12 травня о 18:00Вебінар: Лайфхаки з використання сервісу LearningApps в освітньому процесі

Збірник компетентнісних вправ національно-патріотичного спрямування для розвитку громадянської ідентичної учнів 1-11 класів

Про матеріал

Збірник розроблено творчою групою вчителів комунального закладу «Маріупольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №20 Маріупольської міської ради Донецької області». У збірнику викладені розробки учителів національно-патріотичного спрямування, формування компетентності учнів, різноманітні вправи з використанням сучасних педагогічних технологій, інтерактивних методів і візуальних засобів навчання. Вправи розроблено для усвідомлення учнями унікальності України як держави, формування національної гідності і гордості за свою Батьківщину, шанобливого ставлення до національних надбань, краси та величі нашої держави, мелодійності і різнобарвності рідної мови. Збірник буде добрим опертям у викладання предметів інваріантної складової. Стане у пригоді вчителям-предметникам, класним керівникам закладів загальної середньої освіти, студентам відповідного фаху педагогічних вишів.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Укладач:

            Волкова Валентина Борисівна,

            директор ЗЗСО №20 м. Маріуполя,

            вчитель російської мови,

              «старший вчитель»,

              стаж роботи – 25 років

 

 

 

 

 

 

Збірник розроблено творчою групою вчителів комунального закладу «Маріупольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №20 Маріупольської міської ради Донецької області».

У збірнику викладені розробки учителів національно-патріотичного спрямування, формування компетентності учнів, різноманітні вправи з використанням сучасних педагогічних технологій, інтерактивних методів і візуальних засобів навчання. Вправи розроблено  для усвідомлення   учнями  унікальності України як держави, формування національної гідності і гордості за свою Батьківщину, шанобливого ставлення до національних надбань, краси  та величі  нашої  держави, мелодійності  і  різнобарвності  рідної мови.

Збірник буде добрим опертям у викладання предметів інваріантної складової. Стане у пригоді  вчителям-предметникам, класним керівникам закладів загальної середньої освіти, студентам відповідного фаху педагогічних вишів.

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

 

Вступне слово……………………………………………………...4

 

Цикл 1. Вправи для розвитку громадянської ідентичності

              учнів початкової школи………………………………….5

 

Цикл 2. Вправи для розвитку громадянської ідентичності

              учнів основної школи…………………………………….23

 

Цикл 3. Вправи для розвитку громадянської ідентичності

              учнів старшої школи……………………………………..46

 

Використані джерела………………………………………………58

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУПНЕ СЛОВО

 

Ті держави здатні стати великими,

у яких великі малі люди

О. Довженко

 

Дорогі друзі!

 

Ви тримаєте в руках збірник, до якого увійшли  унікальні педагогічні знахідки-розробки компетентнісних вправ національно-патріотичного спрямування для розвитку громадянської ідентичності учнів 1-11 класів, які запропонували та апробували вчителі  ЗЗСО №20                      м. Маріуполя з предметів інваріантної складової. Саме наша школа визнана осередком з національно-патріотичного виховання учнівської молоді у місті Маріуполі. Ми не випадково вирішили обрати саме вправи національно-патріотичного  спрямування, оскільки Маріуполь – це останній форпост України, це місто неймовірних подій та дивовижної долі.

Збірник змістовно розділено на три цикли:

  1. Вправи для розвитку громадянської ідентичності учнів початкової школи.
  2. Вправи для розвитку громадянської ідентичності учнів основної школи.
  3. Вправи для розвитку громадянської ідентичності учнів старшої школи.

Сьогодні  важливо формувати людину, здатну ухвалювати відповідні рішення, критично мислити, творчо розв’язувати проблеми, самореалізовуватися, - тобто компетентнісну особистість. Компетентнісне ставлення особистості до життя означає потребу в самопізнанні, саморегулюванні в різних видах творчої діяльності, уміння об’єктивно розв’язувати життєві проблеми. Відомо, що складовими успішної людини є освіченість, культура, соціальна адаптація та творча самореалізація. Саме на формування цих якостей спрямований збірник  вправ, дидактичні методи і прийоми, які запропонували автори.

Пам’ятайте, що тільки разом ми можемо змінити наше спільне майбутнє на краще.

Сподіваємося, що розпочата нами робота матиме продовження. Тож запрошуємо всіх бажаючих зробити свої надбання з формування громадянської ідентичності доступними для читачів – до співпраці.

 

Цикл 1

Вправи для розвитку громадянської ідентичності учнів початкової школи

 

Луковнікова Г.І.,

вчитель початкових класів

ЗЗСО №20 м.Маріуполя

 

 

 

 

Вправа 1.  «Символи України»

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

1

«Державні символи України»

Знає: державні символи;

Поділяє: думку про те, що кожна людина повинна любити свою країну  та знати державні символи

  •       уявлення про державні символи України;
  •       формування стійкого інтересу до державних символів;
  •       виховування поваги до символів

 

Час

15  хвилин

Використані матеріали: пазли -картинки, плакати 

«Символи України»

 

Мета: Виховувати повагу та любов до Батьківщини, формувати інтерес до вивчання державних символів

 

Інструкція

учасникам пропонується дізнатися про державні символи України (Державний Герб, Прапор України, Гімн). Потім роздати пазли-картинки, з яких можна зібрати державні символи

Обговорення

Підсумок

З’ясування, що було найважчим при збирання  пазлів, над чим найдовше прийшлось попрацювати

Учні навчилися розрізняти символи України та їх значення

 

Вправа 2.  «Створи віночок»

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

1

«Український віночок»

 

Знає: значення оберегу - вінка;

Поділяє: думку про, що людина повинна знати свою історію та обряди

  •       знання дітей про національний символ-оберег – вінок;
  •       знання про призначення квітів та різнобарвних стрічок;
  •       мовлення дітей, активний словник, пам’ять увагу;
  •       пізнавальний інтерес та світогляд

 

Час

20  хвилин

Використані матеріали:

набір різних квітів для вінка, набір різнобарвних стрічок

Мета: виховувати інтерес до українських народних обрядів та оберегів

 

Інструкція

дітям пропонується вибрати квіти для віночка, прикріпити їх на його площинне зображення. Хто правильно виконає завдання, той затанцює танок:

Візьмемось за руки,

Та й підемо на луки.

Там сплетемо віночок –

Підемо у таночок

Діти разом з учителем  виконують танок.

Учитель  пропонує дітям піти по кімнаті та знайти собі стрічку, щоб нею прикрасити віночок. Діти беруть по стрічці, стають довкола віночка і по черзі прикладають свої стрічки. Кожна дитина повинна назвати колір своєї стрічки та прокоментувати колір

Обговорення

Підсумок

З’ясувати, що було найважчим у виконанні вправи. Ведеться бесіда з приводу чи потрібно знати обереги країни

Чи можемо ми в класі або в житті формувати повагу до оберегів? Які зусилля потрібно прикласти для цього?

 

                         Мельникова Л.М.,

вчитель початкової школи

ЗЗСО №20 м.Маріуполя

 

 

 

Вправа 3.  «Моя родина»

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

2

«Моя родина»

 

Знає: Склад родини, свої обов’язки, права

 

Виховувати дбайливе ставлення до родини, повагу до старших, любов до Батьківщини

 

 

 

Час

  1.  хвилин

Використані матеріали

Сімейні фотографії, ілюстративні матеріали

 

Мета:

Виховання поваги до родини, зясування  себе часткою  родини,  школи, країн

 

Інструкція

      Учасникам  пропонується об’єднатися у групи і пограти в родину. Розподілити ролі:  хто буде «батьками», а хто дітьми. Розподілити обовязки: хто ходить на роботу, готує обід, миє посуд, прибирає, ходить до школи

Обговорення

Підсумок

Зясування, які домашні обов’язки мають діти, як у сімях допомагають один одному

Між членами родини повинні бути доброзичливі і турботливі стосунки. Дорослі піклуються про дітей, а діти з повагою і пошаною ставляться до старших, прислухаються до порад

 

 

IL_nTnkj2ls.jpg          

                             Дробязко О.Д.,

                       учитель мистецтва

ЗЗСО №20 м. Маріуполя

 

 

 

 

Вправа 4.   «Український віночок пісень»

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

2

 «Чарівний віночок»

 

Знає українські народні пісні (обрядові, історичні, патріотичні);

Усвідомлює роль патріотичних, історичних пісень в житті народу

  •       Навички співпраці і мислення;
  •       Уміння висловлювати та свою точку зору;
  •       Толерантне ставлення до поглядів іншої особи

 

Час

20  хвилин

Використані матеріали:

1. Їхав козак за Дунай  https://nashe.com.ua/song/5664/notes

2. Ой на горі та й женці жнуть https://nashe.com.ua/song/1270

3. Запорізький марш

https://www.youtube.com/watch?v=rlhpi-WllkQ

4. Віночок https://nashe.com.ua/song/12612/notes

5. Щедрик

http://poiskm.co/show/%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D1%8F%D0%B4%D0%BA%D0%B8

6. Колядка 

http://poiskm.co/show/%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D1%8F%D0%B4%D0%BA%D0%B8

7. Ой, зелене жито…  https://www.youtube.com/watch?v=6KWQ5cF8j2E

 

Інструкція

       Слово вчителя про український віночок акцентує увагу, що для українців віночок – це не просто прикраса, а й оберіг (кожна квітка має своє особливе значення ружа, мальва і півонія – це віра, надія, любов, волошка – відданість, барвінок – безсмертя…). У кольори стрічок українці також вкладали народну мудрість: коричнева – символ землі – годувальниці, жовта – сонця, помаранчева – хліб, рожева – достаток….). Вчитель акцентує увагу на патріотичну роль українських пісень в житті народу (історичних).

Завдання учням:

1. Намалювати віночок з стрічками.

2. Прослухати в запису пісні вивчені на уроках і записати їх на стрічках віночка (вказати жанр пісні)

Обговорення

Підсумок

 Які пісні відносяться до народних?

 Які пісні відносяться до історичних та патріотичних?

 Чому український вінок вважається не тільки прикрасою, а й оберегом?

 До якого жанру відноситься Гімн України?

Українська пісня – душа народу, вона є своєрідним символом національної історії та культури України

 

 

 

Прокіпчук Н.М.,

                              учитель початкових класів

ЗЗСО №20 м.Маріуполя

 

 

Вправа 5.     Розмальовка «Герб та прапор України»

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

3

«Державні символи України»

Це завдання допоможе дитині розвинути навички дрібної моторики та вивчити державні символи України. Завдяки завданню дитина розвиває графомоторні навички, одночасно вивчаючи кольори українського прапора

  •      Формування національної свідомості, розвиток громадянського мислення, виховання поваги до державних символів

 

 

Час

10  хвилин

Використані матеріали: Матеріали використано з сайту «Розвиток дитини» https://childdevelop.com.ua/

 

Мета повторити та закріпити знання учнів про державні символи, розвивати графомоторні навички, виховувати повагу до державних символів

 

Інструкція

У завданні дитині пропонується розмалювати прапор та герб України у відповідні кольори — синій та жовтий

Обговорення

Підсумок

1.Назва   нашої країни?

2.Які державні символи ти знаєш?

3.Якого кольору  Державний Прапор України?

 

Дитина знає та називає державні символи України

 

 

 

Вправа  6.   Пізнавальна розмальовка «Україна»

 

Клас

Тема

 

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

3

«Україна оєвропейсь

ка держава»

Це завдання познайомить дитину із унікальними особливостями та пам’ятками нашої держави, нагадає про найбільший і найпотужніший у світі транспортний літак, створений київським КБ ім. Антонова, а також про знаних на весь світ композиторів – М. Д. Леонтовича (його обробка «Щедрика» відома в світі як різдвяна колядка «Carol of the Bells») та М. В. Лисенка (автора музики гімну «Молитва за Україну» та опер «Наталка Полтавка» й «Тарас Бульба») тощо. Завдяки інформаційній насиченості розмальовки дитина збагатить словниковий запас і розширить кругозір, а також матиме змогу зацікавитись більш ретельним дослідженням України. Розмальовку можна використовувати як навчальний та розвивальний матеріал.

  •      Розвиток громадянської гідності,
  •      виховання гордості досягненнями й культурою своєї Батьківщини, бажання зберігати її характер і культурні особливості,
  •      формування духовного світу громадянина України.

 

 

Час

10 хвилин

Використані матеріали:

Матеріали використано з сайту «Розвиток дитини» https://childdevelop.com.ua/

 

Мета: познайомити учнів з унікальними пам'ятками України, розвивати пізнавальну активність, виховувати почуття гордості за свою державу

 

Інструкція

У завданні дитині пропонується розмалювати та запам'ятати запропоновані пам'ятки України. За бажанням, розшукати самостійно інформацію про найвідоміші пам'ятки, якими пишається наша країна.

 

Обговорення

Підсумок

1.Які країни Європи ти знаєш?

2.Якими памятками  славетна Україна?

3.Про які всесвітньо відомі пам’ятки ти дізнався в процесі роботи?

Дитина знає і називає культурні символи України.

D:\фото\w_99cd7dbf.jpg

 

                Добриця  Л.О.,

                       вчитель початкової школи

                                     ЗЗСО №20 м.Маріуполя

 

 

 

 

Вправа 7.  «Обовязки громадянина України»

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

4

 «Обовязки громадянина України»

Знає: обов'язки дітей;

обов'язки дорослих;

Поділяє: думку  про те, що кожен має чітко дотримуватися своєї лінії поведінки

  •      Готовність сприймати соціальний досвід;
  •      уявлення себе, як носія свідомості;
  •      культивування в собі громадських рис, переконань, почуттів

 

 

 

 

 

 

 

 

Час

  1.  хвилин

Використані матеріали

Використовується велика дошка, на якій розміщено схематичне зображення людини на аркуші фліпчартного паперу, де учасники записують ідеї щодо характеристик ідеального громадянина

Мета:   продовжувати  вивчати

обовязки дорослих та дітей; вчити кожну дитину дотримуватися своєї лінії поведінки  

 

 

 

Інструкція

Доцільним є використання такої форми роботи, як «мозковий штурм». Цей метод тренінгового навчання застосовується для обговорення всією групою учасників і в малих групах. Його мета  сформулювати якомога більше ідей на тему «Портрет ідеального громадянина».

«Мозковий штурм» проводиться у два етапи: на першому етапі формулю­ються ідеї, на другому  вони оцінюються.

Це стимулює мислення та є зручним для відбору кращих ідей під час оці­нювання на другому етапі

Обговорення

Підсумок

 Ведеться бесіда з приводу основних рис, які повинна мати людина, щоб вважатися спражнім та ідеальним громадянином. Чому саме вони? І чому саме без них не можливо «намалювати » портрет ідеального громадянина?

Чи можемо ми разом , в нашому класі, формувати такі особистості, які б могли називатися «ідеальним    громадянином» ?

 

 

 

 

 

Вправа 8.  «Рольова гра « Я житель…»

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

4

«Я господар свого міста»

Знає: сучасні проблеми рідного міста; екологічна ситуація Донеччини; ставлення до людей похилого віку;

Поділяє: думку про те, що кожен може і повинен внести свою посильну допомогу у вирішені проблем з екологічною  ситуацією

- відповідальність за природу;

- потреба зробити свій внесок у долю міста;

- активне сприймання людей та подій, що відбуваються у соціумі

 

 

 

Час

  1.  хвилин

Використані матеріали

Папір для записів, дитячий конструктор для «будівництва» притулку, іграшковий посуд та меблі для «організації» волонтерського табору, кольоровий папір, ножиці, клей

Мета: зацікавити дітей проблемами рідного міста, його екологічною ситуацією; виховувати толерантне ставлення до людей похилого віку

 

 

Інструкція

Учасникам пропонується пограти в рольову гру і виконати роль жителів невеликих міст України, проаналізувати екологічні й соціальні проблеми у своїх громадах, а потім спланувати та реалізувати соціальні проекти. Перша група має провести кампанію очищення берега річки, друга  створити дитячий волонтерський загін для допомоги людям похилого віку, а третя  організувати притулок для безпритульних

Обговорення

Підсумок

З'ясування, що було найтяжчим у поставленій задачі, над чим найдовше прийшлось попрацювати і чому саме такі моменти викликали забруднення?

Які зусилля треба прикласти на даному етапі, щоб у майбутньому мати можливість реалізувати в реальне життя бодай один з наших віртуальних проектів?

 

              Дунець І.В.,

                    вчитель початкової школи

                               ЗЗСО №20 м.Маріуполя

 

 

 

Вправа   9.  «Унікальність і відмінність»

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

4

Класна година

«Україна – моя держава»

 

  •      Учні визначають основні ознаки кожної держави.
  •      Знають особливості своєї держави, її традиції, пам'ятки, символи

 

- Усвідомлення унікальності України як держави.

- Формування національної гідності і гордості за свою Батьківщину, шанобливого ставлення до національних надбань

 

Час

15 хвилин

Використані матеріали:

http://osvita.ua/school/lessons_summary/upbring/40663/

http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/580/2015

Мета

 

Інструкція

Діти стають в коло. Одному учню дають зелений м'яч. Він передає м'яч по колу праворуч, доповнюючи фразу: « Україна така ж держава, як усі, тому що…». Учень, який стоїть ліворуч від нього, передає червоний м'яч у зворотному напрямку, доповнюючи фразу: «Україна унікальна, тому що…». Два м'ячі проходять повне коло. Учні  з червоним і зеленим м'ячем висловлюються по черзі.

 

Обговорення

Підсумок

  •    Які ознаки має кожна держава?
  •    Які символи є у твоєї країни?
  •    Чим славиться Україна?
  •    Чиє висловлювання тобі найбільше сподобалось? Чому?
  •    Що нового для себе ти почув про свою Батьківщину?

Учні в групах оформлюють плакат «Моя прекрасна Україна»

 

 

Вправа 10.    «Вибери прикметник»

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

4

Спостереження за роллю прикметників у мовленні

  •      Діти вміють добирати прикметники до іменників на патріотичну тематику, поширюють словниковий запас новими українськими словами
  •      Формування пошани й любові до рідного слова, бажання вивчати українську мову.
  •            Усвідомлення краси та величі нашої держави, мелодійності і різнобарвності рідної мови

 

 

Час

15 хвилин

Використані матеріали:

http://www.ebk.net.ua/Book/synopsis/shkilni-tvory-z-ukrayinskoyi-movy/shkilni-tvory-z-ukrayinskoyi-movy-6-klas/006.htm

Мета

Навчити визначати прикметники

 

Інструкція

Учні стають в два кола. Перший учень підбирає прикметник до слова Україна (яка?) завдання для першого кола і мова (яка?)- для другого кола. Наступні учні повторюють прикметники попередніх однокласників і додають свій. Останній учень в кожному колі називає всі підібрані прикметники, які він запам'ятав. Кола міняються завданнями.

Обговорення

Підсумок

Яку роль відіграють прикметники в мовленні?

Якщо тобі запропонують охарактеризувати свою рідну мову, які слова ти використаєш?

 

 

Учень однієї школи у своєму творі написав важливі слова. Ось послухайте. «Українська мова — мова мого народу. Вона співуча, м'яка, лагідна. За мелодійністю вона посідає друге місце в світі, поступаючись тільки італійській. В ній, нашій мові, багато іскрометного гумору. Який народ, така його і мова. Вона є ніби відбитком характеру нації. У німців вона жорстка, лаюча, у італійців — швидка, гаряча, співуча. А наша, як струмок в зеленій траві. І тому я вчу її, пишаюсь нею, люблю читати книжки, написані рідною мовою».

Давайте і ми будемо любити і шанувати нашу рідну мову!

 

Вправа  11.   Тематична головоломка «Україна»

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

4

Класна година «Моя Україна»

Це завдання сприятиме розвитку уваги й зорової пам'яті дитини, допоможе їй потренувати навички читання та повторити правопис запропо-нованих слів. Вико-нуючи завдання, дитина збагатить словниковий запас, розширить кругозір і, можливо, зацікавиться подальшим вивченням національних особливостей нашої держави.

Виховання  гордості досягненнями й культурою своєї Батьківщини,  любові до рідної землі, свого народу, формування культури мовлення.

 

 

Час

15 хвилин

Використані матеріали:

https://childdevelop.com.ua/

Мета

 

Інструкція

У завданні надається поле з багатьма літерами, на якому зашифровано 15 слів, пов'язаних з Україною, її історією, культурою й побутом.  Дитині треба уважно розглянути завдання і відшукати приховані слова, обвести їх і підкреслити в переліку, що наводиться внизу сторінки

 

Підсумок

Дитина знає та доцільно використовує в мовленні слова, пов'язані з історією України

 

 

                    Гічкіна  Л.Д.,

                            вчитель початкової школи

                                ЗЗСО №20 м. Маріуполя

 

 

 

 

Вправа 12.  «Реклама і здоровя»

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

4

«Реклама і здоровя»

 

Знає: про вплив реклами на рішення і поведінки людей з метою дбайливого ставлення до свого здоровя;

Прагне критично ставитись до реклами алкоголю і тютюну, ухвалювати правильні  самостійне рішення

Виховувати дбайливе ставлення до власного здоровя, адже від цього залежить здоровя нації

 

 

 

Час

  1.  хвилин

Мета:

Розповісти учням про вплив  реклами на рішення і поведінку людей, допомогти приймати правильні і самостійне рішення

 

Інструкція

На столі вчителя лежать  яблука, апельсин, мандарин, ківі та певний невідомий предмет, загорнутий у кольоровий пакунок. 4 групам пропонується зробити рекламу до предметів та купити ці предмети, що на столі. Діти обирають яблука, мандарин тощо, але не купують  предмет у пакунку. Вчитель кладе той самий набір, але розповідає, що у пакунку смачна  корисна цукерка. Після цього багато дітей «купують» цей пакунок

Обговорення

Підсумок

 1. Чому ви купили цей пакунок?

2.    Чи можна покупати товари, якщо ви не знаєте їх якість?

Реклама має велику силу, але слід знати, що купувати. Деякі товари, які рекламують шкідливі (тютюн,алкоголь) слід знати, що купувати, щоб зберегти  здоров’я

 

 

Цикл 2.

Вправи для розвитку громадянської ідентичності учнів основної школи

 

Гулакова Л.С.,

 учитель української мови

ЗЗСО №20 м. Маріуполя

 

 

Вправа 1.   «Я – дитина природи»

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

6

Українська людина у світі природи. Краса життя, календарно-обрядовий цикл як її відображення

Знає: народні прикмети, звичаї і традиції українського народу.

Поділяє: основні напрямки в народознавстві

 

Розуміння та почуття патріотизму, відновлення  в душі народності, прадавнини звичаїв і традицій

 

Час

15 хвилин

Використані матеріали:

народознавчий календар

Мета

прищеплення почуття любові до рідної Батьківщини, виховання особистості на народознавчому матеріалі.

 

Інструкція

вчитель заздалегідь готує народознавчий календар , який ознайомить учнів з народними святами  місяця. Відповідно до місяця (листопад, грудень…), подає  завдання учням, після виконання якого, учні дізнаються про народну прикмету.

(Розставити слова в алфавітному порядку, і по останніх літерах прочитати народну прикмету).

Вир, дим,    казкар, часопис     держу,   батіг, ходжу,   жив,  укол,  зове,  кільце, , лімузин, меблі , нігті,  плющ, щебетун,   повзу,  рилє,  салют, Миколаїв,   серце,  телескоп, царство,  штанці,  ясень , гамаші, конгрес. 

Грім у вересні віщує теплу осінь.

Батіг, вир, гамаші, дим,        держу,     жив,   зове,  казкар,  кільце,  конгрес, лімузин, меблі, Миколаїв,   нігті,  плющ,  повзу,  рилє,  салют, серце,  телескоп,  укол, ходжу, царство, часопис,  штанці,  щебетун, ясень

Обговорення

Підсумок

Після виконання  вправи  бесіда з учнями, де вони розповідають, чи знають  які-небудь прикмети, чи дотримується народних прикмет їх родина

Учні ознайомлені з народознавчим календарем

IL_nTnkj2ls.jpg

Дробязко О.Д.,

             учитель етики

ЗЗСО №20 м. Маріуполя

 

 

 

Вправа 2.   «Я – патріот України»

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

6

 «Ми - громадяни України»

 

Вміє

наводити приклади служіння Україні;

порівнювати активну грома-дянську позицію та пасивність спостерігача;

оцінювати відповідальність за долю Вітчизни чи байдужість до неї;

висловлювати судження про те, як людина уявляє своє місце в розвитку країни;

пояснювати свою  позицію

Уміння висловлювати та аргументувати свою точку зору;

усвідомлення відповідальності за долю країни;

навички критичного та аналітичного мислення;

толерантне ставлення до поглядів іншої особи

 

Час

20  хвилин

Інструкція

       На дошці на аркуші ватману намальована учнями карта України.

Вчитель об’єднує дітей в групи по 4-5 учнів. Кожній групі роздає аркуш з написаними висловлюваннями про патріотичні та непатріотичні вчинки. Діти повинні обговорити і вибрати, які з них відносяться до патріотичних вчинків і вирізати їх. На чистих лініях написати свої висловлювання які відносяться до патріотичних вчинків. Потім кожна група по черзі зачитує і  пояснює свій вибір і вірні відповіді учні приклеюють на карту України.

Звучить гімн України

Обговорення

Підсумок

 Як громадяни повинні ставитись до своєї держави?

 Які вчинки відносяться до патріотичних?

 Що означає бути громадянином і патріотом України сьогодні?

Кожен громадянин України повинен бути її патріотом.

 

Роздатковий матеріал:

Аркуш з написаними висловлюваннями (для кожної групи):

• Патріотом не може бути людина, яка не поважає Гімн і Герб держави.

• Щоб бути патріотом, треба знати українську мову, знати і поважати Гімн і Герб нашої країни, багато працювати і не купувати іноземні продукти.

• Патріоти не носять імпортного одягу і не слухають іноземної музики.

• Якщо ви розмовляєте з іноземцями тільки українською мовою - це патріотично.

• Патріот може зневажати державну мову, відмовляється її вивчати.

• Частина громадян вважає, що про відсутність патріотизму свідчить той факт, що люди не беруть участі у виборах, інші стверджують, що людина, яка не бере участі у виборах, може бути патріотом.

• Патріотом не може бути людина, яка не хоче працювати, не сплачує податки, приховує свої прибутки від держави.

• Патріот підтримує уряд і не критикує його, навіть якщо не згоден з його політикою.

• Більшість людей вважає, що уряд не лише не повинен підтримувати продаж іноземних товарів, але й повинен з ним боротися. Значна кількість людей висловлюється проти вільної торгівлі імпортними товарами, але купує здебільшого іноземні товари.

• Багато хто вважає, що немає значення, де жити і якою мовою розмовляти, головне - любити людей, бачити світ і розвивати свої здібності.

• Багато хто вважає, що не треба купувати імпортні продукти, оскільки це шкодить вітчизняному виробнику сільськогосподарської продукції.

• Патріот обов’язково віддаватиме перевагу роботі у вітчизняній приватній фірмі, ніж в іноземній.

• Патріот думає передусім про себе, шукаючи вигіднішої роботи та кращих умов життя

 

                        Ільїна Н.В.

                               учитель біології

                                    ЗЗСО №20 м. Маріуполя

 

 

 

Вправа 3.    «Визначити голонасінні рослини України»

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

6

Голона-сінні рослини, їх характер-ристика та значення для природи і людини

Знають:

- рослини на території України;

- заходи, щодо захисту рослинного світу України;

- представників Червоної Книги України.

Поділяють:

  • Рослини за характерними рисами;
  • На ендеміків Карпат та звичайних.

Обговорюють:

  • шляхи захисту природи;
  • вклад Українських Учених та громадських діячів у захист природи;

власний вклад у захист Рослинного світу рідного краю

1.Знання природи рідного краю;

2.Використання деревини в Україні (різьбярі по дереву);

3.Бурштин, коштовний продукт життєдіяльності  викопних хвойних рослин України, про який знає світ

 

 

Час

15 хвилин

Роздатковий матеріал:

гербарні зразки голонасінних, фото (набір «Рослини України»),  малюнки учнів.

Мета:Вивчити особливості будови голонасінних рослин та їх характеристику.

Розвивати вміння співвідносити будову  та функцію. Виховувати дбайливе ставлення до хвойних рослин

 

Інструкція

1.Розглянути фотоматеріали рослин (маються в кабінеті), та відокремити ті, що ростуть на території України (спираючись на матеріал підручника біології за 6 клас).

2. Знайти аналогічні екземпляри серед гербарних зразків ( папка «Гербарні зразки голонасінних рослин»).

3.Виписати екземпляри голонасінних (хвойних) рослин, що мешкають в Карпатах. Визначити ендеміку Карпат (смереку), замалювати її, спираючись на малюнок у підручнику та показати відмінності від сосни, ялинки

 

Обговорення

Підсумок

1.Які голонасінні  ростуть у нашому регіоні?

2.Чим відрізняються від  листвяних рослин?

3.Чому ці рослини мають таку назву(голонасінні)?

1.Знають  будову голонасінних та їх особливостей .

2.Вміють складати опорні малюнки будови хвойних рослин.

3.Знайомляться з ендеміками Карпат

 

Вправа  4.   «Заповідні території України»

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

7

Заповідники України

Знають:

- тварин, що мешкають на території України;

- заходи, щодо захисту тваринного світу України;

- представників Червоної Книги України.

Поділяють:

-Тварин за місцем мешкання;

- на червонокнижних та звичайних.

Обговорюють:

- шляхи захисту природи;

- вклад Українських Учених та громадських діячів у захист природи;

- власний вклад у захист природи рідного краю.

1.Знання природи рідного краю;

2.Кроки України щодо  збереження тваринного скарбу;

3.Гордість наявність в Україні заповідних територій, де зберігаються зникаючі види тварин та рослин.

 

 

 

Час

15 хвилин

Мета: Познайомити учнів з заповідними місцями України. Розвивати вміння працювати з мапами,виховувати  любов до рідної природи та дбайливе ставлення до неї

Використані  матеріали: мапа «Тваринний світ України», мапа «Заповідні території України», малюнки (фото)  тварин, що занесені до Червоної книги України

 

Інструкція

1. Розглянути фотоматеріали тварин, що зберігаються у кабінеті біології та розташувати їх по території України, згідно місць мешкання( користуючись матеріалом підручника біології за 7 клас)

2. Скласти схему «Охоронні території України» - інформація є у підручнику, треба користуватися картою (розміщення у кабінеті).

3. Виписати зникаючі екземпляри тварин та знайти їх на карті «Тваринний світ України» (є в наявності у кабінеті).

Обговорення

Підсумок

1.Назвіть  ендеміків різних заповідних територій.

2.Які зникаючі тварини  мешкають на території заповідників?

3.Які ви знаєте законодавчі акти України про охорону природи?

1.Знатимуть заповідні території України, Червонокнижних тварин .

2.Вмітимуть  працювати з мапою, знаходити ендеміків.

 

 

 

 

 

 

G:\Филатова.JPG

               Філатова О.В.  

                    учитель  трудового навчання                       

                             ЗЗСО №20 м.Маріуполя

 

 

 

 

Вправа 5. Гра «Ідемо до Європи»

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

7

Виготовлення виробу

 

Набуває навички роботи у команді, висловлює власну думку, поважає іншу думку;

Розвиває критичне мислення та уміння фантазувати;

Замислюється над поняттям «патріотизм», робить певні висновки

 Основні поняття: «людина»,  «патріотизм», «патріот» «держава», «батьківщина»

 

 

 

 

Час

  1.  хвилин

Використані матеріали: папір, бум ага, фломастері, папір формату А-4, олівці або фломастери

 

Мета:Виховувати патріотизм в учнів, розвивати  зацікавлення  українськими національними традиціями

 

 

Інструкція

Учні поділяються на чотири групи. Завдання однакове для всіх груп. Учитель оголошує зміст гри: команда сьомого класу ЗОШ №20 міста Маріуполя перемогла в змаганнях (будь-яких) та отримала нагороду – поїздку до Європи. Певна річ, треба взяти з собою презенти, подарунки. Але є одна умова – подарунки треба зробити власними руками. Якими можуть бути ці подарунки? Діти в групах міркують над завданням, кожен пропонує свій варіант, варіанти обговорюються, обирається кращій. Учні малюють майбутній виріб

Обговорення

Підсумок

1 група: Це повинен бути стяг нашої Батьківщини, а на ньому вишитий герб.

2 група: Це повинні бути ляльки, хлопчик та дівчинка, одягнуті в національні костюми

3 група: Це повинен бути віночок, у якому кожна квіточка, колосочок, стрічка мають певний символ, значення для українця.

4 група: Це повинна бути вишита карта України, окремо кожен регіон з його особливим колоритом.

Промова учителя: ви добре попрацювали. Мені сподобались всі варіанти. Але нам треба обрати кращий.

 

 

            

Гулакова Л.С.,                                                            учитель української мови

ЗЗСО №20 м.Маріуполя

 

 

 

 

 

Вправа  6.   «Фразеологічна конструкція» 

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

8

Фразеологія

Знає: що таке фразеологія, вміє пояснювати значення фразеологізмів,

 використовувати їх у мовленні. 

Поділяє: основні напрямки в фразеології.

Розвиває  культуру мовлення, розуміння та почуття національної свідомості.

 

Час

20  хвилин

Використані матеріали:

тексти про козаччину

Мета

прищеплення почуття любові до рідної мови,  виховання особистості на  національно-патріотичному  матеріалі

 

Інструкція

      Учні  уважно слухають текст, який містить розповідь про  козаків. В тексті вжито  фразеологічні звороти,  учні повинні  відновити текст замінивши фразеологізми літературними словосполученнями. 

       Запорізькі козаки – відомі на весь світ. Їхня відвага і мужність не залишає нас байдужими, вони боронили нашу землю і ніколи не  лили крокодилячі сльози, коли їм було тяжко.

      Впродовж свого існування, козаки знищили не одного ворога, могли будь-кого загнати на слизьке. Вони знали, що у їхнього ворога була заяча душа, тому козаки завжди перемагали. А як щось трапиться, то шукай вітра в полі.  Не один ківш лиха   скуштували вони  у походах, відбивали ворога і боронили землю. Воїни вибирали отамана — найкращого і наймужнішого бійця, що пройшов крізь вогонь і воду,  і слідували за ним. А він був повинен вести їх до перемоги. Козаки були волелюбними, сміливими і чудовими, не любили плести нісенітниці. Козаки піднімалися на ноги зі сходом сонця, одразу ж вмивалися холодною річковою водою, потім молилися богові й після молитви, через деякий час, сідали за стіл до гарячого сніданку. Поклавши руку на серце вони розповідали про свої походи

Обговорення

Підсумок

Що ми знаємо про козаків?

Як багато ми знаємо фразеологічних зворотів?

Чи використовуємо фразеологізми у мовленні?

Наскільки складно було виконувати вправу і чому?

Знайомство з історією України, фразеологізмами, які характеризують добу козацтва

 

 

           Гречановська І.В.,

                  учитель української мови

                           ЗЗСО №20 м.Маріуполя

 

 

 

 

Вправа 7.   «Складаємо сенкан» 

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

8

Література рідного краю

Маріуполь поетичний

Має уявлення про поезію Маріуполя, уміє виразно читати вірші та аналізувати їх. Поділяє заклик поетів любити своє місто та дбайливо ставитися до нього.

виховання любові до  малої Батьківщини, рідної мови, історії.

 

 

 

Час

15  хвилин

Використані матеріали.1. [Електронний ресурс] / Карабєн-Фортуна К. Маріуполь і ми. – Режим доступу: http://probapera.org/publication/13/37286/mariupol-i-my.html

2. [Електронний ресурс] / Сладкова М. Маріуполь – моя Україна. – Режим доступу:http://www.poetryclub.com.ua.

Мета прищеплення почуття    любові до рідної міста,

виховання особистості на національно - патріотичному  матеріалі.

 

Інструкція

Скласти  за допомогою сенкану(п’ятиряддя) словесну характеристику образу Маріуполя за поезією Марії Сладкової «Маріуполь – моя Україна» та «Маріуполь і ми» Катерини Карабєн-Фортун.

Як створити сенкан?

Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово «сенкан» походить від французького слова «п’ять» і позначає вірш у п’ять рядків. З великою мірою упрощення, сенкан можна охарактеризувати як особливу форму білого вірша.

 Винайдено сенкан в США на початку ХХ ст. Основоположницею жанру і творцем цієї поетичної форми є американська поетеса Аделаїда Крепсі (1878-1914), пошановувачка східної культури, словесник, викладач основ поетики. Книга «Сто віршів Стародавньої Японії» та знайомство з японськими жанрами хоку і танка надихнули її на створення власного оригінального поетичного стилю – стансу, який складався з п’яти рядків і містив 22 склади. Сенкани ввійшли до її збірника «Поезія» («Verse»), який був виданий в 1914 році вже після смерті поетеси, скоро став надзвичайно популярним у всьому світі та кілька разів перевидавався. Американське походження цієї форми під впливом японських мініатюр призвело до того, що іноді сенкан ще називають «американське хоку».

Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник).

Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметники)

Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно, це дієслова).

Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.

Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

 Або ж так (формула):

1. Тема (іменник).

2. Опис (два прикметники).

3. Дія (три слова).

4. Ставлення (фраза – чотири слова).

5. Перефразування сутності ( одне слово).

Сенкан не обов'язково повинен мати ритм і риму. Це вільний твір. Але слова не повинні повторюватися і бути спільнокореневими.

Зразок сенкану до слова « патріот»:

Патріот                           Маріуполь

Надійний, щирий.                               Мінливий,загадковий.

Поважає, пам’ятає, наслідує.            Плекає,турбує,створює.

Людина, яка любить Батьківщину.  Тут варто вчитися і працювати.

Борець.                                               Трудівник.

Обговорення

Підсумок

 Як ви вважаєте, кого можна назвати патріотом?

 Чи вважаєте ви себе патріотом? Свою думку обґрунтуйте.

 Патріотами стають чи народжуються ?

 Кого з маріупольських поетів ви знаєте ?

Чи можна бути патріотом, якщо ти не любиш рідне місто?

Що для мене Маріуполь?

Ознайомились з поезією Марії Сладкової «Маріуполь – моя Україна» та «Маріуполь і ми» Катерини Карабєн-Фортун про рідне місто.

Навчились складати сенкани, в яких закріпили важливе значення для кожного малої Батьківщини

 

Вправа 8.    «Люби своє місто»

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

8

Література рідного краю.

Маріуполь поетичний

Має уявлення про поезію Маріуполя, уміє виразно читати вірші та аналізувати їх.          Поділяє заклик поетів любити своє місто та дбайливо ставитися до нього.

виховання любові до  малої Батьківщини, рідної мови, історії

 

 

Час

15  хвилин

Прищеплення поваги до видатних земляків Маріуполя, ознайомлення з основними професіями та символами міста.

 

Інструкція до гри «Люби своє місто»

 Додайте слова у кожний рядок, не порушуючи римування вірша:

   Тут треба добре міркувати,  

   Щоб слово правильно вписати.    

1.

З

О

В

 

 

 

 

 

2.

 

З

А

 

 

3.

 

А

 

Е

В

А

 

4.

А

 

І

У

 

О

 

 

 

 

5.

 

Й

 

А

 

6.П

 

 

З

А

 

 

 

Т

7.М

 

Р

 

 

          1. Вас радо зустріне місто приморське.

Його омиває море … .

2. Прославив наш Донецький край

Герой труда Макар … .

3.Він переміг мартена жар.

Він варить сталь. Він – … .

4. Від моря синього над містом купол.

Купається у хвилях … .

5. З криком злітає пташина зграйка.

Кружляє над морем біла … .

6. Хто сонця промінь на полотно наніс ?

Куїнджі – майстер - … .

7. У темряві ночі працює маяк.

Сигналів від нього чекає … .

У кольорових клітинках  кросворду ти зможеш прочитати зашифроване слово – притоку ріки Кальміус

Обговорення

Підсумок

 Хто, на вашу думку, є видатним земляком Маріуполя ?

Який внесок вони зробили у розбудову рідного міста ?

 Які символи Маріуполя ви знаєте?

  Чи варто жити та навчатись у Маріуполі? Думку обґрунтуйте

Розгадали кросворд,  з якого дізналися назви професій та  ім’я видатних земляків Маріуполя, символи  рідного краю

 

      img048 коррекция.jpg             

 

                 Коновалова Т.П.,                                       

                       учитель української літератури             

ЗЗСО №20 м. Маріуполя

 

 

 

Вправа 9.  «Малюнок по колу»

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

8

«Мотиви гармонійного єднання людини в поезії Лесі Українки «Хотіла б піснею я стати»

 

Після уроку учні будуть знати, що таке мотив, будуть вміти бачити образи вірша, барви, відчувати настрій ліричної героїні і відзначати мотив вірша

 Формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття поваги, любові до рідного краю

 

 

 

Час

  1.   хвилин

Використані матеріали: папір, бум ага, фломастері, папір формату А-4, олівці.

 

Мета: виховувати в учнів  вміння проникати в образ вірша, передавати свої відчуття в малюнках, відчувати настрій автора та його поетичне втілення

 

Інструкція

Мотив – це те саме, що й тема. Використовують цей термін для ліричних творів. Прочитайте вірш Лесі Українки  «Хотіла б піснею я стати». Обєднайтесь в групи по 4 учні для виконання вправи «Малюнок по колу». Кожен отримує лист А-4, малює мотив вірша1 хвилину, по команді вчителя передає лист другому, другий - третьому, третій – четвертому, четвертий – першому

Обговорення:

1.Що ви відчули, коли почали малювати?

2.Що відчули коли отримали свій лист, коли вправу було завершено?

3.Чи втілено  в малюнку ваш задум?

4 . Прокоментуйте свій малюнок

 

 

                      

                        Вітер Г.О.,  

                               вчитель хімії

                                    ЗЗСО №20 м. Маріуполя

 

 

 

 

Вправа 10.  «Хімічна промисловість України»

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

9

Розвиток хімічної науки і виробництва в Україні. Видатні вітчизняні вчені-хіміки

 

Знає, рівень розвитку хімічної промисловості України та визначати проблеми та перспективи промисловості, учні  називають імена видатних вітчизняних і зарубіжних науковців-хіміків та найважливіші хімічні виробництва в Україні;

Розуміє загальнолюдські цінності, усвідомлює гордість за свою країну

Прищепити любов до рідного краю, виховувати почуття гідності та патріотизму методами національно-патріотичного виховання

 

 

 

 

Час

  1.              хвилин

Мета: вивчити рівень розвитку хімічної промисловості України та

визначати проблеми  та перспективи промисловості

 

Інструкція:

1.Учні об’єднуються в 3 групи. Кожна група отримує завдання на картках. Перша група : назвіть імена видатних вітчизняних і зарубіжних науковців- хіміків»  Друга група : назвіть кілька виробничих галузей хімічної промисловості України та продукцію, яку вони виробляють, та підготуйте стисле інформаційне повідомлення про одне з хімічних виробництв України. За потреби зверніться до підручника географії та інших джерел.  Третя група :наведіть приклади найважливіших хімічних виробництв, розташованих у вашому місті чи регіоні.

2.Учні в групах знайомляться з картками. Готують потрібну інформацію за допомогою підручника, атласу з географії та допоміжних посібників. Потім групи презентують свою доповідь

Обговорення

Підсумок

  • Учні висловлюють свою думку щодо значення хімічної промисловості в   сучасному світі.

 – Який внесок українських вчених у розвиток хімії?

  Яке значення мають підприємства нашого міста у розвитку держави?

 Яку продукцію виробляють хімічні підприємства в Україні?

Сформувати у дітей уявлення про досягнення нашої країни в галузі науки, адже багато наших вчених прославили Україну. Формування у  молодого покоління високої патріотичної свідомості, почуття любові до України, пошани до видатних вітчизняних історичних діячів

 

 

             

              Попова Л.М.,

                      учитель географії 

                            ЗЗСО №20 м. Маріуполя

 

 

 

Вправа   11.   «Мій вибір»                                                                         

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

9

Кількість розміщення і густота  населення України, його вікова та статева структура

Розуміє поняття соціальної справедливості

Усвідомлює необхідність рівності, солідарності у суспільстві та прояв любові до Батьківщини

 

- патріотичного виховання учнів,

любов до Батьківщини,

повага до людської гідності,

уміння аргументувати свою думку,

навички аналітичного мислення,

відповідальність за розвиток своєї країни

 

Час

20  хвилин

Мета: пояснити необхідність соціальної справедливості, формувати толерантне ставлення до людей незалежно від статі та національності

 

Інструкція

І. На дошці в правому кутку написано ТАК    в лівому    НІ. Учні читають твердження  погоджуються чи не погоджуються і записують своє прізвище під позицією ТАК чи НІ.

Твердження

  1. Скорочення кількості населення може призвести до зникнення української нації
  2. Ситуація зі скороченням населення України можуть поліпшити економічні та соціальні заходи.
  3. Населення України, що виїхало до інших країн має обов’язково повернутись
  4. В Україні середня тривалість життя жінок порівняно з чоловіками є вищою, тому треба змінити пенсійний вік: жінкам підвищити, а чоловікам зменшити.
  5. В Україні є велика кількість людей похилого віку, тому б було добре обмежити їх у фінансових ресурсах до мінімуму.
  6. Усі люди незалежно від віку, статі, національної чи етнічної належності є рівними.

ІІ. Далі учні коментують свій вибір і наводять аргументи

Підсумок

Підведення до розуміння того що усі люди незалежно від віку , статі, національної чи етнічної належності є рівними і мають однакові права. Виховати національну самосвідомість, яка  сприяє збагаченню духовного світогляду школярів, формує усвідомлення  особистістю себе як часточки українського народу з власною національною гідністю

 

 

G:\Филатова.JPG 

Філатова О.В.,                              

   учитель  трудового навчання 

ЗЗСО №20 м.Маріуполя

 

 

 

Вправа 12.  «Рольова гра «Я за  фахом  …»

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

9

«Професійна абетка»

 

- Вміє працювати в команді;

- Висловлює свою думку, поважає думку інших;

- Розуміє мету поставленої задачі, прагне її рішення;

- Замислюється над поняттями  «патріотизм», «патріот», робить власні висновки

 Основні поняття: «людина»,  «патріотизм», «патріот» «держава», «батьківщина»

 

 

 

 

 

Час

  1.  хвилин

Використані матеріали

Папір для записів, кольоровий папір, ножиці, клей

Мета: Виховувати патріотизм в учнів , бажання бути корисним для своєї Батьківщини

 

Інструкція

Учитель оголошує гру «Професійна абетка». Учні називають професії за алфавітом:

А – архітектор, артист,акробат…

Б – бухгалтер, бізнесмен…

В – воїн, вихователь...  У – учитель, учений…    І так далі…

Обговорення

Підсумок

У кінці переліку учитель здійснює діалог з учнями:

А яка, на вашу думку, з перелічених професій найбільш патріотична?

Воїн (одразу вигукують учні).

Так, є така почесна професія Батьківщину захищати! А що скажете стосовно професії учителя?

Учитель повинен виховувати у учнів патріотизм!

А вихователь дитячого садку? Там же зовсім малі діти?

Патріотизм треба виховувати з самого дитинства!

А артисти, співаки, поети?

Тут все одразу зрозуміло! У власних віршах, співах, кінострічках вони славлять нашу Батьківщину.

А що такого патріотичного може зробити, наприклад, звичайний сталевар?

Виплавляти добру сталь для держави...

Україна зараз потребує справжніх патріотів. Тих людей, які дійсно люблять нашу Батьківщину, які планують жити і працювати в Україні. Нам потрібні сильні і сміливі воїни, добрі лікарі та учителі, розумні економісти та чесні бізнесмени… Нам усім треба багато працювати на користь нашої держави.

 

 

 

 

 

Цикл 3.

Вправи для розвитку громадянської ідентичності учнів старшої школи

 

Волкова В.Б.,

учитель російської мови

ЗЗСО №20 м.Маріуполя

 

 

 

Упражнение 1.  «Максима»

 

Класс

Тема

Ожидаемый  результат

Составляющие национального самосознания, которые можно развивать с помощью предложенного упражнения

10

Развитие речи. Составление собственного высказывания

- осознает  необходимость проявлять активную жизненную позицию и стремиться к самореализации;

- выражает свое мнение относительно  национально-патриотического воспитания

- готовность восприниматься себя частью  социума;

-  коммуникативные умения;

 - открытость к другому мнению, убеждению;

- умение аргументировать свою точку зрения;

-  возрождение гордости за свой народ

 

Час 20 хвилин

Использованные материалы

Цитаты  известных людей, касающиеся патриотизма или национально-патриотического воспитания.

Цель: актуализация когнитивной сферы и выработка умения выстраивать собственную точку зрения на основе авторитетных высказываний других.

Инструкция

Перед вами цитаты известных людей, касающиеся патриотизма или национально-патриотического воспитания. Они были написаны достаточно давно. Ответьте, насколько цитаты актуальные для вас сегодня. Попробуйте из этих высказываний составить собственную «максиму», в которой откроется для вас глубинная сущность патриотизма. Можно изменять род, падежи, добавлять необходимые соединительные слова, переставлять слова местами, однако разрывать целостное высказывание не допускается

1. Посмотрим вокруг себя глазами гражданина - на каждом шагу мы увидим поле для применения сил. (В. Сухомлинский)

2. Задача человека заключается в том, чтобы был как можно полезнее для своего окружения .(В. Вернадский)

3. Народ, не знающий своей истории, является народом слепцов. (А. Довженко)

 4. Будущее государства связано с воспитанием гражданина.        (Т. Джефферсон)                   

 5. Не спрашивай, что тебе может дать государство, в спроси себя, что ты можешь дать государству. (Д. Кеннеди)

6 . Всем нам вместе на земле единомыслие подай и братолюбие пошли. (Т. Шевченко)

7. Становитесь дочерьми и сыновьями, а не пасынками своей святой земли, своего государства, своего мудрого, наделенного ценными добродетелями великого народа ...  (Е. Товстуха)

8. Перед нашей молодежью стоит блестящая задача - стать родителями будущего своей нации

Обсуждение

Итоги

Почему именно такую «максиму»  вы составили?

каждый участник упражнения озвучивает написанную им «максиму», уточняя, что самое главное в его высказывании и какой вывод из сформулированного им суждения можно сделать

 

Упражнение 2. «Портрет человека-патриота»

 

Класс

Тема

Ожидаемый  результат

Составляющие национального самосознания, которые можно развивать с помощью предложенного упражнения

10

Развитие речи. Описание человека.

 

- осознает  необходимость проявлять активную жизненную позицию и стремиться к самореализации;

- выражает свое мнение относительно  национально-патриотического воспитания.

навыки критического мышления;

-  коммуникативные умения;

 - открытость к другому мнению, убеждению;

 - национальная идентичность.

 

 

 

Час 30 хвилин

Оборудование: заставка с названием упражнения, три листа флипчарта, маркеры, фломастеры, стикеры, ножницы, клей.

Цель: согласовать понимание участниками характерных черт и качеств личности, которую можно называть патриотом-гражданином.

 

 

 

Инструкция

учитель объединяет участников в три подгруппы и предлагает им выполнить задание по созданию коллективного портрета человека, которому присущи черты и качества патриота-гражданина. Каждая подгруппа сначала определяет, какие именно качества должны быть присущи человеку-патриоту, а затем создает портрет такого человека из любых подручных материалов. По истечению времени наработки подгрупп представляются в большом кругу. Учитель зачитывает вслух качества, которые определили группы, и делает вывод, что все мы имеем  во многом схожие представления о человеке патриоте, которые сформировались на основе понимания смысла этого понятия

 

Обсуждение

Итоги

Обсуждение составляющих патриотизма

Ученик четко усвоил понятие «человек-патриот». Систематизированы знания о типах речи, жанрах

 

   

                    Казаку Т.В.,

учитель французької мови

ЗЗСО №20 м.Маріуполя

 

 

 

 

Вправа 3.  «Подорож  країнами»

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

10

У гості до нових друзів

Знає: основні цінності країн – України та Франції.

Поділяє: основні відмінності України та Франції, зокрема – в менталітеті.

Чітке розуміння та формулювання цінностей рідної країни, вміння презентувати їх для представників інших країн з врахуванням пріоритетності в тому чи іншому випадку

 

 

Час

25  хвилин

Використані матеріали:

туристично та інвестиційно приваблива інформація про Україну та Францію.

Все найцікавіше про Україну та українців:

https://www.discoverukraine.com.ua/category

http://ukraine-for-business.com/ua/interesting-ukraine

http://ukraine-for-business.com/ua/places-interesting-to-visit

http://ukraine-for-business.com/ua/ukraine-nature

Інвестиційна та інноваційна привабливість українських регіонів:

http://ru.osvita.ua/vnz/reports/management/13546/

Франція  світовий лідер туризму:

https://ua.ambafrance.org/Franciiya-sviitovij-liider-turizmu

https://tsn.ua/tourism/10-prichin-vidvidati-franciyu-330854.html

Мета

Розуміти  та поважно ставиться до особливостей  стилю життя однолітків за кордоном;

ознайомити учнів з   культурою України та Франції

 

Інструкція

Клас обєднyється в 2 групи: представники дружніх делегацій з України та Франції. Дається на підготовку 10 хвилин. Кожна з делегацій презентує свою країну та пропонує приблизну дводенну програму візиту для друзів  з іншої країни з поясненням, як це дозволить найкраще познайомитися з новою, цікавою країною.

План виступів делегацій:

  1. Група учнів вбрана у національні костюми країн (Франція, Україна) за допомогою IT технологій у вигляді  презентації розповідають стислу інформацію про країну. (Презентація про Україну - http://svitppt.com.ua/vihovna-robota/moya-kraina-ukraina3.html; Презентація про Францію - https://teachua.com/geography/98-prezentacija-qfrancijaq;)
  2. Спільною рисою обох презентацій є стисла розповідь про культуру країн. Тому наступна група, або вся делегація презентує культуру країн (Пісні, танці, сценки.) Для розглядання дітям буде подано декілька варіантів:

Українські танці:

https://www.youtube.com/watch?v=sEvDJ-4lehQ; https://www.youtube.com/watch?v=8EnZc7xjWwA&list=RDsEvDJ-4lehQ&index=5;

Українські пісні: https://www.youtube.com/watch?v=6TdXGL1wbLQ&list=PLQG3Yb_7pjPV9zK8fgHDug6SutJQUJ9DE&index=2; https://www.youtube.com/watch?v=VouDm1IiZPE&index=3&list=PLQG3Yb_7pjPV9zK8fgHDug6SutJQUJ9DE;  https://www.youtube.com/watch?v=XRHhivPtRDw&index=31&list=PLQG3Yb_7pjPV9zK8fgHDug6SutJQUJ9DE;  https://www.youtube.com/watch?v=1jzN1ADrt8Y

Вистави  про Україну:

https://www.youtube.com/watch?v=voOJCiBnf7g;

Французькі танці:

https://www.youtube.com/watch?v=ToverLtXOWk;

https://www.youtube.com/watch?v=qeTZrhWkYEc;

Французькі пісні:

https://www.youtube.com/watch?v=_LTsjwiTN7w&index=7&list=PLjnLYPOBbTp9geQN70F79nCQ_3zrinMIH;

https://www.youtube.com/watch?v=9Z-NbQvhzKM&index=9&list=PLjnLYPOBbTp9geQN70F79nCQ_3zrinMIH;

Вистави  про Францію:

https://www.youtube.com/watch?v=aQOgrom9yvk;

https://www.youtube.com/watch?v=8CFPSg_g-Ak

Обговорення

Підсумок

Делегації після презентацій своїх країн висловлюють свої враження від запропонованих програм візиту з поясненнями та додатковими побажаннями

Формування найяскравіших аспектів та цінностей країн, що дозволяють громадянам пишатися своєю Батьківщиною

 

Вправа 4. «Музичний калейдоскоп»

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

10

Пісні моєї Батьківщини

Знає: відомі народні та естрадні пісні про Україну та Францію.

Поділяє: основні напрямки в пісенності України та Франції

розуміння та почуття патріотизму крізь призму музики двох співочих та мелодичних мов – української та французької

 

Час

20  хвилин

Використані матеріали:

музичні твори України та Франції

Мета

Ознайомити з музичним надбанням двох країн, усвідомлення краси та милозвучності французької та української мови

 

Інструкція

Учням заздалегідь пропонується обрати та принести на вправу запис улюбленої української/французької пісні, яка, на їх думку, найкраще відображає сутність народу/культури. Кожен презентує та пояснює свій вибір. За побажанням більшості прослуховуються по черзі одна українська та одна французька пісня.

Обговорення

Підсумок

Після прослуховування пісень відбувається сумісне обговорення. Акцент ставиться на схожості у мелодичностях та красоті обох мов

Формування патріотизму крізь доступне мистецтво, високе сприйняття та вподобання музики своєї країни, розвинення музичної обізнаності та сприйняття широкого спектру якісної української музики

 

Яковлева Л.Л.,

 учитель англійської мови

 ЗЗСО№20 м.Маріуполя

 

 

 

Вправа  5.   Whose word is the last?”   

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

11

«Україна та світ»

Знає: ЛО (лекcичні одиниці)та МЗ (мовні зразки) з теми,  правила вживання часів груп  Present, Past, особові займенники, модальні дієслова.

Вміє:

 описувати, розповідати, характеризувати, запитувати та надавати інформацію, розпитувати з метою роз’яснення та уточнення інформації;

аргументувати свій вибір, точку зору

- використання українознавчого компонента в усіх видах мовленнєвої діяльності

- популяризація України, української мови, культури, традицій засобами іноземної мови

 

 

Час

20 хвилин

Мета:

1. Активізувати ЛО (лекcичні одиниці)та МЗ (мовні зразки) з теми,  практикувати  вживання дієслів у формах часів груп  Present, Past, особових  займенників, модальних  дієслів.

2.Виховувати почуття гордості за свою державу, усвідомлення її ролі у світовому просторі

 

Інструкція

учням необхідно придумати по одному реченню з теми, повторивши всі попередні

Приклад:

 1. Ukraine is our native country.

 2. Ukraine is our native country. It’s very beautiful.

 3. Ukraine is our native country. It’s very beautiful. It has interesting traditions.

 4. Ukraine is our native country. It’s very beautiful. It has interesting traditions. It has a long history.

 5. Ukraine is our native country. It’s very beautiful. It has interesting traditions. It has a long history. It’s an independent state.

 6. Ukraine is our native country. It’s very beautiful. It has interesting traditions. It has a long history. It’s an independent state. It has its own national symbols.

 7. Ukraine is our native country. It’s very beautiful. It has interesting traditions. It has a long history. It’s an independent state. It has its own national symbols. It has more than 100 nationalities.

8. Ukraine is our native country. It’s very beautiful. It has interesting traditions. It has a long history. It’s an independent state. It has its own national symbols. It has more than 100 nationalities. It has many outstanding people.

 

Обговорення

Підсумок

  опрацювати отриману інформацію у малих групах

а) Короткі виступи спікерів малих груп

б) Заключне слово вчителя

Today we learned about  the  history of our society  and our native country Ukraine.

 

Вправа  6.   True/ False

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові національної свідомості, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

11

Конституція — основний Закон країни

ЛО (лекcичні одиниці) та МЗ (мовні зразки)  з теми,  правила вживання часів груп  Present, Past, Future, правила вживання дієслів у формі  Conditional I, II, правила вживання прикметників у формах  вищого та найвищого ступенів порівняння.

Вміє:

- надавати оцінку подіям, ситуаціям, вчинкам, діям

- оцінювати стан речей, події, факти

- запитувати та надавати інформацію, розпитувати з метою роз’яснення та уточнення інформації

- виховання гордості за свою державу, її устрій та демократичні засади, мову та культуру

- розуміння потреби популяризувати Україну у світі засобами іноземної мови

- готовність до міжкультурного діалогу

 

Час

25 хвилин

Мета

1.Активізувати ЛО (лекcичні одиниці) та МЗ (мовні зразки)  з теми,  закріпити правила вживання часів груп  Present, Past, Future, правила вживання дієслів у формі  Conditional I, II, правила вживання прикметників у формах  вищого та найвищого ступенів порівняння.

2.Виховувати почуття патріотизму та національної гідності , поваги до Закону держави.

 

Інструкція

учням необхідно прослухати інформацію (додаток)   та визначити, які з поданих тверджень відповідають змістові почутого,  а які не відповідають, зробити відповідні позначки (роздатковий матеріал)

 

Обговорення

Підсумок

   висловити власну думку щодо почутої інформації, вживаючи подані МЗ

As I know…

What it is important to me…

I believe, that…

I agree, that…

Відповіді учнів на запитання з теми.

1.When was the  new Constitution of Ukraine adopted?

2.Who adopted the new Constitution of Ukraine ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використані джерела

 

1. Англійська мова : підруч. Для 11 кл. загальноосвіт. Навч. Закл. / О. Карпюк. – Тернопіль : Видавничий дім «Астон», 2011.

2. Беремо участь у демократії: плани уроків з ОДГ/ОПЛ для старших класів середньої школи / Р. Голлоб, П. Крапф, В. Вайдінгер. – Пер. з англ. та адаптація  Л. І. Паращенко, Ю. О. Молчанової; заг. ред. укр. версії: Н. Г. Протасова. – К. : Основа, 2016. – Т. 4,  с. 49–51.

3. Дмитрієва З.В. Рідне місто моє, ти натхнення, надії та мрії / Дмитрієва З.В, Матвєєва Н.М., Халєєва Л.М. – Маріуполь,  2013. –  30 с.

4. Електронна бібліотека Князева : електронний ресурс в освіті : [Електронний ресурс] – режим доступу : http://www.ebk.net.ua/Book/synopsis/shkilni-tvory-z-ukrayinskoyi-movy/shkilni-tvory-z-ukrayinskoyi-movy-6-klas/006.htm

5. Живи за правилами: Навчально-методичний посібник з правової освіти та виховання учнівської молоді для вчителів, вихователів та учнів середніх загальноосвітніх навчальних закладів /Автори-укладачі: Голосова Н., Ратушняк С., Ремех Т. — Львів: Всеукраїнська асоціація викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба», Західно-Український Консалтинг Центр, 2007. — 120 с., іл.

6. Кіктенко Т.М. Англійська мова. 11 клас. Рівень – стандарт. До програми 2010 : Плани-конспекти уроків,  - Харків: Вид. група «Основа», 2012

7. Клуб поезії: електронні ресурси в культурі : [Електронний ресурс] / М. Сладкова. Маріуполь – моя Україна. – Режим доступу : http://www.poetryclub.com.ua.

8. Навчання демократії: збірник практичних занять з освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини / Р. Голлоб, П. Крапф. – Пер. з англ. та адаптація Н. Г. Протасової. – К. : Основа, 2016. – Т. 6, с. 16.

8. Посібник з освіти в галузі прав людини за участі молоді «Компас», с. 294–298.

9. Проба пера : електронні ресурсі в освіті : [Електронний ресурс] /  К. Карабєн-Фортуна. Маріуполь і ми. – Режим доступу до журн. : http://probapera.org/publication/13/37286/mariupol-i-my.html

 

 

 

 

 

1

 

Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку