ЗОШИТ
для лабораторних робіт і
досліджень
ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС ПРОВЕДЕННЯ ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ, ЛАБОРАТОРНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ І ДОСЛІДНИЦЬКОГО ПРАКТИКУМУ
ЗМІСТ
Лабораторне дослідження № 1
Зовнішня будова та рух кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника)………………………………………………………………………………..4
Практична робота № 1
Виявлення прикладів пристосувань до способу життя комах ………………………5
Лабораторне дослідження № 2
Будова черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків……….………6
Практична робота № 2
Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахію …………………………………………………………………7
Практична робота № 3
Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв'язку з їх пристосуванням до різних умов існування ……………………………………………10
Практична робота № 4
Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин ………………………12
Практична робота № 5
Порівняння будови скелетів хребетних тварин ……………………………..............14
Лабораторна дослідження № 3
Особливості покривів тіла тварин ……………………………………………….......18
Практична робота № 6
Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях)….20
Лабораторне дослідження № 4
Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб)….21
Практична робота № 7
Визначення форм поведінки тварин (за описом або відеоматеріалами)…………..23
Лабораторне дослідження № 5
Спостереження за поведінкою тварин (вид визначається учителем)………………24
Додатки…………………………………………………………………………………..26
Дата: «___» ________________ р.
Лабораторне дослідження № 1
Тема: Зовнішня будова та рух кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника)
Мета: виявити характерні особливості зовнішньої будови дощового черв'яка, визначити риси пристосованості червів до умов життя у ґрунті.
Обладнання: живі дощові черв'яки (10-15 шт.), ванночки, препарувальні голки, лупи, готові вологі мікропрепарати.
Хід роботи
1. Інструктаж з техніки безпеки.
2. Розгляньте живого дощового черв'яка. Визначте форму тіла, забарвлення, розміри.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Знайдіть передній і задній кінці тіла. Розгляньте потовщення — поясок.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________4. Визначте черевну та спинну частини тіла черв'яка. На черевній частині за допомогою лупи знайдіть щетинки. Яке вони мають значення?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________5. Простежте за пересуванням черв'яка. Поясніть характер його рухів.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________6. Препарувальною голкою доторкніться до шкіри черв'яка в різних частинах тіла. Як черв'як реагує на дотик?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________7. Намалюйте схему будови дощового черв'яка, зробіть позначення на малюнку.
Рис.1. Будова дощового черв'яка
1-_______________________________________________
2-_______________________________________________
3-_______________________________________________
4-_______________________________________________
8. Зробіть висновок. Які риси пристосованності до життя у ґрунті є в дощового черв'яка? Чи всі сегменти тіла кільчастих червів однакові? Яке значення для черв'яка має поясок?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка ________________
Дата: «___» ________________ р.
Практична робота № 1
Тема: Виявлення прикладів пристосувань до способу життя комах
Мета: виявити риси пристосованості різних видів комах до способу життя; закріпити знання про середовища існування та істотні ознаки комах.
Обладнання: ілюстрації (колекції, світлини), короткий опис комах, поширених в Україні та своїй місцевості.
Хід роботи
1. Інструктаж з техніки безпеки.
2. Прочитайте опис комах, уважно розгляньте їх, зверніть увагу на крила, кінцівки, очі, форму тіла. Назвіть середовище існування та спосіб життя цих тварин, визначте декілька рис пристосованості до їхнього способу життя (додаток А).
3. Заповніть таблицю.
Таблиця 1
Назва виду |
Середовище існування |
Спосіб життя |
Риси пристосованості |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Висновок.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка ________________
Дата: «___» ________________ р.
Лабораторне дослідження № 2
Тема: Будова черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків
Мета: розвинути уміння виділяти істотні ознаки будови черепашки молюсків, спостерігати й розрізняти черепашки черевоногих і двостулкових молюсків, пояснити значення черепашки для молюсків.
Обладнання й матеріали: черепашки молюски, лупи, лінійки.
Хід роботи
1. Інструктаж з техніки безпеки.
2. Розгляньте черепашку беззубки. Знайдіть такі елементи будови: передній кінець (заокруглений), задній кінець (загострений), верхівку, спинний край, черевний край, зв’язка. Чим вкриті зовнішня та внутрішня поверхня стулок черепашки?
______________________________________
______________________________________
______________________________________
Рис. 2. Будова черепашки ставковика ______________________________________
звичайного; беззубки звичайної
3. Знайдіть на внутрішній поверхні черепашки два заглиблення для приєднання м’язів-замикачів. Яке їх значення?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. За допомогою препарувальної голки легенько зішкрябайте верхній шар черепашки. Який шар Ви побачите?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Розгляньте черепашку равлика виноградного. Знайдіть такі елементи будови: верхівка, вустя, завитки. Визначте, у який бік (вправо чи вліво) закручена черепашка.
________________________________________________________________________
6. Визначте розміри й форму черепашки равлика. Чим вкриті зовнішня та внутрішня поверхня стулок черепашки? Який шар буде розташований між ними?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________7. Висновок.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка ________________
Дата: «___» ________________ р.
Практична робота № 2
Тема: Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів.
Мета: визначити особливості будови різних видів птахів, які є результатом їхнього пристосування до способу життя.
Обладнання та матеріали: колекції опудал птахів, відео фрагменти, фотографії або слайди презентації із зображеннями представників різних видів птахів, лінійка, підручник, зошит.
Хід роботи
1. Інструктаж з техніки безпеки.
2. Розгляньте зображення представників різних видів птахів. Установіть особливості їхнього зовнішнього вигляду (додаток Б):
Рис. 3. Зовнішня будова птаха
Зовнішня будова типового птаха: 1 — дзьоб, 2 —голова, 3 — райдужка, 4 — зіниця, 5 — мантія, 6 — малі криючі крила, 7 — крило, 8 — криючі другорядних махових, 9 — криючі першорядних махових, 10 — надхвістя, 11 — першорядні махові, 12 — підхвістя, 13 — стегно, 14 — гомілково-тарзальні зчленування, 15 — цівка, 16 — пальці, 17 — гомілка, 18 — черево, 19 — боки, 20 — груди, 21 — горло, 22 — «вуса»
Таблиця 2
№ п/п |
Назва птаха |
Довжина тіла |
Особливості будови |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Рис. 4. Різноманітність будови дзьоба птахів
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Рис. 5. Зовнішня будова крила птахів Рис. 6. Різноманітність крил
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Рис. 7. Різноманітність будови _______________________________________
нижніх кінцівок птахів
2. Порівняйте будову розглянутих птахів. Установіть характерні ознаки будови, які відрізняють кожного з птахів від усіх інших. За підручником або додатковими матеріалами встановіть особливості життя цих птахів (чим харчуються).
Дятел - _________________________________________________________________
Качка - __________________________________________________________________
Чапля - __________________________________________________________________
Пелікан - ________________________________________________________________
Сокіл, яструб - ___________________________________________________________
Синиця - ________________________________________________________________
Папуга - ________________________________________________________________
3. За результатами дослідження заповніть таблицю.
Таблиця 3
Вид птаха |
Риси пристосування до способу життя |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Висновок
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка ________________
Дата: «___» ________________ р.
Практична робота № 3
Тема: Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв'язку з їх пристосуванням до різних умов існування
Мета: на прикладі ссавців визначити особливості будови різних видів хребетних, які є результатом їхнього пристосування до способу життя.
Обладнання та матеріали: колекції опудал ссавців, відеофрагменти, фотографії або слайди презентації із зображеннями представників різних видів ссавців, підручник, зошит.
Хід роботи
1. Інструктаж з техніки безпеки.
2. Розгляньте колекції або зображення представників різних видів ссавців.
3. Оберіть кілька різних ссавців, яких ви будете досліджувати. Запишіть їхні назви в перший стовпчик таблиці № 3. Один ссавець уже вписаний у таблицю для зразка.
4. Використовуючи матеріали підручника та інших джерел, опишіть особливості життєдіяльності обраних ссавців: середовище, у якому живуть, особливості клімату, як живляться тощо. Заповніть другий стовпчик таблиці.
5. Визначте особливості форми й будови окремих органів обраних ссавців: тіла, ніг, зовнішніх покровів тощо. Визначте найхарактерніші риси будови, що відрізняють кожного ссавця з-поміж усіх інших. За результатами дослідження заповніть таблицю за зразком.
6. За результатами практичної роботи сформулюйте висновки, у яких укажіть, за якими ознаками зовнішньої будови можна визначити особливості способу життя ссавця.
Таблиця 4
Назва тварини |
Особливості способу життя |
Будова тіла |
Будова ніг |
Будова зовнішніх покривів |
Інші особливості пристосування |
Дельфін |
Живе в морях. Живиться рибою та кальмарами. Швидко плаває за допомогою рухів хвоста. Спливає на поверхню для дихання |
Тіло витягнуте, майже ідеально обтічної форми. Вушні раковини відсутні. Лопаті хвоста розташовані горизонтально, що дозволяє рухатися у воді з великою швидкістю |
Задніх ніг немає. Передні перетворені на весло- подібні плавці |
Шерстяного покриву немає. Пружна і гладенька шкіра дозволяє легко, без тертя рухатися в товщі води |
Забарвлення тіла темне зверху і світле знизу, що робить тварину непомітною на тлі води при погляді зверху і на тлі неба при погляді знизу. Для полегшення дихання має одну велику ніздрю на тім |
Кріт |
|
|
|
|
|
Кінь |
|
|
|
|
|
Кіт |
|
|
|
|
|
Жирафа |
|
|
|
|
|
7. Висновок
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка ________________
Дата: «___» ________________ р.
Практична робота № 4
Тема: Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин
Мета: порівняти кровоносні системи різних хребетних тварин.
Обладнання та матеріали: муляжі серця представників різних хребетних тварин, плакати або слайди презентації із зображеннями будови кровоносної системи різних хребетних тварин, підручник, зошит.
Хід роботи
1. Інструктаж з техніки безпеки.
2. Зіставте групи хребетних тварин з особливостями їхньої кровоносної системи.
Таблиця 5
1 Риби |
А Серце 3-камерне з неповною перегородкою. Два кола кровообігу. Від шлуночка відходить права й ліва дуга аорти, які над серцем зливаються |
2 Амфібії |
Б Серце 4-камерне. Два кола кровообігу. Від лівого шлуночка відходить ліва дуга аорти |
3 Рептилії |
В Серце 3-камерне. Два кола кровообігу. Через артеріальний конус від шлуночка відходить черевна аорта, які ділиться на судини |
4 Птахи |
Г Серце 2-камерне, з венозною кров’ю. Одне коло кровообігу. Дуг аорти немає, від серця відходить черевна аорта |
5 Ссавці |
Д Серце 4-камерне. Два кола кровообігу. Від лівого шлуночка відходить права дуга аорти |
Відповідь: _____________________________________________________________
3. Визначте спільні елементи будови зображених кровоносних систем. Позначте на малюнках відповідними цифрами: 1 — серце; 2 — судини; 3 — шлуночок; 4 — передсердя, 5- велике коло кровообігу, 6- мале коло кровообігу.
Рис. 8. Різноманітність будови кровоносної системи
1 – ______________________
2 – ______________________
3 – ______________________
4 – ______________________
5 – ______________________
4. Визначте особливості будови кровоносних систем різних груп тварин. Заповніть таблицю (крім останнього стовпчика).
Таблиця 6
Група хребетних тварин |
Кількість кіл кровообігу |
Кількість передсердь серця |
Кількість шлуночків серця |
Напрямок ускладнення будови кровоносної системи |
Риби |
|
|
|
|
Амфібії |
|
|
|
|
Рептилії |
|
|
|
|
Птахи |
|
|
|
|
Ссавці |
|
|
|
5. В останньому стовпчику таблиці поставте стрілку в напрямку ускладнення будови кровоносних систем: від менш складної до більш складної.
________________________________________________________________________
6. Використовуючи матеріали підручника та інших джерел, поясніть, які особливості будови кровоносної системи різних груп хребетних дозволяють їм пристосовуватися до свого середовища існування.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7. За результатами практичної роботи сформулюйте висновок, у якому поясніть, із чим пов'язані особливості будови кровоносної системи різних груп хребетних
тварин.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка ________________
Дата: «___» ________________ р.
Практична робота № 5
Тема: Порівняння будови скелетів хребетних тварин
Мета: порівняти скелети різних хребетних тварин.
Обладнання та матеріали: муляжі скелетів представників різних хребетних тварин, плакати або слайди презентації із зображеннями будови скелетів різних хребетних тварин, підручник, зошит.
Хід роботи
1. Інструктаж з техніки безпеки.
2. Розгляньте муляжі, плакати або наведені малюнки із зображенням скелетів різних хребетних тварин.
3. Розгляньте скелет, або схему будови скелета кісткової риби. Визначте кількість відділів хребта. Запишіть, як називаються ці відділи. Зверніть увагу на будову черепа й особливості будови скелету кінцівок.
Рис. 9. Скелет окуня
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________4. Розгляньте скелет, або схему будови скелету жаби. Визначте кількість відділів хребта. Залишіть, як називаються ці відділи. Зверніть увагу на будову черепа й особливості будови скелету кінцівок, крижового відділу хребта, наявність або відсутність ребер.
Рис. 10. Скелет жаби
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________5. Розгляньте скелет, або схему будови скелету представника плазунів (прудкої ящірки). Визначте кількість відділів хребта. Запишіть, як називаються ці відділи. Зверніть увагу на будову черепа й особливості скелета кінцівок, а також наявність грудної клітки.
Рис. 11. Скелет ящірки
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Розгляньте скелет, або схему будови скелету представника птахів (голуби). Визначте кількість відділів хребта. Запишіть, як називаються ці відділи. Зверніть увагу на будову черепа, особливості будови скелета передніх і задніх кінцівок, грудної клітки, будову ребер, наявність кіля, будову крижового відділу хребта.
Рис. 12. Скелет птаха
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________7. Розгляньте скелет, або схему будови скелету представника ссавців (кроля). Визначте кількість відділів хребта. Запишіть, як називаються ці відділи. Зверніть увагу на будову черепа, його відділи. Зверніть увагу на особливості скелета передніх і задніх кінцівок, грудної клітки.
Рис. 13. Скелет ссавця (кроля)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________8. Заповніть порівняльну таблицю особливостей будови скелету різних груп хребетних тварин, поставивши позначку «+» чи «-» або «так» чи «ні» навпроти особливостей будови скелетів, що притаманні вказаним групам тварин.
Таблиця 7
Ознаки |
Надклас/Клас |
||||
Риби |
Амфібії |
Рептилії |
Птахи |
Ссавці |
|
2 відділи хребта |
|
|
|
|
|
3 або 4 відділи хребта |
|
|
|
|
|
5 відділів хребта |
|
|
|
|
|
Є ребра |
|
|
|
|
|
Є грудна клітка |
|
|
|
|
|
Зрощені крижові хребці |
|
|
|
|
|
Є скелет парних і непарних кінцівок |
|
|
|
|
|
Є скелет лише парних кінцівок |
|
|
|
|
|
Є кіль |
|
|
|
|
|
Кисть передньої кінцівки видозмінена |
|
|
|
|
|
9. Дайте відповіді на запитання:
1. У яких амфібій три, а у яких чотири відділи хребта? Наведіть приклади таких тварин.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Чи у всіх тварин при наявності ребер є грудна клітка? Обґрунтуйте свою відповідь.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Пристосуванням до якого способу життя є наявність грудної клітки та двох пар кінцівок з пальцями?
________________________________________________________________________
4. Пристосуванням до якого способу переміщення є розвиток кіля і видозміна кисті передніх кінцівок?
________________________________________________________________________
5. Які особливості будови скелету є спільними для всіх класів хребетних тварин?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
6. Чим схожі і чим відрізняються скелети амфібій і плазунів?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
7. Чим схожі і чим відрізняються скелети рептилій і птахів?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
8. Чому у ссавців добре розвинені мозковий і лицьовий відділи черепа?
________________________________________________________________________
10. За результатами практичної роботи сформулюйте висновок.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка ________________
Дата: «___» ________________ р.
Лабораторне дослідження № 3
Тема: Особливості покривів тіла тварин
Мета: розвити вміння виділяти особливості покривів тіла у різних тварин; формувати уміння характеризувати різноманітність покривів тіла тварин, пояснити значення покривів для організму.
Обладнання: таблиці, схеми, малюнки.
Хід роботи
1. Інструктаж з техніки безпеки.
2. Розгляньте покриви риб. Які похідні утворює шкіра і для чого?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Розгляньте покриви зекмноводних. Які похідні утворює шкіра і для чого?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Розгляньте покриви плазунів. Які похідні утворює шкіра і для чого?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Розгляньте покриви птахів. Які похідні утворює шкіра і для чого?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Розгляньте покриви ссавців. Які похідні утворює шкіра і для чого?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
|
|
Шкіра риб |
Шкіра плазунів |
|
|
Шкіра птахів |
Шкіра ссавців |
|
|
Рис. 14. Різноманітність покривів тварин
7. Заповніть таблицю:
Таблиця 8
Назва відділу |
Особливості будови покривів |
Риби |
|
Земноводні |
|
Плазуни |
|
Птахи |
|
Ссавці |
|
8. Зробіть висновки щодо особливостей будови покривів у звʼязку з виконуваною функцією та пристосуванням до умов існування представників різних систематичних груп.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка ________________
Дата: «___» ________________ р.
Практична робота № 6
Тема: Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях)
Мета: порівняти будову головного мозку у різних груп хребетних тварин; закріпити знання про нервову систему та функції головного мозку тварин
Обладнання та матеріали: муляжі головного мозку представників різних хребетних тварин, плакати або слайди презентації із зображенням будови головного мозку різних хребетних тварин, підручник, зошит.
Хід роботи
1. Інструктаж з техніки безпеки.
2. Розгляньте муляжі, плакати або наведені малюнки із зображенням головного мозку різних хребетних тварин (підручник ст. 187-188). Підпишіть, яким тваринам належать ці зображення головного мозку.
3. Визначте спільні елементи будови зображених нервових систем. Позначте складові малюнка відповідними цифрами:
Рис. 14. Будова нервової системи тварин
(___ – риби, ___– земноводні, ___ - плазуни, ___ – птахи, ___ – ссавці: ___ – нюхові частки, ___ – великі півкулі, ___ – зорові частки, ___ - мозочок, ___ – довгастий мозок, ___ – проміжний мозок, ___ – спинний мозок).
4. Використовуючи матеріали підручника та інших джерел поясніть, які особливості будови головного мозку птахів і ссавців дозволяють їм пристосовуватися до свого середовища існування.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. За результатами практичної роботи сформулюйте висновок, у якому поясніть, із чим пов'язані особливості будови головного мозку різних груп хребетних тварин.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка ________________
Дата: «___» ________________ р.
Лабораторне дослідження № 4
Тема: визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб)
Мета: розвити вміння виділяти ознаки, за якими визначають вік тварин, формувати вміння пояснювати зв'язок між віком і ростом, розвити вміння порівнювати особливості росту тварин і рослин.
Хід роботи
1. Інструктаж з техніки безпеки.
2. Визначте вік риби, підрахувавши кількість кілець на лусці, що зображена на ілюстрації (ст. 200). Яка причина появи кілець на лусці?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Визначте вік молюска, підрахувавши кількість кілець на черепашці, що зображена на ілюстрації. Яка причина появи кілець на черепашці?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Визначте вік спиляного дерева, що зображено на фотографії. Яка причина появи річних кілець у стовбурі?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Висновок.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________6. Додаткові питання:
— Люди, які виловлюють устриць, з неприязню ставляться до морських зірок, через те що вони знищують цих молюсків. Тому здавна морських зірок, які потрапляли в сітки, рибалки розривали на шматки і викидали за борт. Але після того як риболови дізналися про деякі особливості життєдіяльності морських зірок, вони почали кидати їх в окріп. Що рибалки дізналися про морських зірок?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
— Як ви вважаєте, а скільки живе морська зірка?
________________________________________________________________________
Оцінка ________________
Дата: «___» ________________ р.
Практична робота № 7
Тема: Визначення форм поведінки тварин (за описом або відеоматеріалами)
Мета: ознайомитися з особливостями різних форм поведінки тварин і навчитися їх розрізняти.
Обладнання та матеріали: відеофрагменти або описи форм поведінки різних тварин, проектор, комп'ютери (або інші засоби для демонстрації відеофрагментів), підручник, зошит.
Хід роботи
1. Інструктаж з техніки безпеки.
2. Ознайомтеся з різними формами поведінки тварин за описом або відеоматеріалами.
3. Запишіть у таблицю назву форми поведінки, яка відповідає її опису (і відповідному відеофрагменту).
Таблиця 9
Номер відео-фрагмента |
Опис поведінки |
Форма поведінки |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Запишіть у таблицю приклади різних форм поведінки тварин.
Таблиця 10
Форма поведінки |
Приклади |
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Висновок.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка ________________
Дата: «___» ________________ р.
Лабораторне дослідження № 5
Тема: Спостереження за поведінкою тварин (вид визначається учителем)
Мета: навчитися спостерігати за поведінкою тварин та складати етограми тварин.
Обладнання: ручки, годинник, система знаків для запису послідовності виділених елементів поведінки, відеофрагменти.
Хід роботи
1. Інструктаж з техніки безпеки.
2. Переглянути відео фрагменти поведінки тварин.
3. Заповнити таблицю-етограму. Приклад запису ехограми: .
Таблиця 11
Етограма поведінки тварин |
|||
Назва тварини |
Час спостереження |
Поведінка тварини |
Система умовних знаків |
|
|
|
* припинення руху рух вгору рух вниз рух вправо рух вліво зміна забарвлення та форми напад ∞ харчування |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Висновок.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка ________________
Додаток А
Хрущ травневий. Середовище існування – наземно-повітряне. Коричневий колір маскує хруща на стовбурах та гілках дерев. Хітинові надкрила захищають перетинчасті крила. Літальні крила забезпечують політ. Вусики є органами нюху і смаку. Гризучий ротовий апарат допомагає у живленні рослинною їжею.
Коник зелений. Середовище існування – наземно-повітряне. Зелений колір забезпечує маскування в траві. Розвинені стрибальні задні кінцівки. Гризучий ротовий апарат.
Жук плавець. Середовище існування – водно-наземне. Чорного кольору. Задні кінцівки плавального типу. Ротовий апарат гризучого типу, полює на личинок комах,мальків риб.
Вовчок капустянка. Середовище існування – грунтове. Світло коричневе тіло, передні кінцівки копальні. Розвинений гризучий ротовий апарат. Шкідник сільськогосподарських культур.
Воша головна. Середовище існування – паразити (інші організми). Колючо-сисний апарат. Кігтики на лапках для забезпечення стриманості на волосяному покриві.
Білан капустяний. Середовище існування – наземно-повітряне. Перетинчасті крила укриті білими лусочками. Доросла особа має смоктальний ротовий апарат, гусінь білана капустяного – гризучий (завдає чималої шкоди сільському господарству). Метелики відіграють роль у запиленні квіткових рослин.
Додаток Б
1