга особа Святої Трійці, задля виконання місії спасіння людства і визволення його від влади гріха і смерті сам став людиною. «Ради людей і нашого ради спасіння зійшов із небес і тіло прийняв від духа святого і Марії Діви і став людиною», – говориться про це у загальновідомій молитві «Символ віри».

       Святкування Різдва як окремого свята у Християнській Церкві має досить цікаву історію. І, як ми побачимо, воно здавна було пов’язане із святкуванням Хрещення Господнього, або Богоявлення. І якщо куплет відомої української колядки звучить як «а третій же празник – святе Водохреща…», то свого часу, перші християни обидві події        ( Народження і хрещення Христа) згадували і святкували в один день.

Євангеліє не подає точної дати і часу народження Ісуса Христа, і багато істориків згоджуються на думці, що ця подія мала місце за 4 роки до початку нової, тобто християнської ери.

       Традиція святкувати Богоявлення як День Різдва і Хрещення Христа збереглась в деяких церквах Сходу, зокрема у Вірмено-Григоріанській. Сучасна Вірменська Церква дотримується григоріанського календаря, отож це свято там відзначається 6 січня за новим стилем. Після урочистої літургії, в цей день відразу ж відбувається і чин освячення   води.

      Традиція святкувати Різдво Христове як окреме свято 25 грудня виникла в IV столітті в Римській Церкві в останні роки правління імператора Костянтина. Церковні історики вказують, що вже з 336 року на латинському Заході Різдво почали відзначати саме 25 грудня.

        В українському народі святкування різдвяних свят здавна оздоблене різноманітними народними звичаями і традиціями, в тому числі й тими, які сягають корінням прадавніх, ще дохристиянських часів. Разом із тим окремі із них не тільки не засуджуються Церквою, але навіть увійшли до богослужбової практики. Мова йде про звичай колядувати, адже колядки лунають і в храмах.

        «В Україні традиція колядувати і ставити різдвяні вертепи дуже розвинена. Люди ходять від хати до хати, прославляючи Христа. В дохристиянські часи язичники прославляли сонце, а християни прославляють Христа, який говорить – «Я є світлом для світу».

        Стосовно, народних звичаїв, як, наприклад, 12 різдвяних страв, куті, а також новорічних віншувань, то Православна Церква їх не засуджує і цілком приймає. «Зокрема 12 страв символізують 12 апостолів, а під час новорічних щедрівок бажають гарного врожаю. Але ж зрозуміло, що це Господь дає землі ту силу родити і посилає врожай… А в окремих храмах навіть є звичай, коли священик посипає прихожан пшеницею, кажучи – «сію вію, посіває, Слово Боже у вас засіваю…».

   

         Якою поетичністю віє від звичаїв і традицій українського народу! Здавна українці любили оточувати себе красою, цінували її, і це відбилося у їхніх обрядах. Звичаї та традиції виникли дуже давно, відшліфовувалися віками. І мали не лише магічну основу, а й раціональний та глибоко духовний зміст.

          З останнім місяцем року пов’язано чи не найбільше народних свят. Першим таким зимовим святом є Введення.

          Введення у храм Пресвятої Богородиці пов’язане з біблійною розповіддю про те, як Марію, коли їй виповнилося три роки, повели до храму Єрусалимського, щоб почати служити Богові. Священик зустрів її, завів до храму, у святе місце, куди заходив первосвященик тільки раз у рік. У цей день вважається, що коли до хати зайде першим чоловік, то все буде благополучно. Тому цього дня в гості жінки не ходили.


http://restmaster.com.ua/images/andr_y.jpeg 

       Первозванного відзначають 13 грудня кожного року. Церква вшановує апостола Андрія, учня та сподвижника Христа, передовсім, як проповідника християнства на землях прадавньої України. В руських стародавніх літописах зустрічаються описи того, як під час останньої емісійної подорожі апостол побував на берегах Чорного моря. Пропливав Дніпром у Скіфії і, навіть, побував у місці, де пізніше постане величне місто Київ. В народному визнанні апостол Андрій здобув славу, як покровитель шлюбу та повелитель хижих звірів. За народними переказами на свій день святий збирає вовків у зграї, а господарі напередодні свята ввечері розпалюють «Андріївську ватру», щоб відганяти хижих звірів від своєї господи.

      Свято Андрія – один день в році, коли молодь бешкетує. Їм усі збитки прощаються.

      Цей день пов’язаний з дівочим ворожінням на щасливе заміжжя. Розпочиналося гадання на свою долю пізно вночі, напередодні Андрія. Святкування цього дня полягає у тому, що молоді люди обох статей збиралися разом і гадали на своє майбутнє. Серед них – найвідоміша традиція «посівання»: набравши в жменю конопель, дівчата вибігають на подвір’я і, розсіваючи їх, промовляють: «Я, святий Андрію, конопельки сію. Дай же, Боже, знати, з ким весілля грати…» Роблять це переважно ввечері напередодні Андрія.

 

D:\зимові свята\Календарні свята та обряди\12296703302-nikola[1].gif   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           День Святого Миколая 19 грудня – радісне свято для дітей. Із стародавніх переказів цей чоловік, який народився ще в третьому столітті нашої ери в невеликій провінції стародавньої Римської імперії, в світі живих ще й по цей час. Єпископ Ніколаус із Малоазійської провінції Римської імперії Лікія (тепер турецька провінція Мугла) родився у заможній християнській родині, але надумав відмовитись від світського життя і присвятив себе служінню Богові.

          Одного разу молодий священник довідався, що його земляк, який раніше був багатим, став банкрутом. Отець Ніколаус вирішує зарадити сімейній трагедії і підкидає торбинку із золотом банкруту.

        Крім допомоги хворим, бідним та знедоленим він рахувався покровителем мореплавства, так як, за переказами, він мав силу вгамувати на морі бурю.

        Рік від року в ніч на 19 грудня ходить святий Миколай по оселях і роздає дітям слухняним подарунки, а неслухняним та бешкетникам – різки…

http://restmaster.com.ua/images/1292743387_svyatogo_mikolaya.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                           

 

                       D:\Мои рисунки2\53288904_320x480_ded_moroz_01.jpg

 

      Святкування Нового року 1 січня започаткували римляни в 46 р. до н.е. Щоправда, цьому передували значні складнощі. Першу реформу провів Юлій Цезарь, який ознайомився з досить точним єгипетським календарем. Одначе повністю його запровадити не вдалося – на заваді стали релігійні традиції.

        На Русі Володимир Святославович, офіційно запровадивши християнство, ввів і відзначення Нового року за старим візантійським зразком, тобто 1 вересня. Проте в народі ще тривалий час відзначали його в березні. Відтак наші пращури користувалися двома календарями – церковним і світським. Проте релігійникам такий різнобій не подобався, і митрополит Феогностій 1342 р. видав наказ про єдине відзначення Нового року  -              1 вересня.

       Збереглося чимало свідчень про урочисту новорічну обрядовість в Україні. Особливо пишною вона була в Києві. До центру свята – майдану на Подолі – заздалегідь привозили кронисті дерева, прикрашали їх виробами ремісників та «дідухами» - солом’яними снопками. З настанням сутінків довкіл спалахували тисячі свічок. Опівночі на площу сходилися майже всі городяни. Кожен ремісничий цех мав своє парадне вбрання, корогви і знаки, навіть гімн. Співаючи, цеховики виходили на майдан. Цілу ніч лунали пісні, влаштовувалися новорічні вистави й вертепні дійства. Свято завершувалось удосвіта, і веселі юрми розходилися містом, щоб защедрувати городянам віншувальними колядками

       У нас помилково утвердилася думка, буцімто вперше січневе новолітування запровадив у 1700 році Петро Перший. Справді, такий указ був обнародуваний московським імператором. Але в Україні, зокрема в її західних областях, січневим відліком року почали користуватися значно раніше, оскільки ці землі  мали тісні зв’язки з європейськими країнами.

D:\Мои рисунки2\16705-1600x1200.jpg

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

http://restmaster.com.ua/images/sv_vechir.jpeg       

 

                                                                                                     Вечір напередодні Різдва ( 6 січня)  - «Святвечір», «вілія», «кутя» був магічним часом творення іншого, вимріяного буття. Звичні й буденні предмети, речі набували чарівної сили, а господар ставав домашнім жерцем. Урочисто вносив він до господи сніп, як правило, житній, і ставив його на покуті – на врожай і достаток, це була коляда або ще «дідух», «дідочок». Із – за застромленими в нього серпом, граблями стояв він на покуті аж до Нового року, мирно сусідуючи з іконами – святинями інших часів, іншої  релігії.

        А панувала у Святвечір кутя – головна обрядова страва. Як удасться кутя – буде крута ще й із «верхом» - то буде на урожай, а в оселі щастя. Поклавши в рукавицю гроші (щоб водились), несе кутю на покуть господиня, а діти під час цієї церемонії завзято мекають, мукають, іржуть, квокчуть, крякають – щоб уся ця живність плодилася. І перша ложка куті була для бджіл – кидали її до стелі, щоб рої велися. Друга – для самого морозу, щоб отак задобрений, він не чинив збитків, не морозив посівів і городини. На святковому столі 12 страв, і геть усі пісні: риба просіл, пісний борщ, вареники, гречаники й пироги, пироги з капустою, грибами, квасолею, горохом, сливами, яблуками тощо. Зійшла вечірня зоря, й можна сідати вечеряти. Починали із куті. Повечерявши, брав господар зі столу потроху кожної із страв і ніс до хліва худобі, щоб не скаржилася. Бо за повір’ям у ніч під Різдво дарує їй Бог мову – за те, що колись у давнину спав у яслах маленький Христос.

         Кутю давали курям, щоб гарно неслися. Її несли на гостинець хрещеним батькам. Для предків, що в ці свята прийдуть у гості з того світу до живих, кутю залишали на столі на ніч.

        Цієї ночі, як ніколи, гуляє нечиста і зла сила. Це проти неї клали на чотири сторони столу зубці часнику, засікав господар сокирою і пороги господарських будівель, примовляючи при цьому: «Згинь, щезни, нечиста сило!»

 

 

D:\Мои рисунки2\00177.jpg                   

 

           Різдво Христове 7 січня – дуже велике свято. В церквах правляться святкові богослужіння, родина до родини йдуть в гості з колядою та віншуванням. Характерним є те, що в ці дні люди ходять один до одного в гості без запрошення.

           У день Різдва ходили з зіркою, вертепом, водили козу, колядували. У цей день ніхто не згадував і не розповідав сумних історій, бо Різдво об’єднує  усіх злагодою і любов’ю. Зірка – традиційний атрибут колядування, пов’язаний з Євангелієм, бо про народження Христа сповістила віфлеємська зірка. Вертеп – це свого роду ляльковий театр, ясла, де народився Христос, люди, тварини. У давні часи носили вертеп і розповідали про Христа. Переодягались в головних героїв: Ірода, ангеликів, пастухів та трьох царів, які прийшли поклонитися Христу. А «Коза» - це встановлений обряд – гра з піснями, музикою. Вмирання та воскресіння «кози» - символ циклічності часу і повороту сонця на літо, а також віра у безсмертя.

         Колядники ходили хатами, виконуючи спеціальні пісні. У поетичних текстах оспівувалися господарі та їх діти. Їм бажали щастя і здоров’я, достатку у господарстві, доброго врожаю. Фактично ці тексти мали значення заклять – вважалося, що висловлені у свята побажання обов’язково збудуться. Господарі зобов’язані були щедро обдарувати колядників харчами. Зібрані запаси несли 8 січня на великі вечорниці – молодіжне гуляння з танцями й веселим застіллям, де юнаки і дівчата часто знаходили собі наречених.

                                    

Народні традиції щедрування в Україні. Свято Меланки.

http://naiz1.pp.net.ua/_nw/2/88189.jpg

13 січня за християнським календарем свято преподобної Меланії (Меланки) або як у народі кажуть – Старий Новий рік чи Щедрий вечір! Саме цього дня завершується цикл «святих вечорів» а щедрувальники обходять оселі і звеселяють гостину. Народні традиції щедрування в Україні тягнуться із давніх - давен. Втім, етнографи вважають, що новорічна пісенність в Україні вважається однією з найменш вивчених. Що відомо, то це приуроченість щедрівок до обряду святкування Нового року за старим стилем. Їх співають після заходу сонця з 13 на 14 січня. В давні часи наші пращури були язичниками та поклонялися матінці природі й різним духам. Але, коли на давньоруські землі прийшло християнство, - все змішалося. Якщо поглянути на тексти колядок-щедрівок, то в них є багато згадок про ластівок і жайворонків. А все тому, що раніше зустрічали прихід Нового року навесні, тому і про птахів згадується, а потім новий рік перенесли, а обрядові пісні залишили. За традицією, на Щедрий вечір, господар прибирає домівку, а господиня готує вечерю. У щедрий вечір на столі має бути 12 страв, серед них – обов’язкова друга щедра кутя (перша була багата різдвяна). Крім того, цього вечора пекли млинці, пироги та вареники, щоб ними пригостити щедрувальників та посівальників. У сучасні ж дні щедрувальників пригощають лише цукерками, фруктами або грішми. На відміну від колядування щедрування незначною мірою відчуло на собі вплив християнської церкви.        На кінець XIX ст. обряд переважно став явищем народної художньої творчості. Таким він зберігся й до сьогодні.

 

http://kolomyya.org/images/2009/00658.jpg

Народні прикмети погоди 13 січня

  •  Якщо вночі вітер дме з півдня – рік буде жаркий, із заходу – буде вдосталь молока і риби, зі сходу – до врожаю фруктів.
  • Якщо на Меланку (13 січня) сонячно й відлига, то чекай теплого літа. «Яка Меланка, такі й Петро з Павлом».
  • Діти клали у батькові чоботи шматочок хліба і вуглинку.

 Натомість він просив подати правий чи лівий чобіт, якщо потрапила     вуглинка, то рік буде голодний, а хлібець – щедрий.

  • Якщо вранці сіль набухла вологою, то невдовзі піде дощ, стала геть мокрою – злива.
  • Дивилися, куди тварина ляже головою: до сходу – на врожай, до заходу – на недорід.
  • Зоряне небо – добре нестимуться кури.
  • Ожеледь на деревах – уродиться садовина.
  • Багато пухнастого інею на деревах – до врожаю зернових і доброго медозбору.
  • Сильний мороз і падає малий сніжок – на врожай хліба, здоров’я людей і тварин; коли ж тепло і без снігу – на неврожай і хвороби.
  • Падає м’який сніг – на врожай, а коли тепло, то літо буде дощовим.

NG(B)2

 

 

 

http://www.library.kherson.ua/activities/winter/newyear/TREE03.GIF

                                               

        14 січня наставав Новий рік за старим стилем. У цей день, за християнським ученням, Христу робили “обрізання”, тому в цей день не можна нічого різати. Це також день пам’яті святого Василія Великого, вчителя церкви, який у 370 році був єпископом Кесарії Каппадокійської. Святий Василь зробив дуже багато для віруючих людей, зокрема допомагав їм не впратити віру, закликав до терпіння, смирення та мужності. Василь Великий заснував два монастирі – жіночий і чоловічий, у кожному окрузі своєї метрополії утримував богадільні та будинки для прочан. Його життя – справжній зразок для наслідування. Святий Василь Великий вважався  покровителем  хліборобства. Тому основною обрядо – дією цього дня було засівання осель українців збіжжям і відповідними примовляннями.

       Засівання – це давньослов’янський новорічний звичай. Цього дня діти прокидаються дуже рано, бо в них важлива справа – посівати треба. Із самого ранку хлопці набирали в рукавички й кишені зерна ( жито, пшеницю, овес) й, дочекавшись закінчення ранкової церковної відправи, починали засівати. Народна традиція велить посівати спочатку в рідній оселі, а вже потім іти до чужих людей. У перший день Нового року дорослі й діти, переважно чоловічої статі ходили від хати до хати, символічно засіваючи хлібні зерна, бажаючи господарям щастя, здоров’я, щедрого врожаю. Широке розповсюдження мали побажання виконувані речитативом:

   Сійся, родися,

Жито, пшениця,

Всяка пашниця,

Зверху колосиста,

Зі споду корениста.

Будьте з святом здорові,

  З Новим роком!

 

D:\Картинки\RIS_otborn\Glipart_alphabet\S\SNOWFL01.WMFСію, вію, посіваю, з Новим роком поздоровляю!

На щастя, на здоров’я та на Новий рік,

Щоб уродило краще, ніж торік, -

D:\Картинки\RIS_otborn\Glipart_alphabet\S\SNOWFL01.WMFЖито, пшениця і всяка пашниця,

Коноплі під стелю на велику куделю.

Будьте здорові з Новим роком та з Василем!

Дай, Боже!

     Послухавши посівальну пісеньку, люди дякували посівальникові й обдаровували його грішми і солодощами. Засівальників сприймали як самих бажаних гостей, запрошували сісти до столу, щоб добре все сідало, або щоб свати сідали (так казали там, де були незаміжні дівчата).

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\Грамота\Грамота 002.jpgD:\Картинки\RIS_otborn\Glipart_alphabet\S\SNOWFL01.WMF       Перший посівальник приносить до оселі щастя. Відповідно до народних уявлень, дівчата щастя не приносять, тому їм посівати не бажано.Для дівчат день Василя був досить важливим, тому вважали, що ворожіння цей день завжди збуваються і щоб не вийшло – так і  буде.

D:\Картинки\RIS_otborn\Glipart_alphabet\S\SNOWFL01.WMF                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\Картинки\RIS_otborn\Glipart_alphabet\S\SNOWFL01.WMFD:\Картинки\RIS_otborn\Glipart_alphabet\S\SNOWFL01.WMF

18 січня – вечір перед Водохрещем – голодна кутя. Голодна тому, що готували менше страв, ніж на дві попередні. Ввечері теж святили воду, вона теж мала цілющу силу, деякі вважали її більш сильною, ніж йорданська.
          Водохреща, Йордан припадає на 19 січня. Це третє найбільше свято зимового кола. З ним пов’язують хрещення на Йордані Христа. Христу було 30 років. У цей день Бог Син хрестився у воді Йордану, а святий Дух сходив на нього і голос Бога промовляв до Ісуса. Тому це свято інколи називають Богоявлення. Цей звичай прийшов до нас на Україну разом із християнством і став традиційним святом нашого народу.

          Свято Водохреща відбувалося 19 січня на річці або біля криниці. Напередодні чоловіки вирубували на льоду великий хрест, обливали його червоним буряковим соком. Тут відбувалася Божа служба. Кульмінаційним моментом свята було занурення священиком хреста у воду. З цього часу вода вважалася освяченою.

          Парубки в цей час випускали голубів у небо, а чоловіки - стріляли з рушниць: давали звістку Богу, що його син Ісус охрещений. Освячена вода вважалася цілющою. Нею напували хворих, По обіді молодь гуляла, каталась на конях, проводила кулачні бої…

 

 

 

 C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\Грамота\Грамота 001.jpg

 

                                                  

 

 

 

 

 

 

 

 

         На 15 лютого припадає свято Стрітення, у церковному календарі – Стрітення Господа нашого Ісуса Христа  або Стрітення Господнє.

      Свято відзначають у пам'ять про те, як Діва Марія принесла до Єрусалимського храму Ісуса Христа на 40-й день після Його народження для посвячення Богові. Там їх зустрів старець Симеон, доброчесного життя людина, якому було обіцяно від Бога, що він не помре, поки не побачить Спасителя. Симеон довго чекав цієї події. За переказом, він жив майже 300 років. І одного дня з навіяння Святого Духа прийшов у храм. Він узяв Немовля на руки і, славлячи Бога, промовив: «Нині відпускаєш у спокої раба Твого, Владико, як і казав Ти, бо побачили очі мої спасіння Твоє…». Старець Симеон названий Богоприїмцем, бо прийняв на руки Христа.

У тому ж храмі Діву Марію та Йосифа побачила благочестива вдова Анна-пророчиця. Вона взнала Спасителя, і славила Господа, і говорила про Нього всім у Єрусалимі, хто очікував пришестя на землю Христа.

На честь події зустрічі в храмі Ісуса Христа з праведним Симеоном і Анною,  тобто зустрічі Бога й людини, і встановлено свято Стрітення (зустрічі) – дванадесяте

православне свято.Свято Стрітення встановлено в глибоку давнину, але урочисто

відзначати його почали з кінця V ст.

 

 

 

 

         В Україні цей празник здавна шанувався. Селяни намагалися не працювати, а стежити  за погодою, бо «лютий до березня в гості приїжджає», щоб «на Стрітення зимі з весною     зустрітися». Хто кого переборе, то такою вважали, й буде погода до початку березня.

 

D:\зимові свята\Стрітення\Стрітення\8255decf83d4.jpg

 

           Про цей день у народі живе й досі красива легенда. У ній розповідається, що зустрівшись на Стрітення, стара Зима й молоде Літо сперечаються – кому йти, а кому залишитися. Якщо під вечір потеплішає – Літо перемогло Зиму, якщо похолоднішає – навпаки.

        Оскільки занародними переказами, це свято пов’язується з кінцем зими і початком весни, то на Стрітення наприкінці дня сільські дітлахи збиралися де-небудь на пагорбі і починали кликати сонечко, щоб воно «виглянуло із-за гор-гори». 

        Язичники цей день називали «зимобором», позаяк зима боролася з весною. Наші пращури ретельно стежили за погодою. Ясна і тиха погода в цей день віщує добрий урожай на полях та роїння бджіл; вітер погана ознака; відлига – чекай пізньої весни. Казали ще й таке: як на Стрітення півень нап’ється води з калюжі, то жди ще стужі!

 

 

 

 

 

 

 

 

  У церквах України в цей день святять воду і свячки. Такі свічки називали раніше «громичними», тому їх ставили перед образами під час грози, щоб захистити людей і худобу від грому. Важливу роль традиційно відігравала й стрітенська вода. Вона мала ті ж цілющі властивості, що й хрещенська. Віруючі, йдучи до церкви, брали з собою нову невживану посудину, наповнювали свяченою водою й зберігали її протягом року. Вона вважалася цілющою: нею натирали на тілі хворі місця, давали пити од «пристріту» або «дання» хвороб, викликаних «поганим оком».

       Напровесні, виганяючи худобу в поле, скроплювали її «стрітенницею», а пасічники – бджіл і вулики, щоб не заїдали чужі комахи та не нападав «гнилець» - небезпечна інфекційна хвороба. Це робили протягом року – в кожну першу неділю на молодику.

       Колись, як чумак виходив у дорогу, господар давав йому хліб-сіль і кропив стрітенською водою волів, воза і самого чумака, примовляючи: «Боже тобі поможи!»

Як син ішов на війну, батько благословляючи, кропив його стрітенською водою і промовляв: «Боже тебе збережи!». Віра в силу стрітенської води в багатьох людей зберігається й досі.       

 

 

                                                 

 

          

 

 

 

 

 

 

 

D:\зимові свята\Колядки щедрівки\ged.jpegДобрий вечір тобі, пане Господарю!

Добрий вечір тобі, пане, господарю, радуйся,

Ой, радуйся, земле, Син Божий народився.

Застеляйте столи та все килимами, та все килимами, радуйся,

Ой, радуйся, земле, Син Божий народився.

Та кладіть калачі з ярої пшениці, радуйся,

Ой, радуйся, земле, Син Божий народився.

Бо прийдуть до тебе три празники в гості, радуйся,

Ой, радуйся, земле, Син Божий народився.

А перший же празник -  то Різдво Христове, радуйся,

Ой, радуйся, земле, Син Божий народився.

А другий же празник – Василя Святого, радуйся,

Ой, радуйся, земле, Син Божий народився.

А третій же празник – Святе Водохреща, радуйся,

Ой, радуйся, земле, Син Божий народився.

                Колядки

У Вифлеємі – в стайні на сіні –                        Коляд – коляд – колядниця!
Христос родився всім на спасіння!                  Добра з медом паляниця,
Люди, радійте, Христа вітайте,                         А без меду не така.
Божому сину славу віддайте!                            Дайте, тітко, пирога.
Слава на небі Богу Святому,                             А не дасте пирога,
На землі спокій роду людському                         Візьму бика за рога,
                                                                              Поведу на торжок,
                                                                              Куплю собі пиріжок.

 

 Коляда українських діточок

Ой, Ісусе любий, кращий, як ті квіти,               D:\Мои рисунки2\00447.jpg
Пригорни до себе нині українські діти.
Щоби були добрі, щоби були щасні,
І розумні, і здорові, мов ті квіти красні.
Ти, Дитино Божа, на пахучім сіні,
Дай нам щастя й кращу долю рідній Україні.

Щедрівонька щедрувала                       

Щедрівонька щедрувала,
під віконце підбігала,
Що ти, тітко, напекла,
Винось нам до вікна.
Що ти, дядьку, нам напік,
Винось нам аж на тік.
Мати казала, щоб дали сала,
Батько сварився, щоб не барився.

 

Щедрик, щедрик, щедрівочка
  Щедрик, щедрик, щедрівочка,
  Прилетіла ластівочка!
  Стала собі щебетати,
  Господаря викликати:
  -  Вийди, вийди, господарю,
  Подивися на кошару!
  Там овечки покотились
  І ягнички народились.
  В тебе весь товар хороший,
  Будеш мати мірку грошей.
  Хоч не гроші, то полова....
  В тебе жінка чорноброва.
  Щедрик, щедрик, щедрівочка,

  Прилетіла ластівочка.
 

                               Щедрівки на Старий Новий рік. “Сію-вію-посіваю”. 

Щедрик добрий,
Я не згірший,
Дайте млинця,
Котрий більший!
Що щедрушка,
То пампушка,
Що й щедреник,
То й вареник.

Щедрик-ведрик,                     
Дай вареник,
Щедрик-ведрик,
Сивий веприк.
Із колосочка -
Жита мисочка,
Із снопочка -
Ціла бочка.
Грудочка кашки,
Пару яєць.

Ой, господар, господарочку,
Пусти в хату Меланочку,
Меланочка чисто ходить,
Нічого в хаті не пошкодить.
Як пошкодить, то помиє,
Їсти зварить та й накриє.
Добрий вечір!

Я малий пахолок
Родився у вівторок,
Хрестився в четвер,
Знаю як тепер.
У середу рано
До школи оддано...
Я іду та й плачу,
Стежечки не бачу,
Очиці протираю -
Зі святом вітаю!

Щедрик, ведрик,
Дайте вареник,
Грудочку кашки,
Кільце ковбаски,
Решетце овса
І колядка вся!

Сієм, вієм, посіваєм
Сієм, вієм, посіваєм,
З Новим роком вас вітаєм
На щастя, на здоров’я
На Новий рік!
Щоб вам вродило краще, ніж торік.
Коноплі під стелю,
А льон до коліна,
Щоб вам, господарі,
Голова не боліла!

Сію-вію-посіваю,
З Новим Роком Вас вітаю!
Сію щедро із долоні,
По долівці по ослоні
Засіваю Вашу Xату
Будьте радісні й багаті.
Сію густо, перехресно, а добробут Людям Чесним,
Промовляю з кожним кроком:
З Новим Щастям з Новим Роком!

Сієм, сієм, посіваєм,
З Новим роком вас вітаєм!
Сієм зерном ваговитим
Добрим людям працьовитим,
Не з сівалок, а з долоні,
По долівці, по ослоні,
Посіваєм в кожній хаті,
Будьте радісні, багаті.
Сієм густо, перехрестям
На добробут людям чесним.
Промовляєм з кожним кроком,

З новим щастям,з Новим роком!

 

Сійся родися жито пшениця,
На щастя, на здоров'я, на Новий рік,
Щоб Вам вродило, краще ніж вторік.
У полі зерном, у дома добром,
В печі пирогами, на столі хлібами,
Хай буде Ваша хата, радістю багата,
Хай славиться добром, медом, пивом і вином,
Хорошими пирогами та щасливими піснями,
І хай сіяє Вам невступно
Христова зірка шестикутна,
І хай сіяє Вам щоднини
Наша славна Україна!

Світлиця. На покутті перед віконами горить лампадка. На столі, в бік покуття, стоїть дідух (прикрашений сніп пшениці чи жита). Біля нього настелено сіна, на ньому в глечику – узвар, а в новому горщику – кутя.

Дійові особи: Батько; мати; Оленка – старша дочка, 10-12 р.; Катруся – менша дочка, 8 р.; Петрик – син, 6 р.

Оленка читає братику й сестриці вголос “Біблію для дітей”, розповідь про народження Ісуса Христа.

БАТЬКО: Піду кину сіна вівцям, коням та корові. Нагодую собаку та, тим часом, буду поглядати на небо. Як тільки зійде вечірня зірочка, так і будемо сідати до столу. (Виходить).

МАТИ: (Ставлячи їжу на стіл): Втомилась. Треба ж було наготувати до Святвечора аж 12 пісних страв. (Рахує страви, загинаючи пальці на руках) Кутя, узвар, пиріжки з капустою, пиріжки з квасолею, вареники з картоплею, шулики, пампушки, пісний борщ, риба фарширована, картопля з грибами, відварений горох з підливою, огірочки… Є все, як і годиться. (Стукіт у двері. В хату заходять двоє діток).

ДІТИ: Добрий вечір, хрещена! Мама і тато прислали вам хліб-сіль і вечерю.

МАТИ: Спасибі вашим батькам, спасибі і вам, що принесли вечерю.

(Діти віддають вузлик з вечерею. Вона ставить його на стіл, розв’язує хустинку, куштує кутю, викладає калач і пиріжки на стіл, а туди кладе свої пиріжки, говорячи):

- Та й смачна ж ваша вечеря! Зараз я вам дам подарунки і гостинці. (Обдаровує дітей подарунками і гостинцями: іграшки, цукерки, горіхи, дрібні гроші).

ДІТИ: Дякуємо вам за все. До побачення!(Мати проводжає їх).

ОЛЕНКА: Мамочко, то може і ми понесемо вже вечерю?

МАТИ: Одягайтеся. Понесете вечерю спочатку бабусі Орисі, потім хрещеним, тітці Насті...(Лаштує вечерю у вузлик, допомагає дітям одягнутись і проводжає їх за двері).

БАТЬКО: (Заходячи в хату). Забув взяти хліба і варену пшеницю. Це ж сьогодні треба пригостити всю худобу хлібом, а птицю – вареною пшеницею… Говорять, що сьогодні опівночі всяка німина людською мовою буде розмовляти з Богом. Якщо хтось із них буде нарікати на погане ставлення господаря, тому не поведеться з худобою в наступному році.

МАТИ: (звертається до батька) Андрію, до того часу, як сідати за стіл, ти обов'язково зайди до сусіда та помирись з ним, щоб на Різдво був спокій і мир.

БАТЬКО: Обов'язково зайду, а потім піду кликати Мороза вечеряти з нами. (Виходить, а в хату заходять діти):

КАТРУСЯ: Мамочко, ось подивися, що мені подарувала хрещена! (Показує вив’язаний светрик і ляльку). А скільки гостинців насипала у торбинку! Тут і печиво, і цукерки, і яблучка, і горішки, і цитрусові...

ПЕТРИК: А мені хрещений подарував іграшкового автобуса та ще й гроші дав!

ОЛЕНКА: Я теж маю подарунки і гостинці. Адже ми, мамочко, носили вечерю ще й дідусеві Павлу, і бабусі Мар'яні...

МАТИ: Ну й добре, що встигли до всіх завітати. Роздягайтеся. Мийте руки та будемо сідати вечеряти.

КАТРУСЯ: А де наш тато?

МАТИ: Пішов Мороза кликати вечеряти.

ОЛЕНКА: А як він його буде кликати, мамо?

МАТИ: Зробить тато три обходи по двору за сонцем і басом мовить: "Морозе, Морозе, йди до нас кутю їсти". Так він гукне тричі, а потім: “Як не йдеш, то не йди і на жито-пшеницю, усяку пшеницю. Іди краще на моря, на ліси, па круті гори, а нам шкоди не роби!”(Заходить батько).

БАТЬКО: Будемо сідати за стіл, вже вечірня зірочка зійшла. Але перед цим помолимось Богу.

(Всі стають лицем до ікон і повторюють молитву за батьком):

       Просимо Тебе, Боже, щоб і тих душ до вечері допустив, що ми про них не знаємо, що в лісі заблудилися, у водах утопилися, в темних нетрях задушилися... Господи, захисти худібку мою від звіра, а мене, грішного (ім'я), від віри поганої та від безвір'я - на росах, на водах, на тяжких переходах. Дякуємо Богові Святому, що поміг нам дочекатися у мирі і спокою цих Божих свят. Поможи, Боже, їх у радості відправити і за рік других дочекатись. Амінь! (Трічі хреститься).

БАТЬКО: І ви всі продуйте лавку під собою, щоб не сісти на померлу Душу.

(Бере ложку, тричі набирає кутю і з’їдає її, всі повторюють за ним. Потім приступають мовчки до вечері).

ПЕТРИК: Я хочу води. Чи можна напитись?

БАТЬКО: Не пий, синку, води за вечерею, бо ти козацького роду, тож ніяка спрага для тебе не буде страшна.

ПЕТРИК: Пчих!

БАТЬКО: Дарую тобі лоша, бо козаком будеш! Кінь козакові – рідний брат.

ОЛЕНКА: Пчих!

БАТЬКО: А тобі дарую теля на щастя, щоб гарною господинею була.

(Вечеря скінчилась. Всі виходять із-за столу, стають перед образами і хрестяться. Діти молитву повторюють за батьком):

БАТЬКО: Спасибі, Боже, за хліб-сіль, за вечерю. Царство небесне померлим родичам. Хай їм легенько лежиться, а нам легко живеться! Амінь! (Хрестяться тричі).

КАТРУСЯ: Мамо, поки ти поприбираєш на столі, ми з Петриком трохи побавимось, розглянемо гостинці...

МАТИ: Бавтеся. (В останню кутю кладе ложки і ставить її на підвіконні). Хай і мертві душечки вечеряють. (Петрик і Катруся позалазили під стіл і “квокчуть”).

БАТЬКО: Вірно, діти, щоб квочки сідали. Кинь, жінко, їм грошей та горішків. (Та кидає, а діти збирають гостинці).

МАТИ: Петрику, повтори колядки, що батько тебе навчив. Підеш раненько з хати в хату колядувати.

D:\Картинки\RIS_otborn\Priroda\NA02458_.WMFПЕТРИК:

Коляд, коляд, колядниця,

Добра з медом паляниця,

А без меду не така,

Дайте, дядьку, п'ятака!

Як не дасте п'ятака,

Візьму вола за рога

D:\Картинки\RIS_otborn\Priroda\NA02458_.WMFТа виведу на поріг,

Та викручу правий ріг .

Буду з рогом трубити,

А воликом робити.

З святим Різдвом вітаю,

Всім здоров’я бажаю:

Господарю на воли,

D:\Картинки\RIS_otborn\Priroda\NA02458_.WMFГосподині на квочки,

Хлопцям-дівчатам на гуляння,

Малим дітям забавляння.

Христу-Богу вихваляння!

КАТРУСЯ: Я теж піду колядувати!

ТАТО: Ні, донечко, тобі не можна. Колядують лише хлопці і парубки.

КАТРУСЯ: А я теж хочу!

МАТИ: Ми з тобою повторимо щедрівки і на Меланку підеш щедрувати з Оленкою. А зараз будемо лягати спати, бо всі потомились…

БАТЬКО: Перед тим, як лягати спати, я хочу перевірити дітей, чи вони спостережливі? Напередодні я їм розповідав, що зі Святвечором пов'язані прогнозування. Хто більше дасть відповідей на мої питання - отримає дарунок:

БАТЬКО: Якщо на Багату кутю зоряне небо -

ПЕТРИК: кури добре нестимуться і вродить горох.

БАТЬКО: Місячна ніч -

ОЛЕНКА: буде добрий урожай баштанних культур.

D:\Картинки\RIS_otborn\Priroda\NA02458_.WMFБАТЬКО: Ожеледь на деревах -

ПЕТРИК: вродять горіхи і садовина.

БАТЬКО: Сніг іде -

КАТРУСЯ: буде врожай на яблука.

БАТЬКО: Сніг і іней -

D:\Картинки\RIS_otborn\Priroda\NA02458_.WMFПЕТРИК: на мокре літо і врожай зернових.

БАТЬКО: Оленка, подивись у вікно, яке небо?

ОЛЕНКА (дивиться): Чисте й зоряне.

БАТЬКО: То яке буде літо?

ОЛЕНКА: Сухе й урожайне.

БАТЬКО: Переміг Петрик. Отримуй сопілку (дає її).

ОЛЕНКА: Тато, мамо, а можна я піду до сусідських дівчат? Вони будуть ворожити, а я подивлюсь.

БАТЬКО: Та йди вже. Повчишся в них ворожити (до менших дітей): А вам пора спати.

 

 

 

 

ПРЕЗЕНТАЦІЯ ПРОЕКТУ «ЗИМА ІДЕ, СВЯТА ВЕДЕ»

Ведуча1.

 

      Пухнастий білий сніг налітає за вікном. Проте в хаті тепло і затишно. Швидко закінчується день і починається ніч. Ось такий він наш грудень, та саме з нього починаються зимові свята.

      У народі кажуть: узимку скільки днів, стільки й свят. І справді… Катерини, Андрія, Василя, Миколая та інші. Але найвизначніші свята — різдвяні. Вони тривали два тижні — від Різдва й до Водохреща.

                      D:\ФОТО\13 март\IMG_3213.JPG

 

Ведуча 2.

Першим таким зимовим святом є Введення. Введення у храм Пресвятої Богородиці            (4 грудня) пов’язане з біблійною розповіддю про те, як Марію, коли їй виповнилося три роки, повели до храму Єрусалимського, щоб почати служити Богові. Священик зустрів її, завів до храму, у святе місце, куди заходив первосвященик тільки раз у рік.
У цей день вважається, що коли до хати зайде першим чоловік, то все буде благополучно. Тому цього дня в гості жінки не ходили.

1-й учень.

13 грудня всі святкують свято Андрія Первозданного. Церква вшановує апостола Андрія, учня та сподвижника Христа, передовсім, як проповідника християнства на землях прадавньої України. Це свято найбільше відоме дівчатам та юнакам. Адже в ніч з 12 на 13 грудня дівчата ворожили.

          1-а ведуча. О! Ми теж любимо ворожити. Правда, дівчата?

1-а дівчина. Несіть миску з водою, будемо свою долю видивлятися! Запалюйте свічки. Хто перший хоче побачити свого нареченого?

2-а дівчина. Я! Я!

3-я дівчина. Якого хочеш побачити — білявого чи чорнявого?

Дівчата (ходять по колу і приказують)

Мрію, мрію, на Бога маю надію,

Долю хочу знати, прошу допомагати.

Прийди до нас, веселий час,

У цю годину — та обдаруй кожну дівчину.

 

4-а дівчина. Бачу, бачу, який красень!

1-а дівчина. Он вже й обіймається!

            D:\ФОТО\Новая папка (9)\IMG_3176.jpg

2-а ведуча. А мені з дальніх країв привезли чарівну шапку. От зараз і дізнаємося, ким будуть ваші майбутні чоловіки.

1-а дівчина (тягне цвях). О, столяром буде!

2-а дівчина. А мій буде конюхом, бо я витягнула підкову.

4-а дівчина. Ні! Конокрадом!

3-а дівчина (витягнула олівець). То вже, напевне, писарем буде.

4-а дівчина. Буду я шинкарихою, бо дісталась мені ложка.

2-й учень.

 Наступним величним святом є Миколая. Хто не знає Миколая? Миколай є покровителем усіх знедолених, бідних, заступник і опікун мандрівників і мореплавців.

Але найбільше чекали 19 грудня діти. Святий Ми­колай раніше в Україні вважався національним Дідом Морозом. Вручаючи гостинці, Святий нагадував мале­чі про все добре і погане, зроблене нею за рік.

Свято святом, але люди не минали нагоди поспо­стерігати за погодою. Якщо на Миколая великий іній, то буде гарний урожай хліба, коли ж мороз, то це на добрі хліба й городину. Тому й казали; «Хвали зиму після Миколи».

Діти співають пісню «Ой хто, хто Миколая лю­бить»

 

       D:\ФОТО\13 март\IMG_3215.JPG

3-й учень.

Новий рік! Його святкування було встановлено 1 січня 1670 року за наказом Петра І. Раніше діти отримували подарунки тільки на Миколая. Цей обряд зберігся, але перейшов на Новий рік і місце Миколая заступив Дід Мороз, у нього з’явилася супутниця – Снігуронька. Обряди і звичаї всіх країн стверджують, що чим веселіше зустрінеш Новий рік, тим щасливішим рік буде для тебе.
Після Нового року починається цикл свят, пов’язаних з кінцем старого року та початком нового.

Дівчинка 1:

Із святом величним, із святом врочистим

Вас вітаєм нині ми в Україні.

З ним приходить радість в кожну хату, всюди,

Як в часи минулі, знов святкують люди.

 

 

Дівчинка 2:

Святкують, радіють, що Христос родився,

Що в яслах на сіні він для нас явився.

В святковий день, в щасливу годину

Вітаєм старших, молодших, всю вашу родину!

 

4-й учень.

Одним з найзнаменніших і найвеличніших свят, яким власне починається рік, є Різдво Христове. Починається воно опівночі після Святвечора між 6 і 7 січня.
Свято існує з ІХ ст., а у прадавні часи це була Коляда. Традиційно робили “павуків” із соломи, як символ доброї вісті про народження Христа.
6 січня починається Різдво із Святвечора і багатої куті. Кутю готують з пшеничного зерна. Це основна обрядова їжа. До вареного зерна додавали мед, товчений мак, волоські горіхи.
І тільки на небосхилі з’являлася перша вечірня зірка, сідала сім’я разом за багатий стіл, який налічував до дванадцяти пісних страв, бо до опівночі ще триває піст. Після вечері діти носили кутю хрещеним батькам.
Ведуча1.

У день Різдва ходили з зіркою, вертепом, водили козу, колядували. У цей день ніхто не згадував і не розповідав сумних історій, бо Різдво об’єднує усіх злагодою і любов’ю. Зірка – традиційний атрибут колядування, пов’язаний з Євангелієм, бо про народження Христа сповістила віфлеємська зірка.

 

 

                     D:\ФОТО\Новая папка (9)\IMG_3179.jpg

 

Ведуча2.

Вертеп – це свого роду ляльковий театр, ясла, де народився Христос, люди, тварини. У давні часи носили вертеп і розповідали про Христа. Переодягались в головних героїв: Ірода, ангеликів, пастухів та трьох царів, які прийшли поклонитися Христу.
. Чується стукіт у двері. Із-за лаштунків, озираючись, виходять пастушки.

 

1-й пастушок.

  • Хто там?

З’являється Біда. В руках – костур. Одяг жебрачки.

БІДА.

Я – твоя Біда!

Йду по твоїх слідах,

Забираю всі достатки,

Не лишаю навіть латки!

Лиш один мене б здолав,

Якби в світі панував:

Той, хто вчора народився…

Але Ірод розізлився

І Його сьогодні знищить!

Адже Ірод – мій дружище!..

 

ПАСТУШОК 1-й.

Не сміши, Бідо проклята!

Він – у чорта, твого брата,

Тож спіши туди, сестрице, та хутчіш, щоб не спізниться!

 

Пастушок штовхає Біду. Та знесилено падає додолу.

 

ПАСТУШОК 2-й.

Гляньте, люди, - світло є!

Як у вікна сильно бє!..

Щоб вам щастя квітло

Вінком калиновим.

 

ПАСТУШОК 1-й

 Щоб над вашим домом

Любов розквітала, а у вашім домі, слава панувала!

 

1-й та 2-й пастушки.

Щоб Ісус із того світу

Слав нам щастя – на многії літа!

 

ВСІ РАЗОМ.

Христос рождається! ( тричі).

 

Входить Ангел у білій з блискітками сукні. На голові корона, на плечах накидка. На короні – восьмикутна зірка.

АНГЕЛ.

Хай ваш дім добром панує!

Хто тут світла потребує?

 

 

1-й ПАСТУШОК.

Щоб не стало всім нам гірко,

Засвіти нам, ясеа зірко,

І подай нам добру раду

( вказує на Біду)

Цій Біді на смерть за зраду!

АНГЕЛ.

На Біду є спосіб певний:

D:\ФОТО\Новая папка (9)\IMG_3183.jpgУм свідомий, ясний, ревний.

А Біду я поконаю –

 Світлом я її злякаю!

( змахує рукою в бік Біди)

 

2-й ПАСТУШОК.

Добре слово, мудре слово!

Все на радість нам готово.

Так і там нам говорили:

В Віфлеємі – Божі сили!

Забирайсь, Бідо, із хати,

Ми тебе не хочем знати!

 

КОЗАК.

Хай нам світить світло Боже,

Що живе у нас в серцях!

Хай всі біди переможе

І покаже світлий шлях!..

А тепер – пора рушати.

Треба лиш повіншувати.

 

1-й ПАСТУШОК.

В день Різдва Христового

Ми прийшли в ваш дім, щоб добра і злагоди

Побажати всім.

Щоб від нас вам, люди,

Додалось тепла,

Бо в цей день Марія

Сина зродила!

 

2-й ПАСТУШОК

Українцям нашим побажаєм волі,

Що скосили дружно буряни у полі,

А потім зорали і заволочили,

І добротне зерно в землю положили.

Хай нашої єдності вороги лякаються,

А ми скажем дружно:

ВСІ РАЗОМ.

Христос рождається!


6-й учень.

За християнським календарем 13 січня – це день преподобної Меланії-римлянки. Воно припадає перед старим Новим роком, – вечір щедрої куті. На свята готують багато різних

 

страв, бо треба не тільки для себе готувати, а й для тих, хто прийде щедрувати.
Молодь в цей день ходила по хатах, співала щедрівки, а хлопці в деяких регіонах готувалися іти вечором в “меланку”. Переодягнені в цигана й циганку, жінку й чоловіка, жида, солдата, чорта хлопці теж ходили щедрувати своїми групами.

(Чути за дверима стукіт і прохання):

ГОСПОДАРКА: Заходьте, щедрувати!

ДІВЧАТКА (3-4):

Прийшли щедрувати до вашої хати.

Щедрий вечір, добрий вечір!

Тут живе господар - багатства володар.

Щедрий вечір, добрий вечір!

А його багатство - золотії руки.

Щедрий вечір, добрий вечір!

(За дверима чути прохання меншеньких дівчат).

ДІТИ (2-3): Дозвольте щедрувати!

ГОСПОДАРКА: Заходьте, щедруйте.

ДІТИ:

Ми щедруєм і спіаєм під вікном.

Щастя, долі вам бажаєм всім гуртом.

Хай квітують ваші ниви золоті.

Щоб життя було щасливе в майбутті.

ВСІ ДІТИ:

Щедрий вечір,

Добрий вечір,

Добрим людям

На здоров'я!

(Господарка обділяє всіх гостинцями. За сценою роздається гупання).

КОЗОВОДИ: Дядьку, пустіть козу до хати, бо змерзла!

ГОСПОДАР: Нема де тій козі розгулятися - тісно в хаті!

КОЗОВОДИ: Та пустіть, бо змерзла!

ГОСПОДАР: Та йдіть уже, йдіть... Тільки добре співайте!

(До хати заходить коза (хлопець у вивернутому кожусі і в масці кози), а потім всі козоводи в костюмах “нареченої”, “цигана”, “лікаря” і т.д. Хлопці скидають шапки ):

ХЛОПЦІ: Добрий вечір!

ГОСПОДАР: Добрий вечір!

КОЗОВОДИ: Ми завітали до вас, щоб завіншувати оселю і її господарів з наступаючим Новим роком!

ГОСПОДАРІ:Дякуємо за увагу.

КОЗОВОДИ:

Де коза ходить -

Там усе родить,

Де коза хвостом -

Там жито скопом,

Де коза дійкою -

Там жито міркою,

Де коза буває -

Там все проростає,

А де не буває -

Там все пропадає.

Го-го-го, коза,

Го-го-го, сірая,

Ой, розходилася, розвеселилася

По сьому дому, по веселому.

(Коза пританцьовує):

14 січня наставав Новий рік за старим стилем. У цей день, за християнським ученням, Христу робили “обрізання”, тому в цей день не можна нічого різати. Це також день пам’яті святого Василія Великого, вчителя церкви, який у 370 році був єпископом Кесарії Каппадокійської. Він покровитель хліборобства, тому у цей день ще вдосвіта йшли посівати. Робили це підлітки та діти. Засівали хату, приказуючи:

ХЛОПЦІ (посипаючи зерном в хаті):

А в полі, полі сам Господь ходив,

Сам Господь ходив, зерно розносив.

Діва Марія Бога просила:

"Уроди, Боже, жито, пшеницю,

Жито, пшеницю, всяку пашницю".

Сію, вію, посіваю, з Новим роком поздоровляю.

Будьте здорові з Новим роком і з Василем.     

Дай, Боже!


7-й учень.

18 січня ––Вечір напередодні Хрещення називається другий Свят-вечір або "Голодна кутя". Ця назва пішла від того, що доти, доки не посвятять воду, люди не їли. Надвечір ішли до церкви, де святили воду., деякі вважали її більш сильною, ніж йорданська. Свяченою водою господар кропив всіх членів сім'ї, хату, подвір'я, криницю, свійських тварин, окрім курей і свиней, малював хрести крейдою на дверях, воротях, господарських будівлях, аби залякати нечисту силу.


1-й учень.

Водохреща, Йордан припадає на 19 січня. Це третє найбільше свято зимового кола. З ним пов’язують хрещення на Йордані Христа. Христу було 30 років. У цей день Бог Син хрестився у воді Йордану, а святий Дух сходив на нього і голос Бога промовляв до Ісуса. Тому це свято інколи називають Богоявлення. Цей звичай прийшов до нас на Україну разом із християнством і став традиційним святом нашого народу.

Ведуча1. Свято Водохреща відбувалося 19 січня на річці або біля криниці. Напередодні чоловіки вирубували на льоду великий хрест, обливали його червоним буряковим соком. Тут відбувалася Божа служба. Кульмінаційним моментом свята було занурення священиком хреста у воду. З цього часу вода вважалася освяченою.

Ведуча2.Парубки в цей час випускали голубів у небо, а чоловіки - стріляли з рушниць: давали звістку Богу, що його син Ісус охрещений. Освячена вода вважалася цілющою. Нею напували хворих, По обіді молодь гуляла, каталась на конях, проводила кулачні бої…

Ведуча1. Які ви знаєте прикмети, пов'язані з Водохрещам?

а) Якщо на Водохреща дерева вкриті інеєм, то на весні у відповідний день тижня,

на який випадає свято (середа, четвер…) треба сіяти пшеницю: “вродить, як чай!”.

б) Якщо на Водохреща день ясний, сонячний, то хліба в цьому році будуть чисті.

Якщо ж день хмарний – у хліба буде багато  “сажки”.

в) Йде лапатий сніг – на врожай.

г) Під час освячення води йде сніг    добре роїтимуться бджоли.

д) Тріщи, морозе, не тріщи, а минули Водохрещі.
2-й учень.

15 лютого – Стрітення. У цей день зима з літом зустрічається, хто з них кого поборе, така буде погода до початку березня. Свячена стрітенська вода мала такі властивості, як і йорданська.

 Кожен хазяїн готував власну громничну свічку і ніс її на освяту. Після повернення з церкви він запалював її, щоб повінь не пошкодила посіви, мороз дерев не побив, а далі ховав її. Літом, коли часто гуркотіли грози, а блискавка могла влучити в господарські та житлові будинки, у хатах запалювали цю свічку.

. Ось і ми за­палимо свічку.

Запалює свічку. Обходить клас зі свічкою і гасить її.

 

 

                 D:\ФОТО\Новая папка (9)\IMG_3184.jpg

 

 

Ведуча1.На громицю сонце повертає на літо. У народі ка­жуть: «Лютий лютує, весні дорогу готує», «У лютому на Стрітення Зима з Весною вперше зустрічаються».

Ведуча2. В останній місяць зими з давніх-давен улаштовувались народні гуляння. Називали це свя­то Масляна. Веселе воно і розгульне! Тривало цілий тиждень. У ці дні пригощали один одного смачними млинцями. Просили у рідних і знайомих пробачен­ня за нанесені образи, а потім співали пісні: свято є свято. Пісні, пов'язані з проводами зими і зустріч­чю весни. А дівчатка водили хороводи, весняні ігри. Одну з таких ми вивчали в класі на уроках музики. (Гра «Подоляночка»).

 

       D:\ФОТО\Новая папка (9)\IMG_3185.jpg

 

Ведуча 1.
Ось на цім святі і закінчуються зимові свята. Зимові свята дуже цікаві. Тому бережімо свої традиції і обряди і передаваймо цей скарб майбутньому поколінню.

 А зараз , за народним звичаєм, пригостимо гостей українськими стравами.

D:\ФОТО\Новая папка (9)\IMG_3187.jpgD:\ФОТО\Новая папка (9)\IMG_3186.jpg

 

Список використаних джерел

 

  1. «Веселий струмочок». Хрестоматія для позакласного читання 3 кл. / Упорядник Л.О.Гребенькова. – Х.: Видавництво «Ранок», 2009 – 1440
  2. Дванадцять місяців. Настільна книга – календар./Упорядники Слобожицький М.Ф., Макаренко О.Ю., К.: «Веселка», 1996
  3. «Журавлик». Газета для дітей та дорослих. – Харків, 2012
  4. «Золотий колосок». Збірник фольклорних і літературних творів для роботи з дітьми у дошкільних закладах. Упорядник Н.Дробишина – Мельник. Київ: «Освіта», 1994
  5. Країна Знань. Довідник молодшого школяра/ Автор – упорядник Т.М.Огієнко, Н.А.Філіпова, Л.Ф.Богданова, Н.М.Кириченко. К: Науково – методичний центр, 2008
  6. «Ой радуйся, земле!», Колядки та щедрівки. Упорядник Софія Майронська, К., «Веселка», 1990
  7. О.Верес. «Ластівка». Читанка для 2 класу чотирирічної початкової школи. О.Верес. К.: «Освіта», 1992
  8. « Розкажіть онуку». – Київ «Редакція освітянських видань», - 2012р.
  9. Скуратівський В.П. Місяцелік. Український народний календар/В.П.Скуратівський. – К.: Мистецтво, 1993

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                  

 

 

 

docx
Додано
12 грудня 2021
Переглядів
730
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку