До основних понять у сфері інноваційних технологій належить екологізація освіти. Адже людство повинно змінити своє ставлення до природи, стиль своєї діяльності та існування, переоцінити життєві цінності. Проблема екології є досить актуальною для нашої області, міста, країни зокрема й усієї планети загалом.
В презентації розкрито особливості впровадження інтерактивних технологій як засобу екологічного виховання молодших школярів.
Безумовно, що до основних понять у сфері інноваційних технологій належить екологізація освіти. Адже людство повинно змінити своє ставлення до природи, стиль своєї діяльності та існування, переоцінити життєві цінності. Проблема екології є досить актуальною для нашої області, міста, країни зокрема й усієї планети загалом. Потрібна нова філософія життя, висока екологічна культура й свідомість, у формуванні яких відповідальна роль належить саме початковій школі, що є однією з перших ланок становлення людини, бо саме тут закладаються підвалини інтелекту, структура мислення, а природна допитливість дітей і щирий інтерес до навколишнього світу створююся надзвичайно сприятливі умови для екологічного виховання.
Екологічне виховання – це систематична педагогічна діяльність, спрямована на формування в учнів екологічної культури. Екологічна культура – культура всіх видів людської діяльності, так чи інакше пов’язаних з пізнанням, освоєнням і перетворенням природи; складається із знання та розуміння екологічних нормативів, усвідомлення необхідності їх виконання, формування почуття громадянської відповідальності за долю природи, розробки природоохоронних заходів та безпосередньої участі в їх проведенні. Екологічна компетентність — знання екологічних законів, правил і норм, принципів поведінки в довкіллі, які утримають її від екологічно аморальних учинків, спрямують її природоохоронну діяльність. Екологічну компетентність учнів визначено, як здатність застосовувати екологічні знання й досвід у життєвих ситуаціях, керуючись пріоритетністю екологічних цінностей і непрагматичною мотивацією взаємодії з довкіллям на основі усвідомлення особистої причетності до екологічних проблем і відповідальності за екологічні наслідки власної побутової діяльності. Саме через систему підготовки громадян з високим рівнем екологічної свідомості і культури на основі нових критеріїв оцінки взаємовідносин людства й природи можна знайти вихід з глобальних екологічних проблем.
Ті види навчальної діяльності які відповідно до Державного стандарту здійснюються в руслі соціокультурної змістової лінії початкового курсу значною мірою сприяють соціалізації молодших школярів. Позакласні заняття потрібно будувати так, щоб на ньому учні виступали не тільки в ролі слухачів і виконавців завдань , а й в ролі активних співрозмовників з учителем і однокласниками, у ролі доповідачів, коментаторів, учасників діалогу. Адже саме в таких формах активної навчальної діяльності виявляються адаптивні можливості сучасної освіти, відбувається активна соціалізація школярів, які в процесі навчання беруть участь у таких видах і формах діяльності, з якими їм доведеться зіткнутися в щоденному сучасному і майбутньому дорослому житті
Тому необхідно формувати креативну особистість, здатну запропонувати або зробити щось нове завдяки фундаментальним і прикладним знанням, якими вона володіє. Необхідно перевагу не пасивному, а активному засвоєнню дітьми знань, проводити інтегровані позакласні заходи, конкурси, творчі ігри , застосовуючи інтерактивні технології навчання. Коротко опишу їх.— Інтерактивні технології колективно-групового навчання – технології, що передбачають одночасну спільну (фронтальну) роботу всього класу;— Інтерактивні технології кооперативного навчання (організація навчання в малих групах учнів, об’єднаних спільною навчальною метою: робота в парах, карусель, робота в малих групах, акваріум тощо);Технології ситуативного моделювання – побудова навального процесу за допомогою залучення учня до гри, передусім, ігрове моделювання явищ, що вивчаються;Технології опрацювання дискусійних питань – широке публічне обговорення якогось суперечливого питання.
Методи і прийоми інтерактивних технологійІнтерактивні технології кооперативного навчання. Метод «Акваріум» Робота в парах, Робота в групах. Кейс- метод Технології ситуативного моделювання Імітаційні ігри Рольова гра Драматизацація«Ситуативне моделювання»Технології опрацювання дискусійних питань “Метод Прес»«За і проти»Інтерактивні технології колективно-групового навчання “Мікрофон” « Мозковий штурм», « Незакінчене речення”,“Ажурна пилка”“Метод проектів”“Мозаїка”“Асоціативний кущ”
Хвилинки ерудита, математичні задачі з інформаційним матеріалом екологічного змісту, пізнавальні хвилинки, перлини народної мудрості, мандрівки сторінками «Червоної книги України», вікторини, турніри, брейн-ринги, конкурси малюнків, казок, віршів та загадок про довкілля, екскурсії, екологічні операції та родинні свята, імітації, рольові ігри, дидактичні ігри , драматизація, пізнавально-розважальні ігри, практичні завдання, наочний матеріал, дослідження, пошук. Вони дають змогу успішно реалізувати завдання формування екологічної компетентності, поглядів, почуттів, переконань, які споконвіку були і залишаються вищими духовними цінностями українського народу . А справ з охорони природи вистачить нам не на день, не на тиждень, не на місяць і навіть не на один рік. Так, поступово, день за днем, треба виховувати маленьких екологів. Засоби інтерактивних технологій
Метод «Мозковий штурм» --(брейнстормінг) я використовую, коли потрібно протягом короткого часу згенерувати багато ідей на основі швидкого підвищення творчої активності учнів. Так буває зазвичай під час екологічного прогнозування. Пропоную такі теми для «Мозкового штурму», які сприяють розвитку дивергентного мислення:• У лісі повирубували всі старі, дуплисті дерева. До чого це приведе?• Сонце перестало світити. Що станеться?Метод проектів використовувати в процесі позакласних занять з природознавства. Під час такої діяльності діти перебувають у різних соціальних ролях (лідер, виконавець, посередник), підвищують свій рівень володіння комунікативними навичками, приймають нестандартні рішення завдяки інтегрованим знанням, отримують справжнє задоволення від своєї роботи.
Скринька скарг Цю технологію використовую під час інсценізації казок, коли учні на аркушах длянотаток записують від імені представників фауни та флори скарги, пропозиції й звернення до міжнародних державних і громадських організацій: ЮНЕСКО, ООН, МСОП, ВООЗ. Ажурна пилка При цьому розділяю клас на 3—4 групи і даю кожній із них певне завдання а в класі учасники груп об'єднуються у так звані експертні групи, де представники кожної з них пояснюють засвоєний матеріал іншим і таким чином набувають нових знань.
Кольорові дерева З розрізних букв скласти назви дерев і відшукати листочок, який зірвав листопад з цього дерева. Яблуня Груша. Вишня. Слива. Береза. Акація. Як багато птиць, не буде гусениць. Скласти прислів”я про птахів, пояснити їх зміст.буде. Якптицьгусениць. багатоне. Мозаїка. Дидактичні ігри екологічного спрямування
Кейс-метод-- (метод ситуаційних вправ, проблемного навчання) застосовується, коливчитель хоче надати учневі право самостійно вибрати собі завдання, незважаючи на рівень його пізнавальної активності під час виконання попередніх робіт. При цьому учень починає прагнути лідерства, намагається демонструвати власні здібності й досягнення, розвивається наполегливість, удосконалюється емоційна сфера особистості.. На відміну від інтелектуальної активності, що визначається перевіркою робіт, емоційно-вольову активність виявляю, безпосередньо спостерігаючи за діяльністю учнів. А наприкінці уроку є можливість виставити об'єктивну оцінку й водночас виявити мотиви навчання школярів та тенденції розвитку їхньої пізнавальної активності. Отримані результати використовуюся для постійного коригування змісту і завдань робіт. Без цього навряд чи можна сподіватися значних позитивних змін як у вивченні екології, так і в навчанні взагалі. Пропоную такі варіанти логічних ситуацій з екологічним змістом.■ Настала зима. Випав сніг. Він накрив усю землю білою ковдрою. Холодно і голодно стало пташкам. Андрій і Назар повісили на дереві годівничку. Туди вони насипали зернят, крихт хліба. Багато синичок і горобчиків підгодовувалось у короткий зимовий день. Та одного дня хлопчики забули насипати корм у годівничку. День був морозний. Голодні й замерзлі пташки прилетіли, але нічого не знайшли у годівничці. Наступного дня хлопчики насипали зернят, але пташок прилетіло менше. Чому?(Пташка, яка в зимові тріскучі морози не поїла хоч один день, може загинути від холоду. Зимовий день дуже короткий, і ті пташки, які вже звикли знаходити їжу в годівничці, не шукали інших місць, де можна було б її знайти. Ймовірно, що вони загинуть. Тому якщо ви вже поставили годівничку, треба обов'язково насипати до неї корм щодня.)
Метод «Акваріум» Використовується, коли існує кілька шляхів розв'язання екологічної задачі. Тому клас доцільно поділити на 2—4 групи, які по черзі сідають у коло, обговорюючи свій варіант розв'язання проблеми методом дискусії, що триває 3—5 хвилин. Інші учні в обговорення не втручаються, але в результаті обирають найраціональніший варіант. Що треба зробити, щоб вода в річках не забруднювалась?Нині як ніколи загострилося питання поліпшення якості освіти, тож актуальною є проблема підвищення пізнавальної активності дітей, створення ситуації успіху. Але як зацікавити дитину, викликати бажання вчитися, пізнавати, замислюватися, робити висновки? Мені в цьому допомагають ігрові технології.
Драматизація. К о р і н ь. Я тут найголовніший! Я укріплюю рослину в ґрунті, я напуваю її водою і годую мінеральними солями. Та що рослини — я і людей, і тварин годую! Та ще й лікую іноді. Буває, майстри з мене таку красу роблять, що і на міжнародні виставки потрапляю! Тільки те, що я першим із насіння з’являюся, говорить про мою важливість!Лист (заперечує). Подумаєш! Ти, корене, живеш у темряві, та ще й за мій рахунок. Це я готую рослині поживні речовини, уміло використовуючи сонячну енергію. Це я підказую людям, коли рослину треба полити, підгодувати, укрити. Можу я годувати, лікувати і тварин, і людей. Та й дихається поряд зі мною легко. а тебе, корене, я можу виростити і так. С т е б л о (Обурюється). Ой, які ж ви важливі! а що б ви без мене робили? Ні корінню без мене не жити, ні листю. Це ж мої тоненькі трубоч-ки-волокна пересилають поживні речовини і воду по усій рослині. Одні волокна живлення кореню передають, а інші — листу. З ранньої весни до самої зими працюю, не покладаючи рук. Трохи перепочину взимку, а з настанням тепла знов беруся до роботи. Піднімаю вгору гілля з листям та розташовую так, щоб усі сонечко побачили. К в і т к а (Здивовано). Які ви наївні, сперечаєтеся, хто з вас найголовніший... Усе, що ви робите,— це все для мене! Не буде мене,— не буде й насіння, а не буде насіння — не буде й рослини! Усе, що ви здобули з ґрунту, повітря, води, світла,— все це піклування про мене. Буде квітка — буде насіння, а отже, буде рослина. Н а с і н н я. Ваші сперечання пусті. Я — найголовніше! Усе, що ви взяли з ґрунту, повітря, води,— все це для мене, щоб я дозріло, дало життя новій рослині.Із мене розвинеться і корінь, і стебло, і листя, і квіти, і плоди, і нове насіння!Мозковий штурм А як ви вважаєте?
Ситуативне моделювання Зокрема гру-експромт «Пожежа», проводжу під час опрацювання теми «Ланцюги живлення», при цьому клас об'єдную в групи з умовними ролями в кожній:—«Рослини» (береза, пволошка);—«Рослиноїдні тварини» (ховрах, полівка, заєць, грак);—«Хижі тварини» (їжак куниця, вовк, лисиця). Діти з «Телевізійних новин» отримують інформцію про пожежу та її наслідки й починають «реагувати на повідомлення», виконуючи свої ролі, розв'язуючи проблему й обговорюючи ситуацію.
Одним із засобів закріплення, систематизації та узагальнення знань про навколишнє середовище є ігри.Ігри в школі — це не ігри дошкільнят, не ігри-розваги. Ігри в школі насамперед навчальні, вони покликані привертати нестійку увагу дитини, даючи їй нове знання. Ігрова діяльність — це особлива сфера, в якій метою особистості є лише отримання задоволення від прояву своїх фізичних і духовних сил. Важлива роль дидактичних ігор полягає в закріпленні природоохоронних уявлень, пробудженні у дітей бажання чинити добро і не порушувати відомі їм правила поведінки в природі, у формуванні позитивних рис особистості, які проявляються у ставленні до природи як до об'єкта постійної уваги і турботи.. Дидактичні ігри екологічного спрямування
Метод «Прес»Коли працюють чотири пари одночасно і перед кожною стоїть завдання відповідати на запитання за поданим кліше:1-ша пара — «Я вважаю що...»;2-га пара — «...тому що...»;3-тя пара — «...наприклад...»;4-та пара — «Таким чином...». За і проти. Гра проводиться з групами:1 група — ті, які вважають, що необхідно захищати птахів2 група — ті, які вважають, що їх необхідно знищувати
Нагодуй тварину. Учні першої групи мають пригадати їжу для тварин, назви яких складаються з двох складів, а другої — із трьох складів, а учні третьої групи говоритимуть, якій тварині це можна дати. Сіно морква. Сметана гарбузи. Овес капуста. Молоко сало Зашифровані слова. Щоб прочитати зашифровані слова, необхідно в кожному горизонтальному рядку закреслити літери, які повторюються. Наприклад: оїмукжмаоу — оїмукжмаоу. (їжак.)Дидактичні ігри екологічного спрямування
Допоможи малятам. На папері намальовані дерева, а по обидва боки від них зображення звірів та їхні назви. Розбіглися дітлахи поміж дерев, і треба за допомогою чарівної палички привести кожного малюка до його мами.качка кошенявівця теляткокішка поросяткосвиня каченякорова ягнятко Лелеки, лелеченьки. Ситуація: незабаром прилетять лелеки, а гніздо у них не готове. Треба допомогти його відремонтувати. Вчитель робить макет гнізда. Діти, розв'язавши приклади, що прикріплені на гілочках, виготовляють гніздо.
Екологічна етика. Мета: актуалізація рефлексії учасниками свого ставлення до свійських тварин та рослин, засвоєння технологій їх утримання. Матеріали та підготовка: папір, ручка, попередньо засвоєна учасниками інформація про умови утримання тварин і рослин. Учасники гри вибирають рослини або тварин, яких вони хотіли б утримувати вдома, враховуючи свої можливості та симпатії. З допомогою вихователя складається перелік умов, які необхідно створити для «комфортного» життя цих природних об'єктів. Потім учасники складають свій етичний кодекс утримання вдома представників світу природи, в якому відображають власні обов'язки щодо вибраної живої істоти.
Висновки Починаючи з дошкільного та початкового шкільного віку дитини, особливу вагу слід приділяти вихованню любові до рідної природи, свідомого бережливого ставлення до тварин, рослин, водоймищ, ґрунтів, повітря адже вони охороняють своє майбутнє. Учитель повинен допомогти дітям зрозуміти, що людина на те і є найвищою істотою на землі, щоб бути захисником усього живого, що не приносить шкоди, пояснювати, що природа безпомічна і ми мусимо оберігати її від зла. Адже й нашим нащадкам потрібні будуть чисті вода і повітря, веселий спів птахів, зелені ліси, родючі ґрунти – уся краса землі.