Виховання є процес соціальний… Виховує все: люди, речі, явища, але перш за все і більше всього – люди. З них на першому місці – батьки і педагоги. Лише у співпраці з батьками можна досягти поставленої виховної мети – виховання Особистості, високоморальної, творчої та здорової людини. А.С. Макаренко *
Налагодити тісний зв’язок навчального закладу з батьками. Активізувати роботу батьківського комітету щодо роз’яснення законодавства України з питань освіти. Добиватись впливу органів місцевого самоврядування на батьків, діти яких порушують правила розпорядку. Аналізувати стан навчальних досягнень студентів і виявляти причини байдужого ставлення батьків до навчання і виховання власних дітей. Пропагувати педагогічні знання, що зумовлять підвищення педагогічної грамотності батьків. Допомагати батькам в оволодінні системою умінь, необхідних для організації діяльності дитини вдома. Впровадження форм роботи з сім’єю, що сприяє гуманізації взаємовідносин “педагоги-батьки”. Батьки і вчителі-партнери, активні співучасники творчого процесу виховання учнів. Основні завдання педагогічного колективу щодо залучення батьків до навчально-виховного процесу: *
Забезпечує позитивні взаємовідносини із студентами. Встановлює відносини взаємної довіри і поваги з їх батьками. Організовує активну виховну взаємодію з сім’єю, спираючись на єдність моральних і педагогічних вимог до підлітка. Налагоджуючи роботу з сім’єю, педагог паралельно вирішує щонайменше три завдання: *
Батьківські збори – це можливість демонстрації досягнутих студентом успіхів. Розмова на зборах повинна йти не про оцінки, а про якість знань і рівень інтелектуальних зусиль, що відповідають пізнавальній та моральній мотивації. При підготовці до зборів необхідно готувати виставки творчих робіт та досягнень студентів. *
Куратор знайомить батьків із сучасними психолого-педагогічними знаннями не взагалі, а стосовно даного колективу, у зв’язку з даними проблемами. Класні збори краще проводити у формі кафе, без розсаджування рядами. Батьківські збори, як правило, завершуються індивідуальними консультаціями батьків. Рекомендації з проведення батьківських зборів *
4. Куратор пропонує батькам обговорювати і розв’язувати різноманітні педагогічні ситуації. 5. Забороняється колективно обговорювати недоліки і помилки дітей. Забороняється порівнювати одну дитину з іншою. 6. Батьків краще запрошувати на збори симпатичною листівкою, зі звертанням на ім’я та по батькові, із зазначенням пропонованих для обговорення тем. Рекомендації з проведення батьківських зборів *
7. Запрошені на збори викладачі погоджують із куратором тональність і спрямованість своїх виступів. 8. Батьківські збори в групах категорично необхідно скасувати, якщо куратор погано знає своїх студентів, не готовий до батьківських зборів. Ідеться не про інформаційно-організаційні зустрічі. 9. Протягом року батьки повинні проаналізувати, що вдалося і що не вдалося у вихованні своїх дітей. Рекомендації з проведення батьківських зборів *
Анкета для батьків “Чого ви чекаєте від батьківських зборів?” 1. Чого ви чекаєте від батьківських зборів? 2. Що заважає вам відвідувати батьківські збори? 3. Чи корисні для вас батьківські збори? 4. Що найбільше запам’яталось вам на батьківських зборах? 5. Яка форма батьківських зборів вас найбільше влаштувала б? 6. Які проблеми ви хотіли б обговорити на батьківських зборах? 7. Про що ви хотіли б розповісти на батьківських зборах? 8. Чи повинні бути присутніми на батьківських зборах ваші діти? 9. Що найбільше вам не подобається на батьківських зборах? *
1. Чи вважаєте ви, що у вашій сім’ї є взаєморозуміння з дітьми? 2. Чи ведуть ваші діти з вами задушевні бесіди, чи радяться з особистих питань? 3. Чи цікавляться діти вашою роботою? 4. Чи знаєте ви друзів своїх дітей? 5. Чи бувають друзі вашої дитини у вас вдома? 6. Чи беруть ваші діти разом з вами участь у господарських справах? 7. Чи є у вас із дітьми спільні справи, захоплення? 8. Чи беруть діти участь у підготовці сімейних свят? 9. Чи бажають діти, щоб під час дитячих свят ви були разом із ними? 10. Чи обговорюєте ви з дітьми телепередачі, прочитані книги? 11. Чи берете разом із дітьми участь в екскурсіях, походах, прогулянках? 12. Чи віддаєте ви перевагу відпочинку (проведенню вільного часу) з дітьми? Анкета Які ви батьки? *
Викладач несправедливий до дитини, ображає її, принижує, але ж моя дитина – найкраща, найрозумніша й неповторна. Навіщо ж штучно формувати в ній ці комплекси? При цьому батьки, бачачи “в чужому оці пилинку”, у своєму, як кажуть, “не помічають колоди”. Самі приділяють дитині мало часу й усю відповідальність перекладають на навчальний заклад. Причина конфліктів: Соціологи стверджують, що понад 70 % батьків переконані, що їх контакт із викладачами дітей має бути епізодичним, тобто цілком достатньо батьківських зборів. Але ж дитина переважну частину часу проводить у коледжі, і це її життя для мами з татом – таємниця “ за сімома печатками”. Утім, вихід усе-таки є – в ідеалі батькам і педагогам потрібно стати союзниками: Викладачу – частиною родинного мікросередовища, батькам _ частиною мікросередовища навчального закладу. *
1. Любов є найважливішою потребою усіх дітей і однією з основних передумов позитивної поведінки дитини. Батьківська любов допомагає дитині формувати впевненість у собі, викликає почуття власної гідності. 2. Прислуховуйтесь до того, що говорить Ваша дитина. Цікавтеся тим, що вона робить і відчуває. 3. Всі взаємостосунки, в тому числі й ті, що будуються на любові й довірі, потребують певних обмежень. Батьки самі мають визначити ці обмеження для дітей. Пам’ятайте, що порушення дітьми будь-яких обмежень є для них природним процесом пізнання, і не варто це розцінювати як прояв неслухняності. Діти почуваються більш безпечно, коли батьки також дотримуються визначених ними обмежень. 4. Сміх допомагає розрядити напружену ситуацію. Часом батьки бувають занадто серйозними. Це заважає їм сповна відчути радість батьківства. Вмійте побачити веселі моменти й дозволяйте собі сміх при кожній нагоді. 5. Намагайтесь побачити світ очима Вашої дитини і зрозуміти її почуття. Пригадайте, як Ви почувалися. Коли були дитиною, і яким незрозумілим здавався Вам світ дорослих, коли в Вами чинили несправедливо. Десять кроків, щоб стати кращими батьками *
6. Хваліть і заохочуйте дитину. Сподівайтеся, що дитина поводитиметься добре, й заохочуйте докладати зусиль для цього. Хваліть її за хорошу поведінку. 7. Поважайте свою дитину так, як поважали б дорослого. Дозвольте дитині брати участь у прийнятті рішень, особливо тих, що стосуються її. Прислухайтеся до думки дитини. Якщо Ви змушені сказати дитині щось неприємне, подумайте, яким чином Ви сказали б це дорослому. Вибачайтеся, якщо вчинили неправильно по відношенню до дитини. 8. Плануйте розпорядок дня дитини. Малі діти почуватимуться більш безпечно, якщо дотримуватимуться чіткого розпорядку дня. 9. У кожній сім’ї є свої правила. Будьте послідовними і їх дотриманні, про намагайтеся виявляти певну гнучкість щодо дотримання цих правил маленькими дітьми. Діти можуть бути введені в оману, якщо одного дня правило виконується, а іншого – відміняється. 10. Не забувайте про власні потреби! Коли батьківство починає надто нагадувати важку працю, і ви відчуваєте, що Вам бракує терпіння, приділіть трохи часу лише собі. Робіть те, що приносить Вам задоволення. Якщо Ви розумієте, що втрачаєте контроль над собою і можете накричати на дитину, образити, принизити чи вдарити її, залиште дитину на кілька хвилин, порахуйте до десяти і заспокойтеся. *
Поблажливий стиль Низький контроль, високий рівень підтримки, дитина керує. Двостороннє спілкування. Мало уявлення про наслідки. Постійне виявлення любові, слабка дисципліна. Неприборкана воля і егоцентричний характер, дозволяючий і теплий. ВПЛИВ НА ДИТИНУ: Низький самоконтроль, низька самоповага, нешанобливе ставлення, незахищеність, нездатність пристосовуватися до меж, низька відповідальність, низька успішність у школі. ОСНОВНА УВАГА: Підвищити рівень контролю. *
Спрямовуючий стиль Високий рівень контролю і підтримки. Батьки досяжні, доброзичливе керування дитиною. Двостороннє ефективне спілкування. Чіткі стандарти, що ґрунтуються на правильних цінностях. Логічний аналіз проявів поганої поведінки. Постійна любов і дисципліна. Добре сформована воля і сильний характер, люблячий і стійкий. ВПЛИВ НА ДИТИНУ: Висока самоповага, самоконтроль, самостійність, здорові взаємини, хороша успішність в школі. ОСНОВНА УВАГА: Підтримувати баланс та покращувати підтримку і контроль . *
Усунутий стиль Низький контроль, низький рівень підтримки. Батьки недосяжні. Мінімум спілкування. Лише декілька нечітко висловлених стандартів. Непередбачувані наслідки. Мінлива любов і дисципліна. Деформована воля і характер, віддалений і відсутній. ВПЛИВ НА ДИТИНУ: Низька самоповага та мотивація, труднощі у формуванні стосунків, бунтівливість, незахищеність, погана успішність у школі. ОСНОВНА УВАГА: Більше часу приділяти дитині (підвищити як підтримку, так і контроль). *
Владний стиль Високий контроль, низька підтримка. Батьки недосяжні, викликають страх, вимагають беззаперечної покори. Однобічне спілкування: батьки-діти. Негнучкі, часто безпідставні стандарти. Жорсткі, часто безпідставні наслідки. Уникання виявлення любові, негнучкі покарання. Зламані воля й характер, переважаючий і черствий. ВПЛИВ НА ДИТИНУ: Низька самоповага і самоконтроль, прояви бунтівливості, депресія, погані відносини, посередня успішність в школі. ОСНОВНА УВАГА: Підвищити рівень підтримки і турботи, слухати дитину. *
ПОБЛАЖЛИВИЙ СТИЛЬ. Заокруглена форма ототожнює егоцентричну волю дитини, яка не в змозі брати на себе відповідальність. УСУНУТИЙ СТИЛЬ. Така вішалка ототожнює несформовану волю та зранений дух дитини. ВЛАДНИЙ СТИЛЬ. Надмірні вимоги, покладені на дитину, як і надмірна вага на вішалку, ламають її дух та волю. СПРЯМОВУЮЧИЙ СТИЛЬ. Завдяки правильності форми та неушкодженому дроту вона є функціональною і може витримати вагу набагато більшу, ніж вага самої вішалки. Це ототожнює правильно сформовану волю та сильний дух дитини, що можуть витримати різні життєві навантаження. *
1.Шановні батьки, пам’ятайте, що тільки у співпраці з навчальним закладом та громадськістю можна досягти бажаних результатів у вихованні і навчанні ваших дітей. 2.Обов’язково постійно цікавтесь розвитком, навчанням і поведінкою ваших дітей. Для цього відвідуйте заняття, батьківські збори, зустрічайтесь з куратором і викладачами коледжу. 3.Щоденно цікавтесь навчанням дитини. Радійте її успіхам, допомагайте узагальнювати, співставляти, аналізувати вивчене, прочитане, побачене. Не дратуйтесь через кожну невдачу, що спіткала дитину, не карайте і не ображайте її гідності, а допоможіть зрозуміти і усвідомити помилки, недоробки і загартуйте її силу волі своєю допомогою і розумінням. 4.Привчайте дитину до самонавчання й самоконтролю у виконанні домашніх завдань і обов’язків. Надавайте їм розумну допомогу у виконанні. Важливо викликати інтерес до навчання, але не муштрою, а добрим словом, підтримкою, порадою, терпінням і ласкою. Пам'ятка для батьків *
5.Сприяйте тому, щоб дитина сформувала у собі активну життєву позицію: брала участь у всіх заходах, концертах, щоб не боялася декламувати, співати. Для цього необхідно цікавитися планами дитини щоденно, допомагати підготуватися до занять. 6.Обов’язково надавайте допомогу коледжу (квіти, озеленення, участь у концертах, зборах). 7.Обов’язково відвідуйте кімнати в гуртожитку або приватні квартири, де проживають ваші діти. Слідкуйте за дотриманням правил проживання та за виконанням правил техніки безпеки. Пам'ятка для батьків *
Будь-яка спільна діяльність починається з короткочасних контактів. Якщо ці контакти приносять сторонам обопільне задоволення, то можна говорити про те, як організовувати більш широ- комасштабну спільну роботу, що допоможе батькам піклуватись не тільки про інтереси своєї дитини, а й про розвиток всієї освітньої установи в цілому. *